CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 29738|Reply: 35

Kampung Baru Cina: UMNO Tolak Cadangan Nga Kor Ming

[Copy link]
Post time 10-2-2024 10:36 AM | Show all posts |Read mode






PETALING JAYA – UMNO menolak sekeras-kerasnya cadangan Menteri Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming bagi mencalonkan kampung-kampung baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO.


Setiusaha Agung UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, walaupun tujuannya adalah untuk memperkasakan sektor pelancongan negara, tetapi UMNO berpandangan implikasi terhadap cadangan ini terlalu besar dan menyentuh kedudukan Melayu-Bumiputera secara tidak langsung.


“Apabila sesebuah kawasan itu diiktiraf sebagai tapak warisan dunia, maka secara automatik penduduk yang menghuni kawasan tersebut akan dianggap sebagai orang asal dan segala aspek berkaitan pendidikan, budaya dan bahasa akan turut diperakukan.


“Ini sudah tentulah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf hanya Bumiputera sebagai penduduk asal dengan hak keistimewaan tertentu.


“Nga Kor Ming mesti memahami bahawa isu tanah adalah isu maruah dan kedaulatan yang tiada tolak ansur bagi orang Melayu,” jelasnya hari ini.


Tambah Asyraf, cadangan seumpama tersebut hanya akan merosakkan keharmonian Kerajaan Perpaduan, mencetuskan polemik tidak perlu dikalangan rakyat, bahkan tidak selari dengan dasar Malaysia Madani yang dipelopori Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.


“UMNO kekal dengan prinsip sebagai benteng Melayu-Bumiputera dalam kerajaan.


“Kami tidak akan sesekali membenarkan sebarang isu yang menggangu-gugat kesejahteraan rakyat dan membelakangkan hak setiap kaum yang telah dipaterikan dalam perlembagaan,” tegasnya.




Sumber – KOSMO! ONLINE.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-2-2024 10:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Rasa nya tak payah lah political kan. Why no also submit kampung2 melayu juga.  At the end semua dapat ganjaran.  Selagi ada sultan2 melayu dan agong rasanya tak payahlah risau.
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 11:11 AM | Show all posts
Edited by nusaraya at 10-2-2024 11:17 AM

Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan oleh UNESCO .. maka Malaysia nantinya akan menjadi satu-satunya negara di Alam Melayu yang mempunyai Kampong China yang diakui ebagai warisan dunia oleh UNESCO ...

Benefit lainnya adalah kesempatan bagi Malaysia untuk juga menyatakan bahwa Malaysia juga bagian dari Tamadun Alam Benua China sehingga boleh klaim semua hak milik China adalah juga hak milik Malaysia .... Mengapa ?  karena Malaysia dan China sudah serampan dan serumpun ...

Nanti setelah Kampong China mendapatkan pengakuan rasmi UNESCO ... Jangan lupa juga usulkan lagi  Kampong India, Kampong Bangla atau Kampong Rohingya untuk juga mendapatkan status Warisan Dunia UNESCO ....Hehehehe


Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 11:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Lepas ni boleh jerr.. jadikan kampung Jawa, kampung Bugis, kampung Banjar, kampung Batak, kampung Dayak, kampung orang Sunda..dan banyak lagi ..semuanya boleh masukkan dlm senarai Unesco..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 11:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Lama tak nampak pyropura
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 11:43 AM | Show all posts
Kampung2 baru, bukan Kampung Baru ya?
Boleh kah kg saya ini dimasukkan kedalam UNESCO list juga?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 10-2-2024 01:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Nampak sangat tak sebulu dari dulu tapi demi pangkat dan kuasa sanggup cenolot ngn dap.kalau betul berjuang untuk melayu keluarla jangan dok semeja ngan dap
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 01:29 PM | Show all posts
mana komen aku smalam. eh itu thread lain eh?

babi betul la forum cari sekarang. editor pun berebut2 buka thread dengan beruk peliharaan sendiri.

lepas ni adalah beruk yang koyak serang aku balik. Takutnye

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-2-2024 03:48 PM From the mobile phone | Show all posts
ngader umnok ni...klo tak buat isu sure sapa pun tatau umno dah mampos...ciannn

bio ler apek tu nk kg baru ke tokong ke jamban cina ke jadi warisan sedunia..kan luak punnnnn...

satu melesia maaa...lu boleh gua pun boleh maaa

xong xi fa chai to chinese ppl wish u all happy dragon year...grrrrrrr
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 05:25 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 10-2-2024 11:11 AM
Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan  ...

Ya bener om. Apa yg om ngobrolkan sememagnya amat bener sekali. Tiada apa yg blh diharapkan lg dgn pemimpin maling ini yg sanggup menjual tanah air Dan bangsanya sendiri. Indonesia yg tanahnya jauh lbh bsr pun ngak ada kampung tiongkok Dan rohingnya
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 08:05 PM | Show all posts
KG Pogorono krono Merono tak mau dicadangkan ke?
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 08:06 PM | Show all posts
Tanjung Keling

boleh  juga di Unescokan sebagai warisan

memperingati Mereka datangh dari Sana/
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 10:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Skuau at 10-2-2024 10:57 PM

"Saiya kampung BUKIT MALUT pon mau abang...sini kampung lama pon suda duduk...bini pon sini worang"-Rohingya Malut Bukit,Langkawi,Kedah,MALAYSIA....ada..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 10:59 PM From the mobile phone | Show all posts
jejai replied at 10-2-2024 01:08 PM
Nampak sangat tak sebulu dari dulu tapi demi pangkat dan kuasa sanggup cenolot ngn dap.kalau betul b ...

DEMI KUASA...khadam pon khadam la......
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2024 11:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Skuau at 10-2-2024 11:05 PM
nusaraya replied at 10-2-2024 11:11 AM
Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan  ...


benar banget pak..di malezia udah ada KAMPUNG JAWA....mereka inila generasi pertama indon yg membawa ASAM JAWA  ke malezia...Melayu tolong jangan mengklaim...
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2024 10:24 AM | Show all posts
Saya bangkang. Atas kriteria apa layak dipanggil warisan.Tapi dia ci na, tentulah propose kampung ci na. Ci na mulut manis dia bodek dulu kaum majoriti.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 12-2-2024 08:53 PM | Show all posts
Apa la nak jadi dengan malaysia....
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2024 08:59 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 10-2-2024 11:11 AM
Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan  ...

Ko kampung indon kat indonesia sana.
Dasar kaki provok. Berapa sen upah ko dapat?

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2024 09:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 10-2-2024 11:03 PM
benar banget pak..di malezia udah ada KAMPUNG JAWA....mereka inila generasi pertama indon yg memba ...

Weols panggil tamarind.

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2024 10:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Sikit2 la dia nak buat. Sikit2 dia rampas. Nanti ubah sejarah pula kata penduduk asal adalah bangsa tu.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

19-4-2024 02:57 PM GMT+8 , Processed in 0.333143 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list