View: 18717|Reply: 230
|
[Jenayah]
Pemandu wanita bukan anak kenamaan - Polis
[Copy link]
|
|
JOHOR BAHRU: Polis menafikan pemandu wanita yang merempuh lapan remaja lelaki berbasikal sehingga maut dalam kejadian di sini, Sabtu lalu, adalah anak orang kenamaan. Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Sulaiman Salleh, ketika mengesahkan perkara itu, berkata spekulasi yang mengaitkan pembebasan wanita berusia 22 tahun itu kerana status keluarganya daripada golongan kenamaan, adalah sama sekali tidak benar dan tidak berasas.
"Beri masa kepada polis untuk lakukan siasatan, jangan terburu-buru membuat andaian," kata beliau ketika dihubungi di sini hari ini. LOKASI kemalangan sekumpulan remaja berbasikal dirempuh sebuah kereta di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bahru.
Beliau berkata demikian mengulas kenyataan dan gambar yang viral di media sosial yang mendakwa pembebasan wanita itu dengan jaminan polis kerana berkait dengan keluarganya yang merupakan golongan kenamaan, sehingga memaksa polis membebaskannya daripada tahanan. Dalam kejadian awal pagi 18 Februari lalu, lapan remaja lelaki yang berbasikal maut selepas dirempuh pemandu wanita berkenaan, di Jalan Lingkaran Dalam, dekat sini.
Kejadian itu turut mengakibatkan empat lagi remaja lelaki patah kaki, dua tidak stabil berikutan pendarahan di dalam otak, seorang luka di kepala dan seorang lagi cedera di pinggul. Wanita itu pula ditahan untuk membantu siasatan dan kemudiannya dibebaskan dengan jaminan polis pada keesokan harinya (19 Feb) selepas selesai keterangannya direkod. - BERNAMA
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/252691
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
kalau bab menipu
serahkan jela kat golongan2 batak like tu sume |
|
|
|
|
|
|
|
muslim dan fitnah berpisah tiada. |
|
|
|
|
|
|
|
Xknlah xde pape tindakan lgi. Lama betul pihk polis siasat kes ni |
|
|
|
|
|
|
|
kan ada no plet,
mana org dalam yg slalu kecoh kt tenet sblum ni, yg rajin siarkn ,siap bagi nama address, no. enjin skali ..
|
|
|
|
|
|
|
|
kaktom rasa amoi i punya gigil tak habis habis lagi tidur siang tidur malam mengigau kena kejar basikal. |
|
|
|
|
|
|
|
kes ni mmg agak rumit bukan nak berpihak pada driver, tapi kemalangan menyebabkan kematian bukan dia sengaja nak rempuh budak basikal tu. kalau ye pon dia bawak laju lantak dia la accident sendiri mmg salah dia. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by R2D2 at 25-2-2017 12:45 PM
Yg bestnya berita awal sebut pemandu tu mabuk, dan guna hp
Ending polis minta jgn buat spekulasi dan tak dihuraikan mcm mana pemandu tu langgar. Geng basikal pun salah jugak tapi bab pemandu nk sembunyi seboleh mungkin |
|
|
|
|
|
|
|
lahhh
melayu sama melayu langgar myvi langgar pajero
bukan terus tau pon dorg tu sume
cek cctv ape sume lepas tu baru detect
lama gak bicara
bukan terus tahan lokap berhari2
|
|
|
|
|
|
|
|
Geng basikal sampah. Mohon insof lah budak2 samseng tu yah |
|
|
|
|
|
|
|
DARI MEJA POLIS:-
Assalamualaikum., ingin saya utarakan sedikit pendapat bersabit kes 8 budak basikal dilanggar mati di JB itu. Walau org ramai hendak komen apa skali pun, kes tsb msh belum selesai siasatannya dn semua aspek siasatan msh dlm tindakan pakar msg dn polis sdg tunggu laporan pakar tsb spt:
1)Laporan pemeriksaan Ahli Kimia
2) Laporan pemeriksaan PUSPAKOM
3)Laporan siasatan Forensik
4) Laporan Postmortem
5) Mengesan saksi2 yg cakap mreka berada di tempat kejadian tp hanya cakap dlm media sosial tp tak mau pulak tampil ke dpn beri keterangan demi keadilan.,
6)Pencarian bukti2 sampingan utk memperkukuhkn siasatan supaya Mahkamah tidak silap membuat penilaian dn keputusan dlm perbicaraan nnti.. krn pihak yg kena tuduh nnti pasti cari lawyer handal2 utk cari walau sebesar kuman kelemahan siasatan utk memastikan kes yg akn dibicarakn nnti dibuang kes;
7) Semua laporan2 pakar tsb bkn dibuat oleh polis tp dr lain2 jabatan luar dr polis., jadi polis kena tunggu laporan2 tsb yg mengambil masa yg lama dn teliti utk dibuat bg nemastikan tiada kesilapan dlm pemeriksaan dn kajian ikut bidang msg2., dn polis pula tidak boleh mendesak para doktor pakar., ahli2 kimia dn jurutera2 tsb utk buat pemeriksaan dgn pantas krn takut ianya dibuat lebih kurang dn tak teliti hanya krn nk cepat. Jika ini berlaku maka juga keadilan sbenar tak dapat dicapai dlm siasatan dn pendakwaan nnti., berlakulah situasi teraniaya krn tiada fakta betul2 tepat dlm perbicaraan. Tak mahu berlaku slip shot investigation.
