View: 37790|Reply: 34
|
Cinta Ada Di Mana-Mana: Rahsia Kejayaan Pengasas MK Curtain Bhd
[Copy link]
|
|
Penerima Legenda Jenama dan Pengasas Bersama MK Curtain Bhd berkongsi bahawa rahsia kejayaan adalah menambah elemen cinta dalam segala hal ketika menguruskan perniagaan, keluarga, kakitangan, dan pembekal.
“Rahsia kejayaan saya adalah saya sangat menyukai perniagaan saya.” - Datin Wira Moon, Pengasas Bersama MK Curtain Bhd
Oleh Yvonne Yoong
Di sebalik setiap Legenda Jenama yang berjaya, terdapat seorang wanita dibelakangnya. Ini sangat benar, menambahkan pada konteks bahawa “Di sebalik setiap lelaki yang berjaya ada seorang wanita” apabila berkaitan dengan dinamik Legenda Jenama MK Curtain Bhd dalam Pengasas & Pengerusi Datuk Wira Calvin Khiu dan isterinya Pengasas Bersama Datin Wira Moon, yang telah menjadi tiang sokongannya sejak Hari Pertama perniagaan ini.
“MK Curtain tahun ini berusia 19 tahun,” kata Datin Moon, mengenang masa ketika mereka mula-mula memulakan perniagaan ini hampir dua dekad yang lalu pada tahun 2005 yang merupakan permulaan perjalanan yang mencabar bekerja tanpa henti 365 hari setahun bagi pasangan ini.
Mengingat bagaimana mereka harus melayani setiap pelanggan yang masuk ke premis mereka, dengan mereka berdua secara peribadi mengukur dan memasang langsir - beliau sering bekerja lebih dari 12 jam sehari sementara pada masa yang sama, mereka berdua bergilir-gilir menjaga nenek Datuk Khiu yang sangat disayanginya kerana dia menjaga beliau sejak kecil, selepas mengalami strok.
Seperti dalam kehidupan dan pekerjaan, mereka juga melalui cabaran apabila pada tahun 2009, kerana pengetahuan yang tidak mencukupi dan pengurusan yang tidak betul, perniagaan ini menghadapi kebuntuan kritikal, hampir menyebabkan kebankrapan. Memulihkan keadaan dengan mengejar pengetahuan lebih lanjut, mengambil pinjaman dan menggadaikan harta yang mereka laburkan, menghabiskan sekitar RM1 juta untuk mengelilingi dunia untuk belajar adalah sebahagian dari harga yang mereka bayar untuk memulihkan dan meningkatkan perniagaan.
Melihat ke belakang, semangat “jangan pernah berputus asa” mereka yang disertai dengan kerja keras selama kira-kira lima tahun akhirnya membuat mereka menuai hasil yang patut diterima. Hari-hari tersebut, bekerja 12 jam tanpa henti ketika orang lain mengekalkan jadual kerja lapan jam yang ketat, kini menjadi kenangan lama.
Gembira menerima pengiktirafan Anugerah Legenda Jenama- 20 Tahun sulung, kejayaannya katanya, berpunca dari visi bersama mereka yang ingin MK Curtain “memimpin trend industri, (dan) menjadi peneraju jenama langsir di Asia Tenggara.”
Lebih menarik, beliau menyimpulkan rahsia kejayaannya hanya dengan menambah elemen cinta dalam semua yang dilakukannya seperti: cintanya terhadap perniagaan, anak-anaknya serta penjagaan terhadap pasukan, pelanggan, pembekal, dan masyarakat.
“Rahsia kejayaan saya adalah saya sangat menyukai perniagaan saya. Saya memulakan perniagaan ini bersama suami saya. Ketika saya tamat belajar, pekerjaan pertama saya adalah menjual langsir bersama suami saya,” kongsi beliau dengan senyuman.
Kemudian, ada pula cintanya terhadap anak-anak.
“Saya suka anak-anak, jadi saya mempunyai empat orang anak dan saya juga suka perniagaan saya. Ketika saya belum mempunyai anak, saya boleh bekerja keras dari pagi hingga malam. Ketika kami mula-mula memulakan, perniagaan ini dibuka pada hari pertama dan kedua Tahun Baru Cina kerana pasaran sasaran utama kami adalah orang Melayu jadi kami tetap buka walaupun pada cuti umum,” kongsi Datin Wira tentang gaya hidupnya yang bekerja keras ketika itu.
Kini, dengan empat orang anaknya, beliau memastikan bahawa hujung minggu sepenuhnya didedikasikan untuk masa bersama keluarga sementara perniagaan ditutup pada cuti umum. Misi MK Curtain secara intrinsik terletak pada membina gaya hidup yang bahagia dan harmoni dengan sepenuh hati sementara bagi pasukan, ia berkaitan dengan program intrapreneurship dalam “membiarkan ahli pasukan menjadi rakan kongsi”.
