View: 10270|Reply: 37
|
Poligami dalam Qur'an
[Copy link]
|
|
Salam Sejahtera antiQue, semua.
Originally posted by antiQue at 20-6-2006 05:06 PM
An-Nisa'
Verse 3 - Poligami dan berlaku adil
Verse 22 - Haram menikahi wanita yg pernah dinikahi oleh ayah
Verse 23 - Wanita-wanita yg haram dikahwini
Verse 128 - Penyelesaian jika takut pada nusyuz
Verse 129 - Jangan cenderung pada satu isteri sehingga isteri yg lain terabai
Saya melihat justifikasi berpoligami dari Surah An-Nisa seperti yg anda nyatakan diatas menghasilkan percanggahan dgn Q33:50.
Al-Ahzaab Verse 50
33:50 O prophet, We have made lawful for you the wives to whom you have already given their dowry, and the one who is committed to you by oath, as granted to you by God, and the daughters of your father's brothers, and the daughters of your father's sisters, and the daughters of your mother's brothers, and the daughters of your mother's sisters, of whom they have emigrated with you. Also, the believing woman who had decreed herself to the prophet, the prophet may marry her if he wishes, as a privilege given only to you and not to the believers. We have already decreed their rights in regard to their spouses and those who are still dependant. This is to spare you any hardship. God is Forgiver, Merciful.
Ayat 33:50 menunjukkan poligami adalah dikhaskan untuk Nabi sahaja dan bukan untuk masyarakat umum. What say you?
Minta dijelaskan jika tidak keberatan.
Salam Sejahtera |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Yang dikatakan kelebihan kepada rasulullah dalam ayat 33:50 ialah lebih dari 4 isteri.
Beristeri satu, dua, tiga atau empat dalam ayat berikut.
[4.3] Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hakhak) perempuan yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya. |
|
|
|
|
|
|
|
Saya splitkan thread ni. Jangan kacau thread kenduri kredit saya dengan perbincangan.
Anda mungkin lupa isteri Rasulullah bukan 4 orang. Pada ketika turunnya ayat tersebut pun isteri Rasulullah telah lebih 4 orang, sebab itu permulaan ayat itu sebegitu rupa.
[ Last edited by antiQue at 9-7-2006 12:55 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by antiQue at 9-7-2006 12:53 AM
Saya splitkan thread ni. Jangan kacau thread kenduri kredit saya dengan perbincangan.
Anda mungkin lupa isteri Rasulullah bukan 4 orang. Pada ketika turunnya ayat tersebut pun isteri Rasulullah ...
Salam Sejahtera antiQue,
Maaf kerana menganggu kenduri kendara anda. Orang bagi makan, makan je le, jangan banyak soal. :solute:
Anda seperti yg digariskan diatas tu merujuk kepada saya ke ibnur?
Salam Sejahtera |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by M5 at 9-7-2006 11:24 PM
Salam Sejahtera antiQue,
Maaf kerana menganggu kenduri kendara anda. Orang bagi makan, makan je le, jangan banyak soal. :solute:
Anda seperti yg digariskan diatas tu merujuk kepada say ...
:hmm: sepatutnya awak paham kepada siapa ia ditujukan. kalau tidak, macamana boleh tanya soalan dlm post pertama?
[ Last edited by ibnur at 10-7-2006 03:14 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 10-7-2006 03:13 PM
:hmm: sepatutnya awak paham kepada siapa ia ditujukan. kalau tidak, macamana boleh tanya soalan dlm post pertama?
Salam Sejahtera ibnur, semua.
Saja nak pastikan sebelum menjawab.
Jadi ibnur dan antiQue melihat ayat Q33:50 ......as a privilege given only to you and not to the believers. sebagai ......as a privilege (to have more than 4 wives) given only to you and not to the believers.
Apakah ini maksud sebenarnya Q33.50 mengikut pemahaman anda? Minta dijelaskan jika tak keberatan.
Salam Sejahtera. |
|
|
|
|
|
|
|
previlege itu diberikan sebab sebagaimana antik beritahu....
....Pada ketika turunnya ayat tersebut pun isteri Rasulullah telah lebih 4 orang, sebab itu permulaan ayat itu sebegitu rupa.
kalau tidak Rasulullah kena cerai pulak beberapa isteri-isteri supaya jadi 4. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 11-7-2006 11:43 AM
previlege itu diberikan sebab sebagaimana antik beritahu....
kalau tidak Rasulullah kena cerai pulak beberapa isteri-isteri supaya jadi 4.
