|
Originally posted by kyas at 24-8-2006 01:01 PM
message from the " messenger of god " - Rashad Khalifa
harap ini dapat ...
Salam sejahtera kyas.
Terima kasih kerana membawa rujukan tentang Rashad Khalifa. Walau apa sekalipun yg RK atau mana2 manusia claimed ttg diri mereka, kita tidak terlepas dari tanggungjawab kita untuk menilai dgn menggunakan deria yg Tuhan berikan kepada kita. Lihat Q17:36.
No doubts that this RK was a controvesial figure when comes to his interpretaion of "Islam", but to quote him in certain issues does not mean that you are in aggreeable term dgn fahaman dia.
Saya personally tidak setuju dgn beberapa tafsiran beliau yg saudara sendiri boleh lihat bila kita membincangkan tentang Isu "Kenapa Babi itu Haram", tentang Q17:1-2 didlm thread "Isra' Mikraj" dan juga tentang Q81:22. Saudara juga boleh lihat bagaiamana penambahan nama Rashad diletakkan didlm tafsiran beliau untuk menjustifikasikan status "messengership" beliau dan ini juga tidak dapat saya terima sandarannya. Lihat Q13:30, 13:38, 25:56, 34:28, 34:46, 36:3, 42:24 dan Q81:22 yg saya sebutkan diatas.
Salam Sejahtera. |
|
|
|
|
|
|
|
Salam M5
Ayat Q4:23 tidak merujuk kepada poligami. Ianya merujuk kepada larangan kpd amalan "incest". Bila minda kita telah di conditionkan/diprogramkan untuk menerima konsep poligami, kita tidak lihat kepada fokus sebenar ayat ini. So, incest, seperti yg dijelaskan kategori2 didlm ayat ini adalah dilarang.
Saudara menjelaskan ayat tersebut adalah larangan untuk melakukan incest. I cant agree more, kerana 4:23 menyenaraikan satu list perempuan yang dilarang untuk berkahwin. Justifikasi untuk poligami tidak terletak untuk kepada 4:23 kerana ia adalah senarai LARANGAN perempuan untuk berkahwin.
Tetapi justifikasi saya ialah, sekiranya poligami dilarang didalam Al-Quran, apa gunanya Allah menurunkan ayat yang yang melarang untuk mengumpulkan 2 beradik perempuan. Terdapat redundency yang tidak mencapai skop semua wanita pada ayat ini megikut tafsiran saudara.
except for what is past; merujuk kepada larangan terakhir i.e, and two sisters in wedlock at one and the same time, adalah semata2 "mercy" dari Tuhan yg memaafkan salah laku kita sebagai manusia yg tidak mengkaji tentang "way of life/deenillah" seperti yg dianjurkan didlm al Qur'an. Tetapi ini tidak boleh dijadikan sandaran yg poligami adalah konsep perkahwinan yg diiktiraf oleh Tuhan.
"except for what is past":-
1. Pada hemat saya, "kecuali apa yang telah lalu" merujuk kepada seluruh 4:23 dan sebahagian 4:24.
2. 4:23 tidak dijadikan sandaran untuk saya mengesahkan poligami didalam Quran, cuma sebagai bukti untuk debunk pemahaman saudara.
Jika diteliti urutan ayat Q4:128-130, topik ayat ini tidaklah berkaitan dgn poligami, tetapi topik penceraian.
Kita lihat dgn kes2 penceraian yg berlaku disekeliling kita sebagai contoh, semua lelaki yg bercerai tidak akan dapat berlaku adil dlm memberi ganti rugi/settlement ketika menceraikan isteri mereka. Tetapi ini tidak bermakna mereka patut membiarkan wanita yg ditinggalkan tanpa sebarang bentuk ganti rugi/settlement. Konteks ayat ini bila diteliti tidaklah menceritakan perihal lelaki dgn isteri2nya, tetapi lelaki (in general) dan wanita (in general).
setuju- topic penceraian, cuba saudara fahamkan perkataan "Baina" didalam ayat tersebut, and tell me what you think.
salam |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by lolipop9 at 4-9-2006 10:40 AM
<snip>
Tetapi justifikasi saya ialah, sekiranya poligami dilarang didalam Al-Quran, apa gunanya Allah menurunkan ayat yang yang melarang untuk mengumpulkan 2 beradik perempuan. Terdapat redundency yang tidak mencapai skop semua wanita pada ayat ini megikut tafsiran saudara.
Salam Sejahtera lolipop9.
Terima kasih kerana sudi meneruskan perbincangan dan maaf kerana lambat memberi respon.
Bila kita melihat penjelasan Tuhan ttg sesuatu isu, secara amnya, kita boleh dapati terdapatnya beberapa siri penjelasan yg menerangkan konteks yg sama tetapi melalui sudut yg berbeza. Ini tidak menjadikan sesuatu penjelasan yg selebihnya sebagai redundant. Apa yg utama ialah penjelasan2 ini tidak akan bertentangan sesama sendiri dari segi asas sesuatu hukum.
