|
Allah ada dimana² sahaja. Adapun Dia itu tidak bertempat seperti manusia kan? Tak perlu lah kita nak pening² kan kepala memikirkan zatNya.....bagaimana Dia boleh ada di mana² sahaja s ...
JoanJett Post at 2-12-2009 16:27 ![](http://mforum1.cari.com.my/images/common/back.gif)
"Ertinya: Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit danbumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas Arasy [Surat AlA'raf:54]
Jadi maksud tuan, Allah ada di langit atau dengan kita?
Kalau di langit, maknanya Dia jauh dari kita...patut la doa kita susah sampai..
Kalau dengan kita, apa buktinya?![](static/image/smiley/default/sleepy.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
apakah maksud tuan tanah itu, lafaz ucapan yg kedua iaitu di mana
"waasyhadu anna muhammadur Rasulullah"
samada
'saya Muhammad pesuruh Allah'
atau
'saya Nabi Muhammad pesuruh Allah'
tapi dlm kalimah arab memang tiada tambahan perkataan Nabi atau anbiya' pada lafaz ayat kedua? |
|
|
|
|
|
|
|
apakah maksud tuan tanah itu, lafaz ucapan yg kedua iaitu di mana
"waasyhadu anna muhammadur Rasulullah"
samada
'saya Muhammad pesuruh Allah'
atau
'saya Nabi Muhammad pesuruh Allah'
tapi dlm kal ...
mast3rshad0w Post at 2-12-2009 22:54 ![](http://mforum1.cari.com.my/images/common/back.gif)
Tuan ni pening kot, bila masa lak saya ada tulis 'ana atau anna'...tp kalu tuan faham camtu, ikut suka tuan la, saya xcampur..tuan kena ngaji betui2, jgn main ikut cakap org jer..![](static/image/smiley/default/3drool.gif)
anna dan ana adalah dua kalimah yang berbeza dalam bahasa arab.
adapun anna, dikenali sebagai huruf taukid dan nasab. (seseorang yangingin memahami makna taukid dan nasab, perlu mempelajari ilmu nahu dariawal supaya mudah faham, insyaAllah).
bila masuk anna, maka kalimah muhammad akan dibariskan dengan baris fathah@baris atas.
kalau kita x dahulukan dengan 'asyhadu anna' , maka kalimah muhammad dibaca dengan dhommah@baris depan.
"ana" pula, maknanya saya@daku. dalam istilah nahu dipanggil dhomir (kata ganti nama).
ok? dah hilang pening?:pompom:
|
|
|
|
|
|
|
|
tak payah pening2 la,nanti jadik bangang plak. |
|
|
|
|
|
|
|
apakah maksud tuan tanah itu, lafaz ucapan yg kedua iaitu di mana
"waasyhadu anna muhammadur Rasulullah"
samada
'saya Muhammad pesuruh Allah'
atau
'saya Nabi Muhammad pesuruh Allah'
tapi dlm kal ...
mast3rshad0w Post at 2-12-2009 22:54 ![](http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif)
Itu lerrr... Takda pun sebutan 'nabi' di dalam ucapan itu.
Sekiranya Muhammad itu pesuruh Allah / penyata/ utusan Allah, selayaknya bukan hanya tertumpu kepada manusia semata. Bahkan sekelian kejadian juga adalah pesuruh Allah / penyata Allah secara konotasinya. Bukan ke begitu? |
|
|
|
|
|
|
|
Salam Sahabat ....
Penyaksian yang dimaksudkan adalah penyaksian dengan keimanan kita bahawa Allah itu satu dan Muhammad itu rasul. Penyaksian disini bukan dengan mata zahir, tetapi dengan iman.
Sebab itu banyak buku dan ulamak yang menjelaskan syahadat ini dengan rukun-rukun dan syarat-syaratnya.
Dari segi tatabahasa pula secara umum kita perlu tahu kalimat manfi (negatif) dan kalimat mutsabat (positif). Oleh itu secara ringkas kita tahu bahawa kata ’Laa’ pada kalimah ”laa Ilaha Illallah adalah merupakan huruf ’nafi’ (menidakkan), manakala kalimat Illa pula adalah istisna (pengecualian) merujuk kepada kalimah Ilaha sebelumnya. Kata ’Illa’ ini telah meng ’isbat’ kan kalimat manfi (negatif). Dalam bahasa Arab, apabila ’isbat’ setelah ’nafi’ maka ia membawa maksud ’Al hasru’ (membatasi) dan ’taukid’ (menguatkan). Jadi ’Laa Ilaha Illallah’ bermaksud membuangkan seluruh ’ilah’ dan menetapkan ’Allah’ sebagai yang satu-satu nya berhak
disembah.
Berhubung dengan lafas Anna Muhammad Rasullulah itu, lafas anna ada lah kita kenal sebagai ’hurof nasob’ yang hanya ada dua sahaja iaitu ’alif + nun’ yang bermaksud ’bahawasanya/untuk’ dan ’lam + nun’ yang bermaksud ’tidak akan’ Jesteru itu ’anna’ disini adalah berbeza dengan lafaz dhomir ’ana’ yang membawa maksud aku/saya.
Maaf kalau ada kesilapan, silalah bertanya kepada yang ahli...