Rahsia kuat di sebalik pertumbuhan eksponen perniagaan ini berkisar pada sikap peduli yang mudah tetapi mendalam tentang inklusiviti dengan membiarkan kakitangan mereka berjaya dengan membiarkan mereka memiliki francais MK Curtain mereka sendiri. Beliau berkongsi bahawa titik tolak muncul ketika 60 ahli teras memulakan pembaharuan. Tiga tahun kemudian, pemulihan yang berjaya berlaku. Puncak kejayaan ini adalah pada tahun 2014 ketika mereka berjaya menerima Rekod Malaysia kerana menjadi jenama terkemuka dalam industri langsir di Malaysia.
Legenda Jenama ini berkongsi bagaimana fokus selama beberapa tahun terakhir adalah untuk mendapatkan lesen francais bagi mula mempromosikan perniagaan francaisnya dengan kakitangan mereka. Niat mulia untuk memberi ganjaran kepada pekerjanya ternyata menjadi salah satu keputusan terbaik mereka - menggandakan perniagaan secara eksponen.
“Kakitangan kami telah mempercayai kami selama bertahun-tahun dan mencapai kejayaan dalam kehidupan mereka. Oleh itu, kami memutuskan untuk mengembangkan perniagaan francais kami dan memberi peluang kepada mereka untuk mempercayai kami dan membawa pulang pendapatan yang baik dan gaji sebagai bos sambil benar-benar menyokong syarikat. Kini, kesemuanya seperti bos yang mengendalikan perniagaan mereka sendiri. Dan setiap tahun, kami mengambil bahagian dalam pembahagian keuntungan.”
Dengan langkah ini sahaja, beliau berjaya menggandakan perniagaan sejak mengambil alih pada tahun 2012 ketika suaminya menceburi bidang pendidikan, berkembang dari 20 cawangan ketika itu kepada 60 cawangan di seluruh negara dengan satu cawangan di luar negara yang dibuka di Singapura dan satu lagi akan dibuka di Jakarta pada bulan Oktober 2024.
Sementara itu, tujuannya adalah untuk menyediakan “perkhidmatan dan kualiti terbaik” kepada pembekal dengan memberikan sokongan dan penghargaan untuk mewujudkan situasi menang-menang. Pandangan terhadap masyarakat adalah mudah - “Ambil dari masyarakat, beri kembali kepada masyarakat,” katanya tentang pandangan jangka panjang kejayaan syarikat yang telah mengubah MK Curtain daripada “mengikuti trend tekstil” kepada kini diiktiraf sebagai Legenda Jenama mereka sendiri. Berbangga dengan diri sebagai berasal dari permulaan yang sederhana dan menjadi Legenda Jenama buatan sendiri dari Ground Zero, mereka gembira berkongsi kejayaan mereka dengan pasukan yang terdiri daripada lebih 300 kakitangan dan semakin berkembang.
Memberi nasihat bijak kepada usahawan muda yang ingin berjaya, kesabaran katanya diperlukan sementara kreativiti sentiasa menjadi kuncinya. Keupayaan untuk bertindak dengan pantas juga penting seperti yang tercermin dalam syarikat yang dengan pantas bergerak dalam talian untuk melaksanakan latihan semasa pandemik.
“Ketika COVID-19 melanda, cabaran kami adalah menjaga kakitangan kami dengan memberi mereka gaji walaupun syarikat tidak menerima pendapatan. Kami memikirkan bagaimana untuk berniaga secara dalam talian dan bagaimana memasarkan promosi kami serta membuat video TikTok,” kongsi beliau. Seperti Legenda Jenama sebenar, mereka berjaya melalui Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) ketika banyak jenama ditutup.
“Untuk menjadi Legenda Jenama, adalah memiliki jenama yang boleh dipercayai oleh orang ramai. Semasa MCO, banyak jenama ditutup tetapi MK masih boleh berjalan hingga ke tahap hari ini kerana kekuatan penjenamaan,” katanya yang mengaitkan MK Curtain berjaya melalui MCO kerana kekuatan penjenamaan kerana pengiktirafan jenama membezakan jenama tersebut daripada pembekal langsir yang tidak berjenama.
