|
Thursday, November 09, 2006
Peristiwa Jentayu Bertarung dengan Garuda
Sebuah dedikasi untuk Encik Zulkifli,
Diriwayatkan di dalam Hikayat Merong Mahawangsa, di suatu masa, dunia ini didiami oleh ratusan jutaan burung-burung dari pelbagai jenis dan juga warna. Sering alam dan juga dada langit berubah-ubah warnanya apabila kumpulan burung-burung yang berjumlah berjuta-juta itu terbang ke sana dan ke mari. Sebentar berwarna kuning, sebentar lagi berwarna kemerahan dan juga kehitaman dan begitulah silih berganti, alam bertukar dalam kesukacitaan dunia ketika itu.
Adapun burung-burung ini berpenghulukan dua ekor burung yang teramat besar. Seekor Burung Jentayu dan seekor Burung Garuda. Dikatakan Burung Jentayu dan Burung Garuda ini sudah mengaku bersaudara. Beramat kasih akan satu sama lain.
Burung Jentayu ini seekor burung kesaktian yang cantik dan membawa unsur air. Bulunya berwarna Putih kebiruan dan ekornya laksana ekor burung merak. Di atas kepalanya terdapat jambul seperti sebuah mahkota yang bersinar-sinar seperti intan. Manakala Burung Garuda pula seekor burung kesaktian yang hebat. Membawa unsur api dengan bentuk seperti helang. Berbulu kuning keemasan dengan tanduk di kepala yang menyala seperti api.
Kedua-dua ekor burung ini tugasnya menerima amanah Allah mengatur kehidupan burung-burung lain. Mereka sering dilihat berputar-putar mengitari alam membawa dua hawa sejuk dan panas. Adapun di dalam erat persaudaraan itu terserlah perbezaan keperibadian kedua-dua ekor burung ini. Jentayu amat merendah diri. Manis tutur kata, perlakuan dan juga berdikari. Manakala Garuda pula panas baran dan amat cintakan kekayaan dunia.
Di dalam kerajaan manusia pula, dunia pada ketika itu terbahagi kepada 3 kerajaan yang besar. Kerajaan Rom di Barat yang meliputi Benua Eropah dan Asia Utara. Kerajaan Raja Sulaiman di tengah-tengah meliputi Afrika, Timur Tengah, Asia Tengah, India dan Nusantara. Kerajaan China di Timur yang meliputi Indo-China, China dan juga Timur Jauh.
Tersebut pada suatu hari, sedang Jentayu dan Garuda berbual-bual, timbullah satu hal musabab. Garuda amat berbangga dengan kehebatan dirinya dan ingin mengaut segala kekayaan dunia untuk dirinya. Jentayu kemudian mengingatkan Garuda bahawa tugas mereka adalah memenuhi amanah Allah sebagai Penguasa Mergastua di muka bumi ini dan setiap diri makhluk itu punya banyak kelemahan. Nasihat Jentayu itu rupa-rupanya menimbulkan kemarahan dalam hati Garuda. Lantas dengan ketika itu juga Garuda memerangi Jentayu dengan segala kesaktian. Jentayu tidak mahu mencetuskan huru-hara.
"Abang Garuda, maafkan hamba" kata Jentayu.
"Sudah. Mulai saat ini, Putus sudah persaudaraan kita. Aku tidak ingin lagi melihat wajahmu. Nyah kamu dari pandangan mataku atau engkau akan kubunuh"
"Sampainya hati Abang Garuda berkata demikian. Sudah lupakah Abang Garuda pada sumpah persaudaraan kita. Sudah lupakah Abang?" Jentayu cuba menjernihkan suasana.