Salam Sejahtera ibnur,
Terima kasih atas komen saudara.
Tidak kah ayat Q33:50 dgn jelas menerangkan yg poligami itu hanya dibenarkan kepada Nabi sahaja dan tidak kepada manusia lain? Ya atau Tidak?
Sebelum kita melihat Q4:3, saya minta ibnur jelaskan dahulu samada ayat Q33:50 ada menyatakan bilangan isteri2 yg dibenarkan untuk umat Islam mengamalkan poligami. Ada atau Tidak?
Menunggu penjelasan anda.
Salam Sejahtera. |
|
|
|
|
|
|
|
wassalam M5.
Kena la tengok sejarah semasa ayat-ayat diturunkan. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by M5 at 11-7-2006 02:19 AM
Salam Sejahtera azmi2020,
Kemudian saudara minta saya buka thread baru untuk dibincangkan lagi ttg isu ini, tetapi pada masa yg sama, masih meneruskan hujah anda dgn merujuk Q33:34 yg anda fahami sebagai merujuk Hadis2 Nabi. Cara ni bagi saya tak berapa betul untuk digunakan ketika berhujah. Anda set the rules, tapi anda sendiri melanggarnya.
Tentang mengucap, sila bawa ayat dari Kitab yg anda percaya sebagai rujukan.
Salam Sejahtera.
aku baru jumpa statement dari bdk m5 ni.Mengenai mengucap.Dia mintak prove dari kitab mengenai mengucap kalimah syahadah.
Aku rasa sbhgian forumer kat sini pernah kan berhujah dgn orang yg macam ni diluar forum.Last sekali org2 mcm ni bukak sendiri siapa diri dia yang sebenar bila dia minta kepastian pasal mengucap kalimah syahadah.hah!
Kalimah syahadah merupakan satu lagi permainan org kafir terutama kristian yg selalu mengatakan kalimah syahadah itu sendiri tak de tersebut dlm Al-Quran.Juga benda ni satu permainan org yang murtad.Benda biasa.Dulu masa aku pegi israel, pun ada bdk jews argue benda macam ni.Aku jwp memang takde.Tapi seluruh umat islam, berjuta-juta umat islam kat dunia, akan mengucapkan kalimah syahadah semasa sembahyang dan mengangkat satu jari.Aku tanya dia balik, kenapa takde dlm Alquran pun benda yang sama dan perbuatan yang sama semua umat Islam lakukan?
Bagi orang yang ragu dan tak mengucap dua kalimah syahadah, maka confirm dia ni kafir or murtad.Terbatal akidah dia.
Ko pn murtad macam aku jugak ke m5.hahahah!
Jadi apa yg bdk M5 ni bagtu dlm thread2nya psl keraguan dia dlm hukum Allah, arahan Allah, psl ketakpercayaan dia dgn para nabi, pak imam, syeikh, keraguan dgn kalimah syahadah dan sebagainya anggap sahajalah sbg AUTA or bdk trainee dlm injil.Dari dulu lagi aku dah agak bdk m5 ni.Mgkin kecik dia ngaji. semayang, tapi dah besar jadi pandai dlm lingkungan org2 bangan.heheh.
Kerja aku dah abis utk bdk mcam ni.Sekarang masa utk bermain2 dgn posting dia.heheh.
-Rabbi Aragon- |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 12-7-2006 09:53 AM
wassalam M5.
Kena la tengok sejarah semasa ayat-ayat diturunkan.
Salam Sejahtera ibnur,
Saudar masih tidak menjawab soalan saya.
Tidak kah ayat Q33:50 dgn jelas menerangkan yg poligami itu hanya dibenarkan kepada Nabi sahaja dan tidak kepada manusia lain? Ya atau Tidak?
Sebelum kita melihat Q4:3, saya minta ibnur jelaskan dahulu samada ayat Q33:50 ada menyatakan bilangan isteri2 yg dibenarkan untuk umat Islam mengamalkan poligami. Ada atau Tidak?
Salam Sejahtera. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by M5 at 13-7-2006 02:11 PM
Salam Sejahtera ibnur,
Saudar masih tidak menjawab soalan saya.
Salam Sejahtera.
toksah jwb ler.bukan dpt ape pun.
Saudar tu ape? adakah ada dlm b.melayu perkataan saudar? seluar dalam ke?heh.
-Malmsteen- |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by back_hand at 13-7-2006 04:03 PM
toksah jwb ler.bukan dpt ape pun.
Saudar tu ape? adakah ada dlm b.melayu perkataan saudar? seluar dalam ke?heh.
