Fatimah menyantuni waris pelajar mangsa tragedi bot karam pada majlis yang diadakan di Dewan Aseng, Kampung Bitokan, Lundu hari ini. - Gambar Chimon Upon
KUCHING: Penguatkuasaan keselamatan di sungai perlu diberi perhatian bagi memantau pergerakan kanak-kanak khasnya pelajar yang menggunakan pengangkutan sungai untuk hadir ke sekolah.
Menteri Pembangunan Wanita, Kanak-kanak dan Kesejahteraan Komuniti Dato Sri Fatimah Abdullah berkata, penguatkuasaan itu penting sama seperti membantu kanak-kanak melintas jalan raya.
"Di kawasan sungai turut memerlukan penguatkuasaan seperti itu di mana akan ada seseorang yang memastikan langkah keselamatan dikuat kuasa, selain mengikut peraturan sekolah yang ditetapkan.
"Perahu yang membawa pelajar itu juga perlu mempunyai jaket keselamatan... sekiranya penguatkuasaan keselamatan ini tidak dilaksanakan, ia akan menjadi masalah," ujarnya.
Beliau berkata demikian semasa ditemui media selepas menyerahkan sumbangan kepada waris mangsa lemas melibatkan pelajar sekolah di Lundu, hari ini.
Terdahulu, Fatimah hadir di Dewan Aseng, Kampung Bitokan, Lundu bagi menyerahkan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Sarawak (JKMS) dan Petronas kepada waris tiga mangsa yang terlibat dalam insiden bot karam di Batang Kayan, baru-baru ini.
Menurutnya, pelbagai bantuan telah disediakan kepada waris seperti bekalan makanan asas, kit 'refreshment,' kit Petronas, kain batik dan pelikat serta wang ringgit, selain bantuan psikologi.
"Dalam kejadian seperti ini, kita bukan sahaja melihat kepada keperluan asas, malah kita juga melihat keperluan psikologi.
"Kami mempunyai dua pegawai psikologi yang ada di ibu pejabat untuk memberi khidmat kaunseling kepada waris mangsa," ujarnya.
Terdahulu, tiga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Senibong terkorban dalam tragedi bot karam di Batang Kayan pada 20 Ogos lalu.
Mereka ialah Vilkie Wilson, 15, Heleana Fasha Petrus, 16, dan Alasma Jitwil, 14.
Turut hadir pada majlis tersebut ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Opar, Billy Sujang dan tetamu yang lain.
|