View: 5446|Reply: 31
|
PERHATIAN KPD PENIAGA ONLINE/BLACKLIST CUSTOMER
[Copy link]
|
|
salam semua sya adalah seorang peniaga online
tujuan buka tread ni bukan nak memalukan sesiapa
just nak kongsi dan beritahu kepada semua peniaga online
agar2 berhati2 bila berurusan dgn customer
mungkin da ramai yg kena kes mcm sya ni dan anggap dia kecil
tapi bg sya ia amat2 menyakitkan hati...
baru2 ni sya kena ada seorang cuatomer yg oder baju kat saya
bila da ok dia minta spai simpankan spai mlm
coz dia kerja dia da isi borong online semua kat blog sya...
then bila da spai waktu yg di janjikan customer ni silent je...
banyak kali sya col n sms cust ni tetap buat bodo dia je...
padahal siang tdi masa customer ni oder baju bkn main rancak dia balas
semua sms sya...ok sya pun anggap sya x da rezeki
dan sya lupakan semuanya..
pas 4 ari kemudia sya di kampung n customer yg sama
hantar sms nak beli 3 bju kat sya..
then cust kata urgent... klau ada semua stok dlm 5 minit dia akan tranfer payment..
so siapa yg x seronok kan
sya pun carikan bju tersebut agak2 dlm 10 minit semua baju tu
masih still available bila sya jwp sms dia...
dia marah2 kat sya ckp sya lambat cari coz waktu rehat dia da abis
so dia suruh sya tggu spai mlm spai dia balik kerja bru tranfer payment...
bila mlm sya hantar sms utk comfirm dgn cuat yg dia nak serius beli
kesemua bju2 tu..
customer terus sound kat sya...
"u ckp u simpakan kan spai kul 12pm so pagi esok i bayar lah...."
ok lah sya pu tggu...
tunggu punya tunnggu... akahirnya sya tahu yg sya kena tipu utk kali yg ke2
dgn cust yg sama...
sya col dia x amik
sya sms byk kali dia buat bodo dia...
apa.... masalah dgn cust yg macam ni ye...
saya x paham lah...
ssh jua klau kita peniaga online ni yg mesra pelanggan
bila kita x layan dorg ckp kita x serius nak meniaga..
sombong...
bila kita layan kita balik kena maki n tipu...
so apa yg patut sya buat ye..
ini nama customer tu
sya da black list nama dia kat fb n blog sya...
sya harap pada peniaga yg lain hati2 lah dgn customer ini
jgn di tipu seperti sya...
Name: MURNI BT KHAMIS
Email Address: -
alamat rumah; NO 230 TAMAN DESA MAJU PERAK
36700 LANGKAP PERAK
no tel: 012 4052372 |
|
|
|
|
|
|
|
apa kate,lepas ni..buat terma siap2..nak booking available utk 2 3 hari je..so,kalo dia paid dlm tmpoh booking, tu rezki kita la..dan lau lpas tmpoh booking dia xpaid..kita on smula la produk tu..tp lau still xda org amek lg brg tu n dia nak paid..rzki dia la tu..
just share je..tq |
|
|
|
|
|
|
|
hm... adakah TT peniaga yg baru nak berjinak dlam perniagaan online ? itu normal lah dik... nak niaga kena banyak sabar...
akak pernah niaga brooch... org booking sampai beratus harga brooch... akak contact banyak kali dia asyik tunda je nak buat payment... akhirnya dia cancel... memang sakit hati tapi sebab kita berniaga jadi kena sabar... akhirnya akak buat konsep... sapa bayar dulu dia dapat barang...
pandangan peribadi akak :
jgn aibkan customer macam ni... anggaplah bukan rezeki adik
jgn rasa menyesal sebab layan pelanggan dengan mesra dan baik
kena sabar.... berniaga banyak cabaran
kesabaran dan usaha menghadapi dugaan
semua itu akan menyebabkan rezeki adik melimpah
percayalah... akak pernah mengalaminya
malah kalau dah maju jgn sesekali sombong.. demand.. berlagak.. ( ramai peniaga aka blogger yg dah berjaya gini tapi tak semua ) |
|
|
|
|
|
|
|
thats y saya tak amalkan booking membooking ni..
