CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 11209|Reply: 12

Mirza Ghulam Ahmad Qadiani: nabi palsu dari India

[Copy link]
Post time 1-3-2012 12:40 AM | Show all posts |Read mode

Sejarah Mazhab Qadiani atau Ahmadiah

Ajaran ini diasaskan oleh Mirza Ghulam Ahmad al-Qadiani. Qadian adalah gelaran tempat kelahirannya di salah sebuah bandar di wilayah Punjab, India. Apabila ajaran al-Babiah dan al-Baha’i mendapat sokongan penjajah di Iran, ajaran Qadiani, Qadianiah atau Ahmadiah pula mendapat sokongan penjajah Inggeris di India dengan tujuan merosakkan akidah umat Islam dari dalam.


Ia juga bagi mewujudkan masalah dalaman umat Islam sehingga meredakan penentangan mereka kepada penjajah.
Pengasasnya mempunyai latar belakang sejarah yang tidak baik sejak awal lagi. Keluarganya menjadi hamba kepada penjajah Inggeris di India. Dia dilahirkan pada tahun 1839 atau 1840 Masihi. Dia mempelajari ilmu bahasa Arab seperi nahu dan sorof. Selain itu, dia juga mempelajari ilmu bahasa Inggeris, ilmu perubatan dan juga ilmu tilik nasib daripada ayahnya yang pernah menjadi penilik nasib.
Pada mulanya, dia menunjukkan sikap berpegang pada ajaran Islam sebenar dengan membela agama dan bersedia mengarang kitab bagi tujuan itu. Dia berjaya mengumpulkan sumbangan wang dan tenaga oleh masyarakat di tempatnya yang menyokong usahanya itu. Namun, secara tiba-tiba dia menyeleweng dan menyebarkan ajaran itu dengan mendakwa nabi Isa sudah wafat dan kuburnya terletak di India. Hujahnya adalah apabila Nabi Isa diburu oleh puak pelampau Yahudi, beliau berhikrah ke Kashmir dan tinggal di sana sehingga meninggal dunia. Beliau meninggal dunia semasa berusia 120 tahun dan dikuburkan di sana. Walaupun teorinya secara jelas menunjukkan pembohongan dan rekaan semata-mata, terdapat segolongan umat Islam yang mempercayainya.
Kemudian, dia mengaku menjadi Imam Mahdi. Imam Mahdi adalah individu yang dijanjikan oleh Nabi Muhammad akan lahir pada akhir zaman. Dia membacakan hadis, setiap 100 tahun akan lahir pemimpin gerakan pembaharuan (mujaddid). Akhirnya dia mendakwa dirinya adalah mujaddid pada akhir abad ke-14 Hijrah.
Selepas berjaya mengumpul pengikut, dia menaikkan tarafnya dengan roh Nabi Isa menjelma di dalam dirinya. Kemudian, dia mendakwa roh Nabi Muhammad menjelma dalam dirinya. Akhirnya, kedua-dua roh nabi itu berkumpul dalam dirinya.
Memandangkan para nabi mempunyai mukjizat, dia juga mendakwa mempunyai mukjizat. Dia berkata, “Aku boleh mengadakan sejuta mukjizat.” Namun, tidak ada satu pun mukjizat yang bedaku. Ada juga beberapa ramalan yang dibuat olehnya seperti memberitahu saat kematian penentangnya dengan tarikh yang ditetapkan tetapi ramalan itu tidak berlaku.Ajaran Qadiani bercanggah dengan rukun-rukun iman secara terang-terangan. Antaranya rukun beriman pada Allah, para rasul dan hari kiamat. Kesesatannya semakin jelas terdedah apabila gerakannya disokong kuat oleh penjajah Inggeris di India. Pihak Inggeris memberi kebenaran kepada Mirza Ghulam Ahmad bagi menyebarkan ajarannya di negara-negara umat Islam. Sebagai tanda sokongan, pihak Inggeris memberikan kawasan penempatan yang mereka namakan Rabwah di daerah Punjab bagi dijadikan pusat gerakannya di seluruh India dan seluruh dunia Islam. Gerakan ini diberikan pelbagai kemudahaan bergerak dengan harapan gerakan ini dapat memecahkan kesatuan umat Islam dan meredakan tentangan mereka kepada penjajah.



Mīrzā Ghulām Aḥmad,  (born  c. 1835, Qadian, India—died  May 26, 1908, India), Indian Muslim leader who founded an important Muslim sect known as the Aḥmadiyyah.
The son of a prosperous family, Ghulām Aḥmad received an education in Persian and Arabic. He refused his father’s urgings that he go into the British government service or practice law. Instead, he led a life of contemplation and religious study. He claimed to hear voices and declared in 1889 that he had had a revelation in which God had entitled him to receive bayʿat (an oath of allegiance). Soon he gathered a small group of devoted disciples. From then on his influence and following steadily increased, as did opposition from the Muslim community.
Ghulām Aḥmad claimed not only that he was the mahdi (a promised Muslim “saviour”) and a reappearance (burūz) of the Prophet Muhammad but also that he was Jesus Christ and the Hindu god Krishna returned to Earth. A number of his rather unorthodox teachings were incorporated into the beliefs of the Aḥmadiyyah. While he made an attempt to copy the centralized missionary organizations and schools of the Christians, he had little interest in reconciling Christian and Muslim religious doctrine and evidently wanted only to be more effective in his struggle to supplant Western influences. Despite the vagueness of his purpose, he was an effective leader and gathered a cohesive body of disciples. After his death, his followers disputed whether he really claimed to be a prophet and if so what he meant by his prophethood. Nonetheless, his devotees formed a community of believers and elected a khalīfah (caliph) to lead them.


Death of a Liar
He asked for it!!

[size=-1]Qadianis have always tried to shroud the death of MirzaGhulam in mystery. If you ask them what was the cause of death of MirzaGhulam, they would say: Natural Cause. They claim that that he died recitingthe name of Allah etc.
----->Kematian Tragis Nabi Palsu Mirza Ghulam Ahmad
Tomb of The Promised Messiah, Hadhrat Mirza Ghulam

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-3-2012 11:25 AM | Show all posts
Reply 1# bluezink

MIRZA GHULAM AHMAD QADIANI....

FATWA DARI NEGERI PERLIS

Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis yang bersidang pada Selasa 12 Oktober 2010 mengenai ajaran Qadiani memutuskan:

Ajaran Qadiani adalah satu ajaran yang menyalahi ajaran Islam yang sebenar. Para penganutnya dikira sesat dan boleh terkeluar dari Islam. Oleh itu, umat Islam adalah dilarang mengamal ajaran, pegangan dan fahaman ajaran Qadiani, menjadi ahli, mengetuai, memimpin, memberi ceramah, mengadakan kelas pendidikan dan pembelajaran, mengadakan apa-apa aktiviti ekonomi, sosial, program persembahan kesenian dan kebudayaan serta aktiviti-aktiviti lain yang bertujuan untuk menghidup, menyebar dan mengembangkan ajaran ini.

Orang-orang Islam adalah dilarang memiliki, menyimpan, mencetak, menjual, termasuk mengedarkan filem, rakaman audio, pamplet, buku-buku, majalah atau apa-apa terbitan, risalah dan apa-apa dokumen, menggunakan sebarang bentuk lambang, rajah atau tanda-tanda yang boleh mengaitkan ajaran Qadiani dengan ajaran Islam yang sebenar.

