|
Salam
Board ini adalah satu board yg baik utk dimeriahkan oleh umat Islam. Al Quran n Hadith bukanlah sesuatu yg asing dlm kehidupan kita.
Maybe, berbicara dlm bidang al Quran n Hadith ni adalah satu yg fobia bg sesetengah umat Islam krn bidang ini agak sensitif .
Byk topik2 dlm board ini yg I berminat nak kasi maklum balas tapi tak berkesempatan nak berfikir. Hidup kat luar ni pun mcm2 I kena fikir... he he he he
So, I hanya mampu buka thread utk timbulkan isu atau polimek. Harapan agar ada forumners lain yg mempunyai kelapangan akan sudi berbincang. Insya Allah setiap ilmu ada manafaatnya...
Topik kali ini adalah Islam Liberal. Adakah u all pernah dengar ttg kumpulan Islam Liberal ini? |
|
|
|
|
|
|
|
Benarkah Islam Liberal menafikan Al Quran n Hadith sebagai sumber bg dasar Islam? |
|
|
|
|
|
|
|
Saya berpendapat Islam Liberal ini ialah pemikiran Islam yang cuba disesuaikan dengan zaman sekarang.Orang yang berfahaman Islam Liberal ni mempercayai Islam yang diamalkan dahulu sudah tidak sesuai diamalkan untuk zaman sekarang.Maka,ada perkara yang halal diharamkan dan perkara yang haram dihalalkan.
Betul ke teori saya ini? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 prototaip's post
haiyaaaa dunia sikalang ni,macam macam dah.Islam tu tetapla islam,ajaran Allah is PERFECT,kan dia maha bijaksana.Dah tak perlu diubah-ubah lagi dah,manusia je yang suke buat undang-undang tambahan ni,tu yang jadi berpuak-puak tu,puak syiah la,sunnah la,imam tu,imam ni la and bermacam lagila.Masing masing ade kepentingan tersendiri.Macam kat indon,islam sana minum arak,pade diorang selagi tak mabuk kira halal lagi.Yela tu,dah kalau Allah haramkan arak tu mesti ade sebab durjana dia,bukannye orang tak tau yang arak tu boley menukarkan manusia yang baik gile jadi setan gondol dalam sekelip mate.Patutla banyak bencana alam kat indon tu,kat malaysia ni pun kalau dah banyak sangat tak betulnye,tunggu mase jelah agaknye tuhan turunkan bencana.Ni tak,manusia tetap nak ubah undang-undang asalkan memenuhi kehendak diorang.Yang ubah undang-undang satu hal,yang nama islam tapi buat kilija tak senonoh tu lagi la tak boley cakap.Benda ni semua sejak zaman nabi lagi dah jadik,islam bergaduh sama sendiri,nabi satukan mereka dan bagi nasihat lagi,janganlah kamu berpuak-puak.Tapi bila nabi takde je,history repeats itself,tengokla ape yang jadi kat iraq tu,islam gaduh sama sendiri,yahudi tepuk tangan gumbira sebab lagi senang kilija diorang.Haiyaa,manusia tak pernah belaja dari sejarah.Sorryla,no offend to anyone,aku cuma kesal that they never learned and realize the truth.Tu sebab orang cakap,lebey baik hidup kafir mati as islam daripada hidup islam mati as kafir. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 akulah's post
Macam kat indon,islam sana minum arak,pade diorang selagi tak mabuk kira halal lagi.
saya rasa ini serupa label-melabel. ini yang boleh jadi gaduh lagi ni.
setahu kita, mana-mana kita pergi, orang islam tahu arak tu haram. yang kata boleh tu memang dah kaki minum, maka dia jadi mufti sendiri. nak cari orang macam ni kat malaysia pun ada. lagi teruk pun ada, sampai ada yang kata jual boleh, minum yang haram! tu pasal agaknya malaysia pun selalu jugak kena bencana. |
|
|
|
|
|
|
|
apa yg haku paham ler.......puak2 berpahaman Islam Liberal nih.........derang nak cuba sesuaikan kehendak Al-Quran mengikut selera derang.........walhal Quran itu sesuai hingga hari kiamat...........hukum-ahkam digubal mengikut selera derang......pas tuh derang berpendapat hak penghuraian dan percakapan mengenai agama terbuka luas dan tidak tertakluk hanya kpd ulamak shj........... |
|
|
|
|
|
|
|
Nurcholish Madjid, Universitas Paramadina Mulya,
Jakarta.