“Persaingan sentiasa ada tetapi pada akhirnya, bagaimana anda menjenamakan diri anda,” katanya. |
|
|
|
|
|
|
|
Respek founder tak buat gigi walaupun kaya raya. |
|
|
|
|
|
|
|
Dan kekalkan muka asal tak injek bibir macam scammer Hasmiza Vida tu. |
|
|
|
|
|
|
|
Deme juai langsir jahh ka? |
|
|
|
|
|
|
|
furnishings semua ada kaka...I pernah order langsir kat kedai dia masa masuk rumah 1st dulu...ok gak la...
|
|
|
|
|
|
|
|
tak renovet gigi tak apa.. sbb gg original plg bagus laa kan
but at least pegila buat scaling lah ye busuk2 pun once a year.. kang muka dah herlok, gigi berdaki je haaa , org perak panggei berdano kome uii
gituuu |
|
|
|
|
|
|
|
Tinot7: Deme juai langsir jahh ka?
Macam2 ada. Nak buat custom blind timber boleh, wall paper pon ada. Beddings pon ada jugak. Harga dari mid range sampai yg mahal2. Senang, ada service siap pasang... owner rumah bayar & goyang kaki je. |
|
|
|
|
|
|
|
Awal2 mengaku targer customer Malay. Menteri pelancongan sila take note purchasing power sapa pegang |
|
|
|
|
|
|
|
Dress merah tu mesti tailor curtain yg buatkan..
Langsir rumah mmg tempah dgn diaorg so far mmg elok quality nya.kemas buatannya. Tahniah |
|
|
|
|
|
|
|
gangerina replied at 27-11-2024 12:30 PM
furnishings semua ada kaka...I pernah order langsir kat kedai dia masa masuk rumah 1st dulu...ok g ...
Oh dah expand bisnes.. kaya la deme2 ni |
|
|
|
|
|
|
|
azimodin replied at 27-11-2024 01:47 PM
Macam2 ada. Nak buat custom blind timber boleh, wall paper pon ada. Beddings pon ada jugak. Harga ...
Takde murmur ka? Rega rahmah takde? |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by cmf_almondpecan at 27-11-2024 07:56 PM
Dari segi jumlah besar memang kaum Bumiputera (termasuk Melayu) seramai 22.85 juta orang adalah penyumbang terbesar perbelanjaan dalam negara sebanyak RM109 bilion sebulan. Cina pula ada seramai 7.4 juta orang dan berbelanja sebanyak RM47 bilion manakala India seramai 2.2 juta berbelanja sebanyak 12.2 bilion sebulan. Tapi dari segi per kapita yang mencerminkan kuasa beli sebenar, maka kaum Bumiputera (termasuk Melayu berbelanja sebanyak RM4,770 per kapita sebulan, kaum Cina sebanyak RM6,351 per kapita sebulan dan India sebanyak RM5,545 per kapita sebulan.
Bagi syarikat yang target pelanggan kaum tertentu, jumlah2 ni semua tak berapa relevan sebab dia target sejumlah peratusan kecil daripada golongan sasaran dia saja, jadi business strategy dia akan menjurus ke arah tu. Strategi sesebuah syarikat tak mencerminkan kuasa beli. Misalnya, kalau syarikat jual makanan tak halal target kaum Cina, dia akan hias kedai dengan cara yang menarik perhatian golongan Cina dan sediakan barangan yang memenuhi cita rasa kaum Cina. Tapi satu kedai ni tak semestinya mencerminkan bahawa kaum Cina mempunyai kuasa beli terbesar di Malaysia. Sebaliknya, apa yang benar2 mengesahkan perkara ini adalah melalui statistik rasmi. |
|
|
|
|
|
|
|
cmf_almondpecan replied at 27-11-2024 07:52 PM
Dari segi jumlah besar memang kaum Bumiputera (termasuk Melayu) seramai 22.85 juta orang adalah pen ...
Aku penah baca yg pembeli Melayu ni tak fussy. Berbanding ngan type C. Style type C nk bayar rm10 tapi nak kualiti mcm rm100. Mmg idakle |
|
|
|
|
|
|
|
Ingt satu bumbung dgn mk land |
|
|
|
|
|
|
|
Tp kalau bab langsir mmg melayu la trpaling sggp spend duit.trmasuk aku.kohkoh |
|
|
|
|
|
|
|
maybe dengan baju sekali kot sebab baju merah dia tu pun macam kain dan fesyen langsir je
|
|
|
|
|
|
|
|
muda lagi sebab tu tak injek. Cuba tenguk dalam 10 tahun lagi.
|
|
|
|
|
|
|
|
annehuda replied at 27-11-2024 08:43 PM
Aku penah baca yg pembeli Melayu ni tak fussy. Berbanding ngan type C. Style type C nk bayar rm10 ...
Ni pun jadi salah satu sebab nak buat business model yang target pembeli Melayu. Pelanggan cerewet tekan harga tapi nak kualiti premium memang susah nak layan. |
|
|
|
|
|
|
| |
|