Seperti yg saya nyatakan sebelum ini, konteks ayat Q33:50 menyebut ttg status poligyny yg dibenarkan kepada Nabi tetapi tidak diberikan kepada manusia lain. Namun demikian Tuhan juga menghadkan apa yg sudah dibenarkan kpd Nabi dan tidak dibenarkan selepas diturunkan ayat Q33:52
Q33:52 - ditujukan kpd Nabi, Lihat Q33:50-51
Literal
The women are not permitted/allowed to you from after, and nor that you exchange/replace with them (F) from wives , and even if their goodness/beauty pleased/marveled you, except what your right (hand) owned/possessed, and God was/is on every thing observing/watching .
Yusuf Ali
It is not lawful for thee (to marry more) women after this, nor to change them for (other) wives, even though their beauty attract thee, except any thy right hand should possess (as handmaidens): and Allah doth watch over all things.
So, even kpd Nabi sekali pun, Tuhan menyarankan agar dihentikan dari meneruskan perkahwinan yg baru. Jika polygyny ini dapat memenafaatkan masyarakat seperti mana yg difahami oleh masyarakat, secara logiknya Tuhan akan menyuruh Nabi menambahkan lagi bilangan para2 isteri beliau sebanyak mungkin.
Berbalik pada persoalan saudara kenapa perlunya Tuhan melarang perkahwinan dgn 2 beradik pada satu masa sedangkan telah ada larangan tentang poligami. Saya cuba terangkan dari sudut yg baru.
Rujuk kembali sandaran yg saya jelaskan diatas ttg kenapa lebih tidak semestinya bermakna redundant. Kita boleh perhatikan konteks ayat Q4:23 walaupun membicarakan soal perkahwinan, tetapi isu fokusnya adalah berkenaan laranngan kepada amalan incest. Q4:23 tidak membenarkan kita mengahwini 2 adik beradik secara serentak bukan kerana kaitannya dgn poligami, tetapi kerana statusnya sebagai incest. Ini adalah diantara contoh2 incest. Period. Tanpa ayat tersebut, konsep incest nanti pula akan tergantung, kerana perkahwinan antara 2 beradik sekali gus (walaupun tidak dibenarkan) tidak dikategorikan sebagai incest.
Kita panjangkan sedikit:
Anjakan dari logik Q4:23, mungkin ada yg menafsirkan jika tidak dibenarkan perkahwinan antara 2 beradik, maka perkahwinan antara 2 atau lebih wanita yg tidak ada pertailan semestinya dibenarkan. Atau dengan kata lain, polygyny dibenarkan kerana Q4:23 hanya tidak membenarkan perkahwinan serentak dgn 2 beradik, dan tidak dengan 2 wanita yg tidak ada kaitan.
Tafsiran sebegini terhasil kerana kita tidak melihat konteks menyeluruh sesuatu penerangan ayat2 al Qur'an.
Secara spesifik, larangan polygyny diterangkan melalui himpunan beberapa ayat2 yg berkaitan dgn bab perkahwinan. Selain dari tafsiran sebegini (polygyny dibenarkan kerana Q4:23) yg sendiri akan bercanggah dgn Q33:50, saya bawakan juga beberapa ayat lagi sebagai rujukan:
Q24:32
Literal
And marry the widows/widowers from you, and the correct/righteous from your slaves/servants and your owned (F) slaves, if they be poor/needy God enriches/suffices them from His grace/favour/blessing, and God (is) rich/spread , knowledgeable.
Yusuf Ali
Marry those among you who are single, or the virtuous ones among yourselves, male or female: if they are in poverty, Allah will give them means out of His grace: for Allah encompasseth all, and he knoweth all things.
Katakan bagi wanita yg ingin berkahwin dgn lelaki yg sudah berpunya, secara automatis sudah melanggar saranan Tuhan didlm ayat diatas yg menyarankan kita mengahwini pasangan yg "single". Tanya kepada lelaki yg hendak berpoligami, kenapa mereka menyuruh bakal pasangan baru mereka melanggar saranan Tuhan as per Q24:32?
Tentang "baina" as per Q4:23, saya tidak nampak tafsiran yg membawa erti sebaliknya dari apa yg saya fahami setakat ini. Walaupun rujukan dari Lane's banyak menghasilkan tafsiran2 yg boleh membawa maksud yg berbeza, memandangkan saudara ada sandaran yg boleh mambantu, saya syorkan dapat dibawa kesini untuk dibawa berbincang.
Salam Sejahtera
p/s
Saya masih lagi didlm kajian, berkemungkinan melalui perubahan semantic Classical Arabic ke bahasa Arab Masakini, konteks Q2:221 menceritakan perkahwinan sesama pasangan yg tidak mempunyai partner, baik lelaki mahupun wanita dan tidak merujuk kepada partner dgn Tuhan. Ini mungkin kita boleh bincangkan at later stage, kerana at the moment masih tidak cukup sandarannya. Maybe mereka2 yg lain diforum ini boleh juga berkongsi pendapat jika tak keberatan. |
|
|
|
|
|
|
Karisma This user has been deleted
|
Originally posted by M5 at 8-7-2006 11:49 PM
Salam Sejahtera antiQue, semua.
Saya melihat justifikasi berpoligami dari Surah An-Nisa seperti yg anda nyatakan diatas menghasilkan percanggahan dgn Q33:50.