*Keputusan Jawatankuasa ini telah diangkat kepada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) dan telah diperakukan dalam mesyuarat yang bersidang pada 7 Disember 2010.


Sumber : http://mufti.perlis.gov.my/informasi/-koleksi-fatwa/fatwa-akidah/103-fatwa-tentang-ajaran-qadiani

FATWA DARI NEGERI SABAH

Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Negeri Sabah, bil 3/2006 telah bersidang pada 13-14 Disember 2006 Miladiah / 22-23 Zulkaedah 1427 Hijriah, bertempat di Bilik Mesyuarat, Pejabat Mufti Negeri Sabah, Kota Kinabalu, Sabah bagi membincangkan mengenai perkara 'AJARAN QADIANI dan telah memutuskan untuk diwartakan di Negeri Sabah bahawa:

A) Ajaran Qadiani adalah ajaran sesat dan boleh membawa kepada murtad. Mana-mana orang Islam yang terlibat dengannya boleh mejadi murtad. Oleh itu, umat Islam adalah dilarang dan haram melibatkan diri dengannya dan siapa yang telah terlibat hendaklah segera keluar dan bertaubat.

B) Bahawa pengharaman ini meliputi:

i. Apa-apa variasi, versi, bentuk atau cabang mana-mana ajaran tersebut di ( A ) di atas, dan termasuk apa-apa pegangan ideologi, falsafah atau sistem amalan yang tidak diakui dan bertentangan dengan syariat Islam dan pegangan oleh Ahli Sunnah Waljamaah;

ii. Apa-apa bahan publisiti termasuklah apa-apa terbitan sama ada yang dicetak, bertulis, ditaip atau dikeluarkan dengan apa-apa cara lain dan apa-apa bentuk untuk dibaca, dilihat atau didengar yang berkaitan dengan ajaran di ( A ) di atas.

Oleh itu, umat Islam adalah dilarang mengamal ajaran, pegangan dan fahaman Ajaran Qadiani, menjadi ahli, mengetuai, memimpin, memberi ceramah, mengadakan kelas pendidikan dan pembelajaran, mengadakan apa-apa aktiviti ekonomi, sosial, program persembahan kesenian dan kebudayaan dan aktiviti-aktiviti lain yang bertujuan untuk menghidup, menyebar dan mengembangkan ajaran ini.

Orang-orang Islam adalah juga dilarang memiliki, menyimpan, mencetak, menjual termasuk mengedarkan filem, rakaman audio, pamphlet, buku-buku, majalah atau apa-apa terbitan, risalah dan apa-apa dokumen, menggunakan sebarang bentuk lambang, rajah atau tanda-tanda yang boleh mengaitkan ajaran Qadiani dengan ajaran Islam.
Status Penwartaan:
Diwartakan
Tarikh Diwartakan:
13 Sep, 2007


Sumber : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/ajaran-qadiani

BERITA TENTANG AJARAN QADIYANI

Qadiani ada 200 juta pengikut seluruh dunia

KUALA LUMPUR - Ajaran Qadiani atau Jamaah Ahmadiyya Muslim yang cuba dihidupkan semula di Malaysia ternyata menimbulkan kegemparan di kalangan umat Islam.

Sebenarnya, ajaran itu telah bertapak di Malaysia pada tahun 1930-an yang mana ketika itu aktiviti mereka berpusat di Jeram, Kuala Selangor.

Ini bermakna hampir 80 tahun ajaran Qadiani sudah menyusup masuk sehingga satu persidangan diadakan antara ulama dan Sultan Selangor pada tahun 1953 setelah kerajaan menerima bantahan masyarakat pada ketika itu.

Akhirnya pada tahun 1975, Jawatankuasa Fatwa Selangor mengisytiharkan Qadiani bukan ajaran Islam kerana bertentangan dengan Islam yang sebenar seperti pemimpin ajaran itu yang mendakwa sebagai Nabi dan menerima wahyu.

Ada pula pemimpin Qadiani yang mendakwa diri mereka sebagai Nabi Isa dan Imam Mahdi serta mempunyai mukjizat manakala ibadah haji didakwa boleh dilakukan di Qadian, Pakistan serta terdapat aktiviti mengubah ayat-ayat al-Quran.

Kemunculan terbaru Qadiani menyebabkan ada yang marah dan tidak kurang pula yang risau kalau-kalau ahli keluarga mereka secara tidak sengaja terjebak dalam ajaran Qadiani yang mana ciri dan perbuatannya begitu mirip kepada amalan Islam.

Lebih membimbangkan, kepimpinan Qadiani terbaru yang dikepalai oleh seorang warga emas telah menjalankan aktiviti mereka secara terang-terangan di Selayang tanpa mempedulikan sensitiviti orang sekeliling.

"Saya cukup takut anak-anak muda kampung terpengaruh kerana apa yang saya tahu pendekatan Qadiani cukup berhemah.

"Sama ada anda percaya atau tidak, saya sendiri pernah diajak mendalami ajaran mereka, sungguh tidak patut," kata seorang penduduk kepada Kosmo! baru-baru ini.

Pengikut Qadiani dikatakan 'berani' meluaskan pengaruh mereka kembali disebabkan pertubuhan itu dinaungi oleh rangkaian antarabangsa.

Difahamkan mereka mempunyai kira-kira 200 juta penganut ajaran itu di seluruh dunia meliputi negara-negara Asia, Afrika, Australia, Eropah termasuk negara-negara utara dan selatan Amerika.

Tidak seperti pertubuhan sesat lain, Qadiani atau Ahmadiyya Muslim Community (AMC) mempunyai kewangan yang paling kukuh sehingga mampu memiliki stesen TV satelit sendiri yang boleh diakses di laman web.

Melalui teknologi itu juga, segala aktiviti mahu pun perkembangan semasa Qadiani dapat diketahui dan membuktikan ajaran tersebut bertaraf global di samping terdapat lebih daripada 25 terjemahan bahasa seperti bahasa Jepun dan Uzbek dalam web itu.

Selain sarat dengan pelbagai informasi tentang ajaran, antara yang boleh dilihat ialah beberapa paparan dokumentari, kenyataan akhbar, buletin semasa, tafsiran al-Quran yang mempunyai lebih 100 bahasa termasuk bahasa Melayu.

Terkini, pengendalinya memaklumkan, laman web itu kini boleh dilayari menerusi telefon bimbit.

Sesungguhnya, teknologi menjadi 'pertaruhan' penting dalam mengembangkan ajaran itu.

Dalam satu temu bual dengan pegawai di Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), mereka memberitahu, dalam usaha untuk membanteras ajaran itu, pernah suatu ketika JAIS didatangi pemimpin terbesar Qadiani yang cuba menghalang usaha murni JAIS.

"Mereka ada rantaian antarabangsa tetapi kita sentiasa mencari jalan untuk melumpuhkan Qadiani di Malaysia," kata Penolong Pengarah Bahagian Perhubungan Awam dan Penerbitan JAIS, Mohd. Hidayat Abd. Rani.

