View: 5370|Reply: 7
|
Kanak-kanak kurang upaya juga mampu untuk berdikari
[Copy link]
|
|
Kanak-kanak kurang upaya juga mampu untuk berdikari
06-08-2007 03:46:14 PM
Oleh DALILAH IBRAHIM | BAGI kanak-kanak yang dilahirkan normal, ibu-bapa tidak sabar-sabar untuk menunggu anak-anak kesayangan mereka bertatih, memanggil mereka mama dan abah serta bermain kejar-kejar bersama-sama kanak-kanak yang lain.
Namun bagi mereka yang mengalami kecacatan mental yang teruk seperti adik Nur Atikah Ariffin, menganggukkan kepala tanda setuju atau mengucapkan 'helo' adalah sesuatu yang amat sukar untuk dilakukannya.
Nur Atikah atau lebih mesra dengan nama Manja kini berusia 11 tahun. Manja tidak boleh menggunakan anggota badannya atau bertutur kerana mengalami kecacatan mental sejak dilahirkan.
Ibunya, Norizah Ramli berkata Manja dilahirkan hanya seberat 1.05kg dan terpaksa diletakkan di dalam inkubator selama 44 hari.
Menurut Norizah, Manja hanya mampu menjerit dan mencampak atau membuang alat-alat atau mainan di sekitarnya apabila kecewa kerana tidak dapat berinteraksi dan bertahun-tahun Norizah dan suaminya yang bekerja sebagai seorang pemandu teksi mencari pusat kebajikan yang boleh menolong anak sulung mereka itu.
Manja disuap oleh ibunya Norizah sambil diperhatikan oleh dua daripada lima adik-adiknya, Nur Afizah dan Mohd Afiq.
(Foto The Star oleh Sia Hong Kiau)
Malangnya Norizah tidak mengetahui di mana anaknya itu boleh mendapat pertolongan kerana tidak ada pusat jagaan atau taska yang mahu menerima Manja.
Hanya sejak setahun yang lalu Manja dimasukkan ke pusat kebajikan Persatuan Orang Yang Amat Cacat Akal atau Society For The Severely Mentally Handicapped Selangor dan Wilayah Persekutuan (SSMH) di Sea Park, Petaling Jaya.
Manja kini belajar meningkatkan keupayaannya untuk bergerak dan bertutur serta membuat aktiviti-aktiviti untuk merangsang otak serta mengenali fungsi deria-deria asasnya.
Manja kini memahami sedikit sebanyak arahan yang diberikan oleh ibunya seperti membuka mulut untuk makanan disuapkan dan bersalam serta mencium tangan orang yang lebih tua.
Sesekali Manja akan cuba membuang mainan yang diletakkan di hadapannya tetapi faham apabila perbuatannya itu ditegah oleh salah seorang guru yang sentiasa berinteraksi dengan kanak-kanak di SSMH.
Manja kini mengharapkan ada pihak yang akan menaja sepasang kaki palsu untuk membolehkannya belajar untuk berjalan tetapi banyak lagi cabaran yang perlu dilaluinya sebelum impian itu tercapai.
Menurut Naib Presiden 1 SSMH, Fadillah Yakin, pusat tersebut kini memberi penjagaan dan latihan kepada 14 orang kanak-kanak yang mengalami kecacatan mental yang teruk pada setiap hari Isnin hingga Jumaat dari jam 8pagi sehingga 1.30 tengahari.
Menurutnya lagi, program-program khas latihan khas diadakan pada hari Sabtu dan Ahad untuk 10 orang bekas pelajar pusat tersebut.
"Pihak kami kini sedang merancang untuk mencari lebih ramai ahli-ahli terapi yang boleh memberikan khidmat mereka supaya kanak-kanak istimewa ini mendapat bimbingan pakar setiap hari.
"Sekarang ini kami hanya mempunyai seorang fisioterapi sambilan dari Jerman yang berkhidmat di Malaysia tetapi beliau hanya dapat datang seminggu sekali pada hari Selasa," katanya.
SSMH, menurut Fadillah lagi, bercadang menggaji lebih ramai ahli-ahli terapi untuk fisio dan pertuturan, misalnya, dan ianya merupakan salah satu agenda utama SSMH.
Fadillah ditemui di majlis penyampaian cek untuk SSMH yang disumbangkan oleh pasaraya Giant yang berjumlah RM258,463.01, hasil kutipan dari orang ramai di pasaraya-pasaraya Giant seluruh Malaysia sejak setahun lalu.
