View: 10149|Reply: 1
|
Masjid Warisan; Evolusi Masjid
[Copy link]
|
|
Post Last Edit by amazed at 3-9-2009 14:27
Menjejak khazanah bernilai
Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
Program Jejak Warisan Masjid memberikan ilmu dan pengalaman berharga buat peserta yang mengikuti acara ini.
[/img]
TARIKH 5 Mei lalu pasti meninggalkan kenangan paling manis buat negara. Ini berikutan kejayaan Kuala Lumpur dipilih sebagai Kota Kebudayaan Islam 2009 bagi rantau Asia oleh Pertubuhan Antarabangsa Pendidikan, Saintifik dan Budaya Islam (ISESCO).
Pemilihan itu memberi satu pengiktirafan tertinggi yang diterima Malaysia. Ini kerana bukan mudah untuk melepasi syarat ketat yang ditetapkan dalam pemilihan tersebut.
Kemampuan Kuala Lumpur mengatasi cabaran kota-kota lain di dunia dalam penonjolan budaya Islam membolehkan kejayaan berpihak kepadanya.
Malah, Setiausaha Agung ISESCO, Dr. Abdul Aziz Othman Altwaijri berkata, antara faktor pemilihan itu termasuklah kerana Malaysia merupakan negara Islam contoh yang berjaya memaparkan tahap ketamadunan serta kebudayaan yang tinggi.
Rentetan daripada pengiktirafan tersebut, Jabatan Warisan Negara (Warisan) di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan telah menganjurkan satu program Jejak Warisan Masjid yang diadakan pada 8 Jun lalu.
MASJID Jamek Kampung Baru Kuala Lumpur.
Sebanyak tujuh buah masjid telah dijejaki dan dilawati oleh 300 peserta yang dibahagikan kepada dua kumpulan termasuk wakil media dalam usaha memperkenalkan dan memberi kesedaran terhadap kepentingan sesebuah masjid warisan yang harus dipelihara untuk generasi akan datang.
Masjid yang dipilih ialah Masjid Negara, Masjid Jamek Kuala Lumpur, Masjid Jamek Kampung Baru, Masjid Jami'ul Ehsan, Masjid India, Masjid Asy-Syakirin KLCC dan Masjid Wilayah Persekutuan.
REKA BENTUK tingkap di Masjid India yang
terletak di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur.
Menurut Timbalan Pesuruhjaya Warisan, Profesor Dr. A. Ghafar Ahmad, program itu bertujuan memberi peluang kepada golongan remaja dan belia mengetahui tentang sejarah dan maklumat mengenai sesebuah masjid.
"Mereka bukan sahaja melihat masjid yang dilawati dari sudut fizikal semata-mata, tetapi juga mengimbau sejarah, fungsi dan keunikan senibinanya.
DEKORASI dalaman yang cantik di Masjid Wilayah
Persekutuan, Jalan Duta, Kuala Lumpur.
"Semua peserta dalam program ini telah diberi taklimat oleh pakar-pakar dalam bidang senibina dan sejarah sesebuah masjid. Selain itu, mereka turut diberi pendedahan mengenai peranan masjid dan perkembangan rumah ibadat umat Islam ini di Kuala Lumpur," ujar A. Ghafar ketika ditemui Kosmo! selepas tamat sesi Jejak Warisan Masjid yang berakhir di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta.
Tambahnya lagi, kesemua masjid yang dipilih mewakili zaman berbeza dari tahun 1920 hingga 1990-an. Ini jelasnya, bagi memperlihatkan kepelbagaian dan perkembangan reka bentuk sesebuah masjid daripada unsur tradisional dalam ragam hias sehingga menerapkan unsur moden dalam pembinaannya selepas era kemerdekaan.
SENTUHAN hiasan dinding turut ditampilkan dalam ruang
solat di Masjid India, Jalan Masjid India, Kuala Lumpur.
Turut serta dalam program tersebut ialah wakil dari Pertubuhan Arkitek Malaysia, Mariyah Pit dan A. Najib Ariffin serta Felo Penyelidik Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi, Dr. Asyaari Muhamad.
Mariyah yang memberi taklimat untuk peserta Kumpulan 1 yang terdiri daripada golongan remaja dan pelajar sekolah berkata, secara keseluruhannya, struktur dan reka bentuk masjid yang ada di Malaysia mempunyai perbezaan yang tersendiri.
