CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123
Return to list New
Author: ibnur

Perbincangan aqidah: Istiwa alal arsy (splitted & merged threads)

[Copy link]
Post time 25-8-2007 06:38 PM | Show all posts

Reply #40 mnm77's post

hmmmm.... apa maksud 'tafsir' sbnrnya? bolehkan kita mentafsirkan ayat2 AQ sesuka hati, lbh2 lg ayat yg melibatkan Dzat & Sifat Allah?

dlm bab fiqh boleh wujud perbezaan pendapat... jrg2 sekali perbezaan pendapat dlm pkra fiqh boleh merosakkan aqidah seseorang, melainkan jika menokok tambah atau menafikan hukum2 yg tlh jelas

namun dlm masalah aqidah, perbezaan pendapatlah yg menyebabkan munculnya pelbagai firqah dlm Islam... Qadiyani pun mengaku Islam, tp drp segi aqidah adakah menyamai apa yg dibawa oleh Rasulullah SAW?

perbezaan ini perlu dijelaskan, supaya tdk terkeluar drp landasan ASWJ... cthnya spt fahaman yg mengatakan Allah wujud di mana2, ataupun Allah tak bertempat... Imam Abu Hasan al-Ash'aari sendiri mengakui kebathilan fahaman spt ini

i don't see any point why we have to debate on this matter panjang berjela2... Islam adalah agama fitrah.. tanya saja hal ini kpd kanak2 yg berusia 3-5 thn, yg masih bersih fitrah mereka... nescaya mereka akan mengisyaratkan ke langit.. it's a fitrah

begitu juga umat Islam yg mudah2 menyesatkan the so-called wahabi spt pakwahab... bila berdoa, kenapa harus menadah ke langit? apa significant nya perbuatan ini?

atau tonton saja drama2 di kaca televisyen.. hatta yg beragama kristian, hindu, buddha etc. bila mohon pertolongan atau marah2 pd tuhan mereka, ke arah mana yg mereka melihat?

inilah yg dimaksudkan dgn fitrah... & fitrah ini tdk lah pula menyalahi wahyu yg Allah turunkan kpd manusia melalui lidah Rasul & Kekasih-Nya..

wallahu a'lam
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-8-2007 06:45 PM | Show all posts

Reply #41 naj13's post

sahabatku... kenapakah kita selalu menyusahkan perkara ini? Telahku sebutkan ia melibatkan zat Allah... dan paling selamat elakkan menafsir (ini pandangan Ulama)

jika apa yang daku sampaikan itu pandangan Ulama yang kamu tidak mahu terima, berdasarkan pemahaman kamu tentang zat Allah dan dari Ulama lain yang kamu sanjungi, maka aku berlepas dari itu dan aku tidak menyesatkan kamu. Semoga Allah beri kefahaman yang sebenar kepada kita.

Perkara ini tidak akan selesai, selagi kamu mempertahankan tafsiran itu, dan selagi ada Ulama lain yang tidak setuju dengan tafsiran itu.

perbezaan ini perlu dijelaskan, supaya tdk terkeluar drp landasanASWJ... cthnya spt fahaman yg mengatakan Allah wujud di mana2, ataupunAllah tak bertempat...


Kenapa bangkitkan isu ini dengan penjelasanmu sebagai reply kepada post saya, sedangkan ia jelas dari #35?

Saya ambil jalan yang selamat, tidak menyesatkan orang macam kamu, dan tidak menafsir ayat2 Al Quran seolah-olah Allah berada di Arasy (pandangan dan tafsiran Ulama ASWJ)

[ Last edited by  mnm77 at 25-8-2007 06:49 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2007 06:54 PM | Show all posts
Originally posted by naj13 at 25-8-2007 06:38 PM

begitu juga umat Islam yg mudah2 menyesatkan the so-called wahabi sptpakwahab... bila berdoa, kenapa harus menadah ke langit? apasignificant nya perbuatan ini?