kalo nak booking pon saya suruh bayar deposit (non-refundable)
tp dlm kes aina..mmg patut cust to diblacklistkan..
mmg sakit ati kalo dpt cust mcm tu..
cust saya plak..ramai yg menanya..bila dah bg price quote terus diam..
tak inform pon nak order ke tak..
bknnya kita nak marah kalo dia tak jadi beli..
melainkan kalo dia dah bayar..pastu ckp tak nak..
itu yg meradang |
|
|
|
|
|
|
|
perkara camni dah biasa..
smpai abih duit sms pun ada..
for me..bila saya dah bg no. akaun but still no action, meaning dia x minat..
x yahla nak terhegeh2 buang kredit nak tanya dia minat ke tak... |
|
|
|
|
|
|
|
perkara normal.
bukan selalu pun kena macam ni, sekali sekala ajer. anggap macam kelakar beruk lah customer sekor ni. |
|
|
|
|
|
|
|
hurmm..agak normal perkara ni dik, utk yg baru nk bergelumang ke dunia perniagaan online, hadkan syarat booking stok jualan anda, |
|
|
|
|
|
|
|
terima kasih atas semua pandangan...
sya da 4 taun niaga online ni ini kali pertama sya kena mcm ni mmg sakit ati sgt2 ... tapi tulah da di katakan duggan... kena lah tabah hadapi nya...
tapi lepas ni sya akan lebih berhati2 dgn cust yg byk songeh mcm ni...
harap semua kwn2 tidak akan dpt nasib spt sya ni...
ramai da hantar borang online tapi smua tipu .. ada dlm borang tu siap maki2 kita lgi...
apa nak buat kan... sya terima smua duggaan ini sebab sya berniaga sekadar nak mencari rezeki yg halal.... |
|
|
|
|
|
|
|
mmg byk dugaan biz ni..kalo dpt customer mcm tu anggap je bkn rezeki kita..
(posted by mobile) |
|
|
|
|
|
|
|
terima kasih atas semua pandangan...
sya da 4 taun niaga online ni ini kali pertama sya kena mcm ...
aina75 Post at 11-4-2011 09:26
dah 4 thn ya, agak lama tu.. alhamdulillah syukur kan sblm tu tak pnh ada ujian yg sangat2 teruji, tp mmg pedihhh ujian mcm tu sbb byk kita kena fikir, order dia , booking customer tu lalu brg kita jadi beku |
|
|
|
|
|
|
|
Daripada cerita, ada kemungkinan bakal pembeli tu nak beli kat kita dan tolak kat org lain dengan mark up harga untuk dapat komisen. Tetapi bila dia nak buat bayaran, customer dia tak jadi beli jadi dia pun tak jadi beli kat kita.
satu hal lagi dia cuma nak survey harga pasaran andai kita tak letak sebelumnya.
atau mungkin dia tiba-tiba ada masalah kewangan dan tak dapat beli dengan kita. |
|
|
|
|
|
|
|
dah 4 thn ya, agak lama tu.. alhamdulillah syukur kan sblm tu tak pnh ada ujian yg sangat ...
ctredzuan Post at 11-4-2011 20:57
tulah agak lama sblum ni sya cuba sedaya upaya utk faham msalah cust... cuba menjadi peniaga yg mesra rakyat..
coz kita pun manusia biasa kada kalanya alami masalah kewangan ..
sblum ni sya x kisah dgn cust.. ada booking spai 2 week tnpa apa2 bayaran pun sya simpankan brg dorg semua
ada kala nya stok sya beku pun sya masih sabar lagi...
sebab sya berusaha utk menjadi peniaga yg memahami masalah customer..
jadi peniaga baik ... kononya...
sya x kisah klau customer kansel atau ada masalah kewangan...
just sms bgtau .. kat sya ... apa masalah dia...
yg sya kesal kan ... bila ada customer yg mcm ini
yg permainkan org utk keseronokkan sendiri...
sya berani ckp mcm tu coz dulu pun sya
pernah ddk kat kawasan customer tu...
mgkn ni serangan peribadi....
sapa tahu kan....?
hanya allah yg maha mengetahui...
apa pun sya bersyukur pada allah ini ujian pda sya
supaya sya lebih maju dan berusaha lgi ... dan... lgi...