Kenapa pemandu kreta itu dibebaskn sementara dgn jaminan polis.?
Jawapannya ialah itu adalah kehendak undang2 dlm Kanun Tatacara Jenayah dn Perlembagaan Persekutuan yg khusus dlm hak asasi manusia.
Seseorang rakyat yg ditahan reman mengikut Seksyen 117 Kanun Tatacara Jenayah., undang2 itu sndri dn Perlembagaan Persekutuan mewajibkn pihak polis membebaskannya dgn diikat jamin tanpa sebarang kelewatan lg apabila selesai sj smua proses siasatan dijalankn terhadap OKT tsb. Contohnya apabila keterangan OKT selesai dirakam., spesimen darah dn urin OKT selesai diambil., dokumentasinya selesai dibuat., pihak polis sudah tiada alasan lagi utk terus kekalkn tahanan reman dlm lokap. Jika terus ditahan lokap jg maka ia menjadi satu kesalahan di bwh Kanun Keseksaan sbg Tahanan Salah dn Harbeas Corpus di bwh Perlembagaan Persekutuan.
OKT hanya tidak boleh diberi bebas dgn jamin bg kes2 yg hukumannya ialah kematian spt kes bunuh Sek 302 Kanun Keseksaan, Sek 39B Akta Dadah Berbahaya krn edar dadah dn kes2 yg hukumannya penjara seumur hidup.
Dlm kes kemalangan maut di JBS itu., kes disiasat di bwh Sek 41(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987, iaitu memandu kenderaan secara bahaya sehingga mengakibatkn kematian. Hukumannya jika disabit kesalahan bukan hukuman mati dn bukan penjara seumur hidup., jadi pihak polis tidak boleh terus menahannya dlm lokap lg krn siasatan terhadap OKT tsb tlh selesai serta tiada sebab yg munasabah lagi utk terus menahannya sehingga mencabul Hak Asasi Manusia dlm Perlembagaan Persekutuan.
Terdapat Peguam dlm FB yg menyatakn kenapa pemandu tsb tidak disiasat di bwh Sek 304 Kanun Keseksaan.?
Harus diingat., prinsip undang2 menetapkn sesuatu kesalahan yg dilakukan mesti disiasat dn dituduh mengikut undang2 khusus (specific law) bg kesalahan tsb. Dlm kejadian ini kejadian yg berlaku ialah kemalangan maut di atas jalanraya., maka undang2 yg mesti digunapakai ialah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Kesalahan trafik adalah Quasi Criminal dn bkn outright criminal case krn ketiadaan elemen Mens Rea..niat jahat., yg ada hanya Actus Reas.., perlakuan..
Kes jenayah pula perlu dibuktikan kedua2 elemen Mens Rea dn Actus Reas yakni kewujudan niat jahat dn perlakuan salah.
Sbb itulah pihak polis yg mengikut peraturan menyiasat kes tsb di bwh APJ., dn bkn KK.
Pihak polis juga dikatakan bias atau berat sbelah dlm siasatan..??
Polis mnjalankn siasatan dgn telus dn tiada berkepentingan krn smua hasil siasatan polis akhirnya akn dikemukakan kpd Yang Arif Timbalan Pendakwaraya utk semakan, penelitian, kajian, arahan siasatan lanjut jika perlu dn keputusanya. Ini bererti jika berlaku siasatan yg bias maka YA TPR dapat mengesannya dn mengarahkn siasatan semula atau siasatan lanjut memperbetulkn keadaan. Berlaku doctrine of check and balance di sini. Jd pihak polis tidak boleh bias dlm siasatan saperti yg didakwa oleh peguam berkenaan.
Kalu pun polis bias dn YA TPR pun bias maka Mahkamah diberi kuasa dlm undang2 Kanun Tatacara Jenayah utk pinda ke pertuduhan yg sebenar2nya betul sblum perbicaraan kes tsb dimulakan.
Di Malaysia kita mengamalkn sistem Separation of Powers dlm mengamalkn doktrin Check and Balance bg mencapai tahap keadilan yg tinggi.
Berkaitan dgn dakwaan2 rambang yg diviralkan dlm media sosial skg ini berkaitan tindakan2 dn siasatan2 polis?
Pihak polis yg mnjalankn siasatan terperinci kes kemalangan tsb dan bukan dilaksanakn oleh pihak2 yg membuat dakwaan2 rambang yg mengelirukan dn menanam sentimen atau bibit2 yg negatif.
Pihak2 tsb membuat komen2 dn persepsi negatif hanya melalui wild presumption atau ANDAIAN..., BUKAN DGN FAKTA SEBENAR krn mereka tidak terlibat langsung dlm siasatan dn pengumpulan maklumat2 kejadian.