Setuju tidak adil borong semua Wahhabi sesat. Tetapi perlu diingat ramai yang mengaku Wahhabi/salafi tetapi beraqidah dengan tafsiran yang tidak dipersetujui aqidah ASWJ dan selepas itu sewenang-wenangnya borong orang lain yang tidak mengikut mereka sesat. Adilkah itu?

Mohon doa dan tadah tangan bukan semestinya bermaksud Allah berada di langit. Ia lebih bermaksud Allah itu Maha Suci dan Maha 'Tinggi'

Tidak adil membuat hujjah ini sebagai logik Allah berada di langit/ arasy.

Kita juga boleh berdoa sambil sujud atau sambil berjalan (dalam hati) tanpa melihat ke langit.

[ Last edited by  mnm77 at 25-8-2007 07:07 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2007 09:46 PM | Show all posts
Originally posted by mnm77 at 25-8-2007 11:45 AM
Kenapa bangkitkan isu ini dengan penjelasanmu sebagai reply kepada post saya, sedangkan ia jelas dari #35?

ni sbg cth saja la.. bkn nk bawa argument baru

Mohon doa dan tadah tangan bukan semestinya bermaksud Allah berada dilangit. Ia lebih bermaksud Allah itu Maha Suci dan Maha 'Tinggi'

Tidak adil membuat hujjah ini sebagai logik Allah berada di langit/ arasy.

Kita juga boleh berdoa sambil sujud atau sambil berjalan (dalam hati) tanpa melihat ke langit.

logik & fitrah adalah 2 pkra yg berbeza.. logik memerlukan akal yg waras utk berfikir... fitrah pula berdasarkan naluri... makhluk yg x dikurniakan akal pun tahu apa itu fitrah.. cthnya fitrah hidup berpasangan.. manusia, haiwan, tumbuh2 an semuanya memerlukan pasangan dlm hidup mereka.. this is fitrah

the reason you gave already said sth here... Allah "Maha Tinggi"... please read what other ulama' said about definition of "langit"

mengapa dikatakan saya tdk adil krn menggunakan hujah fitrah manusia utk menunjukkan Allah di langit? apakah Rasulullah SAW juga tdk adil apabila bertanya kpd jariah milik Muawiyah utk menguji aqidahnya & jariah tersebut menggunakan fitrahnya utk menjawab soalan Rasulullah SAW?

saya x mengatakan sesiapa di sini sesat.. tp saya x setuju bila mufti tersebut kata (i quote):

improper to say Allah is on the Arsh


sdgkan jelas dlm AQ & byk hadith2 Nabi SAW menunjukkan sebaliknya

wallahu a'lam
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-8-2007 10:02 PM | Show all posts
[quote]Originally posted by Abuyazid at 25-8-2007 01:48 PM
aku rasa thread ni pun terang
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2007 01:06 AM | Show all posts
Originally posted by naj13 at 25-8-2007 09:46 PM

ni sbg cth saja la.. bkn nk bawa argument baru

mengapa dikatakan saya tdk adil krn menggunakan hujah fitrah manusiautk menunjukkan Allah di langit? apakah Rasulullah SAW juga tdk adilapabila bertanya kpd jariah milik Muawiyah utk menguji aqidahnya &jariah tersebut menggunakan fitrahnya utk menjawab soalan RasulullahSAW?


Baiklah. Kenapa kamu tidak bersetuju bila saya berpegang kepada 'it is improper to say Allah is on the Arsh' ?

Hujjah kamu ialah terdapat banyak ayat AL Quran dan Hadith berkaitan Arasy.

Saya tidak menafikan ayat2 dan hadith tersebut. Memang Allah menceritakan kebesaran Arasy-Nya. Dan saya yakin apa yang terkandung dalam Al Quran dan Hadith. Bila Arasy itu adalah sesuatu yang 'besar', maka secara tidak langsung itu menunjukkan keBesaran dan keTinggian Allah namun hakikatnya kita tidak dapat mampu untuk memahami keBesaran dan keTinggian Allah.

Itu perumpamaan Kebesaran Allah. Kalau nak lebih faham akan Kebesaran Allah, kita lihat ciptaan makhluk Allah. Itulah tanda kebesaran Allah.