MASJID Wilayah Persekutuan menerima sentuhan
gaya seni bina Safavid dari Timur Tengah.
"Dalam lawatan sehari untuk program ini, kita dapat melihat perbezaan senibina sesebuah masjid dengan masjid yang lain.
"Ini menunjukkan pembinaan masjid tidak terhad pada reka bentuk tertentu, sebaliknya, ia bebas dan bergantung pada arkitek atau jurutera yang menghasilkan rekaan tersebut.
"Contohnya, penggunaan kubah masjid. Ia bukan satu perkara wajib yang perlu ada untuk pembinaan sesebuah masjid. Walaupun ia dianggap penting satu ketika dahulu, namun kini ia tidak semestinya perlu dibina.
"Pembinaan Masjid Negara, antara yang membuat pembaharuan dalam aspek penggunaan kubah. Ini kerana jurutera dan arkiteknya tidak menerapkan unsur kubah pada masjid tersebut.
"Malah, secara peribadi, saya merasakan pembinaan Masjid Negara adalah yang paling efektif dalam aspek fungsi dan keberkesanan rekaannya," jelas Mariyah sambil menambah bahawa pembinaan Masjid Jamek Kuala Lumpur pula lebih kepada ciri-ciri Inggeris menerusi konsep pavilion yang direka untuk memperoleh peredaran udara yang baik.
PINTU kayu Masjid Jamiul Ehsan, Setapak, Kuala Lumpur.
Reka bentuk dan penyeliaan Masjid Negara telah dilakukan oleh tiga arkitek dari Bahagian Reka Bentuk dan Penyelidikan, Jabatan Kerja Raya Persekutuan. Mereka ialah Datuk Baharuddin Kassim, Datuk Hisham AlBakri dan Howard Ashley dari United Kingdom. Mereka mengambil masa selama tiga tahun untuk menyiapkannya.
Reka bentuknya sejajar dengan pembinaan bangunan zaman moden dengan senibina Islam masih dikekalkan. Rupa bentuk masjid ini terhasil daripada campuran corak keislaman dan moden serta bersulamkan senibina tempatan.
Bentuk ukiran jerjak besi yang mengelilingi bangunan ini dan dom-dom kecil yang berada di sebelah atas beranda adalah berasaskan reka bentuk Sarasin, tetapi ia disesuaikan dengan rekaan moden.
Sementara itu, Masjid Jami'ul Ehsan pula merupakan salah sebuah masjid tertua dalam sejarah di Kuala Lumpur. Masjid ini asalnya dibina daripada kayu dengan atap berbumbung piramid. Ia dipercayai didirikan di Kampung Puah, Setapak pada tahun 1879 atau lebih awal daripada itu.
Pada tahun 1900 dan diketuai oleh Penghulu Datuk Sati, masjid itu ditempatkan semula di Lot 2772 yang terletak di belakang pasar Setapak. Ia kemudian sekali lagi dipindahkan ke tapak yang asal sekarang pada tahun 1920 dan masih mengekalkan struktur asli bangunan tersebut.
Menariknya, pembinaan masjid asal Jami'ul Ehsan ini tidak menggunakan paku. Justeru, ia memudahkan penduduk untuk memindahkannya.
Asyaari menjelaskan bahawa proses pemuliharaan telah dijalankan di kawasan masjid ini sejak 2006.
Beliau yang menjalankan kerja-kerja arkeologi dalam projek pemuliharaan di masjid warisan ini berkata, sepanjang proses tersebut, banyak artifak-artifak lama ditemui di sekitar kawasan masjid tersebut.
"Antaranya termasuklah penemuan kayu pemukul beduk dan batu nisan yang dipercayai berusia ratusan tahun serta pecahan porselin dan seramik Eropah lama yang tertanam di masjid ini.
"Barangan ini diyakini berasal dari Belanda. Ini kerana corak dan motif yang digunakan pada barangan porselin itu mirip kepada gaya Belanda. Ia kemudian telah disahkan oleh pakar bidang berkenaan setelah kami menghantar barang penemuan tersebut kepada mereka," jelas Asyaari sambil menambah terdapat banyak nilai sejarah yang perlu dipertahankan di Masjid Jami'ul Ehsan ini.
