fuhhh.... sib baik aku loan dgn JPA jer bukan PTPTN.....
hehe.. gegurau ajer.... ok jom kita serius sket:
Hutang wajib dilangsai walaupun sudah meninggal
Berkaitan pinjaman kewangan, pada dasarnya, Islam tidak menggalakkan umatnya berhutang. Perkara ini dijelaskan dalam hadis daripada Uqbah bin 'Amir yang bermaksud: "Janganlah kalian membuat takut jiwa selepas ke-tenangannya." Mereka berkata: "Apa itu wahai Rasulullah?" Beliau bersabda: 'Hutang.' Itulah sebabnya, umat Islam diajarkan sepotong doa yang bermaksud: "Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu daripada kegundahan dan kesedihan, daripada kelemahan dan kemalasan, daripada sifat pengecut dan bakhil, daripada kesempitan hutang dan penindasan orang."
Bagaimanapun, dalam keadaan tertentu, berhutang itu tidak dapat dielakkan. Dalam keadaan ini, Allah menggariskan dengan terperinci cara atau adab berkaitan hutang-piutang.
Dalam ayat 282, Surah al-Baqarah dinyatakan dengan panjang lebar betapa kalau hendak memberi dan mengambil hutang, jumlah dan tempohnya membayar balik perlu dituliskan berserta dua saksi.
Dalam ayat berikutnya pula, dinyatakan bahawa sekiranya tidak ditulis pun, orang yang berhutang hendaklah menjelaskan hutangnya kerana Allah mengetahui apa yang mereka lakukan.
Dalam kata lain, walaupun tanpa bertulis dan saksi, Allah menjadi saksi kepada transaksi mereka itu.
Membayar balik hutang adalah sesuatu yang wajib dilakukan sehingga harta orang yang sudah meninggal dunia pun perlu ditolakkan hutang-piutang mereka terlebih dulu, sebelum diagihkan kepada waris. Hal ini disebut dalam ayat 11, Surah an-Nisa'.
Tidak cukup dengan firman Allah dalam al-Quran, penekanan kepada menjelaskan hutang ini disebutkan dalam hadis Rasulullah.
Contohnya, sabda Nabi bermaksud: "Diampuni semua dosa orang yang mati syahid kecuali hutang." (Hadis riwayat Muslim).
Kita maklum bahawa syuhada dijanjikan syurga. Namun, hadis ini menunjukkan bahawa apa yang menghalang mereka daripada masuk syurga adalah hutang yang tidak dijelaskan.
Itu syuhada. Jika mereka pun wajib membayar hutang, apa lagi kita manusia biasa.
Islam bukan saja mewajibkan umatnya membayar hutang, malah menjanjikan bahawa kalau berhutang dengan niat untuk membayar, Tuhan akan memudahkan kita.
Sebaliknya, kalau berhutang dan berniat tidak mahu membayar, maka Allah Maha Kaya dalam perhitungan-Nya. Perkara ini dijelaskan dalam sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bermaksud:"Sesiapa yang berhutang dengan niat untuk membayar balik, Allah akan membayarkan. Tetapi, jika sesiapa berhutang dengan niat menyeleweng, Allah akan musnahkan harta bendanya." Maksud ayat 'Allah akan membayarkan' adalah Allah akan memudahkan rezeki orang itu agar dia dapat membayar hutangnya.
Jadi, jelas betapa Islam mewajibkan umatnya membayar hutang. Pada hari ini, kita berhadapan dengan masalah bekas pelajar institusi pengajian tinggi tidak membayar balik hutang pinjaman pendidikan yang mereka terima.
Mengikut laporan, daripada RM7 bilion yang dikeluarkan untuk tujuan itu, hanya RM93 juta yang berjaya dikutip semula. Ia bermakna tidak sampai 14 peratus hutang dapat dikumpul semula. Perkara ini menjejaskan usaha Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk memberi pinjaman kepada pelajar baru sehingga mereka terpaksa meminjam daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.
Biasanya yang meminjam adalah pelajar Melayu. Jadi, mengapa kita berhadapan dengan masalah kegagalan mereka membayar balik pinjaman, sedangkan Islam begitu menekankan perkara ini?
Membayar balik pinjaman pendidikan bukan satu masalah baru. Suatu ketika dulu, Mara juga menghadapi masalah sama sehingga perlu mengiklankan nama mereka yang liat membayar hutang di akhbar. Peminjam Mara juga Melayu.
Malah, saya pasti bukan pinjaman itu saja yang bermasalah dari segi pembayaran balik pinjaman. Banyak lagi hutang lain menerima nasib yang sama, termasuk hutang kad kredit dan pinjaman peribadi.
Akibatnya, dalam kes pinjaman peribadi, penjamin pula yang terpaksa menanggung bebannya. Itu belum dikira hubungan baik bertukar buruk antara peminjam dan penjamin yang mahu dielak oleh Islam.
Peminjam ini mungkin daripada kita sendiri, pasangan, anak, adik-beradik, saudara-mara atau kawan kita. Jika yang meminjam, jelaskan pinjaman itu. Sebaliknya, jika yang meminjam itu adalah orang yang dikenali, maka menjadi tanggungjawab kita yang tahu hukum untuk mengingatkan mereka kewajipan membayar hutang. Ia adalah dakwah yang paling mudah. Dalam pada itu, ia boleh menjadi satu dosa jika kita tidak mengingatkan mereka mengenainya.
Sebagai satu agama yang begitu berkasihan belas dan berperikemanusiaan, Islam juga menggalakkan orang yang berhutang untuk menghalalkan hutang mereka. Malah, disebutkan dalam ayat 280, Surah al-Baqarah bahawa menghalalkan hutang ini adalah lebih baik untuk kita.
Namun, dalam konteks kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa "pembangunan sumber manusia soal hidup mati negara Islam", maka tidak wajar untuk kita mengharapkan kerajaan untuk menghalalkan hutang pelajar ini.
Kerajaan perlukan wang itu untuk memberi pendidikan kepada lebih ramai penuntut termasuk yang Islam agar kapasiti mental dan intelek mereka dapat dibangunkan demi kemajuan dan kelangsungan umat Islam itu sendiri.
Kredit to IKIM
|