Berapa kali Allah sebutkan Langit dan Bumi dalam Al Quran?

Saya tidak mahu berbincang mengenai perkara yang boleh berkait dengan zat Allah kerana saya tidak mempunyai ilmu berkenaan hal tersebut.

Jika anda tidak bersetuju dengan apa yang saya jelaskan, saya harap anda berikan maksud ayat2 Al Quran dan hadith berikut dan kemudian kita boleh teruskan berbincang.

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamumengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasahampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila iaberdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhiperintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baikserta betul.
(Surah Al-Baqarah, Ayat 186)

Allah bersama-sama orang-orang yang sabar
(Surah Al-Baqarah, Ayat 249)



Sahih Bukhari
Volume 2, Book 21,Number 246:
Narrated Abu Huraira:
Allah's Apostle (p.b.u.h) said, "Our Lord, the Blessed, the Superior,comes every night down on the nearest Heaven to us when the last third of thenight remains, saying: "Is there anyone to invoke Me, so that I mayrespond to invocation? Is there anyone to ask Me, so that I may grant him hisrequest? Is there anyone seeking My forgiveness, so that I may forgive him?"
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 28-8-2007 11:15 AM | Show all posts
yer ler....antara angkat tangan tinggi dan berdoa, dgn menundukkan pandangan,

dengan,

angkat tangan tinggi dan berdoa lalu memandang ke langit itu

berbeza ADABnya.


yg pertama, dia TAHU ADAB berdoa,
yg kedua, dia kurang TAHU ADAB berdoa.

Janganlah jadikan ke khilafan yg kedua itu sebg bukti bahwa secara fitrah semua org rsa Allah itu di langit. Itu kekhilafan org yg kurang faham.

Tuk guru aku kata, kalau berdoa dan pandang ke atas atau ke langit itu, maknanya tidak tahu ADAB....
Reply

Use magic Report

Post time 29-8-2007 05:18 AM | Show all posts

Reply #46 mnm77's post

kalimah  ma抋 (bersama) dlm QS 2: 249 bkn menunjukkan tempat seseorang berada

cthnya, dlm percakapan harian kita mengatakan "aku sentiasa bersamamu", w/pun scra literalnya x bermaksud kita sentiasa berada di sisi org yg berkenaan, setiap waktu & tempat... kebersamaan Allah SWT dlm ayat ini adalah berbentuk muraqabah atau pengawasan (ie. ilmu Allah meliputi segala2 nya)

this can be explained further melalui hadith shahih riwayat Imam Muslim:

"Sesungguhnya kamu menyeru Yg Maha Mendengar Yg Maha Hampir yg sentiasa bersama dgnmu (iaitu ilmuNya)"

demikian jua halnya spt bbrp ayat lain dlm AQ, cthnya QS 9: 40 - ketika Rasulullah SAW berkata kpd Abu Bakar di dlm gua, "Jgnlah engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita"... it doesn't mean that Allah SWT ikut masuk ke dlm gua tersebut... "bersama" di sini bermaksud di bwh pengawasan Allah

begitu juga dgn cth2 lain yg anda bawakan, bkn menjelaskan ruang & tempat, sebaliknya bersifat muraqabah - melalui keluasan ilmu-Nya

berbeza dgn ayat2 istawa, yg menggunakan kalimah 'ala (di atas)... dr aspek lughah, apabila fi'il istiwaa dimuta'adikan oleh huruf 'ala, x dimaksudkan melainkan dgn erti berada di atasnya

cth lain di dlm AQ: "Dan berhentilah kapal (Nuh) di atas (bukit) Judi" (QS 11: 44).

dlm hal ini istawa dimuta'addikan oleh huruf a'la - yg x dpt tdk, difahami dgn maksud kapal Nabi Nuh scra hakikatnya berhenti di atas bukit Judi

saya x besetuju dgn perkataan "improper", krn spt yg disebutkan sblm2 ini, Allah dah menetapkan 7 ayat dlm AQ yg menjelaskan ttg istawa di atas Arsy.. siapakah yg lbh layak utk menyifatkan Allah, jika bkn Dia sendiri.. kita menyifatkan Allah sbgmana Dia menyifatkan diri-Nya di dlm AQ, justeru mengapa dikatakan improper utk berbuat demikian?