Namun Garuda sudah tidak lagi menerima sebarang kata kemaafan. Hancur sebuah persaudaraan. Jentayu berduka lara lantas terbang jauh ke kaki langit. Dalam perjalanan itu, Jentayu singgah di Kerajaan Rom dan bertemu dengan Raja Merong Mahawangsa, sepupu Maharaja Rom yang menyelamatkannya daripada Racun Buah Megabayu. Sebagai tanda terima kasih itu, Jentayu mengubah dirinya menjadi sebilah anak panah sakti dan mengingatkan Raja Merong Mahawangsa agar melepaskan anak panah itu di saat Raja itu dalam bahaya.
Setelah bertahun-tahun pemergian Jentayu, tidak sedetik pun di dalam hati Garuda terkenangkan saudaranya Jentayu itu. Tiba-tiba pecah berita, Maharaja Rom ingin mengahwinkan puteranya dengan puteri Maharaja China. Mendengar berita itu, Raja Sulaiman menjadi hairan bagaimana Allah mengatur jodoh manusia sekalipun kedua-dua mempelai berasal dari negara yang jauh jaraknya antara satu sama lain.
"Ketentuan Allah tiada siapa yang dapat menghalangnya".
Garuda yang ketika itu berada di Balai Penghadapan itu terdengar madah Raja Sulaiman itu.
"Ampun, Tuanku. Patik percaya, dengan kesaktian patik ini, patik berupaya menghentikan majlis pernikahan tersebut. Putera Rom itu tidak akan sama sekali mengahwini Puteri China. Jika patik gagal, patik akan mengurung diri patik di dalam kawah gunung berapi" kata nekad Garuda.
"Jangan Garuda. Kita makhluk Allah terlalu banyak kelemahan. Jangan menyombong diri" nasihat Raja Sulaiman.
Garuda langsung tidak memperdulikan nasihat Raja Sulaiman. Dia bertekad menghalang perkahwinan itu kerana dia berkuasa berbuat demikian. Langkah pertamanya ialah menyerang istana Maharaja China. Terlalu ramai bala tentera China yang terkorban dalam usaha menghalang tindakan Garuda itu. Garuda mematahkan tingkat atas pagoda istana, memasukkan puteri Maharaja di dalamnya dan terus dibawa terbang ke Pulau Langkawi.
Rombongan mempelai putera Rom sudah memasuki Tanjong Pengharapan diketuai oleh Raja Merong Mahawangsa sebagai paman kepada putera Maharaja Rom. Burung Rajawali yang sedang berlegar di angkasa terbang ke Pulau Langkawi mengkhabarkan kepada Garuda bahawa rombongan mempelai Kerajaan Rom sudah sampai di Teluk Benggala.
Di Teluk Benggala itu, Garuda melancarkan segala kesaktian untuk memusnahkan Jong Bahtera Rom yang berjumlah 100 buah lengkap bersenjata. Anak panah umpama hujan menuju ke arah Garuda namun sedikit pun tidak berupaya melukakannya. Garuda memuntahkan api dari paruhnya menyebabkan habis sekelian bahtera hangus terbakar. Putera Maharaja Rom jatuh ke laut lalu terkapai-kapai hilang dari pandangan.
Di saat yang genting itu, Raja Merong Mahawangsa melepaskan anak panah kesaktiannya. Anak panah itu meluncur laju ke udara umpama kilat putih membelah langit, berputar-putar menjelma menjadi Jentayu berhadapan dengan sahabat lamanya, Garuda.
Jentayu........!!!
Peperangan sengit sudah tidak dapat dielak lagi. Satu pertarungan hidup dan mati. Setitis airmata Jentayu jatuh ke bumi. Pertempuran bermula. Kedua-dua pihak mengerah segenap kesaktian yang ada. Halilintar sabung menyabung di langit tinggi. Ombak beralun tujuh hasta manakala Nusantara sudah gempa dengan api lahar naik membuak-buak akibat tekanan dari tenaga kesaktian yang dikeluarkan.
Pertarungan itu amat memeranjatkan Garuda. Kekuatan Jentayu rupanya seimbang dengan dirinya. Tidak pernah diketahuinya sebelum ini. Sedikit kemegahannya tercalar.
