View: 8056|Reply: 1
|
sejarah songket terengganu; asal dari palembang?
[Copy link]
|
|
Songket Terengganu berasal dari Palembang?
KUALA TERENGGANU 28 Jun - Benarkah songket warisan agung Terengganu berasal dari Palembang?
Persoalan ini diutarakan kerana berdasarkan konsep dan reka corak songket Terengganu tradisional ia dikatakan mempunyai persamaan dengan songket dari kawasan terbabit.
Kenyataan itu mungkin ada kebenarannya kerana dari segi sejarah, Terengganu dan Kelantan adalah sebahagian jajahan kerajaan Sriwijaya yang bertapak di Palembang.
Bermula pada abad kesembilan kerajaan ini telah merebak ke Langkasuka (kerajaan terawal di Kedah, Kelantan, Terengganu dan Pahang).
Berdasarkan kenyataan beberapa pengkaji di Palembang, bentuk-bentuk tenunan yang dihasilkan mempunyai kesan pengaruh dari China iaitu dengan menggunakan bahan asas dari sutera dan labuci (untuk tekat).
Pengarah Muzium Negeri Terengganu, Mohd. Yusof Abdullah berkata, tenunan di negeri ini berasal dari beberapa kawasan termasuk Lampung atau Palembang, Indonesia.
Katanya, ini disebabkan perkembangan tenunan di Malaysia dipercayai berkaitan dengan pendatang yang kebanyakannya terdiri daripada pedagang-pedagang.
Katanya, pendatang dari Jawa, Kepulauan Maluku, Borneo dan Bugis telah mengenalkan beberapa jenis kain tenunan.
"Beberapa corak tenunan yang dihasilkan di Terengganu dan di Kelantan misalnya diberi nama seperti tempat asal pedagang-pedagang tersebut.
"Dengan ini terdapat tenunan corak Samarenda (Borneo Timur), corak Bugis dan corak Palembang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.
Hasil tinjauan rambang Utusan Malaysia mendapati songket di Terengganu diusahakan di beberapa kawasan khususnya sekitar Kuala Terengganu.
Kawasan yang terlibat terutamanya di Mukim Losong, iaitu Kampung Losong, Panglima Perang, Kampung Losong Datuk Amar, Kampung Losong Sekolah dan Kampung Losong Masjid.
Terdapat juga di Mukim Cabang Tiga iaitu Kampung Hilir, Kampung Tok Nasek dan Kampung Pasir Panjang.
Perusahaan tenunan juga terdapat di kawasan berhampiran pantai misalnya di Kampung Banggol, Kuala Ibai dan Cendering.
Seterusnya, beberapa perusahaan ini terdapat di beberapa kampung yang berhampiran jalan menuju ke Kota Bharu misalnya Kampung Pulau Rusa dan Kampung Paloh.
Terdapat juga pengusaha tenunan di beberapa daerah di negeri selatan Semenanjung iaitu Johor (Johor Baharu, Muar dan Kulai) dan utara seperti Perlis dan Kedah.
Di samping itu terdapat juga tenunan yang dihasilkan oleh beberapa istana misalnya di Klang (Istana Selangor dan Pekan Istana Pahang).
Mengenai bahan asas dan proses pembuatan songket, Mohd. Yusof berkata, benang ialah bahan asas yang digunakan untuk membuat tenunan iaitu benang kapas, sutera, benang emas dan benang perak.
Katanya, benang emas dan perak ialah bahan asli yang tidak perlu dicelup warna.
"Ia mengandungi warna asal iaitu warna kuning dari benang emas dan warna putih kilat dari benang perak. Benang kapas dan sutera mentah berwarna putih kekuningan.
"Pada awalnya, kain songket hanya ditenun daripada benang sutera halus dan benang emas.
"Apabila ia mula dipakai oleh rakyat biasa, maka ditenun pula songket kapas agar mampu dibeli oleh segenap lapisan masyarakat," katanya.
Selain warna asli, benang-benang mentah untuk tenunan perlu diwarnakan.