kata Imam Ahmad rh: "Tdk diharuskan menyifatkan Allah kecuali dgn apa yg tlh disifatkan-Nya sendiri oleh diri-Nya, atau dgn apa yg tlh disifatkan oleh Rasul-Nya & tdk pula melampaui batas AQ & hadith" (rujuk Syarh al-Aqidah at-Thahawiyah, Ibn Taimiyah rh)

saya pun x berhajat nk bincang panjang2 hal ni, takut nanti ada yg tersilap.. so i'll stop here, terpulanglah pd anda utk menilai

wallahu a'lam (klu ada penjelasan yg tersilap harap ada yg tolong perbetulkan)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-8-2007 06:24 AM | Show all posts
Muat turun :

Aqidah 4 Imam Mazhab (Syeikh Muhammad ibn Abdurrahman al-Khumais)
Reply

Use magic Report

Post time 29-8-2007 05:25 PM | Show all posts
Originally posted by naj13 at 29-8-2007 05:18 AM
saya x besetuju dgn perkataan "improper", krn spt yg disebutkan sblm2ini, Allah dah menetapkan 7 ayat dlm AQ yg menjelaskan ttg istawa diatas Arsy.. siapakah yg lbh layak utk menyifatkan Allah, jika bkn Diasendiri.. kita menyifatkan Allah sbgmana Dia menyifatkan diri-Nya didlm AQ, justeru mengapa dikatakan improper utk berbuat demikian?

kata Imam Ahmad rh: "Tdk diharuskan menyifatkan Allah kecuali dgn apayg tlh disifatkan-Nya sendiri oleh diri-Nya, atau dgn apa yg tlhdisifatkan oleh Rasul-Nya & tdk pula melampaui batas AQ &hadith" (rujuk Syarh al-Aqidah at-Thahawiyah, Ibn Taimiyah rh)

saya pun x berhajat nk bincang panjang2 hal ni, takut nanti ada ygtersilap.. so i'll stop here, terpulanglah pd anda utk menilai


Saya pun setuju tidak mahu panjangkan permasalahan ini. Cuma anda membuat kenyataan seolah2 apa yang saya sampaikan itu bertentangan dengan apa yang Allah sifatkan ke atas-Nya sendiri. Saya bukan bermaksud begitu.

Sekali lagi saya ingin jelaskan, saya tidak mengambil maksud ayat/perkataan istawa itu sebagai perumpamaan yang kita gambarkan sebagai 'naik ke atas' kerana ia boleh mengelirukan (macam sifat makhluk). Oleh itu apa yang disifatkan oleh Allah sebagai istiwa, hanya Allah sendiri yang Maha Mengetahuinya. Sebab itu dikatakan 'improper' kerana ia boleh jadi macam sifat makhluk.

Kalau anda tidak setuju, saya mungkin keliru dengan anda kerana saya akan faham anda menggambarkan Allah is on Arsh. Walaupun Allah sebut istiwa, masalah di sini adakah kita faham Allah itu berada di Arsh? Bagi saya, dan Ulama yang saya ikuti, saya tidak akan cuba mendetailkan hal ini.

Sebab itu saya juga berikan hadith Bukhari berkaitan Allah turun ke langit yang terhampir dengan bumi setiap malam yang terakhir. Ulama menerangkan maksud hadith ini bukannya Allah turun, tetapi Rahmat Allah.

Saya berlapang dada dan tidak memaksa sesiapa faham atau ikut seperti apa yang saya ikut, cuma saya jelaskan apa yang saya rasa disalah-ertikan.

