View: 6382|Reply: 30
|
Orang berakal (GasTrick dan sirri_khafi)
[Copy link]
|
|
assalamulaikum sdr sirri_khafi
adalah seeloknya kita berbincangkan soal ini ditempat sesuai kerana di sana adalah untuk saya dengan saudara M5. kerana dengan begitu tiadalah kekeliruan dalam perbincangan. baiklah... |
|
|
|
|
|
|
|
1) Pendapat dari Ulamak :
Hujah-hujah ini seperti yang sering digunakan oleh pengikutAl Arqam dulu. Hm |
|
|
|
|
|
|
|
2) Pendapat dari ulamak :
2) Pendapat dari ulamak :
imam baihaqi RAHdan lalika'i RAH dlm bab "ASSUNNAH " meriwayatkan dari sayyidina umar bin alkhottob RA telahmengatakan :
" waspadalah kamu semua terhadap org2 yg membanggakan akalfikirannya ... mereka merupakan MUSUH SUNNAH RASULULLAH SAW... ketika dtg berbagai hadis rasuluLLAH SAW kpd mereka agar digunakan sebagaimana semestinya, mereka berkata : " kami berpegang pd alamfikiran kami " ... mereka itu adalah org2 yg sesatdan menyesatkan ... "
Jawapan : Hm |
|
|
|
|
|
|
|
3) Pendapat dari ulamak :
3) Pendapat dari ulamak :
imam baihaqi RAHdan abu ya'la RAH meriwayatkan dariumar RA telah berkata :
" wahai org yg lebih mementingkan akal fikiran drpd agama ... bukankahengkau tahu betapa AKU KEMBALIKAN PD TUNTUNAN RASULULLAH SAW HASIL PANDANGANIJTIHADKU ITU ... demi ALLAH, AKU TIDAK AKAN MENGANGGAPRINGAN HAL YG BERKAITAN DGN HAQ (KEBENARAN ) .... "
Jawapan : Apa yang dimaksudkan oleh umar r.a ialah merekayang mengasingkan Akal dan agama. Atau lebih saudara kenali sebagai fahamansekular mementingkan akal fikiran semata-mata tanpa agama ini bermaksud juga tanpaAl quran dan sunnah. Kerana fahaman ini mementingkan pengetahuan dan bidanglain yang mengunakan akal tanpa melibatkan Al quran dan sunnah.
Jadi hujah ini tiada kaitan dengan saya. Saya adalahkategori 1 iaitu berakal dan beriman. Bila sebut berakal dan beriman bermaksudkeimanan saya terhadap agama seiring dengan akal saya. Dimana saya tidakmengasingkan akal dan agama. Ini juga termasuk ahli-ahli sains dan cendikiawanislam yang tidak pernah mengasingkan pemikiran dengan agama.
Nabi Muhammad saw ada memberitahu isi Al quran termasuklahtentang orang berakal yang bertakwa dan sudah tentu Umar sedar hal ini bukan?
Kesimpulan : Jika Umar kembalikan kepada tuntutan Rasulullahsaw maka sesungguhnya Rasulullah saw kembali kepada tuntutan Allah di dalam Alquran. Dan tuntutan Allah
Ialah |
|
|
|
|
|
|
|
4) Pendapat Ulamak
4) Pendapat Ulamak :
imam baihaqi RAHmeriwayatkan dari sayyidina ali RA yg telah mengatakan :
" seandainya agama itu di ukur dgn akal fikiran ... nescaya bahagian dlmKHUF lebih pantas utk di usap/sapu berbanding bahagian LUAR nya ... akantetapi, demikianlah ketentuannya seperti yg aku lihat RASULULLAH SAW hanyamenyapu luar nya ... "
* khuf : stokin kulit musim sejuk ....
