|
Originally posted by GasTrick at 16-11-2007 11:29 AM
Hm... macam kes saya masa sembahyang di sebuah surau di Mine wonderland..kecik je surau tapi sesak betul bila time solat.
baiklah hukum pasal ini Sr Dempol sudahpun memberi hadisnya. terima ka ...
terima kasih kepada gastrick akan penjelasan..
adapun persoalan saya adalah mengenai orang yg nak lalu tu.. means saya nak lalu depan orang sembahyang cemana caranya? kalau letak sutrah tu xpelaa.. nih macam kalau semayang jumaat kita nak lalu depan orang sembahyang..kita nak bubuh sutrah sepanjang saf orang tu ka? (katalaa kita terbatal sembahyang dalam satu saf, kemudia nak kluar saf.. tapi nak lalu depan orang sembahyang...
adapun penjelasan telah diberikan saudari indah.. cuma dari segi praktikal dan cara-cara nak lalu depan orang tuh mungkin kalau ada penjelasan ok gak.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #15 goldraja's post
oooo faham.......tp masa kat mekah dgn madinah....org lalu je depan kita....camne tu? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #15 goldraja's post
yg org letak barang depan sejadah tu sbb tu la kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Rasulullah bersabda: "Seandainya orang yang lalu di depan orang solat itu mengetahui dosanya, tentu berhenti (menunggu) empat puluh (tahun) lebih baik baginya daripada melintas di depannya." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Nampaknya takde cara kita boleh lalu didepan orang sedang solat. Kalau takde jalan lain, kena tunggu hingga dia selesai solat. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by zerozone at 16-11-2007 12:08 PM
Rasulullah bersabda: "Seandainya orang yang lalu di depan orang solat itu mengetahui dosanya, tentu berhenti (menunggu) empat puluh (tahun) lebih baik baginya daripada melintas di depannya." (Had ...
tuhlaa.. aku pun pernah terdengar hadis nih..nampak gayanya xde ruhsah laa dalam lalu depan orang smayang nih melainkan sutrah yg telah dibincangkan pada post post terdahulu...
tapi post kedua ada mengatakan letak pen je bleh.. kalau yg nih dah diapprove bleh senang la sket nak bawak pen bagi orang yg sembahyang dan juga bagi orang yg nak lalu depan orang sembahyang.. |
|
|
|
|
|
|
|
Minta maaf.. aku sekadar memberi pandangan..
Sekiranya kita berbicara ttg hadis hukum, maka kita perlu rujuk tafsiran dari ulama fekah. Ini kerana, amalan berpandukan hadis hukum tanpa rujukan fekah adalah tidak tepat dan boleh menyesatkan.
Memang terdapat hadis yg melarang kita melintas di hadapan org yg sedang solat. Ada juga hadis yg melarang secara keras sehingga menganggap org yg melintas di hadapan org solat sebagai syaitan. Kita tidak boleh beramal dgn hanya berdasarkan teks hadis hukum sahaja walaupun hadis itu bertaraf sahih.
Pada pengetahuan aku yg cetek ni, aku berpendapat kita perlu ambil qaul ulama yg membolehkan kita melintas di hadapan org solat sekadar anggaran tempatnya sujud mengikut anggaran kita.
Jika kita berada dlm situasi di mana kita bersolat di saf hadapan, kemudian kita hendak keluar dari saf kerana terbatal wuduk, kita boleh melintas di hadapan jemaah yg sedang solat dlm saf di belakang kita. Kita berjalan di hadapan tempat mereka sujud mengikut anggaran kita. Tiada adab-adab khas, tapi berjalan lah dgn tertib dan jgn berlari atau gopoh. Kita juga boleh tidak melintas di hadapan jemaah yg solat dgn cara berjalan di celah-celah jemaah. Mungkin sukar sekiranya jemaah sedang berdiri tapi boleh dilakukan semasa jemaah sedang sujud atau duduk tahiyat. Tiada adab yg khas, tapi mencelah lah dgn tertib, jgn sampai melangkah bahu jemaah lain.
Hal ini sebenarnya berkaitan dgn adab. Jadi rasanya tak sesuailah jika dibandingkan dgn adab jemaah di masjid madinah atau mekah atau lain-lain masjid.
waallahu 'alam... |
|
|
|
|
|
|
|
Minta maaf.. aku sekadar memberi pandangan..