Beralih kepada senibina moden, Masjid Wilayah Persekutuan adalah jawapan dalam program Jejak Warisan ini. Dengan keluasan 47,000 meter persegi, ia dibina pada 1997 dan dibuka secara rasmi pada 25 Oktober 2000 oleh Yang Dipertuan Agong ketika itu, Tuanku Syed Sirajuddin ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalulail.
Sebagai salah sebuah masjid utama di Kuala Lumpur, masjid ini terletak di tapak bersebelahan dengan Kompleks Pejabat Kerajaan di Jalan Duta. Masjid ini diuruskan oleh Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (Jawi) dan boleh memuatkan seramai 17,000 jemaah dalam satu-satu masa.
Hampir keseluruhan kawasan masjid ini dikelilingi elemen air dalam kolam yang memantulkan imej menarik apabila disinari cahaya mentari. Dewan solat utamanya terletak di tingkat tiga dan empat. Masjid ini turut dilengkapi dengan kemudahan lif, tangga dan eskalator untuk memudahkan jemaah menuju ke dewan solat.
MASJID Wilayah Persekutuan yang dibina pada 1997 turut
menerima sentuhan senibina moden.
Faktor menarik mengenai masjid ini adalah percampuran antara gaya seni bina Safavid dari Timur Tengah pada reka bentuk keseluruhan, tetapi menggunakan pengaruh gaya Uthmaniyyah pada sebahagian kubah kecil yang menyokong kubah utama.
Di samping itu, dua buah menara yang ada di masjid ini, dipengaruhi elemen binaan gaya Mesir dengan corak tajam di mercu atau puncak menara dan ia diperindahkan dengan seni halus tradisional Melayu terutama pada seni hiasan dalaman.
Menggunakan 22 buah kubah secara keseluruhannya, pembinaan masjid empat tingkat ini mencecah kos sebanyak RM255 juta dan merupakan masjid ke-44 yang dibina oleh kerajaan di Kuala Lumpur.
MASJID Jami'ul Ehsan di Setapak merupakan salah sebuah
masjid tertua dalam sejarah pembangunan Kuala Lumpur.
Apa yang pasti, pembinaan masjid sebegini membuktikan kemampuan umat Islam dalam mengangkat ketinggian dan kesucian sesebuah masjid yang menjadi tempat untuk mereka beribadat dan mengabdikan diri pada Ilahi.
ada 3 masjid kat atas yg aku pernah pi jemahat........wokeyyy ler masjid2 tu.... mmg cantik gak senibinanyer..!!!
Selain itu, ia juga menunjukkan bahawa kemajuan yang dicapai dalam aspek senibina dan penyatuan antara unsur tradisional serta moden berjaya diaplikasikan dengan cara terbaik dan seimbang tanpa sebarang kecacatan. |
|
|
|
|
|
|
|
Evolusi masjidOleh Syah Rul Aswari Abdullah
PERKEMBANGAN masjid di Malaysia bukan saja berkait rapat dengan fungsinya sebagai tempat beribadah, tetapi juga sebagai tempat tumpuan ummah di samping menjadi simbol transisi pemodenan negara.
Ini dapat disaksikan menerusi seni bina dari zaman sebelum dan selepas merdeka dengan pengaruh kolonial seperti Moor sebagaimana dapat dilihat pada Masjid Ubudiah kepada seni bina moden di Masjid Kristal hari ini.
Masjid di Malaysia turut menjadi tumpuan pelancong terutama bagi melihat keunikan seni bina yang menggabungkan elemen tempatan dan luar serta secocok sepanjang zaman.
>Masjid Negara, Kuala Lumpur
SENI bina bercirikan rumah Melayu dengan kubah payung dan menara setinggi 73.5 meter (m) memberi keunikan kepada Masjid Negara.
Reka bentuknya yang melangkaui zaman, jauh berbeza dengan gaya Moor yang mendominasi seni bina bangunan yang dibina pada zaman pramerdeka.
Siap dibina pada 1965, kubahnya menggambarkan keutuhan masyarakat Melayu selain melambangkan konsep raja memayungi rakyat.
Pembinaannya turut mengambil kira iklim negara dengan anjung, kolam untuk memberi penyejukan kepada dalam bangunan.