Jawapan : Hal ini sama dengan jawapan dalam pendapat Ulamakyang ketiga. Sekali lagi pengunaan akal fikiran yang dimaksudkan adalah yangberkaitan dengan fahaman secular. Dan diakhir nanti saya akan terangkan kenapaUmar dan Ali banyak berbicara sebegini |
|
|
|
|
|
|
|
5) Pendapat dari Ulamak :
5) Pendapat dari Ulamak :
imam baihaqi RAHjuga meriwayatkan dari umar RA yg telah berkata :
" hendaklah kamu semua mempelajari SUNNAH RASULULLAH SAW, ilmu faraidh danilmu bahasa ( lughoh/grammar ) seperti halnya kamu semua mempelajari ALQURAN... "
Jawapan: Dan apakah sebab saudara mengatakan saya tidakmempelajari Sunnah Rasulullah saw dan ilmu-ilmu lain???? Adakah sudah jelasbagi saudara bahawa saya ni menolak sunnah Rasulullah saw?. Bukankah sayaberitahu bukan itu sahaja tentang sunnah rasulullah saw malah lanjutannyaberserta sekali telah saya pelajari mengenai |
|
|
|
|
|
|
|
6) Sunnah Rasulullah saw
6) Sunnah Rasulullah saw :
abu ya'la meriwayatkan melalui sanad yg soheh dariibnu abbas RA yg telah menyampaikan bahawa rasuluLLAH SAW bersabda :
" BARANGSIAPA YG MENGATAKAN SESUATU DARI ALQURAN PDHAL IA TIDAK MENGETAHUI( TIDAK BERILMU ) ... PD HARI KIAMAT NANTI IA AKAN DTGDGN BELENGGU DARI API NERAKA... "
Ini merujuk kepada mereka yang tidak berakal yang manamereka tidak pernah memahami isi kandungan Al qurankerana terlalu bergantung kepadakitab-kitab ulamak semata-mata dan apabila mereka berbicara hanyalah berdasarkan sebahagian yang diterangkan oleh ulamak. Mereka ini mengutamakan kitab-kitab tafsir dariulamak berbanding kitab Al quran sedangkan yang sepatutnya mereka boleh merujuk juga pada Al quran dan Sunnah.ini tidak mengutamakan kitab ulamak semata-mata berbanding Al quran.
Kitab-kitab yang dikarang Ulamak bukanlah tidak bagus malah banyak yang dapat kita pelajari dari mereka tetapikadang kala walaupun ulamak mereka ini tetap manusia dan kadang kala merekajuga melakukan kesilapan. Jangan hanya mereka tersilap kamu pula mengikutiseperti lembu. Sebab itu pada awal-awal lagi saya katakan rujuk Al quran danhadis kemudian lihat apa yang dikatakan ulamak. Jika tiada percanggahan makatiada masalah untuk mengikutinya tetapi jika ada percanggahan maka tinggalkanpendapat itu.
Sila rujuk buku halal dan haram Ulama Syekh Yusuf Qardhawim/s: 5
Imam Malik r.a berkata : |
|
|
|
|
|
|
|
7) Sunnah Rasulullah saw
7) Sunnah Rasulullah saw :
imam thobrony RAH telah meriwayatkan dlm kitabnya ALKABIR dariibnu abbas RA yg mengatakan bahawa ali RA pernah bertanya : " yarasuluLLAH SAW, bagaimana pendapat anda apabila dtg kpd kami suatu perkara ygtidak diterangkan oleh ALQURAN dan demikian juga tidak ada di dlm SUNNAH ANDAyg sudah berlaku ... ? "
RasuluLLAH SAW bersabda : " JADIKANLAH OLEH MU MESYUARAT DIANTARA ORG2 YG AHLI IBADAT DARI ORG2 MUKMIN DAN JANGAN ENGKAU PUTUSKAN ITU HANYADGN DASAR AKAL FIKIRAN TERTENTU... "
8)