Apa juga halangan yang ditempuh oleh pihak berkuasa, pertubuhan itu perlu dilumpuhkan kerana bukan sahaja boleh menjejaskan keselamatan negara malah boleh merosakkan akidah generasi muda yang kini dihambat dengan pelbagai teori kehidupan.
__________________



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2012 12:08 PM | Show all posts
Hadis Nabi SAW. Aku tinggalkan kamu 2 perkara..Jika kamu berpegang kepada nya kamu tidak akan sesat selama-lamanya. Alquran dan sunahku..
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2012 08:42 AM | Show all posts
hadui.. perosak agama..... neraka la tempatnye...
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2012 07:07 PM | Show all posts
Jaga2lah...
Dalam Islam sendiri akan berpecah kepada 73 puak, dan hanya 1 yang akan diterima Allah SWT kelak..
Moga kita semua terhindar dari sebarang perkara yang tidak diingini..

Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2012 07:46 AM | Show all posts
Hadis Nabi SAW. Aku tinggalkan kamu 2 perkara..Jika kamu berpegang kepada nya kamu tidak akan sesat  ...
hjrayle Post at 29-2-2012 18:08



    yeup setuju sesangat
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 4-3-2012 01:38 PM | Show all posts
Tgk muka dia pun x konfiden jek....
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2012 02:27 PM | Show all posts
Sedikit maklumat yang saya dapat mengenai ajaran Qadiani...

AJARAN QADIANI
(AHMADIAH/QADINIAH)


Pendahuluan

Ajaran Qadiani ialah suatu ajaran yang diasaskan ioleh Mirza Ghulam Ahmad Qadiani di India pada tahun 1889. Ajaran ini adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan terkeluar dari agama Islam.

Perkataan Ahmadiah adalah disandarkan kepada nama Mirza Ghulam Ahmad sendiri iaitu pengasas ajaran ini. Qadiani pula adalah diambil dari nama kampung atau kawasan tempat lahirnya Mirza yang terletak di daam daerah Gurdaspur, India. Dengan demikian, ajaran ini dikenali juga dengan nama ajaran Qadiani atau Kadiyani bersandarkan kepada nama kawasan tempat lahirnya Mirza.

Ajaran ini telah tersebar hampir ke seluruh dunia sejak awal abad kedua puluh hingga sekarang oleh mubaligh-mubaligh atau pengikut-pengikut ajaran ini, atas nama agama Islam walaupun ianya tidak pernah diiktiraf oleh agama Islam sendiri.

Siapa Mirza Ghulam Ahmad , Qadiani?


      Keturunan

Mirza Ghulam Ahmad dilahirkan pada tahun 1839 di Kampung Qadian dalam daerah Gurdaspur pada peringkat akhir pemerintahan Sikh di situ. Bapanya bernama Mirza Ghulam Murtaza bin mirza Atta Muhammad. Beliau berketurunan Borlas dari bangsa Monghul. Tetapi tidak berapa lama kemudian, beliau mendakwa mendapat ilham bahawa beliau berasal dari bangsa Parsi. Keturunannya dipercayai berasal dari Samarkand, kemudian berpindah ke India dan menetap di Qadian.


      Pendidikan

Pendidikan awal Mirza Ghulam Ahmad dimulai dengan pengajian membaca Al-Quran dan beberapa buah buku Parsi. Apabila berumur 10 tahun, beliau belajar bahasa Arab. Di kala berumur 17 tahun, beliau belajar ilmu-ilmu nahu, mantiq dan falsafah secara berguru. Beliau belajar ilmu perubatan dengan ayahnya sendiri. Beliau tidak mempelajari ilmu agama dengan sesiapapun cuma secara belajar sendiri sahaja. Beliau menerima pelajaran di rumah hingga ke peringkat menengah (Middle Class). Beliau seorang yang kuat belajar. Guru-gurunya yang mengajar nahu, mantiq (Logic) dan falsafah ialah Maulavi Fazlilillahi, Maulavi Fazli Ahmad dan Maulavi Gul Ali Shah. Ayahnya sendiri seorang ahli ilmu perubatan (Physician) yang berpengalaman.


      Pekerjaan

Dengan pengetahuan yang ada Mirza bertugas di bawah Penolong Pesuruhjaya Sialkot dengan gaji yang kecil selama 4 tahun (1864-1868). Pada masa ini, beliau belajar sebuah atau dua buah buku Inggeris. Beliau telah cuba mengambil peperiksaan sijil Mukhtar tetapi gagal. Pada tahun 1868, beliau meletakkan jawatan dan pulang ke Qadian menjaga tanah dan harta sendiri. Tetapi sebahagian besar masanya ditumpukan untuk menatap Al-Quran serta buku-buku Tafsir dan Hadith.


      Kehidupan

Kehidupan awal Mirza adalah susah dan miskin seperti juga orang-orang biasa. Hanya setelah dakwaan-dakwaannya mendapat perhatian dan berjaya, beliau mula mendapat hidup senang. Dalam tahun 1907 beliau menulis : “…dulu saya tidak dikenali, hidup di kampung terpencil, Qadian dan tidur di ceruk sudut. Kemudian Allah telah menukarkan dunia ini kepada saya dan menolong saya dengan kemenangan demi kemenangan. Dulu sebenarnya saya tidak pernah ada harapan untuk mendapat 10 rupee sebulan. Tetapi sekarang saya dapat menerima kira-kira 300 rupee atau lebih  lagi. Mereka telah menghantarkan kepada saya wang dan emas dan saya tidak tahu nama mereka”.


      Kahwin Dan Anak

Perkahwinan Mirza yang pertama ialah pada tahun 1852 atau 1853 iaitu dengan seorang daripada kalangan keluarganya sendiri. Beliau mendapat dua orang anak iaitu Mirza Sultan Ahmad dan Mirza Fazal Ahmad. Dalam tahun 1891, beliau menceraikan isterinya. Tahun 1884 beliau mengahwini anak perempuan Nawab Nasir, Delhi. Anak-anaknya yang lain adalah dengan isterinya ini iaitu tiga orang. Mereka ialah:

   1. Mirza Bashiruddin Mahmood
   2. Mirza Bashir Ahmad (Pengarang Sirat Al-Mahdi)
   3. Mirza Sharif Ahmad

      Kesihatan

Semasa muda Mirza selalu diserang penyakit hysteria di mana kadang-kadang beliau pernah rebah dan tidak sedarkan diri. Mirza sendrii pernah menganggap penyakitnya itu sebagai hysteria dan tekanan perasaan (Melancholia). Beliau juga diserang penyakit kencing manis (diabetes) dan kencing besel (copious urination). Beliau sering mengamalkan latihan rohani (spiritual exercise) dan disiplin diri yang ketat. Beliau pernah berpuasa enam bulan tanpa henti.


Sikap Dan Tingkahlaku

Pada masa kanak-kanak, Mirza adalah seorang budak yang ‘simple’ dan tidaklah begitu cerdik. Beliau tidak tahu bagaimana memutarkan jarum jam. Kalau dia hendak mengetahui masa, beliau mengambil jam dari poketnya lalu membilang dengan tangan bermula dari angka satu. Beliau membilang kuat-kuat supaya tidak lupa kerana beliau seorang pelupa. Kadang kala beliau tidak dapat membezakan kasut kiri dan kanan. Mirza juga seorang yang bercakap keras dan kasar serta menggunakan bahasa yang kesat bila menjawab tuduhan-tuduhan lawannya. Dalam syairnya untuk menghentam orang yang tidak mempercayainya, beliau berkata: “Seteru-seteru itu macam babi; perempuan-perempuan mereka macam anjing”.


