CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 14141|Reply: 74

SOLAT: DIFARDHUKAN ATAU DIKITABKAN

[Copy link]
Post time 2-7-2007 05:42 PM | Show all posts |Read mode
Salamun Alaikum......

Setelah membaca Al-Quran berulangkali, dan setelah benar-benar yakin dengan apa yang saya baca dan fikir, maka saya mendapati solat-solat yang ALLAH firmankan didalam Al-Quran, maka saya berani katakan bahawa sekian lama secara dibawah sedar kita telah lama dipermainkan oleh syaitan mengenai hal ini. Namun Al-Quran ternyata tidak mampu diputarbeltikan!!!! Alhamdulillah, sekali lagi ALLAH membuktikan bahawa Al-Quran itu sentiasa dipelihara oeh ALLAH dari sebarang kekeliruan dan kepalsuan kepada mereka yang mahu berfikir.

Dalam Al-Quran, Fardhu(Fa ro dhot) bererti ditetapkan manakala fardu(fa ro dal) dan juga bererti ditentukan atau ditetapkan, namun ianya tdak langsung berkaitan dengan solat. Solat adalah diKitabkan.

Hanya ada dua ayat yang menggunakan akar kata fa ro dal iaiatu:

1.
[4:7] Lilrrijali naseebun mimmataraka alwalidani waal-aqraboona walilnnisa-inaseebun mimma taraka alwalidani waal-aqraboonamimma qalla minhu aw kathura naseeban mafroodan للرجال نصيب مما ترك الوالدان والاقربون وللنساء نصيب مما ترك الوالدان والاقربون مما قل منه او كثر نصيبا مفروضا
From what is left by parents and those nearest related there is a share for men and a share for women, whether the property be small or large,-a determinate share.

4:7. Bagi lelaki, sebahagian daripada apa ibu bapa dan sanak saudara meninggalkan, dan bagi orang perempuan, sebahagian daripada apa ibu bapa dan sanak saudara meninggalkan, sama ada ia sedikit atau banyak, sebahagian yang ditetapkan.


2.
[4:118] LaAAanahu Allahu waqalalaattakhithanna min AAibadika naseebanmafroodan لعنه الله وقال لاتخذن من عبادك نصيبا مفروضا
Allah did curse him, but he said: "I will take of Thy servants a portion Marked off;

4:118. Yang dilaknati Allah. Ia berkata, "Sungguh, aku akan mengambil untukku sebahagian yang ditetapkan daripada hamba-hamba-Mu,

Manakala ayat-ayat yang akar katanya fa ro dhot ada 10 iaiatu:

1.
[2:197] Alhajju ashhurun maAAloomatunfaman farada feehinna alhajja fala rafathawala fusooqa wala jidala fee alhajjiwama tafAAaloo min khayrin yaAAlamhu Allahuwatazawwadoo fa-inna khayra alzzadi alttaqwawaittaqooni ya olee al-albabi الحج اشهر معلومات فمن فرض فيهن الحج فلا رفث ولا فسوف ولا جدال في الحج وما تفعلوا من خير يعلمه الله وتزودوا فان خير الزاد التقوي واتقون يا اولي الالباب
For Hajj are the months well known. If any one undertakes that duty therein, Let there be no obscenity, nor wickedness, nor wrangling in the Hajj. And whatever good ye do, (be sure) Allah knoweth it. And take a provision (With you) for the journey, but the best of provisions is right conduct. So fear Me, o ye that are wise.

2:197. Haji adalah pada bulan-bulan yang diketahui; sesiapa yang menetapkan untuk Haji padanya, tidak boleh bercampur dengan isterinya, dan tidak boleh berbuat fasiq, dan tidak boleh berbantahan semasa dalam Haji. Dan apa-apa kebaikan yang kamu buat, Allah mengetahuinya, dan berbekallah kamu, tetapi bekal yang paling baik ialah takwa; maka kamu takutilah Aku, wahai orang-orang yang mempunyai minda.

2.
[2:236] La junaha AAalaykum in tallaqtumualnnisaa ma lam tamassoohunna aw tafridoolahunna fareedatan wamattiAAoohunna AAalaalmoosiAAi qadaruhu waAAala almuqtiri qadaruhu mataAAanbialmaAAroofi haqqan AAala almuhsineena لا جناح عليكم ان طلقتم النساء ما لم تمسوهن او تفرضوا لهن فريضة ومتعوهن علي الموسع قدره وعلي المقتر قدره متاعا بالمعروف حقا علي المحسنين
There is no blame on you if ye divorce women before consummation or the fixation of their dower; but bestow on them (A suitable gift), the wealthy according to his means, and the poor according to his means;- A gift of a reasonable amount is due from those who wish to do the right thing.
2:236. Tidak ada kesalahan ke atas kamu jika kamu menceraikan perempuan-perempuan sedang kamu belum menyentuh mereka, dan tidak juga menetapkan sebarang bahagian untuk mereka; namun demikian, buatlah peruntukan untuk mereka - orang yang mewah menurut kemampuannya, dan orang yang miskin menurut kemampuannya - satu peruntukan dengan baik; satu kewajipan bagi orang-orang yang berbuat baik.