Sunnah Rasulullah : imam thobrony RAH juga telah meriwayatkan di dlm kitabnya ALAUSATH dgn sanad yg soheh, dari ali RA yg telah berkata : " aku pernahbertanya kpd rasuluLLAH SAW apabila terjadi pd kami suatu urusan yg belum adaketerangan sebagai suatu perintah atau larangan, apa yg engkau perintahkan kpdkami .. ? " maka rasuluLLAH SAW bersabda : " BERMESYUARATLAHKAMU DGN ORG2 AHLI FIQIH DAN AHLIIBADAT DAN JANGAN MENJADIKANNYA ( BERDASARKAN ) DGN AKALFIKIRAN TERTENTU .. "
Jawapan : untuk kali ini saya mengambil dua sunnah saudaraberikan sekaligus, kerana dua sunnah ini merupakan dua sunnah yang sama.Baiklah saya warnakan perkataan 揳kal tertentu |
|
|
|
|
|
|
|
9) Sunnah Rasulullah saw :
9) Sunnah Rasulullah saw :
imam thobrony juga telah meriwayatkandi dlm kitabnya AL AUSATH dari umar RA, bahawa nabi SAW telah bersabda :
" YG PALING AKU TAKUTKAN TERHADAP UMMATKU KELAK IALAH ADANYA SEORG LAKI2YG MENTAKWILKAN ALQURAN YG DI KEMUKAKANNYA DI LUAR YG SEMESTINYA ..."
Jawapan : Tiadalah kesalahan ini di letak pada mereka yangberakal dan beriman. Bagi orang-orang yang berakal mereka tahu bahawa didalamkalimah Allah Al Quran setiap ayat-ayatnya tiada percanggahan antara satu samalain.
Ini akan membentuk satu jaringan benteng yang cantik danindah dimana sesuatu perkara yang Allah swt mahukan atau jelaskan tidak akanlari dari KehendakNya dimana jika ada mereka mentakwilkan sesuatu ayat denganhawa nafsu mereka maka kita boleh lihat daripada ayat yang lain pula akanbercanggah dengan ayat yang ditafsir. Seperti setiap ayat Al quran menjagaantara satu sama lain daripada dimanupulasikan oleh orang-orang yang tidakbertanggungjawap
Inilah sebab seperti yang saya katakan sebelum ini, kitaperlu rujuk Al Quran(terutamanya) dan hadis dan menilai apa yang dikatakanulamak. Jika pendapat ulamak tiada bercanggah dengan Al quran maka tiadamasalah untuk ikutinya tetapi kalau bercanggah maka tinggalkannya.
Mari saya kisahkan satu kisah yang saya dapati daripadakelas Pendidikkan Keluarga.
Pensyarah menceritakanbahawa ada seorang Iman di kedah telah merogol anak perempuannya dan ditangkapoleh Polis. Ketika disoal siasat mengapa dia merogolnya maka dia menjawap, 揇alam Al quran ada menyebut擺/i]
Al Baqarah [2.223]
Isteri-isteri kamu adalah sebagaikebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebuntanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik)untuk diri kamu;
Maka sambungnya lagi,攕aya ini seorang petani, saya sudah tuai benih saya pada kebun saya dan sayasudah pun melihat dan menjaga hasil tuaian saya membesar |
|
|
|
|
|
|
|
n0 10 DAN 11 Pendapat ulamak :
10) Pendapat ulamak :
imam addarimi RAH dan lalika'i RAH di dlm kitabnya " AS SUNNAH "meriwayatkan dari umar RA yg telah berkata :
"akan dtg nanti sekelompok org yg senang berdebat dgn mu tentang ayatALQURAN yg SYUBHAT ( MUTASYABIHAT ) ... oleh itu, peganglah SUNNAH RASULULLAHSAW dlm menghadapi mereka itu ... sesungguhnya PARAAHLI SUNNAH itu adalah lebih tahu tentang KITABULLAH ... "
11)pendapat ulamak:
al lalika'i RAHdi dlm kitab AS SUNNAH meriwayatkani pula dari ali RA yg telah berkata :
" akan dtg suatu kaum yg senang mendebat kamu semua ... maka peganglahSUNNAH RASULULLAH SAW utk menghadapi mereka ... sesungguhnya, para pakar ( dibidang ) SUNNAH lebih tahu tentang KITABULLAH ..."