Ho menyerahkan cek replika kepada Dr Wong sambil diperhatikan oleh Fadillah sementara duduk di belakang adalah Datuk Ruby, Miss Chinese Cosmo 2006 Sunnie Ng dan anak-anak istimewa SSMH. (Foto The Star)
Pasaraya Giant diwakili oleh pengarah pemasaran GCH (Malaysia) Sdn Bhd, Ho Mun Hao dan penyerahan tersebut disaksikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor bagi kawasan Kampung Tunku Datuk Dr Wong Sai Hau.
Turut hadir adalah Presiden SSMH Datuk Datin Paduka Ruby Lee
Fadillah berkata sumbangan Giant yang terbesar setakat ini yang diterima oleh SSMH benar-benar membantu pusat tersebut yang memerlukan RM20,000 sebulan untuk beroperasi.
"Bayangkan, segala perabot seperti meja dan kerusi dan semua keperluan asas perlu ditempah khas untuk mereka.
"Mujurlah ibu-bapa kanak-kanak istimewa ini banyak membantu kami dalam menguruskan penjagaan harian pusat kebajikan ini," katanya lagi.
Aisya Elena Awan yang berusia sembilan tahun gembira apabila menjalani terapi Snoezelen di SSMH.
(Foto The Star)
Pusat tersebut juga memiliki bilik terapi Snoezelen yang dibina khas untuk meransang deria, yang telah dibuktikan melalui kaedah saintifik bahawa ianya membantu kanak-kanak istimewa ini bertindak balas dengan lebih baik kepada latihan dan terapi.
Dr Wong di dalam ucapannya berkata peranan yang dimainkan oleh SSMH samalah seperti peranan yang dimainkan oleh wakil-wakil rakyat untuk kawasan-kawasan mereka.
"Bantuan yang diberikan oleh SSMH kepada anak-anak ini besar kesannya kepada perjalanan dan kualiti hidup mereka serta dapat mengurangkan beban yang ditanggung oleh ibu-bapa dan keluarga mereka," katanya.
Manakala di dalam ucapannya, Ho berkata Giant berharap agar sumbangan mereka dapat membantu kanak-kanak di SSMH memperbaiki kualiti hidup di samping memaksimumkan kemahiran asas mereka.
SSMH ditubuhkan pada tahun 1985 dan telah membantu beratus-ratus kanak-kanak seperti Nur Atikah untuk menjalani hidup mereka sebaik mungkin dan mengurangkan pergantungan mereka kepada orang lain.
Bagi mereka yang ingin menghubungi SSMH untuk menghulurkan bantuan atau mendapatkan keterangan lanjut tentang khidmat pusat ini, telefon 03-7874 6703 atau layari www.ssmh.com.my
|
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Rencana
--------------------------------------------------------------------------------
07 Ogos, 2007 09:47 AM
Sinar Harapan Buat Anak-Anak Kurang Upaya Akal
Oleh Rosparadila Abdul Rahman
SEREMBAN, 7 Ogos (Bernama) -- Sebuah bangunan era kolonial terletak kira-kira 3km daripada sini, bersebelahan dengan Pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), mungkin mencuri pandangan sesiapa yang melalui jalan menuju Taman Ulu Temiang.
Tiada apa yang luar biasa tentang bangunan ini. Tapi ia adalah tempat berteduh yang memberi sinar harapan buat 126 anak-anak kurang upaya akal.
Kebanyakan daripada anak-anak yang ditempatkan di sini adalah daripada keluarga yang susah. Kesempitan hidup tidak mengizinkan mereka mendapat penjagaan kesihatan dan rawatan perubatan yang diperlukan.
Keluarga mereka terpaksa melepaskan anak-anak ini untuk dijaga dan diberi latihan yang sewajarnya supaya mereka mampu berdikari dan menguruskan diri mereka sendiri.
PELBAGAI PROGRAM DIJALANKAN
Taman Sinar Harapan dibuka secara rasmi oleh Tunku Ampuan Negeri Sembilan, Tunku Ampuan Najihah, pada 1979.
Kanak-kanak yang dimasukkan ke sini perlu mendapat kelulusan Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) terlebih dahulu dan disahkan oleh pegawai perubatan sebagai mereka yang cacat dan berdaftar di bawah JKM atau kanak-kanak yang dimasukkan melalui perintah mahkamah di bawah Akta Kanak-kanak 2001.