Di dalam azamat pertempuran itu, Jentayu dan Garuda masih sempat berhubung secara laduni.
"Bersungguh benar Abang Garuda ingin menghapuskan kita. Sampai hati Abang.."
"Aku akan hapuskan sesiapa sahaja yang menghalangi rancangan aku, termasuk dirimu, Jentayu!!" mata Garuda sudah menyorot ganas.
Mereka bertembung. Mereka bertembung di dalam kesaktian yang teramat hebat.
"Jadi benarlah Abang Garuda ini ingin melenyapkanku" fikir Jentayu. Jentayu sengaja membuka ruang. Tikaman susuh kiri Garuda terbenam ke ulu jantung Jentayu. Jentayu kehilangan nyawanya di tangan saudaranya sendiri. Sebelum menghembus nafasnya yang terakhir, setitis airmatanya jatuh ke laut disambut Sang Tiram dan disimpan menjadi mutiara sebagai tanda kenangan dari Jentayu. Begitulah asalnya mutiara, konon-kononnya. Jasad Jentayu jatuh ke dalam Laut Khalzum. Di dasarnyalah Jentayu bersemadi.
Garuda bersorak riang. Terbang mengitari alam mengkhabarkan berita kejayaannya. Raja Sulaiman mendapat ilham bahawa putera Maharaja Rom hanyut terdampar di Selat Melaka dan bertemu dengan Puteri Maharaja China di Pulau Langkawi. Raja Sulaiman menitahkan agar dibawa pagoda itu ke istana baginda.
Sebaik sahaja dibuka pintu pagoda itu, keluarlah Putera Maharaja Rom bersama Puteri Maharaja China mengadap Raja Sulaiman. Garuda merasa amat malu sekali lantas menghumbankan dirinya ke dalam sebuah kawah gunung berapi di Lautan Pasifik. Wallahua'lam.
Ditinta emas oleh INDERA KENCANA pada 2:00 PM
http://indera-kencana.blogspot.com/2006/11/peristiwa-jentayu-bertarung-dengan.html
kebetulan terbaca hikayat lama nie........
garuda lawan jentayu....! |
|
|
|
|
|
|
|
gambaran moden garuda.......... |
|
|
|
|
|
|
|
Garuda: King of Birds
by Sidarta Wijaya on Saturday, 9 June 2007
In Bali, Garuda is believed to be the king of birds, ruler of the sky, and personification of power. In Balinese culture, Garuda is always depicted as a man with bird head and a pair of wings sometimes with bird’s tail though in sacred Garuda incantation, it describes in quite different way, the translation of this incantation into English will be as follow:
flickr.com/photos/akirasek/
“Garuda is a fascinating and terrifying bird with strong teeth, redeyes, big beaks, and long neck. His speed is as fast as the wind.”
“Both of his knees are golden in color, his stomach is in the shape ofmountain, his neck shine as bright as sun and his head look is glowing.”
“Impressing yellow is the color of his feathers from feet up to knees. The color of his body is white from thighs up to navel.”
“Radiant silver from the heart up to under his beak, and black from beak up to his head.”
flickr.com/photos/beezy/
In Hindu myth, Garuda serves as vehicle of Vishnu, since in this world only Vishnu can subdue Garuda in a battle. The coat of arm of Indonesia is also Garuda, well known as Garuda Pancasila. The flagship airline of Indonesia named after this mighty bird, Garuda Indonesia.
flickr.com/photos/32921553@N00/
To Balinese, Garuda is a never-ending source of fascination and inspiration. The birth of Garudaand his quest for the elixir of life in order to be used to free hismother from slavery are favorite stories of shadow puppet performances.Thousands of Garuda reliefs decorate the temple walls all over the island. In Balinese architecture Garuda has a special place; he placed on the back of God’s throne shrine (Padmasana), on the back temple treasure room (gedong bata), and on the back of papier-mache pagoda (bade) that is used to carry the corpse in cremation ceremony.