3.
[2:237] Wa-in tallaqtumoohunna min qabli antamassoohunna waqad faradtum lahunna fareedatanfanisfu ma faradtum illa an yaAAfoonaaw yaAAfuwa allathee biyadihi AAuqdatu alnnikahiwaan taAAfoo aqrabu lilttaqwa wala tansawooalfadla baynakum inna Allaha bimataAAmaloona baseerun وان طلقتموهن من قبل ان تمسوهن وقد فرضتم لهن فريضة فنصف ما فرضتم الا ان يعفون او يعفو الذي بيده عقدة النكاح وان تعفوا اقرب للتقوي ولا تنسوا الفضل بينكم ان الله بما تعملون بصير
And if ye divorce them before consummation, but after the fixation of a dower for them, then the half of the dower (Is due to them), unless they remit it or (the man's half) is remitted by him in whose hands is the marriage tie; and the remission (of the man's half) is the nearest to righteousness. And do not forget Liberality between yourselves. For Allah sees well all that ye do.
2:237. Dan jika kamu menceraikan mereka sebelum kamu menyentuh mereka, dan kamu telah pun menetapkan bagi mereka bahagian yang ditentukan, maka berilah setengah daripada apa yang kamu telah menetapkan, kecuali jika mereka memaafkan, atau dia memaafkan yang di tangannya ikatan perkahwinan; bahawa kamu memaafkan adalah lebih dekat dengan takwa. Janganlah melupakan pemberian sesama kamu. Sesungguhnya Allah melihat apa yang kamu buat.

[ Last edited by  ayyohpeen at 2-7-2007 05:50 PM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 2-7-2007 05:45 PM | Show all posts
Sambung................

4.
[4:11] Yooseekumu Allahu fee awladikumlilththakari mithlu haththialonthayayni fa-in kunna nisaan fawqa ithnatayni falahunnathulutha ma taraka wa-in kanat wahidatanfalaha alnnisfu wali-abawayhi likulli wahidinminhuma alssudusu mimma taraka in kanalahu waladun fa-in lam yakun lahu waladun wawarithahu abawahufali-ommihi alththuluthu fa-in kana lahu ikhwatunfali-ommihi alssudusu min baAAdi wasiyyatin yooseebiha aw daynin abaokum waabnaokum latadroona ayyuhum aqrabu lakum nafAAan fareedatan mina Allahiinna Allaha kana AAaleeman hakeeman يوصيكم الله في اولادكم للذكر مثل حظ الانثيين فان كن نساء فوق اثنتين فلهن ثلثا ما ترك وان كانت واحدة فلها النصف ولابويه لكل واحد منهما السدس مما ترك ان كان له ولد فان لم يكن له ولد وورثه ابواه فلامه الثلث فان كان له اخوة فلامه السدس من بعد وصية يوصي بها او دين اباؤكم وابناؤكم لا تدرون ايهم اقرب لكم نفعا فريضة من الله ان الله كان عليما حكيما
Allah (thus) directs you as regards your Children's (Inheritance): to the male, a portion equal to that of two females: if only daughters, two or more, their share is two-thirds of the inheritance; if only one, her share is a half. For parents, a sixth share of the inheritance to each, if the deceased left children; if no children, and the parents are the (only) heirs, the mother has a third; if the deceased Left brothers (or sisters) the mother has a sixth. (The distribution in all cases ('s) after the payment of legacies and debts. Ye know not whether your parents or your children are nearest to you in benefit. These are settled portions ordained by Allah; and Allah is All-knowing, Al-wise.
4:11. Allah mewasiatkan kamu mengenai anak-anak kamu; bagi lelaki serupa dengan bahagian dua perempuan, dan jika mereka perempuan-perempuan yang lebih daripada dua, maka bagi mereka dua per tiga daripada apa yang dia meninggalkan, tetapi jika dia seorang, maka baginya separuh; dan kepada ibu bapanya, kepada setiap seorang daripada keduanya, satu per enam daripada apa yang dia meninggalkan, jika dia ada anak; tetapi jika dia tidak ada anak, dan waris-warisnya ialah ibu bapanya, maka satu per tiga bagi ibunya, atau jika dia ada saudara-saudara lelaki, maka bagi ibunya satu per enam, sesudah sebarang wasiat yang dia mewasiatkan, atau sebarang hutang. Bapa-bapa kamu dan anak-anak lelaki kamu, kamu tidak mengetahui siapa antara mereka yang lebih dekat manfaatnya kepada kamu. Demikianlah ketentuan Allah; sesungguhnya Allah adalah Mengetahui, Bijaksana.

5.
[4:24] Waalmuhsanatu mina alnnisa-iilla ma malakat aymanukum kitaba AllahiAAalaykum waohilla lakum ma waraa thalikuman tabtaghoo bi-amwalikum muhsineena ghayra musafiheenafama istamtaAAtum bihi minhunna faatoohunnaojoorahunna fareedatan wala junaha AAalaykumfeema taradaytum bihi min baAAdi alfareedatiinna Allaha kana AAaleeman hakeeman والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم كتاب الله عليكم واحل لكم ما وراء ذلكم ان تبتغوا باموالكم محصنين غير مسافحين فما ااستمتعم به منهن فاتوهن اجورهن فريضة ولا جناح عليكم فيما تراضيتم به من بعد الفريضة ان الله كان عليما حكيما
Also (prohibited are) women already married, except those whom your right hands possess: Thus hath Allah ordained (Prohibitions) against you: Except for these, all others are lawful, provided ye seek (them in marriage) with gifts from your property,- desiring chastity, not lust, seeing that ye derive benefit from them, give them their dowers (at least) as prescribed; but if, after a dower is prescribed, agree Mutually (to vary it), there is no blame on you, and Allah is All-knowing, All-wise.
4:24. Dan perempuan-perempuan yang bersuami, kecuali apa yang tangan-tangan kanan kamu memiliki. Demikianlah Allah mengkitabkan (menetapkan) untuk kamu. Dihalalkan bagi kamu, selepas yang demikian itu, adalah bahawa kamu mencari, dengan menggunakan harta kamu, dalam ikatan perkahwinan, bukan dalam perzinaan. Isteri-isteri yang kamu bersenang-senang dengannya, berilah mereka upah mereka sebagai satu ketentuan; dan tidaklah bersalah ke atas kamu terhadap apa yang kamu saling mempersetujukan dengannya daripada apa yang sudah ditentukan. Sesungguhnya Allah adalah Mengetahui, Bijaksana.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-7-2007 05:46 PM | Show all posts
6.
[9:60] Innama alssadaqatulilfuqara-i waalmasakeeni waalAAamileenaAAalayha waalmu-allafati quloobuhum wafee alrriqabiwaalgharimeena wafee sabeeli Allahi waibnialssabeeli fareedatan mina Allahi waAllahuAAaleemun hakeemun انما الصدقات للفقراء والمساكين والعاملين عليها والمؤلفة قلوبهم وفي الرقاب والغارمين وفي سبيل الله وابن السبيل فريضة من الله والله عليم حكيم
Alms are for the poor and the needy, and those employed to administer the (funds); for those whose hearts have been (recently) reconciled (to Truth); for those in bondage and in debt; in the cause of Allah; and for the wayfarer: (thus is it) ordained by Allah, and Allah is full of knowledge and wisdom.
9:60. Sedekah adalah untuk orang-orang fakir (yang memerlukan), dan orang-orang miskin, dan yang beramal terhadapnya, dan orang-orang yang hatinya disatukan, dan memerdekakan hamba-hamba, dan orang-orang yang berhutang di jalan Allah, dan musafir; begitulah ketentuan Allah, dan Allah Mengetahui, Bijaksana.