AQAA'ID RELATING TO THE BEING AND QUALITIES OF ALLAH TA'ALA
http://www.alinaam.org.za/library/aqeedah/aqaaid100.htm


[ Last edited by  mnm77 at 29-8-2007 05:32 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 29-8-2007 05:38 PM | Show all posts

THE STAGES OF QUALITIES AND THE AMBIGUOUS QUALITIES

The qualities of Allaah Ta'ala that are enumerated in the Qur'aan Shareef and the Ahaadith are of two types. The first are those whose meanings and imports are clear and easily understood, like Knowledge, Power, Choice, Speech, etc., etc. Such Qualities are known as "Sifaate- Muhkimaat" and "Sifaat-e- Waadihaat". Regarding these, there is a consensus amongst the Ahle Haqq that it is necessary and binding upon us to believe and accept these Qualities upon their apparent meanings. It is not permissible to offer any interpretations regarding the meanings of any of these Qualities.

The second type, are those in which there is no clarity and certainty with regard to their meaning. Besides the words and dictionary meaning there is no definite certainty to their meanings. There is no room or authority for conjecture and opinions. Examples for these types of Qualities are; 'Face' (of Allaah Ta'ala), 'Hand', 'Soul', 'Eye', 'Feet', 'Fingers' and Allaah Ta'ala抯 being established on His Throne. Such types of Qualities are known as 'Sifaat-e-Mutashaabihaat'. Regarding these Qualities there are three groups; first the Qadaria and Mu'tazila, second the Mujissima and Mushabbiha, and thirdly the Ahle Sunnat Wal Jamaat.

MUSHABBIHA SECT

The Mushabbiha sect is also known as the Mujassima sect. They have opted for the literal meanings to these Qualities of Allaah Ta'ala, and they have gone to such an extent that they aver that Allaah Ta抋la has limbs and body parts, like face, hands, feet, etc., etc. And they aver that Allaah Ta'ala sits on His Throne just like how a king sits on a throne. This sect has turned a blind eye and pleaded ignorance to the Aayaat; "There is nothing like Him". "There is no equal to Him"; And for Allaah is the highest example'; etc. They regard Allaah Ta抋la as having a body and form.

MU'TAZILA SECT

This sect has taken the exact opposite view of the Mushabbiha sect. They regard these Qualities as being completely figurative in meaning, so much so that they refute these Qualities and Names of Allaah Ta'ala. Without any real proof, they have resorted to making all sorts of interpretations for these words. For example, wherever the word 'hand' appears in the Qur'aan or Hadith for Allaah Ta'ala, they interpret it as 'Power' or 'Ability'. Sometimes they interpret it as a 'blessing'. The Qur'aan Majeed, itself, according to the context of the Aayaat, renders such interpretations as Faasid and incorrect. The word 'hand' at time appears in the dual form, implying two hands. As Allaah Ta'ala says: "What prevents you (O shaitaan) that you prostrate to that which I have created with My two hands?"

In this Aayat, to regard the meaning of 'hand' as Power would be incorrect, since the Aayat talks of two hands and Allaah Ta抋la 's Power is One. It would be incorrect to say that Allaah Ta'ala has two Powers. Secondly, this Aayat portrays the superiority and honour of Hadhrat Aadam (alaihi salaam), in that Allaah Ta抋la says he created him with His two hands, therefore why do you (shaitaan) not make sajdah to him. If the meaning of 'hand' was Power, then it would not show any honour to Hadhrat Aadam (alaihi salaam), since shaitaan was also created through the Power of Allaah Ta'ala. In fact, all the creation was created through the Power of Allaah Ta'ala. What then would be so special of Hadhrat Aadam (alaihi salaam)? Everything and everybody was created with the Power of Allaah Ta抋la. In the same way to interpret the word `hand' to mean 'blessings' would also be incorrect, since the blessings of Allaah Ta抋la cannot be restricted to one or two, they are numerous. In short, just like the Mushabbiha's this Mu'tazila sect is also astray.