JAWAPAN:Hm厖厖厖 |
|
|
|
|
|
|
|
12) Pendapat ulamak :
12) Pendapat ulamak :
Pendapatibnu sa'd RAHmeriwayatkan di dlm kitabya AT THOBAQOOT, melalui ikrimah RA, dari ibnu abbasRA yg telah berkata bahawa ali RA mengutusnya menghadapi kaum khawarij dgnberpesan :
" hadapilah oleh kamu akan mereka itu dan lawanlah ... dan jangan hadapimereka dgn berhujjah pd ALQURAN .. kerana ( ia ) akan mempunyai erti( takwil/makna ) beberapa segi ( wajah ) ... tapi lawanlah merekadgn dasar AS SUNNAH ...
Jawapan: adakah kamu nak cakap Al quran ini sukar difahamidan memiliki maksud2 yang berbeza-beza?
Ali Imran [3.7] Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahaiMuhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialahayat-ayat Muhkamaat; (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelasmaksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran
Jika seuatu ayat Al quran memiliki pelbagai maksud yangberbeza-beza maka ia adalah ayat yang tidak tegas dan tetap maksudnya.Berlainan sekali dengan penerangan Allah dalam Al quran. Hairan |
|
|
|
|
|
|
|
13) pendapat ulamak
ibnu sa'd RAHmeriwayatkan ( dlm riwayat yg lain ) , bahawasanya ibnu abbas RA pernah berkata: " wahai amiiirul mukminiiiin, aku sebenarnya merasa paling tahu tentangALQURAN berbanding mereka ( kaum khawarij ) ... kerana DI RUMAH KAMI LAHALQURAN DI TURUN KAN ... " ali RA menjawab : "anda benar ! akan tetapi ALQURAN itu memiliki berbagai ragam makna ... di manakita mengatakan dan mereka juga mengatakan hal yg lain nya ... namun hadapimereka dgn alasan2 dari SUNNAH RASULULLAH SAW ... sebab mereka tidak akanmendapatkan kesempatan dari nya ... "
Jawapan : periwayatan ini mempunyai masalah kerana ... semua orang tahu bukan tempat turunnya Al quran menyebabkan orang-orang disitu pandai soal Al quran. pelik jika Ibnu Abbas berkata demikian alasan kepandaiannya dalam Al quran. sila selidik dengan ulama negara mengenai riwayat ini
boleh saudara berikan contoh pelbagai ragam makna sebab selama ini susah saya nak lihat Al quran mempunyai maksud yang berbeza2 pada ayatnya kecuali bagi orang-orang yang lemah akal fikirannya kerana mereka akan membuat pelbagai andaian yang pelik.
[ Last edited by GasTrick at 23-10-2008 03:35 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
14)pendapat ulamak :
14)pendapat ulamak :
said bin mansur RAHmeriwayatkan dari imran bin hussain RAHyg menyampaikan bahawa para sahabat RA sering bertukar fikiran tentang hadis (sunnah ) .. suatu ketika dtg lah seorg laki2 dan berkata : " kitatinggalkan cara ini dan mari kita mulai dgn KITABULLAH ... "
umar RA menjawab : " sungguh engkau adalah org yg bodoh ! apakah engkaudapati di dlm ALQURAN itu keterangan tentang solat secara terperinci dan jugatentang puasa secara terperinci ? .. sebenarnya ALQURAN TELAH MENETAPKAN KEDUDUKAN HUKUMNYA DAN SUNNAHRASULULLAH SAW LAH YG MENAFSIRKANNYA SECARA JELAS ... "
jawapan : hal ini saya akan jelaskan panjang lebar kemudian.... tetapi marikita lihat contoh umar berikan
umar memarahi lelaki itu bukan kerana lelaki itu hendak berakal dengan Al quran tetapi memarahi lelaki itu kerana mahu meninggalkan Sunnah. hakikatnya sejak dari tadi saya tidak pernah mengatakan saya menolak sunnah kecuali jelas bagi saya ia adalah sunnah palsu yang tiada nilai dalam agama.