-Malmsteen-
tak per, jangan risau... sebenarnya dia sendiri dah jawab dah soalan tu, dan kita pun paham keadaannya. kita tengok saja lah apa hujah dia seterusnya. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 13-7-2006 10:28 PM
tak per, jangan risau... sebenarnya dia sendiri dah jawab dah soalan tu, dan kita pun paham keadaannya. kita tengok saja lah apa hujah dia seterusnya.
Apa yg saudara paham? |
|
|
|
|
|
|
|
Salam Sejahtera semua.
Bagi meneruskan perbincangan isu poligami saya bawa rujukan Q4:3
Sebelum itu kita harus faham yg ayat2 Tuhan tidak mungkin akan bercanggah sesama sendiri. Jika Q4:3 diertikan sebagai lesen untuk berpoligami kpd manusia lain, ini akan bercanggah dgn Q33:50 yg jelas menunjukkan poligami itu dibenarkan HANYA kepada nabi sahaja dan TIDAK kepada manusia2 lain.
Elok juga diperhatikan ayat sebelumnya i.e Q4:2, untuk melihat konteks ayat didlm Q4.3.
Q4:2
Transliteration
Waatoo alyatama amwalahum wala tatabaddaloo alkhabeetha bialttayyibi wala ta/kuloo amwalahum ila amwalikum innahu kana hooban kabeeran
Literal
And give the orphans their properties , and do not exchange/replace/substitute the bad/spoiled with the good/beautiful , and do not eat their properties to your properties , that it was a great/large sin/crime .
Subjek didlm Q4:2 adalah merujuk kepada anak yatim, dan tidak merujuk kepada manusia lain, baik emak/balu, atau wanita2 lain.
Q4:3
Transliteration
Wa-in khiftum alla tuqsitoo fee alyatama fainkihoo ma taba lakum mina alnnisa-i mathna wathulatha warubaAAa fa-in khiftum alla taAAdiloo fawahidatan aw ma malakat aymanukum thalika adna alla taAAooloo
Literal
And if you feared that you not be just/equitable in the orphans , so marry what (was) allowed/permitted for you from the women two twos/twos, and threes, and fours, so if you feared that you not be just/equitable, so (marry) one or what your rights owned/possessed, that (is) nearer that you not side away from justice .
Kesinambungan dari Q4:2, Q4:3 menjelaskan lagi subjek yg diceritakan iaitu alyatama/orphan/anak yatim dan ini diertikan sebagai akan yatim yg dibawah jagaan anda malakat aymanukum/your rights owned.
Bila dibaca secara keseluruhan ayat Q4:2-3, kita boleh lihat bahwa apa yg disarankan adalah jika kita mempunyai tanggungan anak2 yatim dibawah jagaan kita, untuk berlaku adil/tidak menidakkan hak anak2 yatim, satu penyelesaian yg boleh diambil adalah dengan mengahwinkan anak2 yatim tersebut dgn pasangan mereka, samada 2-2, 3-3, dan 4-4 atau jika tidak mampu, kawin kan satu sahaja. Ini adalah pre-requisite untuk anda menyerahkan harta pusaka yg dimiliki oleh anak2 yatim tersebut setelah dikahwinkan mereka. Lihat Q4:4-6
4:4
And give the women their property willingly, and if they remit any of it to you of their own will, then you may take it with good feelings.
4:5
And do not give the immature ones their money that God has entrusted to you, and spend on them from it and clothe them, and speak to them in goodness.
4:6
And test the orphans until they reach the age of marriage, then if you determine in them sound judgment, then give them their wealth, and do not deliberately consume it wastefully or quickly before they grow up. And whoever is rich, then let him not claim anything, and if he is poor then let him consume only in goodness. If you give to them their wealth, then make a witness for them, and God is enough for Reckoning.
Q4:1, jika diperhatikan dirujukan kpd lelaki dan perempuan. Dari segi Classical Arabic, terdapat teori2 yg menengahkan tafsiran alnnisa sebagai tidak gender-spesific yakni merangkumi lelaki/perempuan. Merujuk kepada ayat seterusnya, i.e Q4.7 kita dapat melihat sekali lagi penerangan tentang harta pusaka yg ditujukan kepada lelaki/perempuan.
In any case, kita fokuskan dahulu tentang bab poligami dengan merujuk Q4:2-6. Penelitian ayat2 tersebut menunjukkan bab anak yatim dan pembahagian harta mereka. That's all.
Tetapi apa yg terjadi, tafsiran tradisional mengatakan Tuhan menyuruh manusia berkahwin 2, 3, atau 4 atau pun 1 jika tidak mampu.