Abdurrahman Wahid ( Gusdur ), PBNU
Dawam Raharjo, Muhammadiyah
Charles Kurzman, University of North Carolina.
Azyumardi Azra, IAIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Abdallah Laroui, Muhammad V University, Maroko.
Masdar F. Mas'udi, Pusat Pengembangan Pesantren dan
Masyarakat, Jakarta.
Goenawan Mohammad, Majalah Tempo, Jakarta.
Edward Said
Djohan Effendi, Deakin University, Australia.
Abdullah Ahmad an-Naim, University of Khartoum, Sudan.
Jalaluddin Rahmat, Yayasan Muthahhari, Bandung.
Asghar Ali Engineer.
Nasaruddin Umar, IAIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Mohammed Arkoun, University of Sorbone, Prancis.
Komaruddin Hidayat, Yayasan Paramadina, Jakarta.
Sadeq Jalal Azam, Damascus University, Suriah.
Said Agil Siraj, PBNU (Pengurus Besar Nahdlatul
Ulama), Jakarta.
Denny JA, Universitas Jayabaya, Jakarta.
Rizal Mallarangeng, CSIS, Jakarta.
Budi Munawar Rahman, Yayasan Paramadina, Jakarta.
Ihsan Ali Fauzi, Ohio University, AS.
Taufiq Adnan Amal, IAIN Alauddin, Ujung Pandang.
Hamid Basyaib, Yayasan Aksara, Jakarta.
Ulil Abshar Abdalla, Lakpesdam-NU, Jakarta.
Luthfi Assyaukanie, Universitas Paramadina Mulya,
Jakarta.
Saiful Mujani, Ohio State University, AS.
Ade Armando, Universitas Indonesia, Depok -Jakarta.
Syamsurizal Panggabean, Universitas Gajahmada,
Yogyakarta.
Mereka itu berperan di dalam mengkampanyekan program
penyebaran gagasan keagamaan yang pluralis dan
inklusif. Program itu mereka sebut "Jaringan Islam
Liberal" (JIL). Penyebaran gagasan keagamaan yang
pluralis dan inklusif itu di antaranya disiarkan oleh
Kantor Berita Radio 68H yang diikuti 10 Radio; 4 di
Jabotabek (Jakarta Bogor, Tangerang, Bekasi) dan 6 di
daerah.
Di antaranya Radio At-Tahiriyah di Jakarta yang
menyebut dirinya FM Muslim dan berada di sarang NU
tradisionalis pimpinan Suryani Taher, dan juga Radio
Unisi di Universitas Islam Indonesia Yogyakarta. Dua
Radio Islam itu ternyata sebagai alat penyebaran Islam
Liberal. Sedang faham inklusif adalah sama dengan
pluralis, hanya saja memandang agama lain dengan agama
yang kita peluk. Dan itu masih dikritik oleh orang
pluralis.
Menghadapi Islam Liberal
Untuk menghadapi pemurtadan yang diusung Islam Liberal
itu sudah ada tuntunan dari Allah SWT dan Rasul-Nya.
Allah SWT telah berfirman, yang artinya:
"Untukmulah agamamu, dan untukkulah agamaku."
(Q. S. Al-Kaafiruun/ 109: 6).
Ibrahim Al-Khalil dan para pengikutnya berkata kepada
kaumnya, orang-orang musyrikin:
"Sesungguhnya kami berlepas diri dari kamudan dari apa
yang kamu sembah selain Allah, kami ingkari
(kekafran)mu dan telah nyata antara kami dan kamu
permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai
kamu beriman kepada Allah saja." (Al-Mumtahanah/ 60:
4) (Tafsir Ibnu Katsir, jilid 2, Darul Fikr, Beirut,
hal 509).