7.
[24:1] Sooratun anzalnaha wafaradnahawaanzalna feeha ayatin bayyinatinlaAAallakum tathakkaroona سورة انزلناها وفرضناها وانزلنا فيها ايات بينات لعلكم تذكرون
A sura which We have sent down and which We have ordained in it have We sent down Clear Signs, in order that ye may receive admonition.
24:1. Sebuah surah yang Kami menurunkan dan menetapkan; dan Kami menurunkan di dalamnya ayat-ayat, bukti-bukti yang jelas, supaya kamu mengingati.

8.
[28:85] Inna allathee farada AAalaykaalqur-ana laradduka ila maAAadin qulrabbee aAAlamu man jaa bialhuda waman huwafee dalalin mubeenin ان الذي فرض عليك القران لرادك الي معاد قل ربي اعلم من جاء بالهدي ومن هو في ضلال مبين
Verily He Who ordained the Qur'an for thee, will bring thee back to the Place of Return. Say: "My Lord knows best who it is that brings true guidance, and who is in manifest error."
28:85. Dia yang menetapkan al-Qur'an kepada kamu benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali. Katakanlah, "emeliharaku sangat mengetahui siapa yang datang dengan petunjuk, dan siapa yang dalam kesesatan yang nyata."


9.
[33:38] Ma kana AAala alnnabiyyimin harajin feema farada Allahu lahusunnata Allahi fee allatheena khalaw min qablu wakanaamru Allahi qadaran maqdooran ما كان علي النبي من حرج فيما فرض الله له سنة الله في الذين خلوا من قبل وكان امر الله قدرا مقدورا
There can be no difficulty to the Prophet in what Allah has indicated to him as a duty. It was the practice (approved) of Allah amongst those of old that have passed away. And the command of Allah is a decree determined.
33:38. Tidak ada kesalahan ke atas Nabi mengenai apa yang Allah telah menetapkan untuknya - sunnah (resam) Allah pada orang-orang yang telah berlalu sebelumnya; dan perintah Allah adalah ketetapan yang telah ditetapkan.

10.
[66:2] Qad farada Allahu lakum tahillataaymanikum waAllahu mawlakum wahuwaalAAaleemu alhakeemu قد فرض الله لكم تحلة ايمانكم والله مولاكم وهو العليم الحكيم
Allah has already ordained for you, (O men), the dissolution of your oaths (in some cases): and Allah is your Protector, and He is Full of Knowledge and Wisdom.
66:2. Allah menetapkan bagi kamu pembebasan daripada sumpah-sumpah kamu. Allah Pelindung kamu, dan Dia Yang Mengetahui, Yang Bijaksana.

Dan tiada satupun akar kata berkenaan yang dikaitkan dengan solat.

Maka siapakah yang memfardhukan 5 sembahyang berbanding dengan Allah yang Meng'Kitab'kan SOLAT didalam Al-Quran?

AllahaAleemanHakeema.....

SALAM........

Artikel ini juga saya telah paparkan di www.tematajdid.com bagi tujuan diperbincangkan
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2007 06:06 PM | Show all posts
kesimpulan nya Sembahyang itu?

tak fardhu?
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2007 06:09 PM | Show all posts
Tidak cukup bagi kita untuk menilai isi Al Quran berkenaan Solat hanya dengan kefahaman kita pada terjemahan transliteral-nya sahaja. Tak silap saya ada 15 cabang ilmu untuk faham tafsir Al Quran, nanti kalau ada masa saya masukkan cababng2 itu tersebut, Insha Allah

Originally posted by ayyohpeen at 2-7-2007 05:46 PM

Dan tiada satupun akar kata berkenaan yang dikaitkan dengan solat.

Maka siapakah yang memfardhukan 5 sembahyang berbanding dengan Allah yang Meng'Kitab'kan SOLAT didalam Al-Quran?


Al Baqarah: [45]
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;

Ar-Rum: [17]
(Setelah kamumengetahui yang demikian) maka bertasbihlah kepada Allah semasa kamu berada pada waktu malam (Maghrib dan Isya') dan semasa kamu berada pada waktu subuh.
[18]
Serta pujilah Allah yang berhakmenerima segala puji (dari sekalian makhlukNya) di langit dan di bumi,dan juga (bertasbihlah kepadaNya serta pujilah Dia) pada waktu petang (Asar) dan semasa kamu berada pada waktu zuhur.
Kata Ibni Abbas RA, inilah dalil solat fardhu 5 waktu dalam Al Quran

Kita boleh kaji siapa Ibni Abbas (RA), kalau kita rasa tafsir kita (atau rujukan kita) lebih betul dari tafsiran Ibni Abbas, maka tak hairanlah kita boleh pertikai pasal adakah solat difardhukan?