flickr.com/photos/jamesrose/
In Balinese house, the statue of Garuda is also used asbase of pillars which support the roof. But the pinnacle of all is theintricate Garuda Vishnu statue that can be found in virtually all artshops on the road from Denpasar to Ubud.In early 80s the intricate Garuda Vishnu statue was considered thehallmark of Balinese wood carving, but in late 80s the simplifiedversion of this statue appeared and dominated the whole scene, drowningthe good old one.
flickr.com/photos/hendrian/
Garuda also has special place in the art of offering. Many woven coconut leaves offering decorate with Garuda ornament. There even a meat offering in the form of Garuda known as satay Garuda used in a grand ceremony. Some decorated bamboo poles that are erected in front of the gate on Galungan holyday (penjor) are decorated with palm leaves Garuda ornament.
Amulets for strength and invincibility use mainly the picture of Garuda combines with sacred characters, since as said earlier, Garuda is the personification of power, and it is hoped that his power will strengthen the user of the amulet.
Through these depictions the image of Garuda penetrates deeply into the life of Balinese and becomes the part of it.
http://blog.baliwww.com/guides/769
[ Last edited by Acong at 4-5-2009 20:46 ] |
|
|
|
|
|
|
|
Thursday, November 29, 2007
Kenapa Hikayat Merong Maha Wangsa di bakar?
Didalam naskah Hikayat Merong Mahawangsa ada tercatat bahawa negeri Siam Lancang dibuka oleh Podiset Sayyidina Jamalull Alam Badrul Munir, (lihat dibawah blog ini) iaitu anakanda kepada Raja Merong Mahawangsa yang beragama Islam. Sekaligus ia menafikan bahawa bangsa Siam bukanlah bangsa Thai hari ini kerana terdapat ke dua bangsa ini bertutur dalam dua bahasa yang berbeza. Pendek kata, jika Bahasa menunjukkan bangsa, orang-orang Siam beragama Islam sementara orang-orang thai (dari puak Sukuthai) pula beragama Buddha.
Dalam tahun 1767, ibu negeri Benua Siam Islam Ayuthia telah ditawan puak musuh yang beragama Buddha. Raja atau pemerentah mereka, Rama I adalah dari bangsa Sukuthai yang beragama Buddha. Ini berbeza dengan situasi sebelumnya dimana Ayuthia adalah sebuah kerajaan Islam yang diperentah oleh raja-raja Siam Islam. Ini yang disembunyikan oleh sejarah menyebabkan sejarah negara kita dan sejarah orang-orang Melayu dari rumpun Siam menjadi tidak tepat.
Hari ini kita dapati sejarah menjadi kucar-kacir apabila orang-orang Thai di Thailand pula mengakui mereka adalah orang Siam padahal raja mereka adalah dari bangsa Sukuthai yang menjajah negeri Siam bermula dari Rama I Yotfa Chulalok. Memang asalnya mereka orang Siam, rakyat negara Siam tetapi hari ini mereka dijajah oleh Raja Rama Thai, bukan Raja Siam yang beragama Islam seperti di zaman Ayuthia. Dengan sebab itu, apabila penguasaan mereka telah menyeluruh, mereka menukar nama negeri Siam kepada Thailand sempena nama suku kaum mereka.
Sekiranya diberi peluang, entah-entah, seluruh semananjong ingin di taikan oleh mereka. Langkah Inggeris menukar nama Semenanjong Malaka (jajahan Siam Islam) kepada Semenanjong Tanah Melayu adalah bagi menghentikan kemaraan ini dan menjaga kepentingan ekonomi mereka seperti bijih timah, ladang getah, lombong emas dll. Ada kemungkinan apabila Raja Thai berkuasa di Ayuthia, kemudiannya Bangkok mereka berhak kepada keseluruhan wilayah yang dulu berada dibawah Benua Siam Islam. Mereka lupa tentang perbezaan agama itu.