Dalam hadits ditegaskan:
Diriwayatkan dari Abu Hurairah dari Rasulullah saw
bahwa beliau bersabda: "Demi Dzat yang jiwa Muhammad
ada di tanganNya, tidaklah seseorang dari Ummat ini
yang mendengar (agama)ku, baik dia itu seorang Yahudi
maupun Nasrani, kemudian dia mati dan belum beriman
dengan apa yang aku diutus dengannya, kecuali dia
termasuk penghuni neraka." (Hadits Riwayat Muslim bab
Wujubul Iimaan birisaalati nabiyyinaa saw ilaa
jamii'in naasi wa naskhul milal bimillatihi, wajibnya
beriman kepada risalah nabi kita saw bagi seluruh
manusia dan penghapusan agama-agama dengan agama
beliau).
Faham inklusifisme dan pluralisme agama yang diusung
oleh JIL jelas bertentangan dengan firman Allah SWT
dan sabda Nabi saw. Berarti faham JIL itu adalah untuk
merobohkan ayat dan hadits, maka wajib diperangi
secara ramai-ramai. Kalau tidak maka akan memurtadkan
kita, anak-anak kita, dan bahkan cucu-cicit kita.
Oleh: Drs. Hartono Ahmad Jaiz
Sumber: Aldakwah
http://www.alislam.or.id/artikel/arsip/00000038.html |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by fleurzsa at 11-3-2007 03:08 PM
Nurcholish Madjid, Universitas Paramadina Mulya,
Jakarta.
Abdurrahman Wahid ( Gusdur ), PBNU
Dawam Raharjo, Muhammadiyah
Charles Kurzman, University of North Carolina.
Azyumardi Azra, IAIN S ...
Wah..Nampaknya yang mewakili Islam Liberal ini terdiri daripada wakil dari semua mazhab. Bukankah ini satu perkembangan yang baik kerana mereka mempromotekan idea-idea mereka dan terpulanglah untuk sesiapa yang mengkajinya memilih jalan mereka sendiri.
Berlawanan dengan Islam Liberal ini ialah Islam ekstremis dimana hanya gugusan idea mereka saja yang benar manakala yang tidak mengikuti fahaman mereka akan dianggap sebagai sesat dan perlu diperangi.
Islam Liberal
Mengembangkan penafsiran-penafsiran Islam yang liberal sesuai dengan prinsip-prinsip yang dianut, serta menyebarkannya kepada seluas mungkin khalayak. (2). Mengusahakan ruang-ruang dialog yang terbuka dan bebas dari tekanan konservatisme. Hanya dengan tersedianya ruang yang terbuka buat dialog seperti inilah, perkembangan pemikiran dan aksi Islam bisa berlangsung dengan sehat. (3). Mengupayakan terciptanya struktur sosial dan politik yang adil dan manusiawi. Kami percaya bahwa demokrasi merupakan satu-satunya sistem terbaik saat ini yang bisa mendukung kebutu*an tersebut. |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau dilihat secara general, Islam Liberal nie lebih kepada tentangan kepada kengkangan Islam Orthodox tentang hak exclusive dalam mempelajari Islam.
Tidak semua Islam Liberal menolak Quran dan Hadith, tetapi ada kalanya cara ambilan dan penafsiran itu berbeza diantara satu dan yang lain.
Saya rasa nak faham lebih lanjut, kena faham tentang sejarah falsafah Islam juga |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by St.Yeepi at 18-3-2007 02:13 AM
Tidak semua Islam Liberal menolak Quran dan Hadith, tetapi ada kalanya cara ambilan dan penafsiran itu berbeza diantara satu dan yang lain.
Islam Liberal memang tidak menolak Quran dan Hadis tapi memberikan kebebasan kepada individu untuk mengikuti tafsiran ulama mana yang mereka setujui berpandukan tahap pengetahun mereka.
Berbeza Islam Orthodox yang menetapkan hanya satu saja kebenaran yang perlu diikuti manakala perbezaan pendapat tidak dibenarkan sama sekali.
|
|
|
|
|
|
|
|
Sekadar berkongsi sama agar dapt dipertimbangkan tanpa prejudis serta taksub pada satu-satu aliran pemikiran.