Hud: [114]
Dan dirikanlah solat (wahai Muhammad,engkau dan umatmu), pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan padawaktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnyaamal-amal kebajikan (terutama solat) itu menghapuskan kejahatan.Perintah-perintah Allah yang demikian adalahmenjadi peringatan bagiorang-orang yang mahu beringat.

Al Baqarah: [238]
Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala solat fardu, khasnya solat Wusta (solat Asar), dan berdirilahkerana Allah (dalam solat kamu) dengan taat dan khusyuk.

Al- Mu'minun: [1]
Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,        
[2]
Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya;        


Ibrahim: [31]
Katakanlah kepadahamba-hambaKu yang beriman hendaklah mereka mendirikan solat dan mendermakan dari apa yang kami kurniakan kepada mereka, sama ada dengan merahsiakan pemberiannya itu atau dengan terbuka; sebelum datangnya hari yang tidak ada jual beli padanya, dan tidak ada sahabat handai (yang dapat memberikan pertolongan).

At-Taubah: [18]
Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan solat dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadidari golongan yang mendapat petunjuk.

[ Last edited by  mnm77 at 2-7-2007 07:45 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2007 07:36 PM | Show all posts
Originally posted by ayyohpeen at 2-7-2007 05:42 PM

Setelah membaca Al-Quran berulangkali, dan setelah benar-benar yakin dengan apa yang saya baca dan fikir, maka saya mendapati solat-solat yang ALLAH firmankan didalam Al-Quran, maka saya berani katakan bahawa sekian lama secara dibawah sedar kita telah lama dipermainkan oleh syaitan mengenai hal ini.


Kalau sesiapa baca, fikir dan tafsir sendiri Al Quran mengikut ilmunya sebelum mendalami cabang2 ilmu yang penting dalam ilmu tafsir Al Quran, maka saya setuju dengan pendapat anda, mudah dan seterusnya dipermainkan oleh syaitan

Saya cadangkan thread ni diubah ke sub-board

[ Last edited by  mnm77 at 2-7-2007 07:46 PM ]
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 3-7-2007 12:19 AM | Show all posts
Salam,

Sila lagi kalau ada pendapat-pendapat yang lain......
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2007 03:08 AM | Show all posts
Originally posted by mnm77 at 2-7-2007 06:09 PM
Tidak cukup bagi kita untuk menilai isi Al Quran berkenaan Solat hanya dengan kefahaman kita pada terjemahan transliteral-nya sahaja. Tak silap saya ada 15 cabang ilmu untuk faham tafsir Al Quran ...


Sumber lebih detail dari Fadhaail Quran (Shaikhul Hadith Muhammad Zakariyya)
Bahagian 1, Hadith 40 selepas penerangan hadith ke 8.

Secara ringkas ilmu yang perlu didalami sebelum layak menafsir Al Quran:
1. Lughah (bahasa Arab)
2. Nahu (grammar)
3. Sorof (kaji bentuk perkataan)
4. Isytiqaq (ilmu punca perkataan)
5. Ilm Al Ma'aani (ilmu makna/maksud)
6. Ilm Bayan (untuk mengetahui zahir atau tersembunyi, bandingan atau kiasan bagi sesuatu ayat)
7. Ilm Badi' (kecantikan bahasa dari segi olahan)
8. Ilm Qiraat (berlainan qiraat membawa berlainan maksud)
9. Ilm 'Aqidah (bagi menentukan adakah makna zahir sebahagian ayat Al Quran boleh digunakan secara mutlak). Contoh: Tangan Allah di atas tangan mereka (adalah salah menafsir Tangan Allah itu sama macam tangan manusia)
10. Ilm usul fiqh (bagi mengeluarkan dalil bagi sesuatu hukum)
11. Asbabun Nuzul (sebab2 turunnya ayat)
12. Nasakh dan mansukh (untuk mengetahui hukum mana telah dimansunkan dan yng mana yang masih dipakai)
13. Ilm fiqh (untuk memudahkan kita mengenali hukum asal dari ayat2 tertentu)
14. Hadith2 tafsiran kepada sesetengah ayat Quran
15. Ilm Mauhub (ilmu kurniaan khas dari Allah)

Andainya kita menafsir sendiri dan kita lebih bergantung kepada transliteral (yang nombor 3), bermakna lagi 14 cabang dah terabai jadi kemungkinan besar kita melakukan kesalahan dalam menafsir.

Dan sejauh mana kita amalkan sunnah Nabi, sejauh itulah kita akan dapat ilmu yang ke 15, namun ilmu ni hanya kurniaan Allah kepada hambanya yang terpilih. Adalah mustahil seseorang itu boleh dakwa mendapat ilmu 15 tanpa menguasai ilmu2 yang lain.

Wallahu a'lam
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 3-7-2007 08:47 AM | Show all posts
Originally posted by mnm77 at 3-7-2007 03:08 AM


Sumber lebih detail dari Fadhaail Quran (Shaikhul Hadith Muhammad Zakariyya)
Bahagian 1, Hadith 40 selepas penerangan hadith ke 8.

Secara ringkas ilmu yang perlu didalami sebelum layak me ...



Salam,

Terima kasih kerana memberi respon yang ilmiah.  Dan saya mohon lagi jika ada pandangan-pandangan lain yang anda-anda imani
terima kasih sekali lagi mnm.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-7-2007 09:07 AM | Show all posts
Originally posted by ussopp at 2-7-2007 06:06 PM
kesimpulan nya Sembahyang itu?

tak fardhu?


Salam ussopp

Saya tiada kesimpulan mengenai sembahyang, tetapi jika Solat Allah memberitahu Solat itu telah diKitabkan.  Dalam kitab mana untuk kita baca?  Sudah tentu dalam Al-Quran.  Wajib kita bersolat sepertimana Solat yang Allah Kitabkan, yang difardhukan ialah sembahyang kot?