Al-Ahzaab Verse 50
33:50 O ...
poligami adalah dikhaskan untuk Nabi sahaja dan bukan untuk masyarakat umum??
astagfirullahalazim..sudah sesat kamu ni..bertaubatlah
tafsiran ayat dari kumpulan dan golongan anti hadis seperti kamu yang menggunakan logik akal tidak boleh diterima masyarkat Islam disini, :lebai:
percubaan kamu untuk menyesatkan umat Islam tidak berjaya :lebai:
[ Last edited by Karisma at 30-9-2006 06:38 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Salam M5
Seperti yg saya nyatakan sebelum ini, konteks ayat Q33:50 menyebut ttg status poligyny yg
dibenarkan kepada Nabi tetapi tidak diberikan kepada manusia lain. Namun demikian Tuhan
juga menghadkan apa yg sudah dibenarkan kpd Nabi dan tidak dibenarkan selepas diturunkan ayat Q33:52
Here is how I see 33:50-53
Firman Allah;
33:50. Wahai Nabi, Kami telah menghalalkan untuk kamu isteri-isteri kamu yang kamu telah
memberikan upah mereka, dan apa yang tangan kanan kamu memiliki, daripada rampasan perang
yang Allah memberikan kamu, dan anak-anak perempuan bapa-bapa saudara kamu sebelah bapa kamu
dan emak-emak saudara sebelah bapa, bapa-bapa saudara kamu sebelah ibu dan emak-emak saudara
sebelah ibu, yang berhijrah bersama kamu, dan mana-mana perempuan yang mukmin, jika dia
menyerahkan dirinya kepada Nabi dan jika Nabi menghendaki untuk mengahwininya, yang untuk
kamu khasnya, bukan untuk orang-orang mukmin yang lain - Kami mengetahui apa yang Kami
menetapkan kepada mereka, berkenaan isteri-isteri mereka dan apa yang tangan-tangan kanan
mereka memiliki - supaya tidak ada kesalahan ke atas kamu; Allah adalah Pengampun, Pengasih.
33:51. Kamu menangguhkan siapa yang kamu mengkehendaki antara mereka, dan siapa yang kamu
mengkehendaki, kamu mengambil kepada kamu; dan jika kamu mengingini sesiapa yang kamu telah
melepaskan, maka tidaklah bersalah ke atas kamu. Demikian itu boleh jadi mereka bergembira,
dan tidak bersedih, dan masing-masing mereka akan sangat berpuas hati dengan apa yang kamu
memberinya. Allah tahu apa yang di dalam hati kamu; Allah adalah Mengetahui, Penyantun.
33:52. Sesudah itu, perempuan-perempuan tidak dihalalkan untuk kamu, dan tidak juga kamu
boleh menukar isteri-isteri kamu dengan mereka, walaupun kecantikan mereka menarik hati
kamu, kecuali apa yang tangan kanan kamu memiliki; Allah menjagai atas segala sesuatu.
This is what i learn from the context
from 33:50
1. Ayat ini ditujukan kepada Nabi, untuk menghalalkan isteri2 Nabi yang telah diberi upah oleh Nabi
2. Sambungannya pula ialah senarai kategori wanita yang halal bagi Nabi
i. Apa yang tangan kanan Nabi memiliki daripada rampasan perang
ii.anak-anak perempuan bapa-bapa saudara Nabi sebelah bapa yang berhijrah bersama Nabi
iii.anak-anak perempuan emak-emak saudara sebelah bapa yang berhijrah bersama Nabi
iv.anak-anak perempuan bapa-bapa saudara kamu sebelah ibu yang berhijrah bersama Nabi
v.anak-anak perempuan emak-emak saudara sebelah ibu yang berhijrah bersama Nabi
vi. mana-mana perempuan yang mukmin
3. Kesemua kategori perempuan ini, jika dia menyerahkan diri kepada Nabi, dan Nabi ingin mengahwininya, tidak ada kesalahan bagi Nabi.
from 33:51
1. Nabi dibenarkan untuk menanguhkan sesiapa yang dia khendaki diantara mereka(senarai
33:50), dan juga untuk mengambil sesiapa yang dia khendaki kepada Nabi.
2. Jika Nabi mengingini sesiapa yang dia telah melepaskan, tidak ada kesalahan keatas Nabi.
from 33:52
1.Sesudah dari itu(senarai 33:50), perempuan lain tidak dihalalkan bagi Nabi.
2.Tidak juga dibenarkan kepada Nabi untuk menukar isteri-isteri Nabi dengan mereka(selain
dari senarai 33:50) kecuali apa yang tangan kanan Nabi memiliki.
May i repeate your statement
Seperti yg saya nyatakan sebelum ini, konteks ayat Q33:50 menyebut ttg status poligyny yg
dibenarkan kepada Nabi tetapi tidak diberikan kepada manusia lain.
Daripada konteks 33:50, Ia hanyalah menyatakan senarai kategori perempuan yang halal bagi
Nabi untuk berkahwin, dan Kelebihan Nabi dalam memilih Isteri.
Kelebihan Nabi dalam memilih isteri ialah dia dibenarkan berkahwin dengan perempuan yang
menyerahkan dirinya kepada dia. Berbanding dengan orang mukmin lain yang perlu mendapat
keizinan Keluarga pihak perempuan untuk mengahwini jika perempuan tersebut tergolong dalam
kategori "Tangan kanan yang dimiliki"; Rujuk 4:25.