Macam mana boleh bg komen yg betul jika mreka tiada maklumat yg tepat dn betul?? Perbuatan ini hanya mengelirukan masyarakat sebetulnya.
Masyarakat harus sabar tunggu selesainya hasil siasatan dahulu sblum mempercayai tuduhan2 atau komen2 liar individu2 yg tidak ada fakta sebenar sebaliknya sebahagian besar komen2 hanya dibuat berdasarkn andaian saja.. fakta sebenar akn diperjelaskan dlm perbicaraan di Mahkamah nnti., krn Kanun Tatacara Jenayah memperuntukkan bahawa perkembangan siasatan hanya boleh dimaklumkn kpd org yg ada hubungkait atau peguam yg mewakili org2 terlibat dlm kes yg sdg disiasat itu sj. Tk. |
|
|
|
|
|
|
|
Secara logik kalau polis dedahkan siapa pemandu dia konpem lunyai pemanfu tu orang kejekan |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by pu3_rania at 25-2-2017 01:56 PM
R2D2 replied at 25-2-2017 12:44 PM
Yg bestnya berita awal sebut pemandu tu mabuk, dan guna hp
Ending polis minta jgn buat spekulasi da ...
Setuju dgn hang
Semenjak kejadian ni berlaku, aku hanya baca saja perkembangan kes ini
Dari semasa ke semasa aku ikuti kes ni aku rasa ada kejanggalan dlm siasatan kes bermula dari pemandu tu di bebaskan
Aku akur yg mangsa2 dan keluarga yg terlibat juga ada kesalahan yg telah di lakukan tapi ketelusan dlm siasatan di tuntut demi satu keadilan
Ya memang betul byk proses harus di lalui dlm siasatan ni tapi aku takut lama-kelamàan kes ini di campak ke dlm kategori 'NFA' dek kerana kelemahan dlm menjalankan proses siasatan
Di harapkan ada pengamal undang2 bebas yg arif sgt dlm hal ni dpt pantau dari masa ke semasa kes ini supaya ianya tidak lenyap di telan bumi |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by jazaa100 at 25-2-2017 03:23 PM
kaktom replied at 25-2-2017 12:19 PM
kaktom rasa amoi i punya gigil tak habis habis lagi tidur siang tidur malam mengigau kena kejar basi ...
Termimpi mimpi amoi tu kena kejar dgn bebudak terbang atas basikal sampai mengigau kannn... |
|
|
|
|
|
|
|
pusing kiri pusing kanan terlungkup terlentang, tak dapat lelap. bila nak terlena jer dengar suara " kau dah bunuh kami, kau dah rosakkan basikal kami"
stress. trauma. phobia tengok basikal.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kes ni polis handle lebih sikit sbb boleh jadi perbalahan antara kaum. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by NAT_11 at 25-2-2017 08:33 PM
Aku yang sepanjang masa bawak keta, dah berkali-kali
kemalangan, tahu bebenar proses siasatan ni.
* Mula-mula dua-dua pihak buat laporan di BALAI POLIS
* Lapor benda yang nyata saja - fakta bukan tuduh atau mengaku salah,
nanti insuran tak mahu cover. Fakta macma tempat, nombor plater keta,
masa dan keadaan keta.
* Laporan hendaklah dibuat dalam tempoh 48 jam.
* Lepas buat laporan, jumpa sarjan yang menyiasat. Ceritakan kata mana
dan lukis sekali peta dan kedudukan keta.
* Sarjan amik gambo keta.
* Nak dapat laporan tu, kena datang esoknya, bayar rm7..00
* Keputusan tak tahu lagi.
* Kalau kemalangannya kecik, orang yang salah kena bayar denda.
Selalaunya, aku kena RM300..00
* Kalau kemalangan melibatkan kematian, amik masa 5-7 tahun baru settle.
SEKIAN, TERIMA KASIH.
|
|
|
|
|
|
|
|
yang berbelas kali kemalangan tuuuu, tuuuu besar mungkin memang tak reti bawak kereta. khayal.
jangan berinternet semasa memandu, minum arak atau jiwa kacau fikirkan laki tak balik rumah 6 bulan.
|
|
|
|
|
|
|
|
muka kau lagi, muka kau lagi, asik2 muka kau je yang xcident. kata towing company.
|
|
|
|
|
|
|
|
NAT_11 replied at 25-2-2017 03:21 PM
Aku yang sepanjang masa bawak keta, dah berbelas kali
kemalangan, tahu bebenar proses siasatan ni. ...
Nat...klu eksiden melibatkn kematian, salah tak salah pemandu kena masuk lokap dulu kan...
Sehari rasanya....
Kwn aku ada langgar org, budak tu jalan masa traffic light merah....kwn aku tu tengah laju pulak sbb turun bukit...dekat balai polis suruh dia tgok budak tu hidup ke dah meninggal sbb klu meninggal, kwn aku tu kena masuk lokap sehari.. wlupun dia tak salah....
|
|
|
|
|
|
|
| |
|