View: 17578|Reply: 162
|
DI MANAKAH ALLAH - Ahli sunah dilarang ithbat tempat bagi Allah
[Copy link]
|
|
Dinukilkan di sini dialog Imam Abu Hanifah dengan seorang ateis (orang yg tidak mengakui atau mempercayai kewujudan Tuhan) bernama Dahri untuk bacaan, sekali gus hujah-hujah logik yang digunakan oleh Imam Abu Hanifah boleh membantu dalam menjelaskan persoalan di manakah Allah?
Pada suatu ketika, kota Baghdad didatangi oleh seorang pendakyah Yahudi bernama Dahri. Kedatangannya mencetuskan kegemparan di kalangan umat Islam.
Dahri cuba merosakkan pegangan umat Islam dengan membahaskan soal-soal yang berhubung kait dengan ketuhanan. Dicabarnya para ulama Baghdad untuk berdebat dengannya. Setiap kali cabarannya disahut, hujah-hujah Dahri tidak pernah dapat dipatahkan sehingga akhirnya tidak ada lagi ulama Baghdad dan ulama-ulama di sekitarnya yang sanggup berhadapan dengannya.
Akhirnya wakil Khalifah menemui Imam Hammad bin Abi Sulaiman Al-Asy抋ri, seorang ulama yang tidak kurang hebat ketokohannya serta kredibilitinya.
Khalifah memerintahkan perdebatan antara Imam Hammad dan Dahri disegerakan. Dan ia mesti dibuat di Masjid Jamek di tengah-tengah kota Baghdad. Sehari sebelum itu, Masjid Jamek telah penuh sesak dengan orang ramai.
揗aha suci Allah, maha suci Allah, maha suci Allah, sesungguhnya aku tiada daya usaha melainkan melainkan Allah lah pelindungku Tuhan yang maha tinggi lagi Maha Agung |
|
|
|
|
|
|
|
sungguh bagus..
|
|
|
|
|
|
|
|
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - Al-Baqarah ayat 255. |
|
|
|
|
|
|
|
subhanallah segala puji2an hanya untuk allah |
|
|
|
|
|
|
|
salam
sekiranya TUHAN tidak bertempat dan bermasa
kenapa dikatakan TUHAN itu WUJUD
sedangkan WUJUD juga termasuk bertempat dan bermasa???? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by orangbesi at 8-1-2008 09:39 AM
salam
sekiranya TUHAN tidak bertempat dan bermasa
kenapa dikatakan TUHAN itu WUJUD
sedangkan WUJUD juga termasuk bertempat dan bermasa????
Tuhan tiada mula dan Tiada akhirnya... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by orangbesi at 8-1-2008 09:39 AM
salam
sekiranya TUHAN tidak bertempat dan bermasa
kenapa dikatakan TUHAN itu WUJUD
sedangkan WUJUD juga termasuk bertempat dan bermasa????
i think kita tak perlulah tanya soklan tu sebab TUHAN gerenti tak sama dgn makhluk, tak boleh pakai logik utk memikirkan zat TUHAN. apa yg dikatakan di dlm Quran just accept as what it is & do not ask further. sebab otak kita takkan dpt memikirkan zat Allah. kalau Quran kata Allah bersemayam atas Arasy just terima as what it is and do not ask further & tak perlu nak takwil sana takwil sini..... so tak payahlah kita buang karan berbahas beratus2 tahun tentang perihal Allah duduk mana, tinggal mana whatever lah. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 8-1-2008 11:11 AM
i think kita tak perlulah tanya soklan tu sebab TUHAN gerenti tak sama dgn makhluk, tak boleh pakai logik utk memikirkan zat TUHAN. apa yg dikatakan di dlm Quran just accept as what it is & d ...
bersemayam tuh adalah perbuatan makhluk tidak layak bagi Tuhan... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by anak_pejuang at 8-1-2008 11:14 AM
bersemayam tuh adalah perbuatan makhluk tidak layak bagi Tuhan...
habis Allah buat silap lah bila turun wahyu itu macam? dah Quran turun itu macam ko accept sajalah. accept at what it is and do not ask further sebab zat Allah kamu takkan mampu memikirkannya. |
|
|
|
|
|
|
|
bahasa yg digunakan utk menterjemah dan mentafsir itu sendiri adalah makhluk.. dlm al-quran tercatat perkataan "istiwaa".. nak terjemah sebagai bersemayam.. perkataan itu sendiri adalah makhluk.. tp bolehkah digantikan dgn "istawla".. ini secara terang-terangan mengubah ayat al-quran.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 orangbesi's post
Al-Baqarah ayat 186..
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. "
Layakkan kita memikirkan Zat Allah? |
|
|
|
|
|
|
|
Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. Di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi Al qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami." Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.
(Ali Imran ayat 7) |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by matlampir at 8-1-2008 11:29 AM
Layakkan kita memikirkan Zat Allah?