Kesemua maklumat-maklumat ini jika dianalisa dengan teliti ada tercatat dalam buku Undang-Undang Kedah yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur dalam tahun 2005, selenggaraan Mariyam Salim. Undang-Undang Kedah merupakan manuskrip asal perlembagaan Benua Siam Islam Kedah. Ia mula ditulis berperingkat-peringkat semenjak tahun 222 Hijrah bersamaan tahun 812 masihi. Buku tersebut mula ditulis di zaman Saidina Ali Wa Maulana Jamalul Alam Badrul Munir (anakanda Podiset) berkerajaan di Acheh Darul Salam. Sebagai sebuah perlembagaan negara ia pasti di buat ‘amendment’, mengikut kehendak dan keperluan dari masa ke semasa.
Teks asal tulisan jawi Undang Undang Kedah ini telah tersimpan sekian lama di perpustakaan ‘School Of Oriental And African Studies (SOAS) London’, nombor rujukan MS 40329 dalam bentuk microfilm dan ia telah dibawa balik ke Malaysia untuk diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
Posted by anaianai
http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/11/kenapa-hikayat-merong-maha-wangsa-di.html
wow............. makin menarik....! |
|
|
|
|
|
|
|
Chronicles of Merong Mahawangsa
Company - National Film Dev. Corp. Malaysia (FINAS)
Cast - Stephen Hughes
Director(s) - Yusry Abdul Halim......................KRU????
Writer(s) - Amir Hafizi
Producer(s) - Norman Abdul Halim
Production Status - Pre-Production
Completion Year - 2010
Synopsis
Based loosely on the 16th century historical document entitled The Malay Annals, The Chronicles of Merong Mahawangsa is an action-packed epic feature film, with mythical characters, magical moments and dazzling visual-effects sequences. Merong Mahawangsa was a descendant of Alexander the Great, a renowned naval captain and traveller who came to Asia several hundred years ago.
The year is 120 AD a time when the Roman Empire is at the height of its power, during the reign of Hadrian " one of the Five Good Emperors. Meanwhile in China, the Han Dynasty is firmly cemented as the ruling empire and is expanding into Central Asia... one hundred years before the period of the Three Kingdoms.
As the Roman fleet did their repairs and traded in Goa, they asked Merong Mahawangsa to escort a Roman prince to Southeast Asia, to wed a beautiful Chinese princess from the Han Dynasty. The Chinese princess and the Roman prince are supposed to meet halfway and be married on neutral grounds.
However, the pirate nation of Geruda had other plans. They decided to kidnap the Chinese princess and use her as ransom. En route to the Straits of Melaka, Merong Mahawangsas fleet was attacked by Gerudas forces while stopping at a small island to replenish supplies.
Will Merong Mahawangsa be able to rescue the Princess and re-unite her with her betrothed in a marriage that is set to bring together two great civilisations from the East and West?
Join KRU Studios in The Chronicles of Merong Mahawangsa where his journey will be revealed.
Budget - 1M-3M
Financing Status - 100% Fully Funded
Website - http://www.krustudios.com
http://www.thefilmcatalogue.com/catalog/FilmDetail.php?id=7356 |
|
|
|
|
|
|
|
Seperti yang 'didakwa'...
Makam Me Rong Maha Wang Ser
(dari Blog Sejarah Nagara Kedah) |
|
|
|
|
|
|
|
Puisi Usman Awang mengenai Jentayu telah dinyanyikan oleh Nora & Shiela Majid...di sebalik lirik tersembunyi info mengenai Jentayu...