Meninggal Dunia

Setelah Mirza mengisytiharkan dirinya sebagai Al-Masih yang dijanjikan (The Promised Messiah) pada tahun 1891 dan sebagai nabi Allah pada tahun 1901, maka ulama-ulama Islam mula menyerang dakwaannya itu. Antara mereka termasuklah Maulana Sana’ullah Amritsari, pengarang (penyunting) buku Ahli-Hadith.

Pada 5hb. April, tahun 1907, Mirza dengan lantang menjawab dan mencabar Maulana Sana’ullah di atas tuduhannya itu. Antara lain Mirza berkata: “Jika saya ini pembohong dan penipu maka saya akan mati pada masa kau masih hidup kerana saya tahu bahawa hidup seorang pembohong itu tidak akan panjang; dia akan mati sebagai seorang yang gagal pada masa lawannya masih hidup. Tetapi jika saya bukan pembohong malah diutuskan Allah dan juga sebagai Al-Masih yang dijanjikan maka saya harap dengan kekuasaan Allah, kau tidak akan dapat lari balasan-Nya. Dengan itu, justeru balasan itu hanya di tangan Allah, maka penyakit yang mematikan manusia seperti taun tidak akan mengenakan kau selagi saya masih hidup sebagai bukti saya ini pembohong”.

Tetapi setahun selepas itu iaitu pada 25hb. Mei, 1908, Mirza jatuh sakit akibat penyakit ceret-beret di Lahore. Padai masa itu juga, beliau diserang penyakit cerah muntah (taun). Pada keesokan harinya, 20hb. Mei, 1908, Mirza menghembuskaan nafasnya yang terakhir. Mengikut bapa mertuanya: ‘Di malam Hazrat Mirza sedang tenat itu saya telah mendampinginya. Lalu beliau mengucapkan kepada saya: “Tuan sahib, saya ini diserang penyakit tuan”. Selepas itu saya tidak dengar lagi dia bercakap denga jelas sehingga dia menghembuskan nafansya yang terakhir pada pukul 10 malam”. Beliau dikuburkan di Qadian yang sekarang ini di dalam negara Pakistan.


Bagaimana Munculnya Ajaran Qadiani


      Faktor Dalam Diri Mirza  Ghulam Ahmad

Mirza Ghulam Ahmad adalah seorang yang kuat dan tekun belajar. Dia berminat dalam bidang tafsir Al-Quran dan Al-hadith. Beliau juga adalah seorang yang bercita-cita tinggi dan amat sensitif dengan kedudukan agama Islam pada masa itu yang sentiasa diancam oleh pengaruh luar khasnya kebudayaan Inggeris dan agama Kristian.
Pada masa inilah Mirza telah bangun mempertahankan Islam dan menyerang Kristian. Beliau telah menulis risalah-risalah dan mengarang buku untuk mempertahankan Islam. Antaranya Baharin-I-Ahmadiah. Mirza telah dipuji atas hasilnya itu. Dan ini akhirnya menjadikannya merasa sangat bijak, pandai dan berjasa kepada Islam. Akhirnya pula beliau merasa cukup sesuai untuk membuat dakwaan luar biasa ke atas dirinya seperti ‘reformer’ (mujaddid), Al-Mahdi dan lain-lain lagi. Di sinilah bermulanya penyelewengan-penyelewengan lain yang melahirkan ajaran Qadiani ini.


      Faktor Luar Alam Sekitar

Pada akhir abad ke-19, umat Islam termasuk di India menghadapi pelbagai keadaan. Ulama-ulama bercakaran pendapat mengikut mazhab masing-masing. Perang mazhab sering mencetuskan keganasan yang mengakibatkan perpecahan. Imej ulama telah rosak. Ramai ahli sufi olok-olok mendakwa boleh menunjukkan sesuatu yang ajaib dan mendakwa menerima ilham daripada Allah. Mereka menarik minat masyarakat. Di samping itu, Punjab tempat lahirnya Mirza Ghulam Ahmad menjadi pusat konflk pemikiran karut-marut dan kejahilan di dalam agama. Mereka menderita akibat pemerintahan Sikh sejak lapan puluh tahun dahulu. Ajaran Islam yang sebenarnya hampir hilang. Masyarakat Islam menjadi pudar, kosong fikiran dan ragu-ragu.

Kekalahan orang-orang India dalam pemberontakan 1857 menentang penjajah Inggeris menambahkan lagi keperluan kepada seorang pemimpin yang mempunyai sifat kepimpinan yang teristimewa (charismatic). Segolongan orang Islam menunggu kemunculan Isa yang dijanjikan sebagaimana yang diberitahu kepada mereka. Maka dari keadaan dan peluang ini, bangkitnya Mirza Ghulam Ahmad membuat berbagai-bagai dakwaan berkenaan dengan idirnya.


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-3-2012 02:32 PM | Show all posts

Pengaruh Nuruddin Ke Atas Mirza Ghulam Ahmad


Siapa Nuruddin?

Nuruddin Bhairawi dilahirkan di Kampung Bhaira, Punjab, Pakistan Barat pada tahun 1841. Beliau mempelajari bahasa Parsi, tulisan dan bahasa Arab permulaan. Beliau sebenarnya seorang ahli perubatan tradisi India yang memegang gelaran ‘Hakim’. Nuruddin Bhairawi orang yang kedua di dalam ajaran Qadiani ini selepas Ghulam Ahmad. Malah setengah pengkaji berpendapat bahawa beliaulah orang yang sebenarnya menghasut Mirza melakukan pentyelewengan di dalam ajaran ini.


Hubungan Nuruddin Dan Mirza

Perhubungan Nuruddin dengan Mirza bermula pada tahun 1885 di Qadian. Terdapat banyak persamaaan idea antara Nuruddin dan Mirza. Sehinggakan apabila Mirza menulis bukunya “Barahin Ahmadiah”, Nuruddin menulis bukunya “Tasdiq Barahin Ahmadiah” untuk menyokong Mirza. Betapa dalamnya kepercayaan Nuruddin kepada Mirza dapat ditunjukkan dalam cerita ini : Apabila Mirza mengarang Fath Al-Islam dan Tawdhih Al-Maram, seorang bertanyakan Nuruddin sebelum beliau melihat buku-buku itu, “Apakah sebarang nabi akan muncul selepas Nabi Muhammad? Jawabnya, “Tidak”. “Jika ada orang yang mendakwa menjadi Nabi?”. Jawabnya, “Kita tengok dulu dia itu benar atau tidak. Kalau benar saya akan terima, malah kalau Al-Masih itu mendakwa membawa syariat baru dan membatalkan Al-Quran, saya tidak menafikannya. Ini kerana jika kita telah mengakui (Mirza Ghulam Ahmad) sebagai benar dan telah diutuskan Allah, maka apa saja yang dia kata tentunya benar dan kita mesti fikirkan bahawa maksud Khatami An-Nabiyyin (nabi terakhir) di dalam Al-Quran itu tentu mempunyai makna yang lain”.


Nuruddin Mempengaruhi Mirza

PAda awal tahun 1891, Nuruddin telah menghantar surat kepada Mirza memintanya supaya mengisytiharkan dirinya sebagai Al-Masih yang dijanjikan. Dalam surat jawapannya kepada Nuruddin, Mirza menulis bahawa dia tidak bercadang untuk membuat dakwaan demikian. Beliau hanya ingin menjadi seorang hamba Allah yang taat. Tetapi kemudian dalam tahun yang sama Mirza menerima gagasan Nuruddin itu.