Seperti firman ALLAH:


فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا {103}

When ye pass (Congregational) prayers, celebrate Allah's praises, standing, sitting down, or lying down on your sides; but when ye are free from danger, set up Regular Prayers: For such prayers are enjoined on believers at stated times.

4:103. Apabila kamu telah melaksanakan solat, ingatlah akan Allah, berdiri, dan duduk, dan di atas lambungan kamu. Kemudian, apabila kamu tenteram, lakukanlah solat; sesungguhnya solat adalah satu waktu yang dikitabkan (ditentukan) bagi orang-orang mukmin.

Lalu inilah kata-kata ALLAH yang saya Imani
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2007 05:34 PM | Show all posts
Originally posted by ayyohpeen at 3-7-2007 09:07 AM

Saya tiada kesimpulan mengenai sembahyang, tetapi jika Solat Allahmemberitahu Solat itu telah diKitabkan.  Dalam kitab mana untuk kitabaca?  Sudah tentu dalam Al-Quran.  Wajib kita bersolat sepertimanaSolat yang Allah Kitabkan, yang difardhukan ialah sembahyang kot?

4:103. Apabila kamu telah melaksanakan solat,ingatlah akan Allah, berdiri, dan duduk, dan di atas lambungan kamu.Kemudian, apabila kamu tenteram, lakukanlah solat; sesungguhnya solat adalah satu waktu yang dikitabkan (ditentukan) bagi orang-orang mukmin.

Lalu inilah kata-kata ALLAH yang saya Imani


Apakah yang anda faham dari maksud dikitabkan?

Banyak tafsir menyatakan kitaban mauquta itu bermaksud dalam masa (mauquta dari waqt = waktu) yang ditetapkan, bukan bermaksud masa yang dikitabkan. Jika diambil maksud masa yang dikitabkan, bukannya solat itu yang dikitabkan, tetapi masa itu dan adalah ia tiada maksud yang sempurna bila dikatakan masa yang dikitabkan.

Ayat tersebut juga menyatakan setelah melaksanakan solat, jadi apakah ia tidak bermaksud kena melaksanakan solat. Ayat selepas itu juga menyusuh bersolat (lakukanlah solat). Adakah perintah Allah ini ditinggalkan dan hanya mengambil kesimpulan solat yang dikitabkan justeru tidak difardhukan?

Saya kurang pasti apakah motif sebenar anda utarakan permasalahan ini, boleh jelaskan?

Saya khuatir, tafsiran2 tanpa 15 cabang ilmu yang diatas (terutamanya transliteral macam contoh ni) yang mendorong kepada kita mengekuarkan hukum2 bercanggah dengan syari'at Islam.

Pada saya, untuk mengelakkan kekeliruan pada diri sendiri eloklah rujuk kepada tafsiran2 muktabar para Sahabat/Ulama2 yang menguasai dalam 15 cabang ilmu tersebut. Kita boleh mengkaji Al Quran, dan cuba memahaminya dengan akal kemampuan kita namun kita kurang mahir untuk menafsirkan maksud ayat2 tertentu terutamanya dalam bab hukum-hakam.

Wallahu a'lam

[ Last edited by  mnm77 at 3-7-2007 05:49 PM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-7-2007 08:56 AM | Show all posts
Salamun Alaikum,

Masih lagi menunggu untuk forumers semua menggali, mengorek dan membijih segala apa yang anda faham hasil dari pembacaan Kitab-Kitab tafsir yang kemudiannya anda perhalusi lagi tafsirannya.

AnyasyaAllah saya akan C&P ayat-ayat dan terjemahan dari A-Quran untuk diperbincangkan.

Namun sebagai permulaan biarlah saya katakan bahawa saya mengImani Keseluruhan isi Al-Quran tanpa ragu dan tidak akan menyekutukan Allah dan AL-Quran yang diturunkan khas oleh Allah melalui Jibrail kepada Nabi Muhammad dan seterusnya umat manusia period terakhir dunia yang fana ini.


Firman ALLAH:

Al-Baqoroh(LEMBU):

2:2. Kitab itu, di dalamnya tiada keraguan, petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa (takut kepada Tuhan),

Saya terima secara direct ayat-ayat Allah. Seperti diatas, saya tiada langsung sekelumitpun rasa ragu-ragu Al-Quran keseluruhannya.  Saya percaya Allah SWT tidak akan bermain politik dengan ORANG YANG  PERCAYA(Allazi na aa maanu)

Jadi jika mengikut ilmu yang ringkas yang berjumlah 15 itu siapa yang boleh mentafsirkan erti tiada keraguan?

Sila tafsir satu persatu merangkumi 15 belas cabang ilmu yang ringkas(fuhh banyaknya yang dikatakan ringkas tu!!!)itu.

2:79. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang menulis al-Kitab dengan tangan-tangan mereka, kemudian mereka berkata, "Ini daripada Allah," supaya mereka menjualnya untuk harga yang sedikit; kecelakaanlah bagi mereka kerana apa yang tangan-tangan mereka menulis, dan kecelakaanlah bagi mereka kerana usaha-usaha mereka.

Dan ayat ini juga saya  imani.  Larangan ini saya turuti untuk menolak lain-lain kitab agar akal saya tidak berserabut dan Agama yang mudah itu dapat direalisasikan dan dapat pula dini'mati oleh saya. Jadi 15 ilmu yang ringkas itu pada saya tidak diperlukan.  Apa yang perlu ialah sebuah komputer, ada aksess internet, rujuk Al-Quran melalui internet rujuk juga terjemahan melalui internet(ie: www.openburhan.com, www.e-bacaan.com, dll yang berkaitan: tak banyakpun).

Salam.

[ Last edited by  ayyohpeen at 6-7-2007 08:39 PM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-7-2007 09:19 PM | Show all posts
Salamun alaikum,

Alhamdulillah sedikit ruang masa telah Allah anugerahkan untuk saya meneruskan perbincangan ini.

