View: 2891|Reply: 7
|
Ganjaran Pahala Dalam Islam.
[Copy link]
|
|
Assalamualaikum.
Satu persoalan yang sentiasa bermain di minda. Pernah diutarakan kepada beberapa Ustaz dan Ustazah namun tiada jawapan yang meyakinkan diterima.
Seperti yang kita semua tahu, kita adalah HAMBA kepada TUAN kita iaitu Allah. Seseorang hamba itu tentulah tidak layak memohon atau menuntut apa-apa pun dari tuannya, melainkan terus berkhidmat dan melakukan apa sahaja yang diperintahkan oleh tuannya. Mungkin ada ganjaran atau hadiah yang dijanjikan tetapi itu merupakan hak mutlak si tuan tadi.
Allah memerintahkan kita untuk beribadat kepadaNya. Dan Allah juga menjanjikan ganjaran kepada orang-orang yang beramal soleh.
Setiap kali kita hendak melakukan solat contohnya, kita akan berniat "sahaja aku solat zohor 4 rakaat KERANA ALLAH TAALA". Semata-mata kerana Allah. Kerana ianya suruhan Allah.
Namun apa yang saya perhatikan, guru-guru agama di sekolah menekankan kepada generasi muda bahawa kita solat kerana WAJIB. Apabila dilakukan mendapat PAHALA. Solat sunat Tarawih jika dilakukan akan mendapat ganjaran yang berlainan mengikut bilangan malam ianya dilakukan.
Adakah kita melakukan sesuatu ibadat itu semata-mata kerana Allah, sama seperti niat kita atau kita mengharapkan balasan pahala dan ganjaran syurgaNya? Adakah selama ini kita IKHLAS beribadat kepadaNya?
Minta pendapat dan penjelasan tuan-tuan yang lebih arif dalam Islam untuk merungkaikan persoalan saya ini. Semoga semua amal ibadat kita diterima oleh Allah.
Terima kasih. |
|
|
|
|
|
|
|
wslm sedara,
niat melakukan ibadah utk dapatkan ganjaran juga dianggap ikhlas tetapi kurang tingkatan/pahala kalau nak dibandingkan dengan ibadah semata2 kerana Nya
dalam tasawuf, ada disebutkan lebih kurang macam ini,
1. Ibadah kerana cintakan Allah --> Ibadah seorang merdeka.
2. Ibadah kerana mengharapkan ganjaran dari Allah --> Ibadah seorang saudagar.
3. Ibadah kerana takutkan neraka Allah --> Ibadah seorang hamba.
tahap paling tinggi yang nombor satu tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Adakah kita melakukan sesuatu ibadat itu semata-mata kerana Allah, sama seperti niat kita atau kita mengharapkan balasan pahala dan ganjaran syurgaNya? Adakah selama ini kita IKHLAS beribadat kepadaNya?
ibadah mmg kerana ALLAH
IKHLAS itu dihati... yang menilai hanya ALLAH
balasan pahala dan ganjaran syurga itu sesuai dengan janji ALLAH.
keduanya adalah hak ALLAH. namun jika hambaNYA nak mengharap itu, tidak lah menjadi kesalahan |
|
|
|
|
|
|
|
bagus jugak soalan nie.....
kerna terpikir jugak jika mengharap syurga itu seolah2 iman saudagar. yakni membeli syurga dgn pahala.
namun mengharap syurga jugak boleh dikatakan sebagai satu keikhlasan.
jadi bagaimana?
sy tiada ilmu tentang ini, dan berharap ada ilmuan dari sumber sohih(bukan sumber khayalan) boleh beri penjelasan.
cuma satu perbandingan ingin sy buat tentang tawassul.
ada 3 cara bertawassul yg dibenar menurut hadis sohih.
1) tawassul dgn nama2 Allah yg sempurna berdasarkan dalil Quran:
dalil :
“Hanya milik Allah asmaaul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaul husna itu …” (QS. Al Anfaal: 18)
2) tawassul dgn amal solih Yakni menyebutkan dalam do’anya amal shalih yang pernah dikerjakannya. Hal itu seperti yang ditunjukkan oleh sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Umar, bahwa ada 3 orang laki-laki yang terkurung di dalam gua. Kemudian mereka berdoa dengan menyebutkan amalan shalihnya masing-masing agar dibukakan pintu gua tersebut dari batu yang menutupinya. Akhirnya Allah mengabulkan doa mereka, dan mereka dapat keluar dari gua tersebut .
3.tawassul dgn org soleh YANG MASIH HIDUP. yg mati takleh ditawassul.
dalil:
Adapun dalilnya adalah ketika seseorang yang meminta Rasulullah untuk berdo’a kepada Allah agar diturunkan hujan, orang itu berkata: “Wahai Rasulullah, telah binasa harta benda kami dan terputus jalan-jalan maka mohonkanlah kepada Allah agar menurunkan hujan”. Maka Rasulullah mengangkat kedua tangannya, lalu berdoa: “Ya Allah turunkanlah hujan, ya Allah turunkanlah hujan”. (HR. Muslim)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
salah satu tawassul yg dibenarkan adalah seperti contoh nombor 2, yakni bertawassul dgn amal soleh.
ini menunjukkan iman saudagar bukanlah larangan, malahan sunnah. tidak pula dinyatakan dalam mana2 hadis kalau bertawassul dengan amal soleh maka amal soleh itu akan habis dan tidak ada bahagian di akhirat kelak. maka ini menunjukkan selagi kita bertauhid pada Allah, memang kita boleh mengharap balasan dari Allah dari amaln kita.
cuma kedudukan itu mana yg lebih tinggi wallahua'lam....
ada sesiapa boleh konfermkan dari hadis sahih tentang kedudukan ini?
lagipun dalam surah al-waqiah ada 3 golongan di akhirat kelak, satu golongan kiri mendapat balasan buruk, manakala 2 golongan lagi pertama golongan kanan dan kedua adalah golongan yang mendahului dalam mengerjakan kebaikan di dunia. yakni kedua2nya golongan baik.
apakah perbezaannya? |
|
|
|
|
|
|
|
wslm sedara,
niat melakukan ibadah utk dapatkan ganjaran juga dianggap ikhlas tetapi kurang ting ...
lobo85 Post at 25-5-2010 22:21
mungkin kurang jelas, ibadah ketiga2 ni smua diterima, cuma berbeza dari sudut tingkatan/maqamnya.. |
|
|
|
|
|
|
|
bagus jugak soalan nie.....
kerna terpikir jugak jika mengharap syurga itu seolah2 iman saudagar. ...
ussopp Post at 26-5-2010 11:39
yang psal surah waqiah tu, ada beza dua glgn baik tu.. kalau kita baca surah tu, secara jelas perbezaan pertama ialah, glgn yang pertama itu, kbykannya terdiri drpd glgn awal2 (salaf) daripada glgn terkemudian, bermaksud iman/sumbangan mereka lebih tinggi/banyak daripada glgn terkemudian ni...
[13]
(Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu;
[14]
Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian. |
|
|
|
|
|
|
|
manakala glgn kedua
[39]
Iaitu sebilangan besar dari orang-orang yang terdahulu,
[40]
Dan sebilangan besar dari orang-orang yang datang kemudian. |
|
|
|
|
|
|
|
Terima kasih saudara2ku sekelian yg telah menjawab dgn jelas dan terang mengenai kemusykilan sy ini.
Dari apa yg sy faham dari penjelasan saudara2 sekelian bermakna tidaklah mnjadi kesalahan untuk kita mengharapkan pahala dan balasan syurga dari Allah SWT. |
|
|
|
|
|
|
| |
|