1. Apa itu Islam liberal?
Islam Liberal adalah suatu bentuk penafsiran tertentu atas Islam dengan landasan sebagai berikut:
a. Membuka pintu ijtihad pada semua dimensi Islam.
Islam Liberal percaya bahwa ijtihad atau penalaran rasional atas teks-teks keislaman adalah prinsip utama yang memungkinkan Islam terus bisa bertahan dalam segala cuaca. Penutupan pintu ijtihad, baik secara terbatas atau secara keseluruhan, adalah ancaman atas Islam itu sendiri, sebab dengan demikian Islam akan mengalami pembusukan. Islam Liberal percaya bahwa ijtihad bisa diselenggarakan dalam semua segi, baik segi muamalat (interaksi sosial), ubudiyyat (ritual), dan ilahiyyat (teologi).
b. Mengutamakan semangat religio etik, bukan makna literal teks.
Ijtihad yang dikembangkan oleh Islam Liberal adalah upaya menafsirkan Islam berdasarkan semangat religio-etik Qur'an dan Sunnah Nabi, bukan menafsirkan Islam semata-mata berdasarkan makna literal sebuah teks. Penafsiran yang literal hanya akan melumpuhkan Islam. Dengan penafsiran yang berdasarkan semangat religio-etik, Islam akan hidup dan berkembang secara kreatif menjadi bagian dari peradaban kemanusiaan universal.
c. Mempercayai kebenaran yang relatif, terbuka dan plural.
Islam Liberal mendasarkan diri pada gagasan tentang kebenaran (dalam penafsiran keagamaan) sebagai sesuatu yang relatif, sebab sebuah penafsiran adalah kegiatan manusiawi yang terkungkung oleh konteks tertentu; terbuka, sebab setiap bentuk penafsiran mengandung kemungkinan salah, selain kemungkinan benar; plural, sebab penafsiran keagamaan, dalam satu dan lain cara, adalah cerminan dari kebutu*an seorang penafsir di suatu masa dan ruang yang terus berubah-ubah.
d. Memihak pada yang minoritas dan tertindas.
Islam Liberal berpijak pada penafsiran Islam yang memihak kepada kaum minoritas yang tertindas dan dipinggirkan. Setiap struktur sosial-politik yang mengawetkan praktek ketidakadilan atas yang minoritas adalah berlawanan dengan semangat Islam. Minoritas di sini dipahami dalam maknanya yang luas, mencakup minoritas agama, etnik, ras, jender, budaya, politik, dan ekonomi.
e. Meyakini kebebasan beragama.
Islam Liberal meyakini bahwa urusan beragama dan tidak beragama adalah hak perorangan yang harus dihargai dan dilindungi. Islam Liberal tidak membenarkan penganiayaan (persekusi) atas dasar suatu pendapat atau kepercayaan.
f. Memisahkan otoritas duniawi dan ukhrawi, otoritas keagamaan dan politik.
Islam Liberal yakin bahwa kekuasaan keagamaan dan politik harus dipisahkan. Islam Liberal menentang negara agama (teokrasi). Islam Liberal yakin bahwa bentuk negara yang sehat bagi kehidupan agama dan politik adalah negara yang memisahkan kedua wewenang tersebut. Agama adalah sumber inspirasi yang dapat mempengaruhi kebijakan publik, tetapi agama tidak punya hak suci untuk menentukan segala bentuk kebijakan publik. Agama berada di ruang privat, dan urusan publik harus diselenggarakan melalui proses konsensus.
2. Mengapa disebut Islam Liberal?
Nama "Islam liberal" menggambarkan prinsip-prinsip yang kami anut, yaitu Islam yang menekankan kebebasan pribadi dan pembebasan dari struktur sosial-politik yang menindas. "Liberal" di sini bermakna dua: kebebasan dan pembebasan. Kami percaya bahwa Islam selalu dilekati kata sifat, sebab pada kenyataannya Islam ditafsirkan secara berbeda-beda sesuai dengan kebutu*an penafsirnya. Kami memilih satu jenis tafsir, dan dengan demikian satu kata sifat terhadap Islam, yaitu "liberal". Untuk mewujudkan Islam Liberal, kami membentuk Jaringan Islam Liberal (JIL).