Ukiran menarik menghiasi masjid ini selain banyak kubah kecil berasaskan reka bentuk Sarasin yang disesuaikan dengan rekaan moden.
Bagi mencantikkannya lagi seni binanya, keseluruhan dinding Masjid Negara dihiasi marmar dari Itali.
>Masjid Kristal, Kuala Terengganu
MENJADI satu komponen penting dalam pembinaan Taman Tamadun Islam di Pualu Wan Man, Kuala Terengganu, masjid ini memiliki seni bina menarik dengan keluli dan kaca di muara sungai.
Pada waktu malam, masjid ini begitu menarik kerana warna kristalnya bertukar kepada beberapa warna seperti merah, hijau dan kuning menggunakan lampu berlainan warna.
Ini dapat dilihat dengan jelas apabila orang ramai melalui Jambatan Sultan Mahmud yang menghubungkan bandar Kuala Terengganu ke Kota Bharu.
Selain masjid ini, ada 21 replika monumen Islam di taman ini termasuk Masjid Nabawi, Masjidil Haram dan Taj Mahal.
Pengunjung boleh meneroka tarikan ini dengan menaiki kereta api khas atau berjalan kaki menyusuri laluan pejalan kaki.
>>Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar
SELEPAS pulih daripada penyakit, Sultan Perak ke-28, Sultan Idris Shah I bernazar untuk membina masjid di Kuala Kangsar sekembalinya dari Port Dickson.
Peletakan batu asasnya disempurnakan oleh baginda pada 1913, namun hanya siap empat tahun kemudian kerana dilengahkan peristiwa dua gajah, milik Sultan dan Raja Chulan yang bertelagah.
Pada peristiwa yang berlaku ketika sambutan majlis berkhatan Raja Khalid, anak Sultan Abdul Jalil, gajah ini bergaduh sehingga menyebabkan kerosakan pada marmar tempah khas dari Itali.
Tempahan baru terpaksa dibuat dan ia tiba lewat kerana meletusnya Perang Dunia II dan kapal pada masa itu perlu melalui Tanjung Harapan.
Perasmian masjid yang dikatakan tercantik di Malaysia disempurnakan Sultan Abdul Jalil pada 1917 yang mewarisi takhta daripada Sultan Idris yang mangkat setahun sebelumnya.
>Masjid Putra, Putrajaya
REKA bentuknya bersandarkan seni bina Parsi pada zaman kerajaan Safawe dengan penggunaan batu granit merah jambu, ia menjadi bangunan paling indah di tebing tasik yang mengelilinginya,
Kubah berasaskan ukiran awan larat Arab (Arabesque) seperti yang biasa dilihat pada masjid di Mesir. Kehalusan pertukangan Melayu menerusi penggunaan kayu cengal dan seraya hitam pula menghiasi bahagian dalam masjid.
Menara berbentuk bintang lapan penjuru setinggi 116 meter, jelas memperlihatkan keunggulan seni reka Islam. Lima tingkat yang membahagi menara, melambangkan rukun Islam dan juga sembahyang lima waktu bagi umat Islam.
>Masjid Tengku Tengku Tengah Zaharah, Terengganu
DARI jauh, masjid dibina di muara Sungai Terengganu ini kelihatan seperti terapung dikelilingi air tasik buatan.
Seni bina Moor dan moden, ia melambangkan inovasi dan proses pemodenan negeri pantai timur ini.
Masa terbaik untuk berkunjung adalah menjelang petang apabila kubah putihnya kelihatan keemasan apabila disimbah cahaya matahari terbenam di Laut China Selatan.
Terletak di Teluk Ibai, kira-kira empat kilometer (km) dari Kuala Terengganu, kawasan ini juga terletak berhampiran pantai, pusat kraftangan dan gerai menjual keropok lekor.
>Masjid Zahir, Alor Setar
MASJID ini dibina pada 1912 atas tanah perkuburan pejuang Kedah yang gugur ketika menentang Siam pada 1821. Seni binanya diilhamkan daripada Masjid Azizi di Langkat, utara Sumatera.
Masjid antara tertua di negara ini dihiasi dengan lima kubah utama melambangkan lima perkara dalam Rukun Islam. Terletak berdekatan dengan Balai Besar, Balai Nobat dan Balai Seni Negeri.