More on Tangan Kanan yang dimiliki
http://www.e-bacaan.com/emailc04.htm
http://quranicteachings.co.uk/ma-malakat.htm
Lagi satu implikasi daripada "Perempuan yang menyerahkan diri kepada Nabi dan Nabi ingin
mengahwininya" ialah Nabi tidak terikat dengan syarat untuk berpoligami(untuk berlaku adil
kepada anak yatim Rujuk 4:3) dan juga bilangan perempuan untuk dikahwini(juga 4:3). Syarat
untuk Nabi hanyalah untuk mengikut kategori perempuan dalam 33:50. Ini juga adalah khusus
untuk Nabi dan bukan untuk orang-orang mukmin yang lain. |
|
|
|
|
|
|
|
Berbalik kepada isu kedua
Berbalik pada persoalan saudara kenapa perlunya Tuhan melarang perkahwinan dgn 2
beradik pada satu masa sedangkan telah ada larangan tentang poligami. Saya cuba
terangkan dari sudut yg baru.
Saya tidak jumpa bukti untuk menegakkan ayat yang dibold. Sila bawakan bukti anda.
Rujuk kembali sandaran yg saya jelaskan diatas ttg kenapa lebih tidak semestinya bermakna
redundant. Kita boleh perhatikan konteks ayat Q4:23 walaupun membicarakan soal
perkahwinan, tetapi isu fokusnya adalah berkenaan laranngan kepada amalan incest.
Daripada kenyataan saudara, saudara setuju 4:23 adalah mengenai soal perkahwinan.
Saudara juga didalam kenyataan saudara kerap mengatakan 4:23 adalah mengenai incest.
Daripada definasi incest dari Oxford
[quote]incest
|
|
|
|
|
|
|
|
Salamun Alaikum
M5 dan Lolipop
Semenjak last post, hingga hari ini(Jumaat, 6/10/06) tiada upgrade dari anda berdua sedangkan saya lihat hala perbincangan semakin menarik dan berada pada landasan perbincangan ilmiah yang memberangsangkan dan sedang menuju ke conclusionnya. Continue with your materials and I confident it will derived an intersting and benificial conclusion for both and others
Allahu A'laam......... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Karisma at 30-9-2006 06:27 AM
poligami adalah dikhaskan untuk Nabi sahaja dan bukan untuk masyarakat umum??
astagfirullahalazim..sudah sesat kamu ni..bertaubatlah
tafsiran ayat dari kumpulan dan golongan anti hadis se ...
Please stop being parrot yg hanya tahu cakap balik apa yg orang lain cakap, tanpa mengetahui bijik butirnya. Jika anda ada al Qur'an kat sisi anda, buka Surah Al-Ahzaab ayat 50 dan tolong jelaskan apa yg anda faham tentang ayat "as a privilege given only to you and not to the believers. .
Bila orang baca penerangan dari al Qur'an, kamu lari lintang pukang, n you have the decency to say orang lain sesat. Lihat Q17:46
And we place shields over their hearts, that they should not understand it, and a deafness in their ears. And if you mention your Lord in the Quran alone, they run away turning their backs in aversion.
Salam |
|
|
|
|
|
|
|
Salam Sejahtera lolipop9,
Originally posted by lolipop9 at 30-9-2006 10:24 PM
Syarat untuk Nabi hanyalah untuk mengikut kategori perempuan dalam 33:50. Ini juga adalah khusus
untuk Nabi dan bukan untuk orang-orang mukmin yang lain.
Sandaran anda yg merumuskan wanita2 didlm kategori Q33:50 adalah khusus untuk Nabi dan bukan untuk orang-orang mukmin yang lain masih memerlukan fakta yg lebih kukuh.
Now for the sake of discussion, as per your understanding, kita list kan wanita2 yg Nabi boleh kahwin dan exclusive kepada Nabi sahaja (fokuskan dari kalangan keluarga beliau sahaja, since the rest kalu dicampur akan menjadi terlalu ramai). Dalam kata lain, saudara2 perempuan sebelah Nabi hanya boleh kahwin dgn Nabi sahaja? Jika Nabi tak pilih mereka, then depa ni jadi andartu, am i right?
antara kategori wanita didlm Q33:50
1. and the daughters of your father's brothers,
2. and the daughters of your father's sisters,
3. and the daughters of your mother's brothers,
4. and the daughters of your mother's sisters,
Lihat berapa ramai dari kalangan ini yg Nabi boleh kahwini, dan berapa ramai yang boleh menjadi andartu, dan berapa ramai pula yg berkemungkian berkahwin bukan dengan Nabi.
So, tafsiran yg anda bawa, tidak mengambarkan pengajaran dari ayat Q33:50. Lihat diawal ayat Q33:50 yg menyebut "O prophet (sebagai singular) , We have made lawful for you the wives(plural) to whom you have already given their dowry, ...
It simply means yg Nabi telah mengamalkan "polygyny" (setelah berkahwin dgn mereka2 yg diberi "mas kahwin"), dan ini dibenarkan oleh Allah. Diteruskan juga dgn kategori2 lain yg dibenarkan juga untuk Nabi. Lihat list 1-4 didlm Quote diatas. Mereka2 ini walaupun dibenarkan berkahwin, tetapi proses "willing buyer, willing seller" is still appicable. Tiada kahwin paksa. Ini dapat dilihat dari ayat seterusnya, "Also, the believing woman who had decreed herself to the prophet, the prophet may marry her if he wishes,"
Bila kita dapat melihat yg ayat Q33:50 menceritakan bagaimana Nabi mengamalkan polygyny, then kita lihat penerangan seterusnya dari ayat "as a privilege given only to you and not to the believers. " yg jelas menghadkan kebenaran polygyny kepada Nabi sahaja, dan tidak kepada mukmin yang lain. It simply means, saya dan anda semua tidak entitled to this privilege.