Baiklah apa kata saya gunakan cara Umar iaitu
Al quran menetapkan hukum............ seperti solat
sunnah pula mentafsir dan menerangkan apa solat itu
sekarang saya sudah tunjukkkan
Al quran menetapkan hukum..... orang-orang berakal adalah orang bertakwa
sunnah pula............... ???????????/ Eh semua sunnah saudara gunakan untuk menjatuh kan akal!!!! tetapi saya telah jelaskan semula dan sunnah tidak pula menjatuhkan akal sebenarnya.
cuba terangkan pada saya kenapa fokus saudara cuba jatuhkan orang berakal dengan sunnah sedangkan Al quran menaikkan darjat dankemuliaan orang2 berakal? sedangkan maksud sunnah kebanyakkan tidak pula menolak hadis. hanya andaian saudara sahaja yang bersifat berfikiran sempit
|
|
|
|
|
|
|
|
Maaf sekarang saya terpaksa mengundur diri, insyaallah saya kembali |
|
|
|
|
|
|
|
imam darimi RAH telah meriwayatkan dari said bin jubair RAH yg menceritakan bahawa pd suatu hari ia menyampaikan sebuah hadis nabi rasuluLLAH SAW. tiba2 seorg lelaki berkomentar kpd nya : " apa yg telah di sampaikan itu berbeza dgn kitabuLLAH . "
said bin jubair RAH menjawab : " mengapa engkau tidak memperhatikan bahawa aku ini menyampaikan sebuah hadis rasuluLLAH SAW, sedang engkau menyangkalnya dgn menunjuk isi ALQURAN. pd hal rasuluLLAH SAW ADALAH SEORG YG PALING TAHU TENTANG ISI ALQURAN BERBANDING DIRI MU . " ( petikan dari musnad ad darimi )
imam al lalika'i RAH meriwayatkan dgn sanad dari ubay bin kaab RA, dia berkata : " membataskan diri dgn berpegang pd ASSUNNAH adalah lebih baik drpd berijtihad yg hasilnya menyalahi ASSUNNAH . " ( petikan dari kitab ASSUNNAH dari imam al lalika'i RAH )
beliau ( imam al lalika'i RAH ) meriwayatkan dari abu darda' RA, katanya : " memandang kpd seseorg ( yg berpihak kpd ) AHLI SUNNAH sehingga tertarik pd sunnah dan mencegah pd bid'ah adalah ibadat . "
riwayat dari abul aliyah RAH, dia berkata : " wajib bagi mu berpegang pd AS SUNNAH NABI MU & APA YG MENJADI PEGANGAN PARA SAHABAT NYA RA . " ( dari kitab miftahul janah fil ihtijaji bis sunnah karangan imam as suyuthi RAH )
ibnu athiyah RAH berkata : " kebanyakan ulamak salaf yg baik2 seperti said bin musayyib RAH, amir asy sya'bi RAH dll mengagungkan tafsir ALQURAN dan mereka berhenti sejenak, kerana menjaga diri dan berhati2 pd hal mereka sebenarnya telah mengetahui dan sudah maju . "
abu bakar al anbari RAH berkata : " kebanyakan ulamak salaf dahulu itu sangat berhati2 dlm menafsirkan ayat2 musykil. sehingga sementara berpendapat, bahawa org yg menafsirkan ALQURAN yg tidak sesuai dgn kehendak ALLAH SWT HARUS DI LARANG BERBICARA . sedang yg lain mengkhuatirkan kalau2 TAFSIR ITU AKAN DI JADIKAN PEDOMAN UTK MEMBINA MAZHABNYA DAN MEMBINA ALIRANNYA ( ATAU INGIN HENDAK MENEGAKKAN PENDAPATNYA @ AKALNYA ) . "
abu mulaihah RAH meriwayatkan , bahawa abu bakr RA pernah di tanya tentang tafsir satu huruf dari ayat ALQURAN, kemudian dia berkata : " hai ! langit mana yg akan menaungi ku, bumi mana yg mahu menelan ku, kemana aku hendak pergi dan apa yg hendak ku buat jika aku mengatakan tentang satu huruf dari kitabuLLAH yg tidak sesuai dgn maqsud ALLAH yg maha mulia dan maha tinggi ? . "
nabi SAW bersabda BAHAWA DI ANTARA ALAMAT KIAMAT IALAH : " SETIAP ORG MENGANGGAP PENDAPAT NYA LAH YG PALING BAIK . " ( dari kitab al i'tidal fii marotibur rijal karangan syaikh maulana zakariyya RAH ) .