Walaupun ini dengan jelas melanggar perintah Tuhan didlm Q33:50, tetapi untuk menjustifikasikan amalan polygyny Imam2/Mullah2/Tok Kadi/ meletakkan bilangan 4 isteri didlm kurungan pada Q33:50. Maka beramai2 le lelaki Muslim mengatakan ini adalah sunnah Nabi, dan Isteri2 yg membenarkan lelaki bermadu akan diberi ganjaran payung emas di hari akhirat nanti.
Salam Sejahtera. |
|
|
|
|
|
|
|
Salamun Aalaikum M5,
You say;
Sebelum itu kita harus faham yg ayat2 Tuhan tidak mungkin akan bercanggah sesama sendiri. Jika Q4:3 diertikan sebagai lesen untuk berpoligami kpd manusia lain, ini akan bercanggah dgn Q33:50 yg jelas menunjukkan poligami itu dibenarkan HANYA kepada nabi sahaja dan TIDAK kepada manusia2 lain.
My Question;
Adakah 4:23 dan 4:129 ditujukan hanya kepada Nabi?
Minta penjelasan.
salam
[ Last edited by lolipop9 at 21-8-2006 11:53 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by lolipop9 at 21-8-2006 11:44 PM
Salamun Aalaikum M5,
My Question;
Adakah 4:23 dan 4:129 ditujukan hanya kepada Nabi?
Minta penjelasan.
salam
Salamun Aalaikum lolipop9,
Keseluruhan ayat didlm surah an-Nisa' 4:1-176 ditujukan kepada general public. Ini dapat dilihat dari pemerhatian Q4:1
Q4:1
Ya ayyuha alnnasu...
You, you the people...
Mengikut setengah2 rujukan, Classical Arabic alnnasu boleh merujuk kepada people tanpa gender spesifik. Whatever it is, tafisran umum kpd Q4:1 membawa maksud O people/mankind/manusia.
Q4:1
Transliteration
Ya ayyuha alnnasu ittaqoo rabbakumu allathee khalaqakum min nafsin wahidatin wakhalaqa minha zawjaha wabaththa minhuma rijalan katheeran wanisaan waittaqoo Allaha allathee tasaaloona bihi waal-arhama inna Allaha kana AAalaykum raqeeban
Literal
You, you the people, fear and obey your Lord who created you from one self and He created from it its spouse, and He scattered/distributed from them (B) many men and women, and fear and obey God who you ask each other/make oath to each other with Him, and the wombs/uteruses, that God was/is on you observing .
Rashad Khalifa
O people, observe your Lord; the One who created you from one being, and created from it its mate, then spread from the two many men and women. You shall regard GOD, by whom you swear, and regard the parents. GOD is watching over you.
Yusuf Ali
O mankind! reverence your Guardian-Lord, who created you from a single person, created, of like nature, His mate, and from them twain scattered (like seeds) countless men and women;- reverence Allah, through whom ye demand your mutual (rights), and (reverence) the wombs (That bore you): for Allah ever watches over you.
Shakir
O people! be careful of (your duty to) your Lord, Who created you from a single being and created its mate of the same (kind) and spread from these two, many men and women; and be careful of (your duty to) Allah, by Whom you demand one of another (your rights), and (to) the ties of relationship; surely Allah ever watches over you.
Pickthal
O mankind! Be careful of your duty to your Lord Who created you from a single soul and from it created its mate and from them twain hath spread abroad a multitude of men and women. Be careful of your duty toward Allah in Whom ye claim (your rights) of one another, and toward the wombs (that bare you). Lo! Allah hath been a watcher over you.
Diharap ini dapat membantu.
Salam Sejahtera. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by M5 at 22-8-2006 01:04 AM
Salamun Aalaikum lolipop9,
Keseluruhan ayat didlm surah an-Nisa' 4:1-176 ditujukan kepada general public. Ini dapat dilihat dari pemerhatian Q4:1
Q4:1
Ya ayyuha alnnasu...
You, you the p ...