Originally posted by lolipop9 post #26
Berbalik kepada isu kedua
[quote] M5
Berbalik pada persoalan saudara kenapa perlunya Tuhan melarang perkahwinan dgn 2
beradik pada satu masa sedangkan telah ada larangan tentang poligami. Saya cuba
terangkan dari sudut yg baru.
Saya tidak jumpa bukti untuk menegakkan ayat yang dibold. Sila bawakan bukti anda.[/quote]
Bukti nya ada didlm Q33:50 seperti yg dibincangkan diatas. Cuma saudara kena lihat "the privilege " adalah merujuk kepada amalan polygyny, dan bukannya berkahwin dgn saudara2 perempuan Nabi itu sebagai satu privilege kepada Nabi.
lolipop9
[QUOTE]M5
Rujuk kembali sandaran yg saya jelaskan diatas ttg kenapa lebih tidak semestinya bermakna
redundant. Kita boleh perhatikan konteks ayat Q4:23 walaupun membicarakan soal
perkahwinan, tetapi isu fokusnya adalah berkenaan laranngan kepada amalan incest.
Didapati daripada definasi perkataan yang kerap saudara gunakan, orang tidak perlu berkahwin
untuk melakukan incest. Oleh itu saya anggap hujah saudara tiada kaitan dengan 4:23.
Berkahwin & melakukan hubungan seks vs Tidak berkahwin & melakukan hubungan seks adalah
jelas dua perkara yang berbeza.[/quote]
Samada orang perlu berkahwin atau tidak untuk fit didlm definasi incest tidak lah menjadi isu disini. Saya harap saudara lolipop9 tidak cuba mengatakan dgn berkahwin, akan menjadikan incest itu dibenarkan.
Jika saudara dapat melihat Q33:50 bukan sebagai menyentuh tentang perkahwinan, then it makes our life much more easier. That's the same reason mengapa saya gunakan ayat seperti didlm quote diatas.
So, Q33:50 adalah ayat khusus tentang larangan incest. Agreed?
So, bab menyatukan 2 adik beradik as per Q33:50 juga tidak boleh dikategorikan sebagai perkahwinan. Sandaran yg mengatakan Tuhan membenarkan poligami dari ayat Q33:50 juga tidak boleh diambil kira. Simply kerana, anda telah faham yg Ayat Q33:50 hakikatnya menceritakan tegahan kepada amalan incest dan bukannya perkahwinan.
lolipop9
[QUOTE]M5
Q4:23 tidak membenarkan kita mengahwini 2 adik beradik secara serentak bukan
kerana kaitannya dgn poligami, tetapi kerana statusnya sebagai incest. Ini adalah diantara
contoh2 incest. Period. Tanpa ayat tersebut, konsep incest nanti pula akan tergantung,
kerana perkahwinan antara 2 beradik sekali gus (walaupun tidak dibenarkan) tidak
dikategorikan sebagai incest.
Beg to differ,
Jika A melakukan hubungan seks dengan adik isterinya(tanpa berkahwin) adalah Zina. Jika A
berkahwin dengan adik perempuan/kakak isterinya adalah dilarang menurut 4:23.
Either way tiada konsep akan tergantung.[/quote]
Let me try from different angle.
Panduan dari Q4:23
Jika A melakukan hubungan seks dengan adik isterinya(tanpa berkahwin), ia adalah incest, dan juga Zina.
Jika A berkahwin dengan adik perempuan/kakak isterinya, ia adalah incest, dan juga Zina.
And compare with the situation jika Q4:23 tidak menyebut ttg 2 adik beradik
Jika A melakukan hubungan seks dengan adik isterinya(tanpa berkahwin), ia adalah Zina.
Jika A berkahwin dengan adik perempuan/kakak isterinya, dan melakukan seks, ia adalah OK.
Nampak kenapa saya katakan konsep incest akan tergantung jika tidak dimasukkan bab 2 adik beradik didlm Q4:23?
lolipop9
Malah menurut hemat saya, maksud ayat tersebut menjadi jelas, Manusia sememangnya cenderung untuk mengahwini orang yang single daripada orang yang mempunyai pasangan yang sudah tiada. Oleh itu ayat ini mendorong untuk mengahwini mereka.
Saya rasa terjemahan literal yang diberikan saudara juga berpihak kepada pemahaman saya.
Tell me what ou think
Al ayama dari Lane's juga merumuskan single/virign/not married sebagai satu salah satu maksud yg boleh digunakan mengikut konteks ayat yg dibawa.
a'yama:
She had no husband; said of a virgin and of one who is not a virgin; or, as some say : signifies she lost her husband by his death, the being still fit for husbands, having in her a remaning force of youth:
Lane's Voluime1 page #174
Lihat juga perenggan 8 yg menunjukkan bagaiamana a'yama digunakan didlm bab perkahwinan. I took her as my wife, she being what is termed a'yama [without a husband]. (M, K.)