FIRMAN ALLAH SWT :
" DAN TIDAK LAH PATUT BAGI LAKI2 YG BERIMAN DAN TIDAK ( PULA ) BAGI PEREMPUAN YG BERIMAN, APABILA ALLAH DAN RASUL NYA MENETAPKAN SESUATU KETETAPAN, AKAN ADA BAGI MEREKA PILIHAN ( YG LAIN ) TENTANG URUSAN MEREKA. DAN BARANG SIAPA MENDERHAKAI ALLAH DAN RASUL NYA MAKA SESUNGGUHNYA DIA TELAH SESAT, SESAT YG NYATA . "
SURAH AL AHZAB AYAT 36 ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" DAN BARANGSIAPA YG MENENTANG RASUL SESUDAH JELAS KEBENARAN BAGI NYA, DAN MENGIKUTI JALAN YG BUKAN " JALAN ORG MUKMIN " , KAMI BIARKAN IA BERLELUASA TERHADAP KESESATAN YG TELAH DI KUASAI NYA ITU DAN KAMI MASUKKAN IA KE DLM JAHANNAM, DAN JAHANNAM ITU SEBURUK2 TEMPAT KEMBALI . "
SURAH AN NISAA' AYAT 115
WALLAHU A'LAM .....
[ Last edited by sirri_khafi at 24-10-2008 10:17 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sirri_khafi at 23-10-2008 06:45 PM
imam darimi RAH telah meriwayatkan dari said bin jubair RAH yg menceritakan bahawa pd suatu hari ia menyampaikan sebuah hadis nabi rasuluLLAH SAW. tiba2 seorg lelaki berkomentar kpd nya : " apa ...
Assalamualaikum..
masih dengan cut and paste...... kecewa betul saya. kata saudara sebelum ini mahu membantah hujah saya.... apa yang saya lihat saudara cuma mengelak daripada menjawap dan bantah hujah saya dengan melambakkan pendapat dan kata-kata yang dikarang dalam kitab ulamak saudara.
baiklah post #15 ini saya akan jawap kemudian selepas saudara perjelaskan hujah saya sebelum ini!!! jangan risau sementara saudara menjawap saya siapkan jawapan untuk post #15 ini. |
|
|
|
|
|
|
|
Seterusnya....
SURAH AN NISAAA' AYAT 115 ....
ALLAH SWT BERFIRMAN :
" DAN BARANGSIAPA YG MENENTANG RASUL SESUDAH JELAS KEBENARAN BAGI NYA, DANMENGIKUTI JALAN YG BUKAN " JALAN ORG2 MUKMIN " , KAMIBIARKAN IA BERLELUASA TERHADAP KESESATAN YG TELAH DI KUASAI NYA ITU* DAN KAMIMASUKKAN IA KE DLM JAHANNAM, DANJAHANNAM ITU SEBURUK2 TEMPAT KEMBALI ... "
Penekanan :
* KAMI BIARKAN IA BERLELUASA menurut para mufassirin ialahALLAH SWT biarkan mereka bergelumang di dlm kesesatan ....