Dah tentu tak layak. sebab tu kita tak payah memandai-mandai nak takwil sana takwil sini tentang perkataan Allah berkenaan zat dia di dlm Quran.
apa yg dikatakan di dlm Quran just accept as what it is & do not ask further. sebab otak kita takkan sampai utk memikirkan zat Allah. kalau dah Quran kata Allah bersemayam atas Arasy just terima as what it is and DO NOT ASK FURTHER & so tak perlu kita memandai-mandai nak takwil ke hulu nak takwil ke hilir.....800 ratus tahun pun gerenti tak boleh nak takwil pasal zat Allah. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by orangbesi at 8-1-2008 09:39 AM
salam
sekiranya TUHAN tidak bertempat dan bermasa
kenapa dikatakan TUHAN itu WUJUD
sedangkan WUJUD juga termasuk bertempat dan bermasa????
Wujud bertempat dan bermasa adalah sifat makhluk.
Wujud Tuhan tidak sama dgn wujud makhluk.
Ini lah masalahnya kalau cuba memahami agama sekadar guna logik akal semata... |
|
|
|
|
|
|
|
wow..nice story..thanks for sharing..
ive heard it before but forgot the qhole story.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by goldraja at 8-1-2008 11:35 AM
Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. Di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi Al qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun orang- ...
"Allah itu berkata-kata..."
lalu mrk pun takwil ke hulu dan takwil ke hilir tentang bagaimana TUHAN boleh berkata-kata ? orang2 yg suka bertakwil akan berterusan bertanya soklan bodoh tentang zat TUHAN yg boleh berkata-kata.......TUHAN itu ada mulut kah utk berkata2? so mcmn caranya TUHAN berkata2? sebab kalau ikut logik utk berkata-kata mesti pakai mulut betul tak? berkata-kata melalui mulutkah.....melalui corong radiokah....melalui speakerkah?
kemudian geng takwil ke hulu takwil ke hilir akan bertanya lagi.....kenapa ayat-ayat Allah dlm bahasa Arab? bukankah bahasa Arab, bahasa Inggeris, bahasa Latin itu semuanya ciptaan makhluk? TUHAN takda bahasa dia sendirikah? kenapa nak ciplak bahasa ciptaan manusia? apakah bahasa TUHAN yg sebenar-benarnya? itulah jadinya utk geng yg suka takwil ke hulu dan takwil ke hilir.
so bila Allah kata dia bersemayam atas Arasy ke apa ke....apa yg kita boleh buat sebagai makhluk TUHAN yg hina lagi tak kesampaian otak memikirkannya ialah just accept as what it is & do not ask further. sebab otak kita takkan dpt memikirkan zat Allah.
so tak usahlah nak takwil ke hulu dan takwil ke hilir tentang ZAT ALLAH. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 8-1-2008 11:51 AM
kemudian geng takwil ke hulu takwil ke hilir akan bertanyalagi.....kenapa ayat-ayat Allah dlm bahasa Arab? bukankah bahasa Arab,bahasa Inggeris, bahasa Latin itu semuanya ciptaan makhluk? TUHAN takdabahasa dia sendirikah? kenapa nak ciplak bahasa ciptaan manusia? apakahbahasa TUHAN yg sebenar-benarnya? itulah jadinya utk geng yg sukatakwil ke hulu dan takwil ke hilir.
ade juga yg beri terjemahan ayat al-quran mutasyaabihaat dlm bahasa inggeris, kemudian bandingkan dgn bahasa melayu. kononnya terjemahan bahasa inggeris lebih tepat.. sedang utk memahami al-quran itu perlukan penguasaan terhadap bahasa al-quran itu sendiri..
mereka ini meperselisihkan perkara atas dasar pentakwilan logik akal.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by goldraja at 8-1-2008 11:58 AM
ade juga yg beri terjemahan ayat al-quran mutasyaabihaat dlm bahasa inggeris, kemudian bandingkan dgn bahasa melayu. kononnya terjemahan bahasa inggeris lebih tepat.. sedang utk memahami al-q ...
mrk seolah2 kata TUHAN silap bila berkata-kata di dlm Quran and do not want to accept ayat-ayat Allah as what it is & they will continue ask furher bagaimana caranya Allah berkata-kata, bagaimana caranya Allah bersemayam, bagaimana caranya Allah itu dan ini. disebabkan otak mrk tak tercapai utk memikirkan ayat2 Quran berkenaan dgn zat Allah lalu mrk takwil ke hulu & takwil ke hilir tentang ayat yg Allah sendiri turunkan & tak dpt menerimanya sebab geng ni pakai akal logik utk memikirkan zat Allah.
my advice to them, kalau terjumpa apa saja Ayat Allah berkenaan zatNya, just accept as what it is & do not ask further. sebab otak kamu takkan mampu memikirkan ZAT ALLAH. if you dare to ask further for sure you are the most stupid makhluk in the world maaf cakap.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 8-1-2008 12:09 PM
my advice to them, kalau terjumpa apa saja Ayat Allah berkenaan zatNya,just accept as what it is & do not ask further. sebab otak kamutakkan mampu memikirkan ZAT ALLAH. if you dare to ask further for sureyou are the most stupid makhluk in the world maaf cakap....
nak tambah lagi..
jgn sesekali menggantikan perkataan yg Allah gunakan utk Zat-Nya dgn perkataan yg lain.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by goldraja at 8-1-2008 12:15 PM
nak tambah lagi..
jgn sesekali menggantikan perkataan yg Allah gunakan utk Zat-Nya dgn perkataan yg lain..
sebab mrk rasa mrk Allah tak pandai & tersilap menggunakan perkataan yg betul kot?? |
|
|
|
|
|
|
| |
|