   

Kesan Kepada Mirza

Implikasi dari penerimaan Mirza itu, menampakkan bahawa Mirza sebenarnya seorang yang lemah dan tidak cekal. Dia senang dipengaruhi oleh orang lain. Kesan daripada ini terdapat dua peringkat dalam hasil karya Mirza iaitu:

      Peringkat Pertama:

Mengandungi karya-karya yang membuktikan sahnya agama Islam dan membatalkan agama-agama lain. Dalam karya-karya ini tidak terdapat dakwaan menjadi Al-Masih. Antara karya-karyanya itu ialah Barahin Ahmadiah, surmahi-Chashor-I-Arya dan Shahna-I-haq.

      Peringkat kedua:

Bermula dengan dakwaannya menjadi Al-Masih kemudian diikuti dengan dakwaan-dakwaan lain berkenaan dengan dirinya. Dalam karya -karya ini penuh dengan sikap sombong dan mulia diri daripada masa yang lalu. Karya pertamanya di peringkat ini ialah Fath Al-Islam yang dikeluarkan pada tahun 1891 di mana di dalam buku inilah beliau mendakwa dirinya sebagai bayangan kepada Al-Masih yang dijanjikan. Mirza Bashir Ahmad dalam bukunya Sirat Al-Mahadi mengatakan bahawa Al-Masih Isa telah mati.

Kandungan Ajaran Qadiani

Kandungan ajaran Qadiani yang bertentangan dengan Islam itu boleh dilihat dari  dakwaan-dakwaan Mirza Ghulam Ahmad dan perbuatan-perbuatannya.


      Siri Dakwaan Mirza

Mula-mula pada tahun 1885, Mirza Ghulam Ahmad mendakwa dirinya sebagai reformasi (mujaddid) kemudian pada tahun 1891, beliau mendakwa sebagai Imam Mahadi yang ditunggu-tnggu kemudian beliau dihasut oleh Nuruddin supaya mendakwa dirinya sebagai Al-Masih yang dijanjikan dan ini juga dilakukannya pada tahun 1891. Kemudian pada tahun 1901, beliau mengakui dirinya sebagai nabi. Di samping itu, pada 1hb. November 1904, beliau mendakwa dirinya sebagai penjelmaan Krishna unutk orang-orang Hindu di samping sebagai Isa Al-Masih untuk orang-orang Islam dan Kristian.


      Dakwaan Sebagai Imam Mahdi

Sebelum Mirza Ghulam Ahmad, golongan-golongan Syiah telah terlebih dahulu mendakwa kedatangan Imam Mahdi dari kalangan tokoh-tokoh mereka. Umpamanya Syiah Sabaiah menganggap Ali bin Abi Talib adalah Imam Mahdi yang akan datang lagi ke dunia pada akhir zaman, Syiah Imamiah Ithna-Asyariyyah menganggap Muhammad bin Hassan Al-Asykari, Imam mereka yang kedua belas sebagai Imam Mahdi. Dia sekarang dalam keadaan ghaib dan akan keluar lagi sebagai Imam Mahdi. Dan golongan-golongan lain lagi yang mendakwa mempunyai Imam Mahdi masing-masing. Dengan demikian, tidak hairanlah jika Mirza Ghulam Ahmad yang mendakwa dirinya berjasa kepada Islam, mendakwa dirinya sebagai Imam Mahdi.


      Dakwaan

Seperti juga kepercayaan Kristian dan Yahudi, Mirza Ghulam Ahmad mempercayai bahawa nabi Allah Isa a.s. itu adalah telah mati sebagaimana kematian manusia biasa. Tetapi berlainan dari Kristian, beliau mendakwa mendapat ilham daripada Allah pada tahun 1890 bahawa Isa tidak mati di atas palang. Malah sebenarnya apabila beliau pengsan di atas palang, beliau diturunkan dalam keadaan luka. Kemudian kononnya apabila beliau benar-benar sembuh, beliau pun lari ke Kashmir dan mati di sana dalam keadaan biasa dan kuburnya terdapat di Srinagar, Kashmir.


      Dakwaan Sebagai Al-Masih

Pada mulanya kepercayaan Mirza kepada nabi Allah Isa a.s. sama dengan kepercayaan orang-orang Islam yang lain. Tetapi pada tahun 1891 di atas desakan kawannya Nuruddin, Mirza mendakwa dirinya sebagai Isa Al-Masih. Dengan demikian, supaya sesuai dengan dakwaannya, Mirza tidak lagi berpegang bahawa Isa Al-Masih yang akan turun itu adalah Isa ibn Mariam tetapi kononnya Al-Masih dari kalangan penganut agama Islam dan pengikut Nabi Muhammad saw. Tetapi ianya masih tetap mempunyai ciri-ciri, sifat-sifat dan peranan-peranan yang sama dengan Al-Masih ibn Mariam yang dijanjikan itu. Dan dengan demikian juga, Isa ibn Mariam itu tidak akan turun lagi kerana beliau (Mirza Ghulam Ahmad) sendiri yang telah menggantikannya. Untuk menguatkan lagi hujah ini beliau terus mengatakan bahawa Isa ibn Mariam itu telah mati bukan diangkat ke langit oleh Allah. Orang yang mati tidak mungkin akan hidup dan turun ke dunia lagi.
Dakwaan ini terkandung di dalam buku-bukunya, antaranya: Fath Al-Ilam, Tawdhih Al-Maram dan ‘Izalah Al-Awhan.

Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2012 02:55 PM | Show all posts
saudara wartakita tak nak cerita Ahmadiyah dekat Indonesia ... dengar cerita jumlah pengikut ajaran sesat nih.... ramai
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2012 03:25 PM | Show all posts
Reply 10# HangPC2

Neyh sedikit yang saya dapat tentang  ajaran neyh di Indonesia sana tue..

Sejarah Ahmadiyah – Asal usul Ahmadiah Indonesia

. Ahmadiah merupakan sebuah gerakan keagamaan Islam yang didirikan pada tahun 1889 di Negara bagian Punjab, India tepatnya di Qadian, didirikan oleh Mirza Ghulam Ahmad yang mengaku sebagai Mujaddid, al Masih dan al Mahdi. Jemaat ini merupakan organisasi keagamaan international yang telah tersebar ke lebih dari 185 negara di dunia. Pergerakan Jemaat Ahmadiyah dalam Islam adalah suatu organisasi keagamaan dengan ruang lingkup internasional yang memiliki cabang di 174 negara tersebar di berbagai belahan dunia seperti Afrika, Amerika Utara, Amerika Selatan, Asia, Australia, Eropa dan termasuk Indonesia. Jemaat Ahmadiyah Internasional juga telah menerjemahkan al Quran ke dalam bahasa-bahasa besar di dunia, sedangkan Jemaat Ahmadiyah di Indonesia telah menerjemahkan al Quran dalam bahasa Indonesia, Sunda, dan Jawa.