Upacara perasmian pada 1915 menyaksikan Sultan Abdul Hamid Shah mengimamkan solat Jumaat, manakala Tunku Mahmud terlebih dulu membacakan khutbah.
>Masjid Jamek, Kuala Lumpur
SEBELUM masjid negara, Masjid Jamek yang dibina pada 1909 menjadi masjid utama negara.
Kos pembinaan menggunakan dana dari British dan derma orang ramai dan ia dibina di atas bekas kubur orang Melayu pertana di Kuala Lumpur.
Terletak di pertemuan dua sungai yang menjadi tempat kelahiran Kuala Lumpur, masjid ini pernah beberapa kali diubah suai bagi memenuhi pertambahan jemaah dan peredaran masa.
Reka bentuk masjid ini menggabungkan seni bina berunsurkan Moorish dan Mughal.
Tiga kubah besar di ruang sembahyang adalah tarikan utama masjid tertua di Kuala Lumpur.
Keunikan, keindahan reka bentuk dan kepentingannya dari segi sejarah menyebabkan masjid ini diwartakan sebagai bangunan bersejarah mengikut Akta Benda Purba 1976 pada 13 Oktober 1983.
Sultan Alauddin Sulaiman Shah berkenan meletakkan batu asas Masjid Jamek Kuala Lumpur pada 1908. Turut hadir di majlis itu ialah Residen British di Selangor, H C Belfield.
>>Masjid Wilayah Persekutuan
PEMBINAAN masjid dalam taman ini dimulakan pada 1997, tetapi hanya siap untuk digunakan pada tahun 2000. Menjadi masjid termoden negara, ia mampu menampung sehingga 17,000 jemaah pada satu-satu masa.
Reka bentuknya mengadaptasi konsep masjid pada zaman empayar Othmaniah di Turki dengan dua menara utama, 22 kubah dan satu kubah utama. Setiap kubah diperbuat daripada gentian kaca diadun bersama cecair penguat.
Namun kombinasi seni bina Melayu dan Timur Tengah boleh dilihat pada hiasan langit-langit, mimbar dan mihrab. Ukiran bingkai jendelanya pula adalah cetusan ilham pengukir dari Kelantan
dan Terengganu.
Keluasan keseluruhan bangunan adalah kira-kira 47,000 meter persegi. Namun, Kira-kira 13.4 hektar diperuntukkan untuk landskap kolam air dan taman dengan pokok bunga tanjung, pisang kipas, pisang kuning, kelompang dan kiara payung.
Sejarah seni bina masjid di Malaysia
>PERKEMBANGAN awal Islam dikatakan bermula di Selat Melaka dan kawasan yang menghadap Laut Cina Selatan. Penemuan mata wang dinar emas di Kelantan yang tertulis perkataan Al-Julus Kelantan dan angka Arab 577H bersamaan 1181 Masihi.
Kerajaan Islam pertama ialah Kerajaan Islam Kelantan (pertengahan abad ke-12).
>Pada abad ke-15 (Kesultanan Melayu Melaka), masjid yang bercirikan rumah tradisi Melayu dengan berbumbungkan atap nipah sudah dibina. Kehadiran masyarakat Aceh ke Tanah Melayu memberi kesan kepada seni bina masjid dan surau seperti di Masjid Lebuh Acheh, Georgetown.
>Antara 1511 hingga 1957, kesan seni bina kolonial dapat dilihat di Tanah Melayu akibat penjajahan Portugis (1511-1641), Belanda (1641-1795) dan British (1795-1957). Sebagai contoh, Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru; Masjid Jamek, Ipoh; Masjid Kapitan Keling, Georgetown; Masjid
Al-Muhammadi, Kota Bharu dan Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar.
* Senarai masjid tertua di Malaysia
Masjid Tengkera, Melaka: 1728
Masjid Kampung Hulu, Melaka :1728
Masjid Kampung Laut, Kelantan: 1730-an.
Masjid Kampung Keling: 1748
Masjid Abidin, Kuala Terengganu: 1808
Masjid Lebuh Acheh, Georgetown, Pulau Pinang: 1808
Masjid Langgar, Kota Bharu, Kelantan: 1871
Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru: 1892
Masjid Jamek, Ipoh, Perak: 1898. |
|
|
|
|
|
|
| |
|