View: 8670|Reply: 100
|
Sistem Pengangkutan Awam Negara Tidak Maju, Puncanya Adalah Proton- PM
[Copy link]
|
|
sumber foto: http://www.malaysiakini.com/
Berkenaan sebelum ini ada pihak mengatakan sistem pengangkutan awam negara kita tidak sempurna, Datuk Seri Najib Razak menyalahkan sebahagian besarnya adalah disebabkan Proton, termasuk juga beliau menyatakan secara sinis bahawa bekas Perdana Menteri yang mengabaikan sistem pengangkutan awam.
Menurut laporan Oriental Daily News, ketika dalam majlis pelancaran Simposium Pengangkutan Awam Darat 2016, Perdana Menteri mengatakan negara kita sebelum ini tidak memberi tumpuan dalam pembangunan sistem pengangkutan awam, sebahagian besar adalah disebabkan pemimpin terdahulu yang mengetuai kerajaan selama 22 tahun hanya lebih mementingkan pembangunan industri automobil kita iaitu Proton.
Sekaligus mengabaikan kehendak rakyat terhadap kemudahan pengangkutan awam sehinggalah berlaku sistem pengangkutan awam berada dalam keadaan yang tidak berapa sempurna dan setiap hari kena mengalami kesesakan jalan raya.
Namun jelas beliau, sebenarnya tidak salah pun memperkenalkan polisi automobil, tetapi perlu juga ada sistem pengangkutan awam yang efisyen dan yang menyakinkan.
Tambah beliau, terdapat tiga sebab kenapa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ditubuhkan, salah satu sebab adalah kerana pemimpin ketika itu yang telah memerintah selama 22 tahun tidak membangunkan sistem pengangkutan awam dengan sewajarnya.
Manakala, dua lagi sebab adalah ketiga-tiga jenis sistem pengangkutan itu tiada kesinambungan dan dikendalikan oleh syarikat pengurusan yang berbeza serta tidak dikawal selia oleh unit yang dilantik khas. - CARI
sumber foto: http://www.mstar.com.my |
|
|
|
|
|
|
|
kahkah...bolo punya olang.. |
|
|
|
|
|
|
|
dia kutuk Badawi letttewwwww...badawi masa mula2 jadi PM gigih buat lawatan ke pejabat imigresen, turun padang katanya...pastu tak dengar cerita dah, dibuai mimpi sedap melelapkan mata |
|
|
|
|
|
|
|
face palm sungguh lahaiiii.. |
|
|
|
|
|
|
|
Dia kutuk mahadthir la..memimpin selama 22 tahun tu hape.. |
|
|
|
|
|
|
|
Biasaakla dlm amourno. Masa time elok semuanya indah & bagus belaka. Masa jd anak didik semunya bagus & mulus. Bila dh bergadoh x sependapat maka swmuanya x bagus buruk shj yg keluar.Bukankah mrt,lrt semuanyabidea masa zaman Che Det lg. Najibuya cuma menyambung dan menambahbaikan servis. Apa plk idea dan $umbangan terbaru beliau dlm memberi peekhidmatan pengangkutan awam. Buat Taman Tugu hampir 1billion? Beli jet baru wpun yg lama masih elok?
Akrg nk salahkan Ploton plk. Eh cuba buat satu jenama kereta plk x usah ambik Hicom dgn Proton punya kepakaran. Mampu? Mampu tengok dan komen jerlah |
|
|
|
|
|
|
|
dlu bukan main lagi jilat....
phuiiiiii....
olang amno....memeng busuk punya hati.... |
|
|
|
|
|
|
|
Awat hg ni bodoh sgt eh najib? Longkang sgt mulut kau lepas songlap duit rakyat 2.6billion.. Punca rakyat jrg guna pgkutan awam pun sbb hang lah. Byr tambang takde beza dgn isi minyak p balik kerja., lg pula hg tambah adik beradik hang yg ketiak kepam sebulan tak cukur. Hg mati baru la selesa sikit rakyat nk hidup. |
|
|
|
|
|
|
|
camni pun boleh ke? kasi jawapan mcm tak fikir dulu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Masing2 fighting tunjuk bodo ke? |
|
|
|
|
|
|
|
kenapa tak salahkan perodua, honda, toyota, nissan, bmw, merc, mitsubishi sume tu sekali??
kete jugak.. nak nak perodua.. kete compact pilihan ramai.. murah, kecik, ekonomi.. |
|
|
|
|
|
|
|
kahkahkahkahkahkah...
apa dia igt lrt mrt ktm erl dia yang buat ker?? idea dia ker? proton tu kalau tun tak buat, DIA MAMPU KE WUJUDKAN? |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by cabalero at 18-10-2016 11:10 AM
Jangan kita mudah sangat percaya cakap-cakap buaya yang tengah terdesak
seolah kononnya Tun M sengaja abaikan sektor pengangkutan awam
it was during Tun M's first year as PM in 1981 a transportation master plan was being rolled out
it was during that time too LRT was being mooted for public transport for KL
cadangan pertama dibentangkan pada tahun 1984 ddgn sasaran siap pada tahun 1988 tapi disebabkan masalah ekonomi global dan kekangan kewangan kerajaan
ianya hanya berjaya direalisaiskan sekitar tahun 1995-1996
Malaysia's efforts to revolutionise commuting began in 1984 when the then Minister of Federal Territory Shahrir Abdul Samad released details of a Light Rail Transit (LRT) implementation study for Kuala Lumpur. Many were sceptical over its implementation, especially when financing was a major question. The study, undertaken by a Belgian consortium in association with Spie Batignolles of France in cooperation with Master Carriage Malaysia Sdn Bhd, was for an urban or suburban LRT system - powered by overhead electric lines or catenaries. The system - covering 18 stations between Petaling Jaya and Sentul - was targeted for implementation in 1984 and completion in 1988. Unfortunately, the project did not take off. But the idea for electric commuting did not die there. It probably gave birth to two systems of electric rail commuting - the metropolitan commuter LRT train service by Sistem Transit Aliran Ringan Sdn Bhd (STAR) and the double-tracking commuter train system called KTM Komuter. The KTM Komuter, which began commercial operations in August 1995, is probably the closest system to the one proposed by the Belgian consortium as it uses overhead catenaries. https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_Rail#cite_note-6
http://atrf.info/papers/1996/1996_Mohamad.pdf
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
|
|
|
|
|
|
|
sistem pengangkutan awam canggih sekalipun kalau asyik naik tambang saja xguna juga
contoh mcm bas ekspress...tiap tiap kali musim raya minta naik surcaj lepas raya xturun turun
minyak naik minta naik |
|
|
|
|
|
|
|
Dollah pula halt buat double track ke apa KTM |
|
|
|
|
|
|
|
Padanla menteri2 lain pun selalu bg statement bodow2. Sbb bos nya mengajar gitu. |
|
|
|
|
|
|
|
teksi tidak maju disebabkan Nazri Teksi |
|
|
|
|
|
|
|
idea nak buat LRT already being mooted in 1981 lagi
|
|
|
|
|
|
|
| |
|