Bagaimanapun terdapat juga benang-benang yang telah dicelup biru, merah dan hitam.
Penenun-penenun lebih menggemari mencelup sendiri dengan warna-warna kesukaan Melayu iaitu merah buah kesumba dan biji celagi (asam jawa).
Warna lain ialah merah tua cerah dari getah pohon mala yang dicampuri dengan kapur dan kunyit; merah telur dari batang sepang campur kapur.
Bahan-bahan tersebut merupakan bahan pencelup yang digunakan sebelum pencelup luar dari China dan Jepun dibawa masuk.
Bahan pencelup yang dibawa dari luar berbentuk serbuk dan hablur, dengan tiga warna asas iaitu kuning, biru dan merah.
Hablur atau serbuk pencelup dihancurkan dengan air panas.
Sukatan serbuk pencelup umum ialah satu cawan (serbuk) dihancurkan dengan satu gantang air. Satu campuran dapat mencelup benang yang boleh menghasilkan 80 helai.
Gumpalan benang dicelup dan direndam selama setengah jam untuk warna-warna sederhana dan satu hari untuk warna-warna tua atau pekat.
Kemudian benang dijemur hingga kering sekurang-kurangnya selama dua hingga tiga jam kalau cuaca panas.
Sukatan hablur atau serbuk pencelup serta lamanya ia direndam dapat menentukan cerah atau gelapnya warna.
Penenun-penenun juga menggunakan garam atau asam jawa atau kepingan asam gelugur sebagai asid untuk mengelakkan benang dari luntur.
Campuran dari dua warna akan menerbitkan warna-warna tertentu.
Terdapat ciri-ciri penting warna yang menjadi kegemaran penenun dan masyarakat Melayu iaitu dengan membuat atau meniru warna-warna alam.
Benang-benang yang dicelup dibahagi kepada dua 'hue' atau cahaya iaitu cahaya tua dan cahaya muda.
Mengenai motif songket, Mohd. Yusof berkata, bentuknya dibuat dengan menggunakan benang emas yang diisikan ke dalam cuban.
Katanya, proses pelancaran cuban disebut sebagai menyulam atau menekat benang emas.
Setelah songketan lidi dibuat, benang-benang songketan diikat dan lidi-lidi ini kemudiannya dikeluarkan dari celah-celah benang.
Mengenai motif dan corak songket Terengganu, Mohd. Yusof berkata, ia dihasilkan bergantung kesesuaian dan jenis songket.
Katanya, ia merupakan kombinasi perhiasan di bahagian tengah atau badan songket tradisional dan kebanyakan corak-corak ini dipengaruhi oleh suasana atau keadaan sekeliling di mana penenun-penenun bekerja.
Kesemua bentuk motif dilahirkan dalam bentuk geometri disebabkan oleh cara menenun itu sendiri.
Tumbuhan dan binatang merupakan unsur alam yang penting.
Benda-benda yang digunakan seharian juga dijadikan ilham tukang-tukang Melayu yang dikenali sebagai alam benda.
Di samping itu digunakan juga bentuk dari motif geometri asli.
Motif tumbuhan yang dimaksudkan sebagai motif penting songket meliputi bentuk-bentuk bunga, daun atau pucuk dan bahagian buah yang disebut sebagai tampuk.
tak penah lak aku tengok songket palembang..... kat ganu selalu ler gak... mak aku pun ada 2-3 kain songket... tapi tak der lak dia pakey selalu... aku tengok gambar dia kawen pakey songket merah dari ganu ler tu..... berat kain songket ni; tak tau ler sekarang camner... aku bukannya ada songket2 ni.... selalunyer worang pompuan yg suka benda2 cam nih!!! |
|
|
|
|
|
|
|
ebahagian Kerja-kerja menenun songket giat dilakukan
di Yayasan Tuanku Nur Zahirah di Kawasan Perindustrian
Cendering, Kuala Terengganu. |
|
|
|
|
|
|
| |
|