"single" fits better didlm ayat Q24:32 kerana widow automatically falls into this category without neglecting the other group of women sebagai keseorangan sbg contoh, yg ditinggalkan suami (tidak meninggal), anak dara, dan tak dilupakan anak teruna.
lolipop9
"Baina" as per 4:129 is a preposition bermaksud "between,among,admist". you wont expect this word to be here if Polygamy is not allowed since anda tidak boleh berlaku adil antara satu isteri sahaja, perkataan itu demands a plural after it.
Sebab itu saya katakan dahulu, yg ayat Q4:129 itu merujuk kepada "you-lelaki2" dengan "wanita2". Ini adalah common language structure didlm al Qur'an bila digunakan ayat "you". Bila ayat you digunakan, ia bukannya merujuk kepada anda sebagai 1 lelaki, tetapi "you" adalah merujuk kepada masyarakat umum. So, bila you-lelaki-plural, then "baina" yg lolipop9 sebutkan, sememangnya disebut kpd wanita2 pada penghujung ayat tersebut. Lihat kembali post saya #20.
M5
Jika diteliti urutan ayat Q4:128-130, topik ayat ini tidaklah berkaitan dgn poligami, tetapi topik penceraian. Kita lihat dgn kes2 penceraian yg berlaku disekeliling kita sebagai contoh, semua lelaki yg bercerai tidak akan dapat berlaku adil dlm memberi ganti rugi/settlement ketika menceraikan isteri mereka. Tetapi ini tidak bermakna mereka patut membiarkan wanita yg ditinggalkan tanpa sebarang bentuk ganti rugi/settlement. Konteks ayat ini bila diteliti tidaklah menceritakan perihal lelaki dgn isteri2nya, tetapi lelaki (in general) dan wanita (in general).
Salam Sejahtera dan Selamat berpuasa. |
|
|
|
|
|
|
alibabas This user has been deleted
|
Sebelum kita nak tafsir ayat2 Al-Quran, kita harus lihat diri kita dalam cermin dulu... Telah di jadikan Allah SWT sifat Al-Quran sebegitu, bukan untuk manusia biasa mentafsirnya. Ada dikalangan manusia yg cuba mentafsir isi kandungan Al-Quran tanpa merujuk Hadis, akhirnya dia jadi GILA!!! |
|
|
|
|
|
|
|
Salam Sejahtera lolipop9,
Kesejahteraan keatas kamu M5, maaf kerana lambt respon kepada thread ini kerana menyangka ianya masih tidak dijawab,
Sandaran anda yg merumuskan wanita2 didlm kategori Q33:50 adalah khusus untuk Nabi dan bukan untuk orang-orang mukmin yang lain masih memerlukan fakta yg lebih kukuh.
33:50 bermula dengan
"Wahai Nabi <senarai wanita yang halal bagi Nabi> yang untuk kamu khasnya, bukan untuk orang-orang mukmin yang lain....."
So fakta lebih kukuh yang macam mana yang saudara cari? boleh share?
Now for the sake of discussion, as per your understanding, kita list kan wanita2 yg Nabi boleh kahwin dan exclusive kepada Nabi sahaja (fokuskan dari kalangan keluarga beliau sahaja, since the rest kalu dicampur akan menjadi terlalu ramai). Dalam kata lain, saudara2 perempuan sebelah Nabi hanya boleh kahwin dgn Nabi sahaja? Jika Nabi tak pilih mereka, then depa ni jadi andartu, am i right?
Dari mana saudara dapat "pemahaman saya |
|
|
|
|
|
|
|
Al ayama dari Lane's juga merumuskan single/virign/not married sebagai satu salah satu maksud yg boleh digunakan mengikut konteks ayat yg dibawa.
[quote]
a'yama:
She had no husband; said of a virgin and of one who is not a virgin; or, as some say : signifies she lost her husband by his death, the being still fit for husbands, having in her a remaning force of youth: [/quote]
Cuba lihat betul-betul apa yang dituliskan oleh Lane. Maksud yang sdr berikan bukanlah untuk a'yama tetapi untuk ayumun,aymun dan Imatun (maaf jika trasliteration tidak betul, monitor blur-tanda baca tidak jelas)
Lihat juga perenggan 8 yg menunjukkan bagaiamana a'yama digunakan didlm bab perkahwinan. I took her as my wife, she being what is termed a'yama [without a husband]. (M, K.)
Look again, perenggan 8 tak sebut a'yama tetapi menyebut a'yyim(maaf jika trasliteration tidak betul, monitor blur-tanda baca tidak jelas)
If you read thru Lanes definition, you will come tru this column
Oleh itu ayama secara spesifiknya adalah plural untuk kedua-dua lelaki yang kematian isteri ataupun perempuan yang kematian suami. Dalam ertikata lain janda dan duda disebabkan kematian pasangan, kedua-duanya boleh diaplikasi untuk ayat ini. Tetapi saya tidak menolak yang kata akar Alif-Ya-Mim boleh membawa maksud "singles"(dengan tanda baca yang saudara berikan)
Sebab itu saya katakan dahulu, yg ayat Q4:129 itu merujuk kepada "you-lelaki2" dengan "wanita2". Ini adalah common language structure didlm al Qur'an bila digunakan ayat "you". Bila ayat you digunakan, ia bukannya merujuk kepada anda sebagai 1 lelaki, tetapi "you" adalah merujuk kepada masyarakat umum. So, bila you-lelaki-plural, then "baina" yg lolipop9 sebutkan, sememangnya disebut kpd wanita2 pada penghujung ayat tersebut. Lihat kembali post saya #20.