Jentayu
Di paruhmu kemilauan sinar
Menyepuhi sejuta rasa
Kemulian di hatimu
Bening budi terdampar di jagat raya
Di sayap taufan kau jelajahi
Awan gemawan membawa rindu
Kasihmu menentangi kezaliman
Ketidakadilan
( korus )
Jentayu
Patah sayap bertongkat paruh
Jentayu
Patah paruh bertongkat siku
Jentayu
Patah siku bertongkat dagu
Jentayu
Patah dagu bertongkat kuku
Pinjamkanlah hatimu
Untuk semua
( ulang korus 2X )
Pinjamkanlah syahdumu |
|
|
|
|
|
|
|
Hikayat Merong Mahawangsa Bah 1
Hikayat Merong Mahawangsa Bah 1
Saya amat tertarik dengan isen yang dipaparkan oleh saudara Indera, yang menceritakan perihal burung Geroda dan Jentayu seperti yang terdapat dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Saya juga tertarik dengan persoalan yang Hakim Dirani timbulkan, iaitu, siapakah Raja Sulaiman? Adakah baginda adalah Nabi Allah Sulaiman atau hanya sekadar Raja biasa yang bernama Sulaiman? Soalan soalan ini menggerakkan hati saya untuk meneliti kitab Hikayat Merong Mahawangsa yang saya miliki bagi merujuk kembali perkara ini. Dan nah! Ternyata terdapat jawapan di dalamnya. Namun begitu saya agak terpempan bilamana membandingkan dengan kitab di tangan saya dan isen yang saudara Indera. Ternayata terdapat banyak perbezaan. Namun kita biarkan kelainan versi itu dahulu. Isen kali ini saya mahu paparkan serba sedikit tentang Hikayat Merong Mahawangsa dan siapakah Raja Sulaiman yang dimaksudkan di dalam versi Indera.
Pengenalan
Tidaklah diketahui secara tepat bilakah hikayat ini pertama kali ditulis. Kerana naskah naskah melayu jarang memuatkan sebarang maklumat yang penting itu walaupun dalam mukadimah maklumat terbabit ada menyatakannya.
Adalah pada suatu masa zaman Sultan Muazzam Shah ibnu Sultan Muzalfal Shah yang maha mulia kerajaan negeri Kedah, pada suatu waktu hari baginda keluar ke penghadapan...
Merujuk kepada mukadimah ini maka Winstedt telah mencadangkan hikayat ini tertulis sekitar tahun 1612. Namun para sejarawan Kedah telah membuat rekonstruksi susunan keturunan raja raja Kedah yang lengkap dengan tarikhnya. Berdasarkan ini Sultan Muazzam Shah telah memerintah Kedah antara tahun 1179-1236. Pun begitu sekitar tahun ini adalah agak awal untuk penulisan berkembang. Ini berdasarkan kepada Undang undang Pelabuhan yang telah tertulis pada 1035 Hijrah bersamaan 1625 dimana aktiviti penulisan agak pesat sekitar ini, yakni pada abad ke 17.
Hikayat Merong Mahawangsa amat berkait rapat dengan negeri Kedah kerana di situlah bermulanya Kerajaan Beraja ataupun Kesultanan Melayu.
Versi
Terdapat 3 versi yang saya ketahui untuk Hikayat Merong Mahwangsa. Iaitu :
1. Versi Rj Wilkinson
- versi ini adalah di dalam bentuk buku, bercap batu dalam tulisan Jawi. Ia terdiri daripada 113 halaman berukuran 13"x8.4".
- salanan versi ini telah di tulis oleh Muhammad Yusuf bin Nasruddin, di Pulau Pinang dan tamat disalin pada 2 Rejab, 1316 bersamaan 16 November 1898.
- cetakan batu ini dibuat oleh Kim Sik Hian Press, Nombor 78, Penang Street dan di salin serta diterbitkan atas kehendak RJ Wilkinson, Esquire Acting Inspectr of Schools, Strait Settlements.
- besar kemungkinan terbitan ini dibuat untuk kegunaan di sekolah sekolah dan merupakan salinan yang agak tersebar dan masih ada dalam simpanan beberapa ornag tertentu. Satu salinan yang sama tersimpan di Muzium negeri Kedah, di Alor Setar.