3. Mengapa Jaringan Islam Liberal?
Tujuan utama kami adalah menyebarkan gagasan Islam Liberal seluas-luasnya kepada masyarakat. Untuk itu kami memilih bentuk jaringan, bukan organisasi kemasyarakatan, maupun partai politik. JIL adalah wadah yang longgar untuk siapapun yang memiliki aspirasi dan kepedulian terhadap gagasan Islam Liberal.
4. Apa misi JIL?
Pertama, mengembangkan penafsiran Islam yang liberal sesuai dengan prinsip-prinsip yang kami anut, serta menyebarkannya kepada seluas mungkin khalayak.
Kedua, mengusahakan terbukanya ruang dialog yang bebas dari tekanan konservatisme. Kami yakin, terbukanya ruang dialog akan memekarkan pemikiran dan gerakan Islam yang sehat.
Ketiga, mengupayakan terciptanya struktur sosial dan politik yang adil dan manusiawi. |
|
|
|
|
|
|
|
pada aku islam liberal hanya label yg diberikan kepada orang yg nak
perubahan kepada amalan agama yg dipegang sejak dulu tanpa disoal
siasat.jika ustaz bercerita tentang hukum kalau ada orang nak tahu
asal usul hukum tu maka ustaz akan kata jangan banyak tanya ikut je
apa yg diajar,atau pun dia cakap guru dia ajar macam tu.jadi tu menyebabkan umat islam tak boleh berfikir.di tambah pula dengan pendapat
agama mana boleh fikir dengan otak,jika ada oarang yg cuba berhujah
tentang satu hukum,begitulah biasa yang di dengar.sebab tu
sekrang ni kalau tengok umat islam di msia ni pegangan tak kuat.banyak yg murtad,sebab ikut agama islam tanpa memahami dan tak boleh
pertikai ustaz.nabi dulu pun sebelum dapat wahyu dia berfikir tentang
kejadian alam.maknanya agama ni kita kena fikir.berapa banyak ayat quran menyuruh kita berfikir guna akal.bila kita berfikir dan berhujah dengan sarjana islam dan kita puas hati dengan jawapan dia baru le iman
kita bertambah kuat,sebab betul betul faham dgn ajaran islam.sekarang ni berfikir tentang agama hanya diberikan pada orang keluar mesir saja atau dari jabatan agama saja.bila orang lain kemuka pendapat berdasarkan hujah,mulalah dilabel liberal la,wahabbi la,anti hadith la dan macam macam label.kalau difikirkan semula mcammana dlm ajaran islam
boleh ada perbezaan,contoh macam mazhab,shafie kata macam ni,maliki kata lain,hanafi kata lain.sedangkan tuhan yg disembah satu je
bukan lain lain tuhan.mesti salah satu dari empat mazhab ni ada yg
salah.macammana yg salah ni boleh buat keputusan.contoh dalam sembahyang shafie kata bergerak tiga kali batal sembahyang.dia buat keputusan batal tu berasaskan kepada apa.sedangkan mazhab lain kata tak
batal.apa apa pun asalnya satu saja dari nabi.takkan nabi cakap
berdolak dalih kut.kat shafie kata batal,pastu kat guru lain kata tak batal pulak.kalau dikaji dari sejarah islam mazhab ni takder masa zaman
nabi.cuma ulama yg kemudian ni yg mewujudkan mazhab.contoh maca imam bukhari ,setengah ustaz kata dia ni takder mazhab,dia macam ada mazhab dia sendiri,dia tak ikut shafie ke hanafi ke.ada mazhab sendiri (Mazhab BUkhari).kalau difikirkan mudah sangat ulama dulu cipta mazhab sendiri.apa salhnya kalau ada orang sekaran ambil mazhab shafie skit,mazhab hanafi skit,maliki skit,hambali skit,campur sume tu jadi satu mazhab baru boleh tak.rasa kalau jadi kat msia mesti orang kata sesat.padahal amalan yg diambil tu dari semua mazhab yg diluluskan tak bertentang dgn ahhli sunah wal jamaah.sebab tu generasi sekarang memikirkan balik benda benda macam ni.bukan kita nak mempertikaikan ulama dahulu,tapi berfikir secara saintik apakah method yg digunakan sehingga terjadi satu amalan agama yg berbeza sesama islam.bukannya shafie,maliki,hambali,hanafi,bukhari mendapat wahyu dari tuhan mengatakan
amalan ini diluluskan oleh tuhan.mereka bukannya nabi.jadi bagaimana mereka ini membuat keputusan tentang amaln agama islam sehingga menjadi ikutan sehingga hari ini.dan kita dilarang utk menyiasat dan
menyelidik serta berfikir dgn alasan agama tak boleh guna akal.