SURAH AZ ZUMAR AYAT 9 ...
ALLAH SWT BERFIRMAN : " ... KATAKANLAH : "ADAKAH SAMA ORG2 YG MENGETAHUI (BERILMU ) DGN ORG2 YG TIDAKMENGETAHUI ? " ........
SURAH AN NAHL AYAT 43 ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" MAKA TANYALAH KPD ORG YGMEMPUNYAI PENGETAHUAN JIKA KAMU TIDAK MENGETAHUI " .
Mari saya menyambung apa yang tertinggal sebelum ini |
|
|
|
|
|
|
|
3 Faktor Tegas-GasTrick
Baiklah. Mari kita ringkaskan |
|
|
|
|
|
|
|
Yang terdahulu tetapi diakhirkan
Baiklah saudara saya kembalikepada statement awal disini匸/color]
BAIKLAH ! ( " SAYA CUKUPBERPENGALAMAN, ORG ISLAM MENURUTSEPERTI LEMBU DLL ... " SOMBONG BENAR STATEMENT NIH... SAYA AKAN PATAH2KAN STATEMENT AWAK BERDASARKANSUNNAH/HADIS NABI SAW, PENDAPAT2PARA SAHABAT RA, PENDAPAT2 PARA ULAMAK MUTAQODDIMIEEN .... IN SYAAAALLAH ! ) file:///C:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtml1/01/clip_image001.gif
SAYA INGIN MEMBATALKAN HUJJAH MEREKA YG INGIN MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT AKALFIKIRAN ( YAKNI TIDAK BERSANDARKAN AS SUNNAH & ULAMAK AL MUFASSIRIN ) ...
Bila saya katakan saya cukup berpengalaman sememangnya sayacukup berpengalaman. Mungkin bagi saudara keliahtan saya berbesarkan diritetapi itu sebenarnya amaran buat mereka yang cuba berhujat dengan saya soalorang berakal |
|
|
|
|
|
|
|
Strategi licik Menolak Al quran sebagai Sumber rujukkan Umat Islam.-by GasTrick
Sebahagian umat islam yang menolak untukmengunakan Al quran dengan akal adalah suatu penolakan mutlak keatas kalimahAllah swt walaupun mereka tidak menyatakan penolakan mereka secaraterang-terangan. Mereka sedar bahawa hujah-hujah yang mereka gunakan selama iniamat bertentangan dengan Al quran dan apabila mereka diminta untuk berpegangsama ada Al quran atau pendapat ulamak/para sahabatNabi/sunnah tertentu yang bertentangan dengan Al quran. Pastinya merekaakan mendiamkan diri kerana mereka tahu hakikat sebenar bahawa Al quran itukalimah yang benar. Ada kalanya mereka berdalihmengatakan ayat-ayat tersebut tidak diketahui maksud atau erti sebenarsedangkan jelas kepada mereka akan pengertian ayat tersebut.
Saudara Acong, saya pinjam dari saudara.....
"Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu & disembunyikankesaksian yg benar" - Riwayat Ahmad
Mereka ini telah didik dan disemai benih-benihkeengganan untuk mengunakan akal dan meletakkan tanggungjawap yang Allah swtperintahkan kepada mereka atas bahu mereka. Dan berpegang pada pendapat ulamakdan sunnah yang jelas menentang kehendak Allah swt. Dan bukan itu sahaja merekaberleluasa sehingga kini dengan sangkaan tersebut dengan menyebarkan fahamantersebut hingga kini.
Walaupun mereka mengaku bahawa Al quran adalahkitab mereka tetapi hakikatnya tindakan yang mereka lakukan adalah bertentangandengan suruhan Allah di dalam Al quran seolah-olah kalimah Alllah dalam Alquran tiada nilainya bagi mereka ini maka jelaslah mereka adalah golongan yang dikenalisebagai golongan tidak berakal iaitu tidak mahu mengambil peringatan danpengajaran dalam Al quran. Sebaliknya lebih mudah mengambil peringatan dalamkitab-kitab selain Al quran.