Sekiranya kita berbicara ttg hadis hukum, maka kita perlu rujuk tafsiran dari ulama fekah. Ini kerana, amalan berpandukan hadis hukum tanpa rujukan fekah adalah tidak tepat dan boleh menyesatkan.
Memang terdapat hadis yg melarang kita melintas di hadapan org yg sedang solat. Ada juga hadis yg melarang secara keras sehingga menganggap org yg melintas di hadapan org solat sebagai syaitan. Kita tidak boleh beramal dgn hanya berdasarkan teks hadis hukum sahaja walaupun hadis itu bertaraf sahih.
Pada pengetahuan aku yg cetek ni, aku berpendapat kita perlu ambil qaul ulama yg membolehkan kita melintas di hadapan org solat sekadar anggaran tempatnya sujud mengikut anggaran kita.
Jika kita berada dlm situasi di mana kita bersolat di saf hadapan, kemudian kita hendak keluar dari saf kerana terbatal wuduk, kita boleh melintas di hadapan jemaah yg sedang solat dlm saf di belakang kita. Kita berjalan di hadapan tempat mereka sujud mengikut anggaran kita. Tiada adab-adab khas, tapi berjalan lah dgn tertib dan jgn berlari atau gopoh. Kita juga boleh tidak melintas di hadapan jemaah yg solat dgn cara berjalan di celah-celah jemaah. Mungkin sukar sekiranya jemaah sedang berdiri tapi boleh dilakukan semasa jemaah sedang sujud atau duduk tahiyat. Tiada adab yg khas, tapi mencelah lah dgn tertib, jgn sampai melangkah bahu jemaah lain.
Hal ini sebenarnya berkaitan dgn adab. Jadi rasanya tak sesuailah jika dibandingkan dgn adab jemaah di masjid madinah atau mekah atau lain-lain masjid.
waallahu 'alam... |
|
|
|
|
|
|
|
Minta maaf.. aku sekadar memberi pandangan..
Sekiranya kita berbicara ttg hadis hukum, maka kita perlu rujuk tafsiran dari ulama fekah. Ini kerana, amalan berpandukan hadis hukum tanpa rujukan fekah adalah tidak tepat dan boleh menyesatkan.
Memang terdapat hadis yg melarang kita melintas di hadapan org yg sedang solat. Ada juga hadis yg melarang secara keras sehingga menganggap org yg melintas di hadapan org solat sebagai syaitan. Kita tidak boleh beramal dgn hanya berdasarkan teks hadis hukum sahaja walaupun hadis itu bertaraf sahih.
Pada pengetahuan aku yg cetek ni, aku berpendapat kita perlu ambil qaul ulama yg membolehkan kita melintas di hadapan org solat sekadar anggaran tempatnya sujud mengikut anggaran kita.
Jika kita berada dlm situasi di mana kita bersolat di saf hadapan, kemudian kita hendak keluar dari saf kerana terbatal wuduk, kita boleh melintas di hadapan jemaah yg sedang solat dlm saf di belakang kita. Kita berjalan di hadapan tempat mereka sujud mengikut anggaran kita. Tiada adab-adab khas, tapi berjalan lah dgn tertib dan jgn berlari atau gopoh. Kita juga boleh tidak melintas di hadapan jemaah yg solat dgn cara berjalan di celah-celah jemaah. Mungkin sukar sekiranya jemaah sedang berdiri tapi boleh dilakukan semasa jemaah sedang sujud atau duduk tahiyat. Tiada adab yg khas, tapi mencelah lah dgn tertib, jgn sampai melangkah bahu jemaah lain.
Hal ini sebenarnya berkaitan dgn adab. Jadi rasanya tak sesuailah jika dibandingkan dgn adab jemaah di masjid madinah atau mekah atau lain-lain masjid.
waallahu 'alam... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #25 hardeyboyz's post
Apa2 barang pun boleh diletakkan dihadapan kita sebagai tanda sutrah. Kalau zaman nabi dulu ada yg memacakkan pedang, ada yg meletakkan kain selendng. Zaman sekarang ni bolehlah letak buku, sapu tangan, anak kunci sebagai tanda. Meletak tanda sutrah ni bukannya betul2 pada tempat sujud, tapi kedepan sikit kira2 satu kaki dari tempat sujud. Kerana ada hadith yg mengatakan jarak antara tempat sujud dengan sutrah kira2 boleh dilalui seekor kambing. |
|
|
|
|
|
|
|
mana plak x nampak page aku ni? bukaa!!!! |
|
|
|
|
|
|
| |
|