Institusi ini hanya menerima masuk kes-kes kurang upaya akal dari Negeri Sembilan, Melaka, Selangor, dan Kuala Lumpur.
Taman Sinar Harapan Tunku Ampuan Najihah sentiasa berusaha memberi harapan demi masa depan anak-anak di sini melalui pelbagai program dan aktiviti yang dijalankan.
Menurut Pengetua institusi ini, Roziah Osman, pelbagai aktiviti dan perkhidmatan disediakan untuk membantu anak-anak ini berdikari dalam semua lapangan hidup sesuai dengan kebolehan dan keupayaan mereka berdasarkan kecacatan yang dialami.
"Bagi anak-anak yang tidak tahu menguruskan diri sendiri, mereka diberi latihan asas kemahiran hidup yang melibatkan kebersihan diri seperti menggosok gigi, mandi, berpakaian, makan dan minum, mengemas katil serta bergaul dengan rakan sebaya.
"Anak-anak yang boleh menguruskan diri dan boleh dilatih kemahiran tertentu pula akan terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang meliputi kegiatan sosial seperti berkebun, berenang serta mengikuti kelas persekolahan," kata Roziah.
KELAS KRAFTANGAN
Anak-anak yang berkebolehan dalam bidang kraftangan berpeluang mengikuti kelas kraftangan.
Dibantu oleh dua orang guru khas, anak-anak ini diajar membuat pelbagai jenis seni kraftangan seperti membuat bakul pelbagai bentuk dan saiz daripada kertas suratkhabar.
Menurut Roziah, pihaknya merancang untuk menjadikan hasil kraftangan anak-anak ini sebagai cenderamata kepada pelawat yang datang ke institusi ini.
Aspek penjagaan kesihatan diberi tumpuan utama di institusi ini.
Selain daripada khidmat seorang jururawat terlatih yang bertugas di institusi ini, seorang pegawai perubatan dari Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan juga akan datang setiap dua minggu sekali untuk memberi rawatan.
Di institusi ini juga disediakan kemudahan rawatan pergigian. Klinik pergigian ini dikendalikan oleh kakitangan Klinik Pergigian Daerah Seremban yang dianggotai oleh seorang doktor gigi, seorang jururawat dan seorang atendan.
Klinik ini juga akan beroperasi setiap dua minggu sekali. Di samping mendapat rawatan pergigian, anak-anak di institusi ini juga mendapat tunjuk ajar cara-cara menjaga kebersihan gigi.
KELAS PEMULIHAN
Kelas pemulihan disediakan bagi melatih kanak-kanak yang kurang upaya anggota, bertujuan meningkatkan perkembangan motor halus dan motor kasar mereka.
Institusi ini juga mempraktikkan satu kaedah alternatif pemulihan yang dikenali sebagai 'Motor Action Training (MAT)' bertujuan membantu kanak-kanak tersebut mengembalikan fungsi pergerakan normal di samping meningkatkan motivasi kanak-kanak tersebut dengan menggunakan kaedah psikologi.
Menurut Roziah, kaedah yang dicipta di Jepun ini telah mula diperkenalkan di Malaysia sejak 1989 lagi namun ia hanya dipraktikkan di institusi ini pada tahun 2005.
"Institusi ini juga telah dipertanggungjawabkan sebagai pusat latihan bagi kanak-kanak kurang upaya fizikal daripada pusat Pemulihan Dalam Komuniti di sekitar Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Selangor bagi menerima rawatan melalui kaedah MAT ini," tambah beliau.
-- BERNAMA |
|
|
|
|
|
|
|
harapnya pihak berwajib dapat sediakan lebih banyak kemudahan yang memudahkan OKU untuk berdirikari. Tengok kat oversea, mereka yang naik wheel chair pun senang "jalan-jalan" kat city sebab pavement tak bertebing-tebing sangat cam kat Malaysia. Traffic light pun ada bunyi khas to indicate hijau khusus untuk orang buta, naik bas pun senang. Diorang "bebas" macam orang lain jugak. Bila kemudahan kurang akan menjadikan depa immobile..kesian. |
|
|
|
|
|
|
|
macam ku kenal jer makcik pakai baju kebaya nih
rasanya dia nih yang selalu ada kat sekolah assunta tuh
jemput cucu dia balik sekolah
kalau tak silap lah |
|
|
|
|
|
|
|
Needing play
A parent of a child with special needs shares her thoughts on the importance of play.