Para pengikut Ahmadiyah, yang disebut sebagai Ahmadi atau Muslim Ahmadi, terbagi menjadi dua kelompok. Kelompok pertama ialah “Ahmadiyya Muslim Jama’at” (Ahmadiyah Qadian) Pengikut kelompok ini di Indonesia membentuk organisasi bernama Jemaat Ahmadiyah Indonesia, yang telah berbadan hukum sejak 1953 (SK Menteri Kehakiman RI No. JA 5/23/13 Tgl. 13-3-1953). Kelompok kedua ialah “Ahmadiyya Anjuman Isha’at-e-Islam Lahore” (Ahmadiyah Lahore). Di Indonesia, pengikut kelompok ini membentuk organisasi bernama Gerakan Ahmadiyah Indonesia, yang mendapat Badan Hukum Nomor I x tanggal 30 April 1930. Anggaran Dasar organisasi diumumkan Berita Negara tanggal 28 November 1986 Nomor 95 Lampiran Nomor 35. Atas nama Pemerintah Indonesia, Menteri Agama, Menteri Dalam Negeri, dan Jaksa Agung Indonesia pada tanggal 9 Juni 2008 telah mengeluarkan Surat Keputusan Bersama, yang memerintahkan kepada penganut Ahmadiyah untuk menghentikan kegiatannya yang bertentangan dengan Islam.


Ahmadiyah Qadian

Tiga pemuda dari Sumatera Tawalib yakni suatu pesantren di Sumatera Barat meninggalkan negerinya untuk menuntut Ilmu. Mereka adalah (alm) Abubakar Ayyub, (alm) Ahmad Nuruddin, dan (alm) Zaini Dahlan. Awalnya meraka akan berangkat ke Mesir, karena saat itu Kairo terkenal sebagai Pusat Studi Islam.

Namun Guru mereka menyarankan agar pergi ke India karena negara tersebut mulai menjadi pusat pemikiran Modernisasi Islam. Sampailah ketiga pemuda Indonesia itu di Kota Lahore dan bertemu dengan Anjuman Isyaati Islam atau dikenal dengan nama Ahmadiyah Lahore. Setelah beberapa waktu disana, merekapun ingin melihat sumber dan pusat Ahmadiyah yang ada di desa Qadian. Dan setelah mendapatkan penjelasan dan keterangan, akhirnya mereka Bai’at di tangan Hadhrat Khalifatul Masih II r.a., Hadhrat Mirza Basyiruddin Mahmud Ahmad r.a. Kemudian tiga pemuda itu memutuskan untuk belajar di Madrasah Ahmadiyah yang kini disebut Jamiah Ahmadiyah.

Merasa puas dengan pengajaran disana, Mereka mengundang rekan-rekan pelajar di Sumatera Tawalib untuk belajar di Qadian. Tidak lama kemudian duapuluh tiga orang pemuda Indonesia dari Sumatera Tawalib bergabung dengan ketiga pemuda Indonesia yang terdahulu, untuk melanjutkan studi juga baiat masuk ke dalam Jemaat Ahmadiyah. Dua tahun setelah peristiwa itu, para pelajar Indonesia menginginkan agar Hadhrat Khalifatul Masih II r.a. berkunjung ke Indonesia. Hal ini disampaikan (alm) Haji Mahmud – juru bicara para pelajar Indonesia dalam Bahasa Arab. Respon positif terlontar dari Hadhrat Khalifatul Masih II r.a.. Ia meyakinkan bahwa meskipun beliau sendiri tidak dapat mengunjungi Indonesia, beliau akan mengirim wakil beliau ke Indonesia. Kemudian, (alm) Maulana Rahmat Ali HAOT dikirim sebagai muballigh ke Indonesia sebagai pemenuhannya. Tanggal 17 Agustus 1925, Maulana Rahmat Ali HAOT dilepas Hadhrat Khalifatul Masih II r.a berangkat dari Qadian. Tepatnya tanggal 2 Oktober 1925 sampailah Maulana Rahmat Ali HAOT di Tapaktuan, Aceh. Kemudian berangkat menuju Padang, Sumatera Barat. Banyak kaum intelek dan orang orang biasa menggabungkan diri dengan Ahmadiyah.

Pada tahun 1926, Disana, Jemaat Ahmadiyah mulai resmi berdiri sebagai organisasi. Tak beberapa lama, Maulana Rahmat Ali HAOT berangkat ke Jakarta, ibukota Indonesia. Perkembangan Ahmadiyah tumbuh semakin cepat, hingga dibentuklah Pengurus Besar (PB) Jemaat Ahmadiyah dengan (alm) R. Muhyiddin sebagai Ketua pertamanya. Terjadilah Proklamasi kemerdekaan RI pada 17 Agustus 1945.

Di dalam meraih kemerdekaan itu tidak sedikit para Ahmadi Indonesia yang ikut berjuang dan meraih kemerdekaan. Misalnya (alm) R. Muhyiddin. Beliau dibunuh oleh tentara Belanda pada tahun 1946 karena beliau merupakan salah satu tokoh penting kemerdekaan Indonesia. Juga ada beberapa Ahmadi yang bertugas sebagai prajurit di Angkatan Bersenjata Republik Indonesia, dan mengorbankan diri mereka untuk negara. Sementara para Ahmadi yang lain berperan di bidang masing-masing untuk kemerdekaan Indonesia, seperti (alm) Mln. Abdul Wahid dan (alm) Mln. Ahmad Nuruddin berjuang sebagai penyiar radio, menyampaikan pesan kemerdekaan Indonesia ke seluruh dunia. Sementara itu, muballigh yang lain (alm) Mln. Sayyid Syah Muhammad merupakan salah satu tokoh penting sehingga Soekarno, Presiden pertama Republik Indonesia, di kemudian hari menganugerahkan gelar veteran kepada beliau untuk dedikasi beliau kepada negara.

Di tahun lima puluhan, Jemaat Ahmadiyah Indonesia mendapatkan legalitas menjadi satu Organisasi keormasan di Indonesia. Yakni dengan dikeluarkannya Badan Hukum oleh Menteri Kehakiman RI No. JA. 5/23/13 tertanggal 13-3-1953. Ahmadiyah tidak pernah berpolitik, meskipun ketegangan politik di Indonesia pada tahun 1960-an sangat tinggi. Pergulatan politik ujung-ujungnya membawa kejatuhan Presiden pertama Indonesia, Soekarno, juga memakan banyak korban. Satu lambang era baru di Indonesia pada masa itu adalah gugurnya mahasiswa kedokteran Universitas Indonesia, Arif Rahman Hakim, yang tidak lain melainkan seorang khadim Ahmadiyah. Dia terbunuh di tengah ketegangan politik masa itu dan menjadi simbol bagi era baru pada masa itu. Oleh karena itu iapun diberikan penghargaan sebagai salah satu Pahlawan Ampera. Di Era 70-an, melalui Rabithah Alam al Islami semakin menjadi-jadi di awal 1970-an, para ulama Indonesia mengikuti langkah mereka. Maka ketika Rabithah Alam al Islami menyatakan Ahmadiyah sebagai non muslim pada tahun 1974, hingga MUI memberikan fatwa sesat terhadap Ahmadiyah.

Sebagai akibatnya, Banyak mesjid Ahmadiyah yang dirubuhkan oleh massa yang dipimpin oleh ulama. Selain itu, banyak Ahmadi yang menderita serangan secara fisik. Periode 90-an menjadi periode pesat perkembangan Ahmadiyah di Indonesia bersamaan dengan diluncurkannya Moslem Television Ahmadiyya (MTA). Ketika Pengungsi Timor Timur yang membanjiri wilayah Indonesia setelah jajak pendapat dan menyatakan bahwa Timor Timur ingin lepas dari Indonesia, hal ini memberikan kesempatan kepada Majelis Khuddamul Ahmadiyah Indonesia untuk mengirimkan tim Khidmat Khalq untuk berkhidmat secara terbuka. Ketika Tahun 2000, tibalah Hadhrat Mirza Tahir Ahmad ke Indonesia datang dari London menuju Indonesia. Ketika itu beliau sempat bertemu dan mendapat sambuatan baik dari Presiden Republik Indonesia, Abdurahman Wahid dan Ketua MPR, Amin Rais.


