View: 2605|Reply: 8
|
hypermarket membunuh bisnes usahawan kecil
[Copy link]
|
|
kewujudan hypermarket banyak membunuh bisnes2 usahawan kecil seperti kedai runcit.
namun ia masih diteruskan.
sbg contoh,Tesco melaka.Ramai usahawan ekcil di taman cempaka membantah.akhirnya ia wujud dan benar2 membunuh bisnes usahawan 2 kecil berhampiran.
sape yg bersalah???
kebanyakan pembeli mempunyai kuasa beli suka hypermarket sebab semua ada....
namun usahawan2 kecil x suka kerana takut persaingan.
Teorinya,usahawan modal besar memang berjaya berbanding usahawan modal kecil.
Memang kasihan dan simpati dengan usahawan kecil yang mati bisnes mereka akibat kewujudan hypermarket,namun wajarkah kewujudan hypermarket dipersalahkan?
Jk dikutkan suara hati usahawan kecil,hypermarket patut tak wujud di kawasan berhampiran mereka.
Namun,pengguna juga mahukan kelainan dan persaingan sihat.
satu demi satu usahawan kecil lingkup......
dan makin bertambah....
bgmana nak memajukan bisnes jk bersaing dengan usahawan besar spt hypermarket??? |
|
|
|
|
|
|
|
kena reda apa yg berlaku diluar kuasa kita... wujudnya hypermarket bukan kuasa kita utk menidakannya... suara kita ibarat mcm nyamuk.. kalau bising diSPRAYkan oleh kuasa2 besar....
so dengan kekuatan yg ada.. ilmu yg mesti ditambah... tukar lah bisnes... mungkin itu satu cara dari bebrapa cara utk terus maju dlm dunia bisnes..... |
|
|
|
|
|
|
|
mungkin peniaga kecil kena lebih kreatif
bole cube implement gaya pizza
bole tepon je order and nnt brg2 yg di perlukan akan di hantar ke rumah
sekurang2nye ni advantage kepada peniaga kecil utk target pembeli2 yg malas nak kluar rumah
lg pon harga minyak masih lagi mahal so cube la pkkan la cara2 yg kretif utk berdaya saing dgn hypermarket2 nih |
|
|
|
|
|
|
|
My 2 cents..
mmg la dr satu sudut kesian dieoang ni..
dieorang kene terima la hakikat gobalisation...
dr sudut dieorang mmg kesian, tp dr sudut consumer?
tak adil kalau nak protect beribu ribu pekedai, tp berjuta juta penduduk tertekan..
dah la kena rela pakse beli kete proton...huhuhuhu
bagi aku bagus untuk consumer la, kita ada choice nak beli yg murah..
mane lagik murah kite pegi beli...
mane ade dunia yg adil..
hehehhehee.. |
|
|
|
|
|
|
|
Fenomena biasa. Benda nih baru jadik kat negara kita.
Kat eropah dah lama jadik.
Kedai biasa < Supermarket < Hypermarket < E-Commerce. |
|
|
|
|
|
|
|
yup! kerajaan pun mmg tak de keluarkan peruntukan lagi untuk industri2 seperti kedai runcit, laundry, spa, dan kedai kek.Bagi peniaga kedai runcit, terlalu banyak hypermarket2 timbul sekarang. usahawan2 kedai runcit kena bersedia dengan benda2 luar jangka ni.. kena lebih kreatif mencari sesuatu yang baru. mmg industri ni dah terlalu banyak dah. dan margin keuntungan mungkin serendah 10% - 15% je.. susah mau survive... tak bernafas...
[ Last edited by elle_gogo at 1-11-2008 11:36 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
sebenarnya saatcham....hypermarket tak bersalah....dalam perniagaan mmg camni...benda yang releven dalam tahun 70an -80an tidak lagi releven lagi sekarang...x kira laa apa bisnes pun...dulu kedai basikal mmg popular sekarang basikal tak popular....zaman berubah....tv kita kat umah pun berubah...dulu besar gedabak sekng lcd slim tv lagi....dulu org tgk video vhs sekng semua dvd....dulu kedai video sewa berlambak lambak sekng semua nak tgk Astro dan beli dvd ajer....
kita tgk negara maju...walaupun ada hypermarket kedai runcit tetap wujud...macam di jepun dan di us....tak timbul soal persaingan....institusi pinjaman seperti punb atau mara pun masih bagi pinjaman utk mereka yang ingin bukak kedai runcit...kalau mereka rasa tak releven mereka akan rejek terus...