ONE VOICE: By WONG MEI LEE
FOR PARENTS of special needs children, play is a word that is not in our dictionary. To us, free playtime that is unstructured and child-centred, where the child is in control and sets the tone and pace of the activity, has no place in our lives.
Having a child that is constantly way behind the standard developmental milestones, from sitting to walking, talking and writing, I feel I am constantly in a race. A race to get him onto the graph line of that developmental chart.
For parents of developmentally delayed children, that goal is like a lifeline thrown to us as we drift in the uncharted waters of raising a child with learning disability.
Often we feel that if we could only get our child to achieve those parameters, those milestones to assure us that he is growing up normally, then our lives would be normal again.
But more often than not, teaching a special needs child is like going on a rollercoaster ride, with no finishing line in sight. Each step forward seems to come after two steps backwards.
Free play stimulates children抯 sense of curiosity and does wonders for their emotional health.
So really, we have no time to allow our children to indulge in free play. Every activity must be structured with an educational slant. Every task he performs must be analysed for its potential learning benefits. And we measure each toy we put into his hands by these standards.
I suppose it is a parenting instinct that when choosing toys for our kids, we often look at the educational value first, before we consider its potential for developing their creativity or imagination.
However, with our special needs child, this urge to promote education and development is so much stronger, causing us to focus on toys for building motor skills, hand-eye coordination or activities to develop his reading, writing and counting abilities.
I have to admit that I was not like that with my other boy, without special needs. He had the benefit of attending playgroups. He indulged in role-playing games. He made all sorts of weird animals from home-cooked playdough. He played ball games. He reared hamsters. He played alone, and with lots of friends. He enjoyed hours of sheer fun.
Looking back now, I realised he had more playtime compared to his special needs brother.
Was it just me, or are all mothers with special needs children just like me?
I didn抰 put him into his brother抯 mainstream kindergarten which was just down the road from our house. He attended a centre that caters to special needs children.
His toys were mainly puzzles, that he was coaxed to do over and over again, from puzzles with big knobs specially built for little fingers, to two-piece puzzles to 35-piece puzzle sets.
He had a teddy bear-shaped cassette player that was only used to play educational songs. He grew up on flashcards and counting boards.
And when it comes to sports, his swimming sessions were very specific. The objective was to teach him to coordinate left-right leg motions. And that was followed, of course, by left-right hand motions. The fundamental aim of just swimming for the fun of it was lost.
Perhaps that was why he never took to swimming. Because it was really just an exercise and not much fun at all. In my desire to make him achieve those developmental milestones, I had forgotten the true essence of play.
Play in its truest form is just about having fun. The child is usually involved in an enjoyable activity that is often spontaneous yet stimulating.
I recently watched some special kids 揹ressing up |
|
|
|
|
|
|
|
masa kat kolej dulu ica memang volunteer kat pusat pemulihan dalam komuniti, langkawi.memang dok layan kanak2 istimewa ni je la.mereka pun macam kita juga.ada perasaan.jadi, sepatutnya mereka dapat layanan yang sama macam kita.bukan disisihkan.kanak2 kat PDK yang ica pegi tu, semua boleh buat keje sendiri.Alhamdulillah...tentu tak susahkan ibu ayah depa |
|
|
|
|
|
|
|
2 persekitaran latih anak istimewa, kurang upaya
Oleh Samsudin Awang
Program PDK Taman Guru Kuantan babitkan keluarga beri peluang kanak-kanak nikmati hidup normal
PENEKANAN terhadap peranan ibu bapa dalam usaha pemulihan dan pendidikan kanak-kanak istimewa, menjadi pendekatan berkesan Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Taman Guru, Kuantan untuk pembangunan golongan kurang upaya di situ.
Justeru, PDK Taman Guru mengimbangi peranan pemulihan di pusat itu dengan peranan pendidikan dan kasih sayang daripada ibu bapa sendiri terhadap anak mereka yang dikategorikan orang kurang upaya (OKU).
Kaedah itu diharap dapat mengubah mentaliti ibu bapa yang hanya lepas tangan terhadap penjagaan dan pemulihan anak OKU mereka sebaliknya diserahkan 'bulat-bulat' kepada pihak PDK sedangkan peranan ahli keluarga lebih berkesan dalam melaksana tanggungjawab itu.