Ahmadiyah Lahore

Tahun 1924 dua pendakwah Ahmadiyah Lahore Mirza Wali Ahmad Baig dan Maulana Ahmad, datang ke Yogyakarta. Minhadjurrahman Djojosoegito, seorang sekretaris di organisasi Muhammadiyah, mengundang Mirza dan Maulana untuk berpidato dalam Muktamar ke-13 Muhammadiyah, dan menyebut Ahmadiyah sebagai “Organisasi Saudara Muhammadiyah”.

Pada tahun 1926, Haji Rasul mendebat Mirza Wali Ahmad Baig, dan selanjutnya pengajaran paham Ahmadiyah dalam lingkup Muhammadiyah dilarang. Pada Muktamar Muhammadiyah 18 di Solo tahun 1929, dikeluarkanlah pernyataan bahwa “orang yang percaya akan Nabi sesudah Muhammad adalah kafir”. Djojosoegito yang diberhentikan dari Muhammadiyah, lalu membentuk dan menjadi ketua pertama dari Gerakan Ahmadiyah Indonesia, yang resmi berdiri 4 April 1930
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2012 03:34 PM | Show all posts
Anggota Dewan Dukung Pelarangan Ahmadiyah

MEDAN – Sejumlah anggota Komisi E DPRD Sumut menyatakan mendukung pelarangan Ahmadiyah.Mereka berharap agar pemerintah segera bersikap atas masalah ini.

Anggota Komisi E DPRD Sumut, Nur Hasanah, bahkan khawatir jumlah pengikut Ahmadiyah akan terus bertambah jika tidak ada tindakan tegas. Hal yang sama juga diungkapkan anggota Komisi E lainnya,M Faisal. Saat ini, pengikut Ahmadiyah tersebar di 11 kabupaten/ kota Sumut. KantorWilayah (Kanwil) Kementerian Agama Sumut mencatat, jumlah pengikut Ahmadiyah di Sumut sudah mencapai 4.496 orang pada 2008.

Data ini diungkapkan Kepala Bidang Pekapontren dan Penamas Kanwil Kementerian Agama Sumut Jaharuddin pada rapat dengar pendapat dengan Komisi E DPRD Sumut di Gedung DPRD Sumut di Medan, kemarin. Berdasarkan data itu,jumlah pengikut ajaran Ahmadiyah terbanyak di Dewan Pengurus Wilayah (DPW) Ahmadiyah Sumut yang beralamat di Jalan Pasar III, sekitar Masjid Mubarok, Tuasan Medan,yakni 2.258 orang. Anggota Ahmadiyah di Medan tercatat sebanyak 1.500 orang beralamat yang sama dengan DPW Ahmadiyah Sumut.

Di Kabupaten Langkat,Ahmadiyah beralamat di Dusun IX Cempa,Kecamatan Hinai, dan Tanjung Pura dengan anggota sebanyak 70 orang; di Kabupaten Deliserdang anggota Ahmadiyah sebanyak 20 orang tersebar di Namorambe dan Tanjung Morawa; dan di Kabupaten Karo sebanyak 143 orang dengan alamat di Jalan Udara Ujung No28 Berastagi.

Di Kota Tebing Tinggi, anggotanya 215 orang dengan alamat Jalan Batubara No4; di Kabupaten Simalungun anggota Ahmadiyah sebanyak 50 dengan alamat Desa Dolog Batu Nanggar, Kecamatan Pamatang Bandar; dan di Kota Tanjung Balai beralamat di Jalan Anwar Idris dengan jumlah anggota sebanyak 100 orang.

Di Kabupaten Labuhanbatu, pengikut Ahmadiyah tersebar di Kota Pinang,Torgamba, dan Kualahilir dengan anggota sebanyak 40 orang; di Kabupaten Asahan mereka tersebar di Dusun Lubuk Cui Limapuluh, Buntu Pane Dusun Hoki Afdeling IV PTPN4, dan Tanjung Leidong Sei Puyuh, dengan anggota sebanyak 40 orang. Di Kabupaten Serdangbedagai, anggota Ahmadiyah sebanyak 25 orang yang tersebar di Desa Bah Damar dan Kota Rih.Terakhir,di Padang Lawas, anggotanya sebanyak 45 orang dengan alamat di PIR Trans Sosa II.

Jaharuddin mengatakan, masalah Ahmadiyah sudah menjadi persoalan nasional, bahkan internasional.Oleh karena itu, Kanwil Kementerian Agama Sumut menyerahkan sepenuhnya masalah pembubaran Ahmadiyah kepada pemerintah pusat. “Sama pendapat kita, tapi ini sudah politis. Kita serahkan saja pada pimpinan-pimpinan kita. Kita sama-sama mendorong pemerintah agar membuat sikap yang tegas,”ujarnya.

Dia mengatakan,keberadaan Ahmadiyah menjadi tantangan pemerintah dalam membina dan melindungi umat beragama. Oleh karena itu, pemerintah terus mendorong peran Forum Kerukunan Umat Beragama yang dibentuk di daerah.Secara umum,menurut Jaharuddin,kondisi Sumut masih kondusif. Ketua Majelis Ulama (MUI) Sumut Abdullah Syah yang hadir dalam rapat itu menegaskan bahwa MUI sudah memiliki sikap yang tegas mengenai keberadaan Ahmadiyah.MUI Sumut, ujar Abdullah, terus mendorong agar pemerintah pusat segera menyatakan Ahmadiyah merupakan ajaran sesat dan harus dibubarkan.

“MUI sudah final, tidak ada tawaran,”ujarnya. Dalam waktu dekat,MUI Sumut bahkan akan bertemu dengan Gubernur Sumut untuk merekomendasikan pelarangan Ahmadiyah di daerah ini. Sebelumnya,MUI Sumut sudah berkoordinasi dengan DPRD Sumut, Kejaksaan Tinggi Sumut, dan Kodam I Bukit Barisan mengenai rekomendasi ini. “Kita mengharapkan dukungan DPRD supaya kalau pun tidak memutuskan, paling tidak kita harapkan pemda membuat aturan seperti di Jawa Barat,”ujarnya.

Abdullah mengakui, tidak mudah membubarkan Ahmadiyah, karena pemerintah juga mendapat tekanan dari negara asing,seperti Inggris dan Amerika Serikat. Oleh karena itu, MUI Sumut paling tidak berharap agar pelarangan Ahmadiyah bisa diberlakukan dalam cakupan daerah.

Sebelumnya,Pemko Medan sudah berencana membuat regulasi berupa peraturan wali kota untuk melarang aktivitas atau kegiatan Ahmadiyah di Kota Medan.Dalam rapat Muspida Plus di Kantor Wali Kota Medan,Senin (21/3),Wali Kota Medan Rahudman Harahap menyatakan mereka menampung masukan dari semua pihak untuk menyempurnakan aturan itu.