kat tempat aku ni...aku bagi contoh...satu kedai runcit mamak...satu kedai runcit melayu...kedai melayu ni selalu mengeluh bisnes dier tak bagus sebab supermarket hypermarket dah ada merata kat area sini....tapi yang mamak ni....bila aku tanya dier jawap...alhamdulilah bisnes bagus....mmg ternyata secara rambang kedai mamak ni lebih ramai pelanggan berbanding kedia melayu ni.....
kenapa bisnes mamak ni bagus? mamak ni jenis peramah...pelanggan pulak dilayan dengan mesra...kedai x berbau air kencing tikus....harga masih boleh diterima...lebih seposen dua takde hal.....
aku dah buat kajian...kedai runcit masih bagus tapi perlu ada strategi....kat penang contohnya...banyak kedai serbaneka...semua boleh bisnes....kalau kedai serbaneka seperti di 7-eleven ,D-lima ,Kiosk dan macam macam lagi boleh bisness kenapa kita tak tiru ajer sistem camni....ada satu kedai serbaneka aku jumpa...milik melayu...jual snek,nasi lemak,makanan nestle...ada kafe sikit...bisness dia maju....tapi kedai runcit sebelah dia tu agak murung sikit....kemungkinan besar x berapa untung.....
kalau takde hypermarket pun pengguna kat malaysia ni boleh pergi ker supermarket atau pemborong cina....supermarket cina walaupun tak laa hyper tapi harga tetap murah macam hypermarket....
so siapa sebenarnya yang salah?
aku berani bukak kedai runcit...tapi kedai aku tu aku akan buat macam 7 eleven ajer ...jual snek,buat kafe ada pastri sikit....jgn letak stok berlebihan ,letak dalam kuantiti kecil ajer...contohnya milo...letak saiz kecil ajer...buat pilihan...sebab pengguna tak beli barang terlalu banyak di kedai runcit....banyakkan produk yang convinient tapi dalam saiz sederhana...seperti ****x....drypers dan susu krimer....jgn jadikan kedai tu supermarket .....
bila semua kedai runcit bungkus...akan wujud kedai runcit lain yang berani masuk pasaran....kalau x percaya tgk carrefoour dan tesco dan giant dah mula meneroka bisnes mini market di malaysia....esok esok akan wujud tesco walk in...carrefour kiosk...
siapa yang bertahan mereka akan kekal...siapa tak tahan...akan bungkus....ini laa bisnes....mereka yang besar akan bertahan...mereka yang kecil dan tidak bersedia utk bertahan akan lupus.....lumrah dalam bisness....
[ Last edited by abgboroi at 2-11-2008 12:09 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Zaman saya ambil perdagangan masa sekolah dulu pun pernah dah bincang tentang kesan hypermarket ni kepada peniaga runcit kecil-kecilan.
Idea-idea di atas seperti servis ke rumah / kedai ala 7/11 atau DLima memang wajar dipraktikkan.
Pada saya setiap orang ada rezekinya begitu juga setiap bisnes. Kedai Runcit masih lagi relevan.
Kalau kecemasan atau darurat. Kedai runcit kita pergi dulu kerana berhampiran rumah. Jika harganya agak mahal beberapa sen, pengguna faham kerana pengguna tahu hypermarket bermodal besar berbanding kedai runcit. Lagipun kedai runcit selalu buka lebih awal.
Dalam ekonomi yang gawat, pengguna lebih rela ke kedai runcit kerana akan nampak dan beli benda yang perlu saja dan jimat minyak.
Kalau ke hypermarket. Kereta kena isi minyak, masuk parking kena bayar (sesetengah tempat). Kalau hajat awal nak beli sepuluh benda dalam troli nanti jadi 20 benda akibat pembelian tiba-tiba yang sebenarnya tak ada dalam senarai pembelian pun. Selain kereta perut pun kena isi biarpun mungkin dah makan di rumah. RM 100 macam 10 saja. Kalau di kedai runcit kita lebih fokus pada barang yang kita nak.
Memang kedai hypermarket lebih selesa, banyak pilihan dan dalam masa yang sama kedai runcit pun menjadikan hypermarket rakan dagang mereka. Kerana harga di hypermarket hampir sama dengan pembelian borong. Peniaga kecil akan beli pukal tawarkan kepada pengguna pek yang lebih ekonomi. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|