Dengan keyakinan tinggi bahawa semua kanak-kanak OKU mampu diberi bimbingan untuk menjalani kehidupan normal, lima pengasuh dan pengajar di PDK Taman Guru, gigih memberi bimbingan kepada apa jua kategori kanak-kanak istimewa yang dihantar ke situ.
Tanpa mengira batas usia dan latar belakang keluarga, seramai 22 OKU diterima masuk ke situ yang berusia antara tiga hingga 20 tahun dari kategori palsi serebrum, spastik, sindrom down, lembam dan hiperaktif.
Kesemua mereka diambil daripada penduduk dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Panching melalui pemilihan dan bantuan kebajikan daripada Persatuan Pemulihan Orang Cacat (PPOC), Pahang.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Panching, Datuk Abdul Manan Ismail, berkata OKU terbabit hanya dibimbing empat jam saja setiap hari di PDK itu, manakala waktu selebihnya, keluarga masing-masing perlu membimbing sendiri di rumah.
"Dengan demikian, setiap yang diajar di PDK akan dapat dipraktikkan di rumah melalui pemantauan ahli keluarga supaya OKU dilatih secara berterusan di dua persekitaran, manakala ibu bapa pula tidak lepas tangan.
"Berbeza dengan PDK lain, kebanyakannya memberi jagaan OKU sehingga lapan jam sehari iaitu hingga habis waktu bekerja ibu bapa, seolah-olah PDK berkenaan berfungsi seperti taman asuhan kanak-kanak (Taska).
"Pendekatan salah itu menyebabkan kanak-kanak OKU terus kekal membesar dengan keadaan sedemikian tanpa dapat dipulihkan hingga ke peringkat mampu belajar di sekolah, berkerja dan sebagainya," katanya.
Abdul Manan berkata, selain bimbingan di pusat berkenaan, pengajar dari PDK itu juga akan melawat ke rumah mereka pada setiap dua minggu untuk melihat perkembangannya dan kaedah pemulihan oleh keluarga mereka di rumah.
Sementara itu, pengasuh di PDK berkenaan, Nurshamsiah Abdul Kadir, berkata dengan yuran hanya RM30 sebulan bagi seorang OKU, mereka akan dibimbing untuk menguruskan diri sendiri seperti mandi, makan, menukar pakaian dan berkomunikasi.
"Bagi yang sudah berusia belasan tahun pula, mereka dilatih untuk membuat kerja ringan seperti menyiram bunga, mencuci pinggan, kerja di kedai runcit dan sebagainya. Walaupun kemahiran berkerja yang dilatih itu tidak mampu memberikan mereka majikan atau mendapat pekerjaan, memadailah sekiranya dapat membantu aktiviti harian keluarga masing-masing.
"Bagi kanak-kanak pula, sasaran kami di PDK ini adalah untuk memastikan mereka dapat meneruskan pendidikan di sekolah apabila sudah cukup umur kelak, dan bukannya berterusan bergantung di pusat ini," katanya. |
|
|
|
|
|
|
|
Supported living
A group of young adults with learning disabilities is learning to live independently, with support.
By PANG HIN YUE
WHEN Charmaine Chan, 18, had her first sleepover last month, her mother Stella felt a little anxious as it was the first time her daughter was away from her. She knew she had to get used to it because it was time for her to let go.
And Stella is not alone. There are other parents like her who, despite having anxious moments, concede they have to step back and let go of their special needs children who are growing into young adults.
While most of them are actively involved in a variety of activities and are being schooled, their parents feel it is important for them to learn hands-on how to manage a household. They hope that by equipping their children with the right survival skills, the latter will be better prepared to care for themselves when they enter the workforce.
Last year Dignity and Services (D&S), a self-advocacy organisation for persons with learning disabilities, worked with a group of families with special needs children to create a place where the latter can learn to live independently. The focus is on providing flexible support, paid and unpaid, to meet the needs of each individual.
A pioneer project by advocacy group Dignity & Services paves the way for people with learning disabilities to live independently.
揝upported living has been in place for a long time in developed countries. Adults with learning disabilities live independently with supervision from a team of paid and unpaid supporters. Ours is a pilot project and is very much a work in progress. We are all learning as we go along, |
|
|
|
|
|
|
| |
|