AHLE SUNNAT WAL JAMAAT

This the group on Haqq. They say that the sects of the past are all wrong and deviated. The Mushabbiha sects seem to deny the Aayat "There is nothing like Him"; and the Mu'tazila sect seem to deny the Aayats of Mutashaabihaat. It is dear that both these sects are on the path of deviation. The Ahle Haqq say that the truth is this that we accept these qualities for Allaah Ta'ala and no effort will be made to unravel the reality of it through conjecture, opinion, "kashf" and "ilhaam". As these qualities of Mutashaabihaat appear in the Qur'aan and Sunnat, we accept them as they are without any investigations. We do not interpret them as do the Mu'tazilas, so that we do not become deniers of the qualities of Mutashaabihaat as the Qadarias and Mu'tazilas and we do not say like the Mushabbihas and the Mujassamas that, Nauthubillah, Allaah Ta'ala has limbs and organs. We also do not say that Allaah Ta抋la sits on His Throne.

Those qualities which Allaah Ta抋la attributes to Himself in the Qur'aan and Hadith, we believe in it and we hand over the reality of their meanings to Allaah Ta'ala. Allaah Ta抋la is All Hearing and All Seeing. However, His Listening and Seeing is not like our listening and seeing. In the same way His Hand and Feet is unlike our hands an feet. The Ahle Haqq have not gone to the extreme like the Mu'tazilas on the one hand and the Mushabbihas on the other. We have taken the middle path. It is the belief of all the pious predecessors and the four Imaams of Fiqh. Imaam Abu Hanifa (rahmatullah alaih) says: "When Allaah Ta'ala mentions in the Qur'aan about (His) Face, Hands, Soul, Eyes, thus they are His Qualities. It is not said that His Hand signifies His Power and Blessings, because indeed in it is negation of His Qualities, and this is the belief of the Qadarias and Mu 'tazilas. But His Hand is His Quality without any form...'

This is also reported from Imaam Maalik, Imaam Shaafi and Imaam Hambal (rahmatullah alaihim) and the Aimmah of Hadith. It is extremely difficult for a weak, incapable human being who has limited speech and understanding to properly explain the Perfect and Excellent Qualities of Allaah Rabbul Izzat, Most High, Most Powerful, Most Mighty. We can say this much that from the possibilities, these Qualities are the best and highest possible. We establish them for Allaah Ta抋la. And when we are faced with two words that have opposite meanings then we will use for Allaah Ta抋la the more appropriate one, which will be the better and higher of the two. If for example we have existent and non-existent, powerful and weak, knowledgeable and ignorant, etc., and other such opposing meaning words then we will use the higher of the two for Allaah Ta抋la, like Existent, Powerful, Knowledgeable, etc.
And we hold this belief that it is not possible for us to praise Him more than that. His Pure Being has no similarity. "There is nothing like Him and He is All Hearing All Seeing":

And because we are not aware of the proper etiquettes for describing Devine Qualities therefore, we will use those words to describe the Greatness of Allaah which Rasulullaah (sAllaahu alaihi wasallam) had shown us.

http://www.alinaam.org.za/library/aqeedah/aqaaid117.htm

[ Last edited by  mnm77 at 29-8-2007 05:45 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2007 07:25 AM | Show all posts
Originally posted by mnm77 at 29-8-2007 10:25 AM
Sekali lagi saya ingin jelaskan, saya tidak mengambil maksudayat/perkataan istawa itu sebagai perumpamaan yang kita gambarkansebagai 'naik ke atas' kerana ia boleh mengelirukan (macam sifatmakhluk). Oleh itu apa yang disifatkan oleh Allah sebagai istiwa, hanyaAllah sendiri yang Maha Mengetahuinya. Sebab itu dikatakan 'improper'kerana ia boleh jadi macam sifat makhluk

sdraku, mengapa mesti wujudnya gambaran2 yg karut dlm kpla kita, sehingga timbul andaian "mcm sifat makhluk"?

bknkah tlh dinyatakan, sifat bersemayam itu Allah jualah yg Maha Mengetahui, kita pula menerima sbgmana Allah menyifatkan diri-Nya... manakala gambaran2 yg karut itu datangnya drp syaitan, yg ingin menimbulkan keraguan dlm hati2 manusia

Kalau anda tidak setuju, saya mungkin keliru dengan anda kerana sayaakan faham anda menggambarkan Allah is on Arsh. Walaupun Allah sebutistiwa, masalah di sini adakah kita faham Allah itu berada di Arsh?Bagi saya, dan Ulama yang saya ikuti, saya tidak akan cuba mendetailkanhal ini.

