|
tapi Imam Nawawi yang hebat tu pun ikut mazhab, apatah lagi saya yang jahil ni.
imam nawawi dikatakan ikut mazhab shafie sebab dia ank murid imam shafie. tetapi bukan semua pendapat shafie dia ikut. |
|
|
|
|
|
|
|
shafie pun hebat sama je dgn mazhab yg lain semua hebat2 belaka...dijadikan rujukan kata2 mereka...kata ust..tak ada pun antara mazhab ni yg salah dlm memberi hukum semua nya kita blh terima pakai...sbb kefahaman seseorang tu aja yg berbeza tapi asas nya tetap sama...
bila jauh berjalan luas pemandangan...dan byk ilmu yg kita perolehi..mcm mazhab syafie kata kalau tersentuh babi kena samak tapi mazhab lain tak perlu samak basuh dgn air aja..ni panjang lebar explanation ni u all blh cari sendiri..so bila berada di luar negara u tak blh nak pastikan sudu di hotel/ cafe tu dah dikongsi oleh mulut yg makan daging babi ni..so kita blh apply pendapat mazhab lain boleh basuh dgn air sahaja..
penah kawan saya..testing sarung tangan kulit, glove..eee lembutnya..sambil masuk tangan kat dlm glove tu..tanya sales girl ni kulit apa? sales girl jawab oh its from pig?/ tercengang member..kalau kat overc tu mana u nak cari lumpur lagi dlm shopping mall..sana pijak rumput pun tak blh?/ so blh lah apply mazhab lain basuh tangan dgn air aja..hanya mazhab syafie yg suruh samak dgn air lumpur..
bila dahada ilmu kita boleh beramal dgn ilmu tapi jgn ikut sembarangan or org panggil taklid buta itu salah...mesti tau kenapa ? so rajinlah update kan ilmu... |
|
|
|
|
|
|
|
22# sunsuria3
Betul,sesetengah mazhab tak detail mcm Imam Syafie.Macam wuduk lepas tu pakai stokin,kalau kentut pun tak batal asalkan jangan buka stokin tu atau kalau musim sejuk,calit sikit air pada stokin etc.Sama mcm sesetengah ulama' yg membenarkan solat 4 rakaat dijamakkan dalam satu waktu tanpa alasan kejar masa,tak cukup masa atau musafir perjalanan.
Tapi,hal2 ni tak boleh terlalu dibuka kepada masyarakat tanpa penerangan dan ilmu yg teperinci sebagai sebab dan mengapa mcm tu sebab dikhuatiri masyarakat yg tak faham akan mengambil sesuatu hukum tu separuh2 sahaja.Mana yg senang,terus ambil,mana yg rasa mcm malas atau beban,dorang tinggalkan.Ataupun,ada masyarakat yg menganggap orang yg buat mcm tu dah ikut ajaran sesat. |
|
|
|
|
|
|
|
23# blackwar
sbb tu saya tulis perlu ada ilmu...lagi bab solat jamak ni kan..sometimes memang tak blh elak..lagi musim exam whr u cant leave the room even go to the toilet..doktor yg terlibat dgn pembedahan yg lama....tapi jgn gunakan dlm waktu kita lapang..sesuatu hukum itu menjadi sempit dlm keadaan lapang, dan menjadi luas dlm keadaan sempit...tapi kita perlu tau dan belajar ada other alternatives yg dibenarkan syarak..bukan suka2 hati ikut orang...
macam orang pegi haji dan umrah juga blh adapt mazhab lain bab batal wuduk....mazhab shafie batal tersentuh lelaki perempuan tapi mazhab lain tak melainkan sentuhan 'bermakna' ...tapi perlu tau cara wuduk mazhab tu juga sblm blh kita guna pakai mazhab tu..
wallahualam |
|
|
|
|
|
|
|
dah faham pasal mende ni.. satu lagi pertanyaan kan..
kalu nak mandi hadas n katakan kaki takleh kena air .. kita mandi wajib cam biasa tp kaki yg berbalut tu takyah kena air lah.. lepas tu bertayamum kan..
pertanyaan aku.. katakan lepas mandi wajib tu kita nak solat.. kena ambik 2 kali tayamum ke atau sekali je?
maksud aku.. lepas mandi wajib tu.. terus tayamum sekali utk mandi tu..
n thena ambik air sembahyang.. dan tayamum sekali lagi utk solat lak? |
|
|
|
|
|
|
|
salam, maaf ya tuan rumah, sy tumpang sekaki nak tanya....
kalau tayamum, betulkah debu itu memadai debu2 di mana2 permukaan yg bersih(atas meja,tingkap, lantai yg tidak bernajis etc? |
|
|
|
|
|
|
|
sy pn nk tumpang skaki.....leh ke pkai contact lens mse amik wudhuk????
sori, kalo silap thread.... |
|
|
|
|
|
|
|
Boleh ke ambik wuduk pakai contact lens... awat tak boleh pulak... cuma tuan kena jaga2 takut contact lens tu luncur sekali... naya lah pulak! |
|
|
|
|
|
|
|
imam nawawi dikatakan ikut mazhab shafie sebab dia ank murid imam shafie. tetapi bukan semua pendapat shafie dia ikut.
ibnur Post at 13-8-2009 22:01
Bukan "dikatakan" - sefaham saya dia sendiri dengan bangganya mengaku mengikut mazhab shafie dlm kitab-kitabnya.
"Mazhab kami", katanya berkali-kali dalam kitab2nya - "mazhab kami" itu maksudnya bukan mazhab Nawawi tapi mazhab syafie.
Tentang pendapat nya yg lain dari pendapat Imam Syafie tu, bagi saya Imam Nawawi ada access kepada pelbagai bahan dari Imam Syafie yang kita tak ada sekarang ni, so dia boleh buat kesimpulan dia sendiri dengan autoriti keilmuan yang ada padanya, sehingga kekadang seolah2 bertentang dengan pendapat Imam Syafie itu sendiri.. Ilmu bukan semata-mata diwarisi melalui kitab sahaja, warisan melalui anak murid atau nasab juga penting dlm penyampaian ilmu.
Perkara ini diulas oleh ramai ulamak2 fahaman mazhab imam Syafie sendiri yang rata-rata sepakat dengan pendapat Imam Nawawi adalah yang paling rajih dan menggelar Imam Nawawi 'Muharriyul Mazhab' atau penghurai mazhab.
Amat sukar mendapat persetujuan ramai ulamak sebegitu melainkan ilmu benar-benar hebat, lihat ulamak2 zaman sekarang sudahlah, walaupun ilmu banyak dan sesetengahnya 'genius' atau 'perasan genius', pun tak mampu nak dapatkan persetujuan ramai ulamak atau 'clique' mereka dengan pendapat2 mereka. |
|
|
|
|
|
|
| |
|