Jika ada pun mereka mengambil ayat-ayat Alquran, itupun dengan tafsir yang tidak lengkap dan sempurna seperti yang telahsaudara Sirri_khaffi berikan sebelum ini dimana tafsiran yang dibuat menyokongtindakkan dan perbuatan mereka manakala ada ayat-ayat lain yang jelasbercanggah dengan perbuatan mereka ini tidak mereka hiraukan dan telah merekaabaikan.
Selama ini, golongan tidak berakal kelihatanbegitu memperjuangkan agama Islam dalam menghadapi satu lagi golongan yangdikenali sebagai golongan antihadis. Golongan antihadis adalah golongan yangmenolak 100% hadis/sunnah Rasulullah saw dimana ini jelas bertentangan dengansunnah akhir iaitu berpegang pada Al quran dan Sunnah.
Umat Islam yang lain memandang golongan tidakberakal ini sebagai hero ataupun penyelamat akidah sehingga secara perlahan-lahanfahaman mereka untuk tidak mengunakan akal dalam pemahaman dan pembelajaran Alquran mula meyerap masuk dalam agama Islam. Dan diikuti oleh muslim-muslim yanglain tanpa memikirkan perkara ini.
Memang benar golongan antihadis bermasalahtetapi golongan ini adalah paling banyak menyedari akan kepalsuan yang berlakudalam dunia Islam mengenai sunnah/tafsir dan pendapat ulamak yang jelasbertentangan Al quran. Maka mereka ini mengambil jalan paling mudah iaitu tidakberpandukan hadis lagi bagi mengelakkan tafsiran yang dilakukan dipengaruhioleh kepalsuan.
Dalam usaha menentang golongan antihadis,golongan tidak berakal ini menjadikan kitab-kitab ulamak yang jelaskandungannya menolak pengunaan Al quran dan memberi kuasa mutlak keatas ulamakuntuk mentafsir dan berhujah dan pelbagai tafsiran dibuat untuk menghalangsesiapa sahaja yang mahu mengunakan akal dalam Al quran walaupun mereka yangberakal ini adalah orang yang bertakwa.
Kesan daripada tersebut, Golongan Islam yangberakal yang menjadikan Al quran dan sunnah sebagai sumber rujukkan pentingturut dilabelkan sebagai antihadis oleh sebahagian mereka kerana golongan inijuga berakal dalam mengambil peringatan dan pengajaran daripada Al quran. Kitaharus faham dan membezakan Antihadis dan golongan berakal ini ialah pengunaansunnah.
Pengunaan Sunnah bagi Golongan berakal amatpenting kerana ia adalah tafsiran awal yang dibuat oleh Nabi Muhammad saw. SepertiAntihadis, golongan
berakal ini menyedariakan masalah mengenai pemalsuan sunnah, tafsir, pendapat para sahabat Nabiserta pendapat ulamak. Malah golongan berakal juga menyedari adakalanya manusiajuga boleh tersilap dan juga tersalah adalah memberi pendapat mereka dan jugatafsiran. Oleh itu pengunaan Al quran sebagai sumber rujukkan adalah pentingbagi mengawasi sunnah dan pendapat杙endapat lain dari ditakwilkan atauterkeluar dari kehendak Allah saw.
Bila Saudara sirri_Khaffi menyatakan bahawasaya berleluasa dalam pegangan saya ini ternyata bagi saya perkara ini adalahsebaliknya. Golongan saudara Siiri_khaffi lah yang berleluasa sehingga kini dansaya percaya saudara belum pernah bertemu orang-orang seperti golongan sayakerana golongan kami semakin hari semakin kecil dan bagaimana pula nak katakankami berleluasa?. |
|
|
|
|
|
|
| |
|