Didapati saudara cuba untuk menjustifikasikan pemahaman saudara dengan mengatakan bahawa "you" pada 4:129 adalah plural dengan memboldkan "lelaki2"
Saya bawakan permulaan 4:129
wa lan - dan tidak akan
tastati u' - mampu/boleh
an ta'dilu - kamu berbuat adil
baina -antara
an-nisa' -perempuan-perempuan/isteri-isteri
walau -walaupun
harastum -kamu ingin sekali
Hans Wehr 4ed pg 37
Didapati bahawa daripada Hans Wehr, anta adalah maskulin 2nd person singular; perkataan yang tepat untuk maskulin 2nd person plural adalah antum ditambah mim selepasnya.
dan sudah pasti an-nisa' adalah plural. Oleh itu saya tidak bersetuju dengan kenyataan saudara ini, dan berpendapat argument saudara void.
So, bila you-lelaki-plural, then "baina" yg lolipop9 sebutkan, sememangnya disebut kpd wanita2 pada penghujung ayat tersebut.
salam M5.
[ Last edited by lolipop9 at 1-11-2006 09:45 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Salam
Post ini ditulis untuk mencadangkan pembetulan yang diketemukan semasa menulis post di atas. Diharap yang mahir boleh mengesahkan.
Perihal mengenai topic perkahwinan juga, saya ingin mempertengahkan beberapa pembetulan(pada hemat saya) untuk terjemahan BACAAN. Saya mungkin silap, oleh itu jika sesiapa yang lebih mahir dijemput untuk memperbetulkan.
Berkenaan dengan topic Nikah, saya rujuk kepada The Concordance of the Quran(Hanna E-Kassis) page 840 Root Nun-Kaf-Ha
didapati bahawa 2:221,28:27,24:32 mempunyai imperative yang sama "ANKAHA" dari verb FORM(IV) yang dijelaskan oleh Lane;
Rujukkan :
"He married the women i.e gave her in marraige"
atau dalam bahasa melayunya ialah "Kahwinkan"
Oleh itu pembetulannya ialah
2:221. Janganlah mengahwini perempuan-perempuan yang menyekutukan sehingga mereka mempercayai; hamba perempuan yang mukmin adalah lebih baik daripada perempuan yang menyekutukan, walaupun dia menarik hati kamu. Dan janganlah mengahwinkan orang-orang lelaki yang menyekutukan sehingga mereka mempercayai. Hamba yang mukmin adalah lebih baik daripada orang yang menyekutukan, walaupun dia menarik hati kamu. Mereka itu menyeru ke Api, dan Allah menyeru ke Taman, dan keampunan, dengan izin-Nya, dan Dia memperjelaskan ayat-ayat-Nya kepada manusia supaya mereka ingat.
Controlling verse(tiada pembetulan disini)
28:27. Berkata, "Aku menghendaki untuk mengahwinkan kamu dengan seorang daripada dua anak perempuanku ini, dengan kamu mengambil upah daripada aku selama lapan tahun. Jika kamu menyempurnakan sepuluh, itu adalah daripada kamu; aku tidak menghendaki untuk memberatkan kamu. Kamu akan mendapati aku, jika Allah mengkehendaki, termasuk orang-orang yang salih."
24:32.Dan kahwinkanlah al-ayama di kalangan kamu, dan hamba-hamba kamu, dan hamba-hamba perempuan yang salih; jika mereka fakir, Allah akan memberi kecukupan kepada mereka daripada pemberian-Nya; Allah Merangkumi, Mengetahui.
ketiga-tiga terjemahan ini telah disahkan oleh terjemahan Al-Quran secara Lafzhiyah(terbitan Yayasan Pembinaan Masyarakat Islam "alHikmah" Jakarta) yang menterjemakan sebagai Kahwinkan dan bukan mengahwini atau kahwin.
Saya jemput saudara-saudari untuk membetulkan saya jika saya silap ataupun mengesahkan terjemahan saya.
salam
[ Last edited by lolipop9 at 1-11-2006 09:47 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by alibabas at 12-10-2006 03:41 PM
Sebelum kita nak tafsir ayat2 Al-Quran, kita harus lihat diri kita dalam cermin dulu... Telah di jadikan Allah SWT sifat Al-Quran sebegitu, bukan untuk manusia biasa mentafsirnya. Ada dikalangan ma ...
SALAMUN ALAIKUM,
Yang saya denganr jadi gila ialah bila belajar mengenai ilmu ma'rifat, alam malakut, ilmu kebal dengan mengubah ayat-ayatNya, ilmu pengasih dan segala macam ilmu termasuk ilmu dampingan dengan Jinlah, ilmu ibu duitlah, tetapi percayalah, yakinlah selagi kita berdoa kepada ALLAH setiap hari dengan doa yang berbunyi
Maksud doa ini dalam bahasa melayu bolehlah tuan ali cari didalam Al-Quraan, percayalah tidak akan gila keranaNya.