Saya nak quotekan respon pertama dari mnm,


Pertanyaan saya yang pertama.

فسبحان الله حين تمسون وحين تصبحون

Terjemahan oleh
1.open burhan:

So (give) glory to Allah, when ye reach eventide and when ye rise in the morning;

2.  Pop trans:

030.017
YUSUFALI: So (give) glory to Allah, when ye reach eventide and when ye rise in the morning;
PICKTHAL: So glory be to Allah when ye enter the night and when ye enter the morning -
SHAKIR: Therefore glory be to Allah when you enter upon the time of the evening and when you enter upon the time of the morning.

3.  Terjemahan oleh Othman Ali:

30:17. Maka Allah disanjung, waktu kamu berpetang, dan waktu kamu berpagi.

Terjemahan yang di c & p oleh mnm ialah:

Ar-Rum: [17]
(Setelah kamumengetahui yang demikian) maka bertasbihlah kepada Allah semasa kamu berada pada waktu malam (Maghrib dan Isya') dan semasa kamu berada pada waktu subuh.

Jadi apakah perkataan yang didalam kandungan itu adalah dari Allah atau tambahan dari manusia? dan waktu subuh yang di terjemahkan oleh kebanyakan penterjemahan dalam bahasa Inggeris adalah membawa maksud pagi dan tiada kena mengena dengan solat, waktu yang dikitabkan.  Kerana waktu solat yang ALLAH kitabkan ialah Solat Fajr, Solat Wushta dan solat Isya'.  Malangnya hanya solat Isya' sahaja yang kekal.  Yang lain lenyap dari amalan dan digantikan dengan sembahyang-sembahyang yang tidak langsung Allah kitabkan.

Yang kedua:

وله الحمد في السماوات والارض وعشيا وحين تظهرون

1.  Open Burhan
Walahu alhamdu fee alssamawatiwaal-ardi waAAashiyyan waheena tuthhiroona


2. pop trans:

030.018
YUSUFALI: Yea, to Him be praise, in the heavens and on earth; and in the late afternoon and when the day begins to decline.
PICKTHAL:
Unto Him be praise in the heavens and the earth! - and at the sun's decline and in the noonday.
SHAKIR: And to Him belongs praise in the heavens and the earth, and at nightfall and when you are at midday.

3.  Othman Ali

30:18. Bagi-Nya segala puji di langit dan di bumi, pada waktu petang dan waktu zuhur kamu.

Dan terjemahan yang di c & p oleh mnm:

[18]
Serta pujilah Allah yang berhakmenerima segala puji (dari sekalian makhlukNya) di langit dan di bumi,dan juga (bertasbihlah kepadaNya serta pujilah Dia) pada waktu petang (Asar) dan semasa kamu berada pada waktu zuhur.
Kata Ibni Abbas RA, inilah dalil solat fardhu 5 waktu dalam Al Quran

Dan sekali lagi apakah perkataan yang tertera didalam kandungan itu adakah dari Allah atau hasil tangan manusia, rujuk Asar dan zuhur dan bandingkan terjemahan yang lain serta juga akar kata yang boleh dilihat di openburhan.  Lihat pula konteks sebenar ayat-ayat Allah, tidak langsung bagi saya ALLAH hendak mengelirukan kita, manusia sendiri yang suka mencipta kekeliruan.  Ayat-ayat ini berkaitan ayat memuji Allah atau Zikri.  Lihat Subhanallah pada ayat 17 dan Walahulhamdu pada ayat 18, kedua-duanya adalah ayat-ayat pujian atau zikrullah.  Zikrullah amatlah Allah galakkan didalam Solat, begitu juga berdoa(memohon) biarlah didalam solat

Sambung......
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-7-2007 09:34 PM | Show all posts
Firman Allah17:110)



قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ايا ما تدعوا فله الاسماء الحسني ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها وابتغ بين ذلك سبيلا



Quli odAAoo Allaha awi odAAoo alrrahmanaayyan ma tadAAoo falahu al-asmao alhusnawala tajhar bisalatika wala tukhafitbiha waibtaghi bayna thalika sabeelan



017.110
YUSUFALI: Say: "Call upon Allah, or call upon Rahman: by whatever name ye call upon Him, (it is well): for to Him belong the Most Beautiful Names. Neither speak thy Prayer aloud, nor speak it in a low tone, but seek a middle course between."
PICKTHAL: Say (unto mankind): Cry unto Allah, or cry unto the Beneficent, unto whichsoever ye cry (it is the same). His are the most beautiful names. And thou (Muhammad), be not loud-voiced in thy worship nor yet silent therein, but follow a way between.
SHAKIR: Say: Call upon Allah or call upon, the Beneficent Allah; whichever you call upon, He has the best names; and do not utter your prayer with a very raised voice nor be silent with regard to it, and seek a way between these.

17:110. Katakanlah, "Serulah Allah, atau serulah Yang Pemurah; apa sahaja yang kamu seru, bagi-Nya nama-nama yang paling baik." Dan janganlah kamu melantangkan dalam solat kamu, dan jangan juga mendiamkannya, tetapi carilah kamu satu jalan di antara yang demikian itu.

Inilah yang saya katakan Zikrullah dalam Solat

Dan dalam solatlah doa kita yang paling afdal:

1:5
Engkau sahaja kami sembah,
dan kepada Engkau sahaja kami memohon pertolongan.

Saya terpaksa menolak kesimpulan yang manusia berikan dan mengikut perintah ALLAH.  Terang dan Jelas didlaam Al-Quran.  Manusia yang sengaja menimbulkan kekeliruan dengan timbunan kitab-kitab yang bukannya semakin mendekatkakn kita dengan aLLAH tetapi semakin menjauhkannya.....