ungkapan "Allah berada di Arasy" & "Allah berada (bersemayam) di atas Arasy" membawa 2 maksud yg berbeza... "di atas" menggambarkan keadaan sesuatu yg lbh tinggi drp yg lainnya.
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2007 07:45 AM | Show all posts
Aqidah Salaf Ashabul Hadith oleh Abu Ismail as-Shabuni :

http://www.savefile.com/files/1022178
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2007 10:31 PM | Show all posts
Originally posted by naj13 at 2-9-2007 07:45 AM
Aqidah Salaf Ashabul Hadith oleh Abu Ismail as-Shabuni :

http://www.savefile.com/files/1022178


nampaknya cik najib yang bijak bestari masih lagi dengan pendiriannya.
Ana nak nta jawab satu soalan sahaja,
Istawa dalam bahasa arab jika diterjemahkan ke bahasa melayu ada berapa makna?
Dan Sila senaraikan makna2 Istawa yang anda tahu.
Mesti cik najib ni tahu kan .


[ Last edited by  sayangpakwahab at 2-9-2007 10:37 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2007 01:13 AM | Show all posts

Reply #54 sayangpakwahab's post

ada kaitan dgn topik yg dibincangkan:

Asma' al-Husna - Ust. Fathul Bari

[ Last edited by  naj13 at 13-9-2007 07:24 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2007 08:49 AM | Show all posts
Langit tujuh lapis, bumi 7 lapis, langit dan bumi juga adalah makhluk seperti kita, yang boleh dirasa dan disentuh, tetapi kenapa kita tak nak kaji, yang nak dikaji selain dari makhluk yaitu zat Tuhan, bukankan ini perkara yang dilarang dalam islam, Allah dan Rasul suruh kita kaji makhluk ciptaannya, bukan zat tuhan, kerana ini perkara yang tidak dapat dicapai samasekali, dan akal manusia tidak mampu memahaminya. Cukuplah kita kata seperti yang nabi suruh "Amantubillahi wa rasulih" maknanya= Aku beriman dengan Allah dan Rasulnya=.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-9-2007 08:53 AM | Show all posts
Topik ini dah masuk bab mahzab, amat sesuai di tempatkan si sub forum ASWJ, Syiah, Wahabi, Mazhab, etc,

Mana mederator nie?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-9-2007 10:26 AM | Show all posts

Reply #57 kuman's post

tengok reply pasal tu kat page 2.
Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2007 12:22 PM | Show all posts

Reply #55 naj13's post

Manalah cik najib ni,Persolan yang diberikan masih tidak dijawab lagi.
Ana nak nta jawab satu soalan sahaja,
Istawa dalam bahasa arab jika diterjemahkan ke bahasa melayu ada berapa makna?
Dan Sila senaraikan makna2 Istawa yang anda tahu.
Mesti cik najib ni tahu kan .


Jangan nak  main lari lari,mesti hebat ilmu Najib ni .Takkan takleh jawab.Ana menunggu jawapan dari nta.
Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2007 05:53 AM | Show all posts

Reply #59 sayangpakwahab's post

mengapa agaknya saya x jawab soklan pakwahab tu? :re:

pakwahab beriman x pd ayat QS 42: 11? sbb saper2 yg beriman & faham dgn sbnr2 nya ayat tersebut, pasti x kan timbulkan soalan spt itu.. hatta jika ada 15, atau 1001 maksud istawa sekali pun.. translation remains translation

sama ada pakwahab x faham sbnr2 nya QS 42: 11 (tp x kan la org yg bijak c&p artikel2 mcm pakwahab x faham kan?)

ataupun pakwahab faham, tp sengaja tutupkan mata

Allahu a'lam... Allah sajalah yg lbh tahu :eek:


p/s: cuba pakwahab check posting #48.. bln Ramadhan ni den maleh nk berbalah

[ Last edited by  naj13 at 14-9-2007 11:08 PM ]
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-1-2025 03:26 AM GMT+8 , Processed in 0.061910 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list