Wassalam...
|
|
|
|
|
|
|
|
Itu lerrr... Takda pun sebutan 'nabi' di dalam ucapan itu.
Sekiranya Muhammad itu pesuruh Allah / penyata/ utusan Allah, selayaknya bukan hanya tertumpu kepada manusia semata. Bahkan sekelian k ...
Mr_Beruk Post at 3-12-2009 10:29 ![](http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif)
apa beza 1." Tun Mahathir bekas perdana menteri "
2. " Mahathir bekas perdana menteri"
adakah ungkapan kedua menuju kpd org lain?![](static/image/smiley/default/icon_lol.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
Salam kembali........... ;)
Anda pernah dengar tentang 'Syahadatul Haq'? Mungkin ada di antara kita yang tidak pernah mendengar 2 perkataan ini. Tetapi saya yakin anda sudah terlalu biasa mendengar tentang 'kalimah syahadah', bukan?
Kalimah syahadah,yang merupakan persaksian yang kita lafazkan setiap kali di dalam solat kita.
&
Syahadah : penyaksian
Al Haq : kebenaran
Jadi, 'syahadatul haq' dari segi bahasa bermaksud, penyaksian terhadap kebenaran.
Penyaksian bahawa Allah itu Tuhan Yang Maha Esa,
dan Nabi Muhammad itu pesuruhNya.
Dan tidaklah memiliki org-org yg mereka seru dari selain Nya akan syafaat kecuali
"org yg menyaksikan dgn kebenaran" (man syahida bil-haqqi)
dan mereka mengetahui.
Az-zukhruf: 86.
Ayat ini adalah dalil kebenaran dua kalimah syahadah @Syahadatul-haq yg selalu di tolak oleh golongan anti hadis. ;)
WALLAHU A'LAM. |
|
|
|
|
|
|
|
Dan tidaklah memiliki org-org yg mereka seru dari selain Nya akan syafaat kecuali
"org yg menyaksikan dgn kebenaran" (man syahida bil-haqqi)
dan mereka m ...
sirrikhafi Post at 5-12-2009 12:10 ![](http://eforum2.cari.com.my/images/common/back.gif)
betul2....![](static/image/smiley/default/smile.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
Salam kembali........... ;)
Dan tidaklah memiliki org-org yg mereka seru dari selain Nya akan syafaat kecuali
"org yg menyaksikan dgn kebenaran" (man syahida bil-haqqi)
dan mereka m ...
sirrikhafi Post at 5-12-2009 12:10 ![](http://mforum1.cari.com.my/images/common/back.gif)
Saya setuju..![](static/image/smiley/default/biggrin.gif)
Haqq itu kita biasa sebut hakikat. Untuk mengenal hakikat ketuhanan, kita perlu ikut rukun syahadah;
1.Mengisbatkan Zat (diriNya) Allah
2.Mengisbatkan Sifat Allah
3.Mengisbatkan Af'al Allah
4.Mengisbatkan kebesaran Nabi Muhammad saw
dan syarat sahnya;
1. Ilmu
2. Ikrar
3. Tasydiq (merasai)
4. Amal
Suatu hari, dtg seorang sahabat menemui Nabi saw dgn mengemukakan pertanyaan;
"Wahai Rasulullah, apakah amalan yg lebih utama?"
Jawab Rasulullah; "Ilmu pengetahuan tentang Allah swt"
Sahabat bertanya lagi; " Ilmu apa yg Nabi maksudkan?"
Jawab Rasulullah; "Ilmu pengetahuan tentang Allah swt!"
Rupa2nya sahabat itu menyangka Rasulullah salah tanggap, ditegaskan lagi;" Wahai Rasulullah, kami bertanya tentang amalan, sedang Nabi menjawab tentang ilmuNya."
Jawab Rasulullah;" Sesungguhnya sedikit amalan akan berfaedah apabila disertai dengan ilmu tentang Allah Taala dan banyak amalan tidak akan bermanfaat apabila disertai dengan kejahilan tentang Allah." |
|
|
|
|
|
|
|
betul2....![](static/image/smiley/default/smile.gif)
lastteam Post at 5-12-2009 17:33 ![](http://mforum5.cari.com.my/images/common/back.gif)
ape yang betoi2 yop.......... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 1# baghal
Jika mengikut ilmu kesufian yang hamba ceburi.... SAKSI di situ bermaksud DIRI kita iaitu AKU.... disitu bermulanya KEAKUAN.... atau bahasa mudahnya PENGAKUAN.....
diantara ALLAH S.W.t iaitu MAHA PENCIPTA..... dan diri AHMAD iaitu AKU itu tadi, maka, AKU menjadi SAKSI pada LAFAZ nya sendiri..... malah SYAHADAH bukan hanya pada LAFAZ semata-mata tetapi suatu PENGAKUAN seluruhnya termasuk jiwa, RUH, dan JASAD..... barulah seseorang itu bergelar seorang MUSLIM....
siapa AKU???
termasuk RUH, JASAD dan NAFAS..... tanpa salah satu perkara ini, MANUSIA itu tadi bukanlah makhluk bergelar MANUSIA.....
wallahualam |
|
|
|
|
|
|
| |
|