Kata Ibni Abbas RA, inilah dalil solat fardhu 5 waktu dalam Al Quran: Ini BUKAN Dalil dari ALLAH, ini dalil manusia!


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-7-2007 10:17 PM | Show all posts
Salam

Tertarik dengan terjemahan yang dibawa oleh mnm iaitu:


Al Baqarah: [238]
Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala solat fardu, khasnya solat Wusta (solat Asar), dan berdirilahkerana Allah (dalam solat kamu) dengan taat dan khusyuk.

Marilah kita lihat pula terjemahan lain:

حافظوا علي الصلواتوالصلاة الوسطي وقوموا لله قانتين

Hafithoo AAalaalssalawati waalssalatialwusta waqoomoo lillahi qaniteena

Guard strictly your (habit of) prayers, especially the Middle Prayer; and stand before Allah in a devout (frame of mind).

Pop Trans:

YUSUFALI: Guard strictly your (habit of) prayers, especially the Middle Prayer; and stand before Allah in a devout (frame of mind).
PICKTHAL: Be guardians of your prayers, and of the midmost prayer, and stand up with devotion to Allah.
SHAKIR: Attend constantly to prayers and to the middle prayer and stand up truly obedient to Allah.

Othman Ali:

2:238. Peliharalah salawat (doa memohon ampun), dan solat di tengah, dan berdirilah kamu patuh kepada Allah

Entah macamana boleh terluncur terjemahan yang mengatakan solat fardu  padahal tiada langsung perkataan yang berakar kata fa ro dal atau fa ro dho didalam ayat ini.  Dari 15 cabang ilmu yang ringkas itu macamana boleh terjadi hal yang sedemikian?  Begitu juga Asar yang didalam kandungan, saya berani katakan itu adalah tambahan manusia, bukan dari ALLAH.  Hebatnya manusia yang cuba menjadi tuhan dan mengajar ALLAH(?) bagaimana untuk kononnya memperelok dan melengkapkan Al-Quran yang sudah lengkap tanpa kelemahan dan kebengkokan dan pada yang sama juga mendakwa Al-Quran perlukan Hadis manusia untuk menjadi lebih lengkap.

Sambung.....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-7-2007 10:18 PM | Show all posts
Sambungan.....

Ada 5 ayat mengenai akar kata 'Ain Tsot Ro didalam Al-Quran:

1.
[2:266]   ايود احدكم ان تكون له جنة من نخيل واعناب تجري من تحتها الانهار له فيها من كل الثمرات واصابه الكبر وله ذرية ضعفاء فاصابها اعصار فيه نار فاحترقت كذلك يبين الله لكم الايات لعلكم تتفكرون
  

Ayawaddu ahadukum an takoona lahujannatun min nakheelin waaAAnabin tajree min tahtihaal-anharu lahu feeha min kulli alththamaratiwaasabahu alkibaru walahu thurriyyatun duAAafaofaasabaha iAAsarun feehi narun faihtaraqatkathalika yubayyinu Allahu lakumu al-ayatilaAAallakum tatafakkaroona



Does any of you wish that he should have a garden with date-palms and vines and streams flowing underneath, and all kinds of fruit, while he is stricken with old age, and his children are not strong (enough to look after themselves)- that it should be caught in a whirlwind, with fire therein, and be burnt up? Thus doth Allah make clear to you (His) Signs; that ye may consider.


002.266
YUSUFALI: Does any of you wish that he should have a garden with date-palms and vines and streams flowing underneath, and all kinds of fruit, while he is stricken with old age, and his children are not strong (enough to look after themselves)- that it should be caught in a whirlwind, with fire therein, and be burnt up? Thus doth Allah make clear to you (His) Signs; that ye may consider.
PICKTHAL: Would any of you like to have a garden of palm-trees and vines, with rivers flowing underneath it, with all kinds of fruit for him therein; and old age hath stricken him and he hath feeble offspring; and a fiery whirlwind striketh it and it is (all) consumed by fire. Thus Allah maketh plain His revelations unto you, in order that ye may give thought.
SHAKIR: Does one of you like that he should have a garden of palms and vines with streams flowing beneath it; he has in it all kinds of fruits; and old age has overtaken him and he has weak offspring, when, (lo!) a whirlwind with fire in it smites it so it becomes blasted; thus Allah makes the communications clear to you, that you may reflect.



2:266. Adakah sesiapa antara kamu beringinkan mempunyai sebuah kebun (jannah) palma dan anggur, dengan sungai-sungai mengalir dari bawahnya, dan segala macam buah-buahan di dalamnya untuknya. Kemudian umur tua menimpanya, dan dia mempunyai keturunan, tetapi lemah. Kemudian angin puyuh yang mengandungi api menimpanya, dan ia terbakar. Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat kepada kamu supaya kamu memikirkan.

2.
[12:36]


ودخل معه السجن فتيان قال احدهما اني اراني اعصر خمرا وقال الاخر اني اراني احمل فوق راسي خبزا تاكل الطير منه نبئنا بتاويله انا نراك من المحسنين
  Wadakhala maAAahu alssijna fatayaniqala ahaduhuma innee aranee aAAsirukhamra

n waqala al-akharu innee aranee ahmilufawqa ra/see khubzan ta/kulu alttayru minhu nabbi/nabita/weelihi inna naraka mina almuhsineena


Now with him there came into the prison two young men. Said one of them: "I see myself (in a dream) pressing wine." said the other: "I see myself (in a dream) carrying bread on my head, and birds are eating, thereof." "Tell us" (they said) "The truth and meaning thereof: for we see thou art one that doth good (to all)."