padahal ulama dahulu juga menggunakan akal berdasarkan pengetahuan dia pada zaman itu |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by prototaip at 4-3-2007 21:15
Saya berpendapat Islam Liberal ini ialah pemikiran Islam yang cuba disesuaikan dengan zaman sekarang.Orang yang berfahaman Islam Liberal ni mempercayai Islamyang diamalkan dahulu sudah tidak sesuai diamalkan untuk zamansekarang.Maka,ada perkara yang halal diharamkan dan perkara yang haramdihalalkan.
tepat sekali.. itu adalah antara ciri2 Islam Liberal..
untuk bacaan selanjutnya, klik kat sini..
artikel yg panjang, tapi menarik..
tak baper sesuai utk paste kat sini sebab panjang sgt..
so trus masuk link tu yer..
bacaan ni sesuai di baca oleh penganut Islam Liberal & Islam Moderate (& Islam Hadhari?)
sesuai di baca bagi org2 muslim yg di dalam hatil kecilnya ada berasakan bahawa Islam itu jumud, tidak mengikut peredaran zaman moden, menentang kemajuan dan perlu di ubah bagi memajukan umat Islam..
artikel ni takde kaitan dgn suasana politik malaysia..
pada pejuang demokrasi, hak asasi manusia dan feminist activist.. this article is good for u..
here the article's link..
[ Last edited by capiloton at 11-4-2009 23:39 ] |
|
|
|
|
|
|
|
Islam liberal tu boleh sama dengan islam hadhari lah. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 5-3-2007 19:22
saya rasa ini serupa label-melabel. ini yang boleh jadi gaduh lagi ni.
setahu kita, mana-mana kita pergi, orang islam tahu arak tu haram. yang kata boleh tu memang dah kaki minum, maka ... org mabuk, mana tau diri sendiri tu mabuk? |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #15 Acong\ catat
ish, dah 2 tahun lebih baru nak reply. aku pun dah lupa dah pasal apa ni. |
|
|
|
|
|
|
|
Memisahkan otoritas duniawi dan ukhrawi, otoritas keagamaan dan politik.
Islam Liberal yakin bahwa kekuasaan keagamaan dan politik harus dipisahkan. Islam Liberal menentang negara agama (teokrasi). Islam Liberal yakin bahwa bentuk negara yang sehat bagi kehidupan agama dan politik adalah negara yang memisahkan kedua wewenang tersebut. Agama adalah sumber inspirasi yang dapat mempengaruhi kebijakan publik, tetapi agama tidak punya hak suci untuk menentukan segala bentuk kebijakan publik. Agama berada di ruang privat, dan urusan publik harus diselenggarakan melalui proses konsensus.
Gravedigger Post at 31-3-2007 22:28
Kalau konsep pisahkan agama dari politik ni, amerika dah amal lama daaaaaah ,
sejak dulu kalaaaa lagi ......
apa jadi kat Amerika sekarang hasil dari mengamalkan dasar agama liberal ?
Tahap jenayah ? Ekonomi ? Ada nampak peningkatan tahap moral mereka ?
( tak kiralah Islam liberal ka, kristian liberal ka , hindu liberal ka ,
yang penting agama cuma di anggap sebagai private life seseorang aje maka agama liberal la tu ) .
Adakah Amerika dan masyarakatnya yang mengamalkan agama liberal tu boleh dikatakan memiliki peradaban dan tamadun contoh untuk semua penduduk dunia ?
Tak sukar nak jawab . |
|
|
|
|
|
|
| |
|