Seandainya disebutkan berkenaan budaya berbasikal, pasti ramai akan berbangga menyebut tentang tradisi berbasikal yang dimiliki oleh masyarakat Belanda. Belanda diletakkan sebagai ‘syurga’ untuk penunggang basikal kerana fasiliti negara mereka dikatakan begitu menitik beratkan mereka dan seringkali digambarkan sebagai utopia yang perlu diikuti dan diteladani negara lain – khasnya negara kita. Bagaimanapun, persepsi yang dibentuk itu sebenarnya mengaburi masalah sama yang berlaku di kalangan masyarakat kita; bila penunggang basikal mereka pun sebenarnya bermaharajalela atas jalan raya. Kajian budaya berbasikal di Belanda Dalam kajian yang dilakukan di Belanda pada tahun 2014 , basikal mempunyai kedudukan antara yang utama dijadikan mod pengangkutan mereka selepas kereta. Di kalangan penduduk Belanda, 36% daripada mereka menjadikan basikal sebagai mod pengangkutan utama setiap hari dan 45% pula meletakkan kereta, meletakkan Belanda jauh mendahului negara-negara Eropah lain daripada segi penggunaan basikal. Hungary duduk di kedudukan kedua dengan 22% rakyat mereka menggunakan basikal secara rutin harian. Melalui kajian yang dijalankan oleh kerajaan Belanda sendiri pada tahun 2018, Belanda mempunyai statistik pemilikan basikal yang unik di mana jumlah basikal yang ada jauh melebihi jumlah populasi mereka. Terdapat anggaran 23 juta basikal keseluruhannya di negara itu sementara hanya ada 17 juta penduduk keseluruhannya. Apa yang menarik, statistik penggunaan basikal di bandar seperti Amsterdam menunjukkan pola berbeza; basikal dijadikan mod pengangkutan utama (48%) berbanding kereta (21%) untuk perjalanan setiap hari ke tempat kerja dan pulang. Semuanya dibantu oleh perancangan bandar yang menitik beratkan kemudahan untuk penunggang basikal, seperti laluan khas dan kawasan parkir khas yang memberikan insentif untuk pengguna menunggang. Tetapi…. Kadar kematian penunggang basikal yang tinggi di Belanda Kerajaan Belanda menitik beratkan penggunaan basikal sebagai mod pengangkutan, disebabkan oleh banyak faedah yang ada kepada penunggang dan juga persekitaran negara mereka. Selain itu pengurusan kawasan bandar mereka juga direkodkan menjadi lebih mudah disebabkan oleh keperluan saiz basikal yang jauh lebih kecil berbanding kereta, khasnya apabila melibatkan perancangan bandar. Walaupun begitu, kadar kemalangan dan kematian di kalangan penunggang basikal Belanda agak tinggi, serta sedang mengalami trend peningkatan. 30% kes kematian dan 52% kes kecederaan teruk jalan raya di Belanda pada tahun 2017, melibatkan penunggang basikal. 40% daripada kes kemalangan melibatkan basikal pula berlaku tanpa melibatkan kenderaan bermotor lain. Fasiliti bagus namun manusia tetap berperangai manusia Dalam kepala anda, pasti anda membayangkan bagaimana teraturnya rakyat Belanda berbasikal setiap hari bukan? Kewujudan budaya berbasikal yang terlalu besar pengaruhnya ini menimbulkan konflik mentaliti di antara penunggang basikal dan pengguna jalan raya lain, khasnya pejalan kaki. Di kawasan-kawasan bandar yang sibuk di mana orang ramai bergegas ke sana ke mari, pejalan kaki menghadapi bahaya di langgar penunggang basikal yang kebiasaannya enggan memperlahankan kayuhan mereka. Ramai rakyat Belanda menghadapi masalah hanya untuk melintas jalan disebabkan oleh rasa bimbang mereka akan dilanggar, disebabkan kewujudan mentaliti penunggang basikal yang merasakan mereka perlu diberikan keutamaan atas jalan. Ketiadaan undang-undang berbasikal yang menyelia aktiviti menyukarkan lagi situasi. Peraturan yang baru diperkenalkan pada tahun 2019, melarang penggunaan telefon pintar semasa mengayuh tetapi didapati masih ramai yang melanggar peraturan itu. Memiliki jumlah pemilikan basikal antara tertinggi dunia juga membawa masalah basikal yang diabaikan, dalam skala besar khasnya di kalangan pelajar yang telah menamatkan pengajian mereka. Masalah pengurusan basikal yang ditinggalkan menjadi salah satu masalah utama yang sedang diatasi kerajaan tempatan wilayah-wilayah di Belanda – kerana kebanyakan basikal yang ditinggalkan ini mula mengambil ruangan parkir yang telah disediakan untuk penunggang lain. Kos yang tinggi perlu dikeluarkan bagi menguruskan masalah ini saban tahun. Mereka sama saja dengan penunggang basikal di Malaysia Kewujudan komuniti penunggang yang besar mungkin dilihat sebagai satu kebaikan yang menjadikan Belanda unik di mata orang luar. Bagaimanapun dalam sisi lain, penunggang-penunggang basikal di sana tetap berdepan cemuhan akibat kegagalan mereka mematuhi undang-undang, sifat mementingkan diri sendiri serta tidak mahu menghiraukan keselamatan orang lain. Seandainya anda sering mengkritik penunggang basikal di negara kita yang merasakan diri mereka kebal, masalah sama juga berlaku di Belanda di mana penunggang basikal mempunyai aura mirip pemandu Myvi negara kita. Pengenalan saman, warden traffik serta beberapa kawasan larangan berbasikal sudah mula dikuatkuasakan di Belanda bagi menangani masalah ini namun kerajaan Belanda dilihat enggan memperketatkan lagi peraturan mereka – kerana dibimbangi peraturan yang terlalu ketat, akan mula merencatkan budaya berbasikal di sana.
Setiap tahun lebih 15,000 basikal terpaksa dikeluarkan daripada kawasan perairan mereka, orang ramai menyumpah penunggang basikal setiap hari dan penunggang basikal pula berharap kerajaan Belanda melakukan sesuatu untuk membantu Apa yang buruk anda nampak berlaku di negara kita sebenarnya turut sama berlaku di sana, bezanya di sana berlaku dalam skala yang lebih besar impaknya kepada masyarakat sana. Ramai nak kita jadi Amsterdam ‘syurga’ penunggang basikal – kerana kita belum melalui masalah yang dihadapi mereka. Yang jelas, sistem walau sebaik mana pun rangkanya akan tetap berdepan masalah dek kelalaian komuniti yang menggunakannya. Rujukan A City with Too Many Bicycles: Amsterdam’s Unique Problem |
ADVERTISEMENT