012.036
YUSUFALI: Now with him there came into the prison two young men. Said one of them: "I see myself (in a dream) pressing wine." said the other: "I see myself (in a dream) carrying bread on my head, and birds are eating, thereof." "Tell us" (they said) "The truth and meaning thereof: for we see thou art one that doth good (to all)."
PICKTHAL: And two young men went to prison with him. One of them said: I dreamed that I was pressing wine. The other said: I dreamed that I was carrying upon my head bread whereof the birds were eating. Announce unto us the interpretation, for we see thee of those good (at interpretation).
SHAKIR: And two youths entered the prison with him. One of them said: I saw myself pressing wine. And the other said: I saw myself carrying bread on my head, of which birds ate. Inform us of its interpretation; surely we see you to be of the doers of good.


12:36. Dan masuk ke penjara bersama dia, dua orang pemuda. Berkata seorang daripada mereka, "Aku melihat (bermimpi) bahawa aku memerah anggur." Berkata yang lain, "Aku melihat bahawa aku membawa di atas kepalaku roti, yang burung-burung memakan sebahagiannya. Beritahulah kami interpretasinya; kami melihat bahawa kamu adalah antara orang-orang yang berbuat baik."


3.
[12:49]   ثم ياتي من بعد ذلك عام فيه يغاث الناس وفيه يعصرون
  

Thumma ya/tee min baAAdi thalika AAamunfeehi yughathu alnnasu wafeehi yaAAsiroona



"Then will come after that (period) a year in which the people will have abundant water, and in which they will press (wine and oil)."


012.049
YUSUFALI: "Then will come after that (period) a year in which the people will have abundant water, and in which they will press (wine and oil)."
PICKTHAL: Then, after that, will come a year when the people will have plenteous crops and when they will press (wine and oil).
SHAKIR: Then there will come after that a year in which people shall have rain and in which they shall press (grapes).



12:49. Kemudian sesudah itu, datang satu tahun yang manusia diberi pertolongan hujan, dan padanya mereka memerah."

4.
[78:14]   وانزلنا من المعصرات ماء ثجاجا
  

Waanzalna mina almuAAsiratimaan thajjajan

And do We not send down from the clouds water in abundance,



078.014
YUSUFALI: And do We not send down from the clouds water in abundance,
PICKTHAL: And have sent down from the rainy clouds abundant water,
SHAKIR: And We send down from the clouds water pouring forth abundantly,



78:14. Dan menurunkan dari awan air yang mencurah,

5.
[103:1]   والعصر
  

WaalAAasri

By (the Token of) Time (through the ages),

103.001
YUSUFALI: By (the Token of) Time (through the ages),
PICKTHAL: By the declining day,
SHAKIR: I swear by the time,



103:1. Demi masa!



Jadi dimanakah didalam Al-Quran Allah mengkitabkan Asar sebagai salah satu masa solat kepadaNya?

Bila pula masanya Allah mengiktiraf Asar sebagai waktu petang?

Sedangkan petang ialah bilashyi  بالعشي

[ Last edited by  ayyohpeen at 6-7-2007 10:32 PM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 6-7-2007 10:33 PM | Show all posts
InsyaALLAH akan sambung lagi......
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2007 10:53 PM | Show all posts
saya ada jawapan2 soalan saudara, cuma saya rasa bila jawab pun sdr tak akan terima, sebab sdr dengan pegangan sdr yang sdr rasa dah betul.

sdr banyak pertikaikan yang dalam kurungan (...), walhal guna otak sendiri tafsir secara literal. Kalau ayat itu jelas tak mengapa, tapi kalau ayat itu satu kiasan atau ada maksud tersirat, atau mempuyai retorik yang membawa maksud tertentu, atau perkataan itu unik tetapi bukan bermaksud secara mutlak, tentu kesalahan tafsiran akan berlaku.

saya telah senaraikan 15 cabang ilmu yang perlu dikuasai untuk menafsir Al Quran, dan yang dalam kurungan itu adalah masyhur maksud yang orang kebiasaannya tak faham jika tidak diterangkan.  Jika awak tak suka penerangan dalam kurungan yang dibuat oleh orang yang mempunyai ilmu tafsir, awak tentunya akan fikirkan maksudnya secara literal yang mungkin salah maksudnya bagi ayat2 tertentu.

Tafsiran Ibn Abbas (memangla dia seorang manusia) awak tak diterima, jadi kalau awak buat tafsiran awak (kononnya lebih hebat ilmu awak dari Ibni Abbas), saya pasti tafsiran awak tu menyeleweng dan sesat. Saya lebih rela mempercayai tafsiran2 yang dibuat oleh orang2 yang mempunyai ilmu tafsir, daripada menafsir sendiri atau ikut tafsir secara literal yang sekarang ni berleluasa kat internet.

[ Last edited by  mnm77 at 6-7-2007 11:04 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2007 10:57 PM | Show all posts
mana dia perintah Allah solat dikitabkan?

berikan maksud:
kitaban mauquta كِتَابًا مَّوْقُوتً

1) masa yang ditentukan
2) masa yang dikitabkan
3) solat yang dikitabkan (mana dia perkataan solat dari kitaban mauquta?). yang ni boleh pulak tafsir tak ikut maksud perkataan ke?

kalau awak ambil yang nombor 2 tu, dah tentu hujah awak tersangkal dengan sendirinya kerana sebelum ni awak tafsir solat dikitabkan


silakan...

[ Last edited by  mnm77 at 6-7-2007 11:20 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2007 11:09 PM | Show all posts
Originally posted by ayyohpeen at 6-7-2007 09:34 PM
Kata Ibni Abbas RA, inilah dalil solat fardhu 5 waktu dalam Al Quran: Ini BUKAN Dalil dari ALLAH, ini dalil manusia!


Setuju itu tafsir manusia yang diberi ilmu. Sesungguhnya Rasullulah berdoa kepada Allah supaya Ibn Abbas diberi ilmu.

Dan dalil yang awak bawa solat dikitabkan adalah DALIL AWAK SENDIRI
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

25-1-2025 04:35 AM GMT+8 , Processed in 0.398550 second(s), 33 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list