Sumber : http://www.seputar-indonesia.com/edisicetak/content/view/388554/
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2012 03:38 PM | Show all posts
Inilah Pengakuan Sejumlah Mantan Pengikut Ahmadiyah

Sukabumi (SI ONLINE)-Hasanudin, warga Kampung Baeud, Kecamatan Warungkiara, Sukabumi, Jawa Barat dulunya adalah pengikut aliran sesat Ahmadiyah. Tapi, kini bersama 17 orang warga lainnya ia kembali kepada Islam (ruju' ilal haq).


Apakah ada paksaan untuk kembali kepada Islam?. ’’Saya secara sadar dan tanpa paksaan kembali ke Islam,’’ ujar Hasanudin. Ia mengaku tak nyaman dengan ajaran yang diikutinya selama 20 tahun itu.

Bersama ke-17 warga lainnya dari empat kecamatan di Sukabumi, Hasanudin menggelar ikrar kembali ke Islam di Gedung Dakwah dan Islamic Center Kabupaten Sukabumi, tanggal 16 Maret lalu. Mereka datang ke sana karena ingin mendapatkan pembinaan dari Majelis Ulama Indonesia (MUI) dan pihak terkait lainnya.

Warga Ahmadiyah yang tobat berasal dari Kecamatan Warungkiara, Kecamatan Cibadak, Kecamatan Parakansalak, dan Kecamatan Jampang Tengah.

HAsanudin mengaku selama puluhan tahun tersebut dia tidak merasakan kenyamanan. Karena itu ia berharap bisa menemukan ketenangan setelah kembali ke Islam.

Pernyataan serupa disampaikan oleh tetangganya di Kampung Baeud, Wawan Irwansyah (47). Wawan yang sudah selama 19 tahun menganut Ahmadiyah, awalnya hanya diajak oleh temannya.

Kini, Wawan telah berikrar kembali ke Islam karena merasakan tidak tentram di aliran tersebut. Selain mereka, ada warga Ahmadiyah lainnya yang baru menganut selama satu tahun.

‘’Setelah satu tahun baru merasakan ada yang tidak sesuai,’’cetus Suparman (40), warga Warungkiara. Diakuinya, dia hanya ingin mengetahui dan mempelajari ajaran Ahmadiyah.

Di Kabupaten lainnya, Majelengka, belasan mantan Ahmadi juga kembali kepada Islam. Salah satunya, Herman (62) warga Blok Desa, Desa Karayunan, Kecamatan Cigasong, Kabupaten Majalengka, Jawa Barat.

Herman kini mengakui kekeliruan ajaran Ahmadiyah dan ingin sepenuhnya memeluk ajaran Islam secara murni. ''Saya ikhlas kembali ke Islam. Saya sadar saya selama ini salah. Jadi tanpa paksaan,'' ujarnya.

Herman mengaku mengikuti ajaran Ahmadiyah sejak tahun 1990 karena diajak bosnya saat dia masih bekerja di salah satu pabrik genteng besar di Majalengka. Kemudian ia mengajak istrinya untuk masuk menjadi pengikut Ahmadiyah. Namun, dia tetap membiarkan anak-anaknya untuk tetap memeluk agama lama mereka, Islam.

''Anak-anak saya bahkan belum tahu kalau bapak dan ibunya masuk Ahmadiyah,'' kata Herman. Namun, ketika akhirnya mereka tahu pun, Herman mengaku anak-anaknya bersikap biasa saja.

Kini, Herman bersama 11 warga Majalengka lainnya termasuk juga sang istri telah keluar dari aliran sesat itu karena mengakui Mirza Ghulam Ahmad, pendiri Ahmadiyah, sebagai nabi. Herman, menegaskan, pertaubatan yang dilakukannya itu didasari atas kesadarannya sendiri.

Adapun 10 anggota jemaat Ahmadiyah yang bertaubat adalah warga Desa Sadasari, Kecamatan Argapura, Kabupaten Majalengka. Mereka adalah Eman Aji Widodo (37), Tati Sri Mulyati (34), Endun Abdul Latif (33), Ian Iryanti (30),Carma Supriatna (45), Masturo (40), Sujana (36), Teti Mulyati (34), Tati Nurhayati (42), dan Rodiyah (62).

Kembalinya mereka ke Islam ditandai dengan pembacaan syahadat secara bersama-sama di Masjdi Al Abror Islamic Centre, Jalan Siti Armila, Kecamatan Majalengka, Selasa (15/3) pekan lalu. Pembacaan ikrar paling fundamental para mantan pengikut jemaat Ahmadiyah itu dibimbing oleh Kepala Kantor Agama Kabupaten Majalengka M Athoillah dan sejumlah pemuka agama.

Di Kabupaten Majalengka terdapat sekitar 230 pengikuti Ahmadiyah yang sebagian besar berada di Desa Sadasari. Yang mengejutkan, dari 11 jamaah Ahmadiyah yang kembali masuk Islam itu, tiga orang mengaku sebagai anak perempuan dari pimpinan Ahmadiyah Desa Sadasari, Moh Sahidi. Mereka adalah Tati Sri Mulyati, Teti Mulyati, dan Tati Nurhayati. Pengakuan itu diucapkan ketiganya sebelum mereka mengucapkan kalimat syahadat.

Wilayah Jawa Barat merupakan lahan paling subur bagi penyebaran ajaran Ahmadiyah terutama yang bernaung di bawah Jemaat Ahmadiyah Indonesia (JAI). Sementara organisasi Ahmadiyah satunya adalah Gerakan Ahmadiyah Indonesia (GAI) yang berpusat di Yogyakarta.

Pemerintah Provinsi Jawa Barat memperkirakan di wilayahnya ada 18 ribu pengikut Ahmadiyah yang sebagian besar terangkum dalam JAI. Setelah keluarnya Peraturan Gubernur Jawa Barat Nomor 12/2011 yang melarang penyebaran ajaran Ahmadiyah, beberapa kabupaten termasuk Majalengka mengikuti dengan mengeluarkan peraturan bupati. ''Pemkab Majalengka melarang segala bentuk aktivitas keagamaan jamaah Ahmadiyah di Majalengka,'' kata Bupati Majalengka Sutrisno.

Sosialisasi gencar dilakukan untuk mengembalikan ratusan warga Majalengka kembali ke Islam. Bupati juga gencar melaksanakan kegiatan gelar sajadah. Misalnya bupati ikut solat Jumat di Desa Sadasari yang menjadi basis utama jemaat Ahmadiyah Majalengka, Jumat (18/3).

Selain bupati, dalam kegiatan gelar sajadah juga hadir para pimpinan daerah Majalengka yakni Kapolres Majalengka AKBP Sony Sanjaya, Komandan Kodim Majalengka Letkol (Inf) Asep Nugraha, Wakil Bupati Majalengka Karna Sobahi, Komandan Lapangan Udara Sukani Mayor (Paskhas) Sucipto, dan Sekda Majalengka Ade Rahmat.

Mereka berbaur bersama umat Islam yang akan bersama-sama menunaikan solat Jumat bersama. Dalam kesempatan itu, Bupati mengajak komunitas Ahmadiyah yang ada di Desa Sadasari untuk mengikuti shalat jumat bersama di Masjid Baiturrahman, Sadasari. Namun sayang, jamaah Ahmadiyah baru hadir setelah shalat Jumat selesai dilaksanakan

Red: Shodiq Ramadhan
Sumber: REPUBLIKA


Sumber : http://kontaktokoh.multiply.com/reviews/item/174
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

11-3-2025 08:11 PM GMT+8 , Processed in 1.994724 second(s), 26 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list