Allah tidak sekali-kali akan menzalimi kita jika kita ingin/mahu/hendak dengan sesungguh hati beriman kepadaNya, InsyaALLAH! |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by lolipop9 at 1-11-2006 09:31 PM
Daripada konteks 33:50, Ia hanyalah menyatakan senarai kategori perempuan yang halal bagi
Nabi untuk berkahwin, dan Kelebihan Nabi dalam memilih Isteri.
Kelebihan Nabi dalam memilih isteri ialah dia dibenarkan berkahwin dengan perempuan yang
menyerahkan dirinya kepada dia. Berbanding dengan orang mukmin lain yang perlu mendapat
keizinan Keluarga pihak perempuan untuk mengahwini jika perempuan tersebut tergolong dalam
kategori "Tangan kanan yang dimiliki"; Rujuk 4:25.
Salam Sejahtera lolipop9, semua.
Saya teruskan perbincangan kita tentang isu poligami ini. Tapi kena minta maaf pasal lambat reply your earlier post. :hatdown: Malam tadi pun masih tak habis2 dijamukan dgn lemang n rendang.
Ok, back to the issue at hand. Kita lihat kembali Q33:50 kerana terdapat 2 tafsiran dan pemahaman yg berbeza disini.
Q33:50
M5:
Privilege yg disebut didlm ayat ini adalah merujuk kepada kelebihan yg diberi kepada Nabi didlm mengamalkan polygyny.
lolipop9:
Privilege ini adalah kelebihan yg diberi kepada Nabi kerana tidak perlu meminta kebenaran dari keluarga pihak perempuan jika bakal pengantin perempuan tersebut menyerahkan diri kepada Nabi.
mukmin lain yang perlu mendapat keizinan Keluarga pihak perempuan untuk mengahwini jika perempuan tersebut tergolong dalam kategori "Tangan kanan yang dimiliki"Rujuk 4:25
Bila mana2 perempuan mahupun lelaki mengambil keputusan untuk memasuki alam perkahwinan, mereka ini dikira sebagai telah berdikari dan mampu untuk membuat perancangan tentang masa depan mereka sendiri. Bila mereka membuat keputusan sedemikian, maka mereka telah bersedia untuk memikul tanggungjawab yg bakal mereka pikul akibat dari tindakan mereka itu.
Bagi kategori diatas yg saya namakan sebagai golongan yg boleh hidup atas kaki mereka sendiri, keperluan untuk mendapatkan kebenaran dari wali/keluarga adalah amalan tradisi semata2 yg tidak ada sandarannya dari al Qur'an.
Rujukan yg saudara bawakan dari Q4:25 yg menyentuh keperluan meminta kebenaran dari penjaga adalah untuk kategori2 perempuan yg masih tidak independent. Berbagai tafsiran yg dapat kita lihat tentang siapakah golongan yg disebut sebagai Malakat aymanukum/Tangan kanan yang dimiliki. Ringkasnya, apa yg saya fahami, mereka2 ini bukanlah dari golongan yg bebas, berdiri atas "kaki sendiri", independent , ataupun berada didlm keluarga sendiri sebaliknya mereka2 ini dijaga dibawah penguasan orang ketiga. Dlm ertikata lain, mereka2 ini ada penjaga/master/guardiance. Saudara boleh rujuk juga Q24:33 yg ada juga menyebut tentang "malakat aymanukum".
Jika Nabi atau mana2 individu ingin berkahwin dengan kategori2 perempuan yg disebut sebagai "Malakat aymanukum", memandangkan mereka2 ini tidak independent, maka wajarlah kita meminta kebenaran dari the "master" yg "mempunyai/menjaga" perempuan2 tersebut.
Sebaliknya, jika Nabi atau mana2 individu ingin berkahwin dengan perempuan2 selain dari golongan "Malakat aymanukum", perempuan2 tersebut yg independent dapat membuat keputusan sendiri samada ingin bersetuju didlm perkahwinan tersebut. Disini, persetujuan dari pihak keluarga TIDAK menjadi prasyarat untuk mereka berkahwin as per al Qur'an.
Bila saudara lolipop9 dapat memastikan statement saya diatas, saya rasa sauadara akan nampak kenapa saya katakan privilege yg disebut didlm Q33:50 adalah merujuk kepada kelebihan untuk mengamalkan polygyny yg diberi kepada Nabi dan tidak kepada manusia lain.
Menunggu kupasan saudara sebelum disambungkan dgn isu incest.
Sementara itu minta saudara masukkan juga pengertian "ANKAHA/kahwinkan/marry off" kedalam Q4:3.
Salam sejahtera. |
|
|
|
|
|
|
nurul_yusra This user has been deleted
|
dari web Benarkah Poligami Sunah__ - Jaringan Islam Liberal (JIL).mht
Dalam kitab Ibn al-Atsir, poligami yang dilakukan Nabi adalah upaya transformasi sosial (lihat pada Jâmi |
|
|
|
|
|
|
|
[quote]Originally posted by nurul_yusra at 30-12-2006 09:44 PM
dari web Benarkah Poligami Sunah__ - Jaringan Islam Liberal (JIL).mht
Dalam kitab Ibn al-Atsir, poligami yang dilakukan Nabi adalah upaya transformasi sosial (lihat pada J鈓i |
|
|
|
|
|
|
| |
|