terima kasih ye pada komen dan pandangan semua... |
|
|
|
|
|
|
|
hm... adakah TT peniaga yg baru nak berjinak dlam perniagaan online ? itu normal lah dik... nak niag ...
assafdiyah Post at 10-4-2011 18:54
tidak bermaksud utk aibkan sesiapa..
tetapi sekali sekala kita harus memberitahu pada yg berkenaan
agar jgn suka permainkan org...
mmg rezeki dr allah...
hanya tujuan sya utk berkongsi agar customer ni tidak lakukan pada peniaga lain... |
|
|
|
|
|
|
|
better bagitau reserved utk 3 hari ke .. 2 hari ker espc lepas kita bagi harga pada customer....
so kalau x de respond lepas tu anggap je dia x jadi beli.. tak payah pening2 nk sms semula...
mmg susah nk jangka apa masalah customer ni... |
|
|
|
|
|
|
|
standard la cust macm ni,bila urusniaga virtual camnilah...kadang ada siap compare harga,ckp harga mahal,org lain lagi murah..bla..bla..bla...
sabar jelah,ada rezki tak kemana..bkn dia sorang je dlm dunia ni..hhehe.... |
|
|
|
|
|
|
|
aku mmg pelik dgn org selamba badak mcm customer nie....kenapalah perlu nyusahkan org.
aku mmg tak pakai "customer is always right"...aku pakai mcm ex boss aku cakap "customer has a right" |
|
|
|
|
|
|
|
normal la tu..backout customer namanya..
saya kalo cust janji nak bayar sekian waktu tp x byr,sy akan release item..
senang.. |
|
|
|
|
|
|
|
ini bab customer tak bayar walau pun dah booking
mcm saya lak bukan masalah customer tak bayar...tapi masalah byk cekadak..................
apa yg saya buat skang ni custom made. sepanjang buat produk ni...last week 1st time jumpa org cerewet habis. dia order..dia bayar..so ok la...
tapi bila sampai bab design byk plak ragamnya. itu tak kena..ini tak kena...saya bg nak dekat 100 contoh tempahan sebelum ni...dia boleh kata design lain tak ada ke...
mula2 buat design dia kata nak tema LOVE. dah buat dia kata tak mau...nak tukar tema lak...buat tema baru.....pun tak mau gak...suruh tukar lagi. end up saya kata..saya tak leh edit lagi dah. cukup 2 kali edit. kalau tak setuju saya akan return duit dia.
bila dah cakap mcm tu .....baru dia kata ok...tapi gaya cakap mcm tak puas hati gak la. nasib la kan...skang ni saya dah buat terms and condition yg baru. saya akan edit design sekali je. so masa order kena bagitau betul2 nak tema apa. jgn dok suruh tukar sana-sini |
|
|
|
|
|
|
|
niaga on9 ni mmg byk cabaran melayan karenah customer yg tak genuine. kalau yg genuine tu senang je, kita bg rege terus byr. kalau yg susah tu, nk close deal berhari2.
bg sy bila customer submit order form bermakna dia serius nk beli. bkn main2. mmg sakit hati bila customer senyap sepi lepas booking/order. kita sebagai peniaga takkan marahnye kalau dia org cancel order. yg marah bila bersms berkali2 mcm serius nk beli. siap janji nk byr sekian hari & masa. alih2 senyap sepi.
setuju dgn veegirl, kalau dh takde payment after dh bg semua detail, mmg itu tanda customer tak minat nk beli. |
|
|
|
|
|
|
|
betul..tu mmg adat. Biasala tu..anggap tak de rezeki dah la. Saya pon biasa kena mcm tu, kdg2 siap bungkus lg walau cust tak bayar lg(semangat masa mula2 mniaga la katakan..he..he) Pas tu buat senyap aje. Tp saya tak pernah sms/email balik. Kalau dia tak contact, maknanya dh tak mau la tu. Mmg la rasa marah tu ada, tp always think positip..insyallah ada la tu org lain yang akan beli nanti.. lps tu saya dah faham adat mniaga online ni..lps bayar baru bungkus..dan buat note kat blog..first come first served. So cust tak boleh marah kalau kita bg tempahan diorg kat cust lain..sbb diorang tak bayar mengikut masa yang di tetapkan.. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|