Salamun Aalaikum sdr M5,
Daripada kenyataan saudara yang mengatakan seluruh surah An-nisa ditujukan kepada general public, yang saya assume orang kebanyakkan
1. Bagaimana orang kebanyakkan boleh menghimpunkan dua beradik perempuan(dalam perkahwinan) tanpa poligami?-4:23
2. Bagaimana seseorng diarahkan untuk berlaku adil diantara(baina) perempuan-perempuan tanpa poligami - 4:129
Oleh kerana pemahaman saudara ialah hanya Nabi dibolehkan untuk berpoligami, saya minta penjelasan dengan pemahaman saudara yang saya lihat contradictary.
salam |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by M5 at 22-8-2006 01:04 AM
Rashad Khalifa
O people, observe your Lord; the One who created you from one being, and created from it its mate, then spread from the two many men and women. You shall regard GOD, by whom you swear, and regard the parents. GOD is watching over you.
message from the " messenger of god " - Rashad Khalifa
harap ini dapat membantu |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by lolipop9 at 23-8-2006 11:32 PM
1. Bagaimana orang kebanyakkan boleh menghimpunkan dua beradik perempuan(dalam perkahwinan) tanpa poligami?-4:23
2. Bagaimana seseorng diarahkan untuk berlaku adil diantara(baina) perempuan-perempuan tanpa poligami - 4:129
Oleh kerana pemahaman saudara ialah hanya Nabi dibolehkan untuk berpoligami, saya minta penjelasan dengan pemahaman saudara yang saya lihat contradictary.
salam
Salam Sejahtera lolipop9,
Q4:23
Prohibited to are:- Your mothers, daughters, sisters; father's sisters, Mother's sisters; brother's daughters, sister's daughters; foster-mothers (Who gave you suck), foster-sisters; your wives' mothers; your step-daughters under your guardianship, born of your wives to whom ye have gone in,- no prohibition if ye have not gone in;- (Those who have been) wives of your sons proceeding from your loins; and two sisters in wedlock at one and the same time, except for what is past; for God is Oft-forgiving, Most Merciful;-
Ayat Q4:23 tidak merujuk kepada poligami. Ianya merujuk kepada larangan kpd amalan "incest". Bila minda kita telah di conditionkan/diprogramkan untuk menerima konsep poligami, kita tidak lihat kepada fokus sebenar ayat ini. So, incest, seperti yg dijelaskan kategori2 didlm ayat ini adalah dilarang.
except for what is past; merujuk kepada larangan terakhir i.e, and two sisters in wedlock at one and the same time, adalah semata2 "mercy" dari Tuhan yg memaafkan salah laku kita sebagai manusia yg tidak mengkaji tentang "way of life/deenillah" seperti yg dianjurkan didlm al Qur'an. Tetapi ini tidak boleh dijadikan sandaran yg poligami adalah konsep perkahwinan yg diiktiraf oleh Tuhan.
Kita juga diterangkan didlm Q4:129 yg di ambil sebagai satu lagi sandaran ttg dgn amalan poligami. Untuk melihat justifikasi sandaran ini, saya bawakan juga ayat sebelum dan selepas Q4:129 untuk kita melihat konteks pesanan yg dibawa.
Q4:128
If a wife fears cruelty or desertion on her husband's part, there is no blame on them if they arrange an amicable settlement between themselves; and such settlement is best; even though men's souls are swayed by greed. But if ye do good and practise self-restraint, Allah is well-acquainted with all that ye do.
Q4:129
Ye are never able to be fair and just as between women, even if it is your ardent desire: But turn not away (from a woman) altogether, so as to leave her (as it were) hanging (in the air). If ye come to a friendly understanding, and practise self-restraint, God is Oft-forgiving, Most Merciful.
Q4:130
But if they disagree (and must part), God will provide abundance for all from His all-reaching bounty: for God is He that careth for all and is Wise.
Ringkasan:
Q4:128 isteri dapat "hint" yg suami nak tinggal kan mereka. Dalam erti kata lain, rumahtangga tgh berkeceramuk, takda persefahaman.
Q4:130 Isteri dan suami mengambil jalan untuk berpisah.
Maka,
Q4:129 adalah proses in between sebelum dan selepas bercerai/berpisah.
Jika diteliti urutan ayat Q4:128-130, topik ayat ini tidaklah berkaitan dgn poligami, tetapi topik penceraian. Kita lihat dgn kes2 penceraian yg berlaku disekeliling kita sebagai contoh, semua lelaki yg bercerai tidak akan dapat berlaku adil dlm memberi ganti rugi/settlement ketika menceraikan isteri mereka. Tetapi ini tidak bermakna mereka patut membiarkan wanita yg ditinggalkan tanpa sebarang bentuk ganti rugi/settlement. Konteks ayat ini bila diteliti tidaklah menceritakan perihal lelaki dgn isteri2nya, tetapi lelaki (in general) dan wanita (in general).
Salam Sejahtera |
|
|
|
|
|
|
| |
|