View: 4647|Reply: 30
|
"Kau Suka Tengok Mak Kau Batuk Berdarah?" - Ada Sebab Tanya Nama Sebel
[Copy link]
|
|
Perasan tak, ketika nak mengambil ubat di kaunter, pegawai farmasi mesti akan bertanya terlebih dahulu nama kita, kan? Jangan terkejut kalau ada yang menyangka mereka tak boleh membaca nama tertera pada label ubat berkenaan.
Foto: Odyssey
Ada sebabnya kenapa mereka perlu menanya nama pesakit. Jom baca dan hadam penjelasan daripadaHarima Abd Rahmanberhubung isu ini.
Eleh, bagi ubat je pun!
"Sebenarnya, bukan mereka tak pandai membaca. Cuma, mereka nak memastikan pengambil ubat itu merupakan orang yang betul," jelas Harima.
Tak habisnya air liur sebut nama
Netizen menyifatkan sikap yang ditonjolkan individu terbabit sebagai bodoh sombong.
Kebodohan abadi melampau!
Dalam masa sama, ramai juga yang berterima kasih di atas penjelasan Harima itu.
Foto: FB Harima Abd Rahman
Jadi, selepas ini jangan pula anda bersungut apabila pegawai farmasi bertanyakan nama, ya. Jawab sajalah bagi melancarkan segala urusan. - CARI |
|
|
|
|
|
|
|
Ramai ke org yg marah bila suruh sebut nama pesakit kat kaunter?
|
|
|
|
|
|
|
|
SOP is there because of reasons.. I like this kind of sharing.thumbs up |
|
|
|
|
|
|
|
pearl.silver replied at 21-2-2018 06:14 PM
Ramai ke org yg marah bila suruh sebut nama pesakit kat kaunter?
Ada je.. org yg perasan bagus, berlagak, nak menopos, kepala angin, mangkuk hayun etc |
|
|
|
|
|
|
|
alahai si farmacist ni kenapa tak boleh nak eksplen dekat mamat tu terus..perlu ke sentap sambung update status kat fb
orang zaman skang ni instead of betulkan / tegur benda yang salah waktu kejadian, dia simpan sentap sambil update kat fb berjela2..koser sangat
kak hasanah wannabe |
|
|
|
|
|
|
|
Sebelum menghencap pharmacist tu, saya explen dlu.
Dlm KKM ada Patient Safety Awareness Program di mana setiap prosedur termasuk nak bagi ubat ke, staf KKM wajib menanyakan nama patient kepada pesakit atau relatives.
Dioang tak boleh sebut nama patient dan tunggu patient mengiya kan jer. Salah tuu. Sebab ada petient yg pekak main hangguk2 jer. Pastu last2 salah orang.
Dgn adanya Patient Safety ni, banyak insiden dpt dielakkan.
So bg korang bila ditanya nama oleh staf utk pengesahan, jawap je la nama tu. Itu tujuan pengesahan, bukannya nak mengorat ke hapa. Tak ada terniat langsung nak berkenalan meramas mesra ponn kalau nak tanya nama sblm start prosedur. |
|
|
|
|
|
|
|
Zaman sekarang ramai orang sensitive, tanya sikit pun dah nak naik angin..bagusla ada sharing camni.. |
|
|
|
|
|
|
|
tampal je la notis, print A4, tulis
SOP
1. cakap nama
2. amik ubat
3. berambus
selesai masalah.. |
|
|
|
|
|
|
|
Hahahahha kelakar abg Batman ni |
|
|
|
|
|
|
|
batmana replied at 21-2-2018 10:00 PM
tampal je la notis, print A4, tulis
SOP
Sokong. Nama ubat dah lah panjang berjela. Nak describe bentuk, kaler semua kadang berubah2. Yela2 kita hafal nama ubat lepas ni. |
|
|
|
|
|
|
|
Amboi Harima...ko celaka hanjing beruk kan org tu dlm hati.
Kalu betul baik budi bahasa..ko eksplen kan la tujuan tnya nama tu.
Ni sentap2 carut mcm layak duk kt wad sakit jiwa.
|
|
|
|
|
|
|
|
iols setuju je tindakan pharmacist ni, menghebahkan di media sosial, untuk pengetahuan umum juga
Cadangan untuk tampal notis tu kurang efektif sebab kalaupun tampal notis bagai, dah sah2 ummah memang sifatnya pemalas membaca dan hadap orang suapkan je semua benda, walaupun benda tu dah ditampal kat dahi sendiri. So tak relevan yach.
Cadangan untuk explain kat customer tentang tujuan tanya nama pon tak praktikal sebab buang masa. Tu bukan skop tugas utama dia rasanya. Dan ada ramai orang tengah tunggu giliran nak ambik ubat. Dan pharmacist tu ada banyak keje nak buat kat situ. Dah kalau 100 orang tanya benda yang sama, habis masa kat situ je la jawabnya. |
|
|
|
|
|
|
|
Benda ni common sense je pun...xperlu org explain pepanjang...tapi being a typical malaysian.....dah satu hal nak kena explain bagai.... |
|
|
|
|
|
|
|
Berpakaian kemas tapi sombong macam anjing?
Korunk korunk
Apa pun, thanks for sharing. Harap mamat berpakaian kemas yang sombong macam anjing tu terbaca la perkongsian ni yer? Hadam betul-betul. Dan sila ambil pengajaran. |
|
|
|
|
|
|
|
Mina2215 replied at 21-2-2018 08:38 PM
Sebelum menghencap pharmacist tu, saya explen dlu.
Dlm KKM ada Patient Safety Awareness Program di ...
Ye..lps ada pengalaman cek in hospital gomen, baru aku tau sop ni. Waima waktu subuh, doc/misi dtg nak amik darah/bagi ubat, they will always ask your name first. |
|
|
|
|
|
|
|
jawab je lah kan..takyah sombong aduii aku harap org gini cepat mati so takyah amik ubat lagi |
|
|
|
|
|
|
|
Exactly!
Bagus je posting gini
|
|
|
|
|
|
|
|
Di tempat akak selain ditanya nama siap kena tunjuk buku rekod perubatan semasa ambil ubat |
|
|
|
|
|
|
|
cadangan sy (sb ramia tak tahu SOP) : letak kat situ langkah2 ambil ubat
1) letak slip ubat anda di kaunter.
2) tunggu ahli farmasi memberi nombor giliran anda.
3) tunggu nombor giliran anda dipanggil
4) apabila nama anda dipanggil, sila berurusan di kaunter ubat dan NYATAKAN NAMA PESAKIT YANG PERLU MENERIMA UBAT. Ini bagi memastikan ubat diberi kepada pesakit yang betul.
5) Ambil ubat anda dan makan ikut aturan yang diberikan.
skema tak skema, dah terpaksa supaya deols x bodoh sgt nk berlagak lainkali. |
|
|
|
|
|
|
| |
|