2. Versi Aj Sturrock
- Diterbitkan Di dalam bentuk JRASSB, nombor 72, Mei 1916.
- dicap dalam tulisan Rumi.
- tiada sebarang maklumat terperinci mengenainya.
3. Versi CO Balgden (Ms. Maxwell 21 dan 16)
- adalah salinan mikrofilem daripada naskah asal yang kini disimpan di perpustakaan Royal Asiatic Society di London.
- manuskrip ini adalah salah satu manuskrip yang dihadiahkan oleh W. Maxwell kepada Royal Asiatic Sciety, dan disebut sebagai Maxwell 16.
- hikayat ini ditulis di dalam tulisan Jawi, panjang 149 halaman dan tiada angka halaman.
- terdapat satu kesan tandatangan Maxwell dan catatan Singapore 1884 di dalam Maxwell 16.
- Maxwell 16 bertulisan Jawi dan sepanjang 207 halaman.
- pada halaman 207 terdapat maklumat tertentu. Kemungkinan tarikh akhir penyalinan adalah 2 September 1889 kerana Maxwell dikatakan telah memperolehinya semasa beliau berada di Semenanjung.
Terdapat perbezaan di antara ketiga tiga versi di atas. Dimana Versi Maxwell mempunyai perenggan. Pokok dasar cerita adalah sama namun dalam Versi Maxwell cerita ceritanya lebih panjang dan meleret. Perbezaan perbezaan yang terdapat di dalam ketiga tiga versi di atas merangkumi aspek :
1. kata daerah
2. ejaan tulisan jawi
3. perbezaan nama dan tempat
Saya rasa tidak perlulah saya terangkan lebih lanjut mengenainya. Namun suka saya paparkan sedikit petikan dari salinan Wilkinson dan Ms Maxwell 16 untuk kalian lihat perbezaannya.
Versi Wilkinson :
...Sebermula maka tersebutlah perkataan Pulau Langkapuri itu selama peninggal perang Seri Rama dan Andunan jadi sunyilah pulai itu tiada siapa siapa duduk...
Versi Ms Maxwell 16
... Alkisah maka tersebutlah perkataan segala perintahnya Pulau Langkapuri itu selamanya peninggalan pada tatkala perang Seri Rama dengan Handuman itu, jadi sunyilah Pulau Langkapuri itu, maka tiadalah siapa yang mendiami pulau itu.
Siapakah Raja Sulaiman?
Jika anda biasa membaca Hikayat ini, akan di dapati permulaan ceritanya akan bermula dengan Bismillah dan puji pujian kepada Allah dan Muhammad pesuruhNya. Didalam semua versi yang disebut di atas juga melakukan perkara yang sama.
Di dalam versi Indera ada menyebut tentang Raja Rom dan perkara ini juga sama di dalam versi di tangan saya (RJ Wilkinson). Sebelum saya meneruskan perlu diketahui bahawasanya kerajaan Nabi Allah Sulaiman berada bersama sekitar kerajaan Rom memerintah (sebagaimana yang saya periksa dengan Ustaz Hafiz).
Di dalam versi RJ Wilkinson, telah disebut :
... Bahawa pada ketika itu datanglah seekor burung geroda yang terlalu amat besarnya turun mengadap Nabi Allah Sulaiman, sembahnya "Ya Nabi Allah, hamba dengar warta Raja Rum ada menaruh seorang anak laki laki dan Raja China ada menaruh seorang anak perempuan.
.... Maka sabda Nabi Allah Sulaiman "hai burung geroda demi Tuhan yang menjadikan aku adapun jodo pertemuan itu di dalam batu atau di dalam kayu sekalipun tiada yang dapat menceraikan ia"
Dan juga kita maklum, bahawasanya hanya Nabi Allah Sulaiman sahaja yang mampu berbicara dengan binatang. Di dalam versi di tangan saya ada menyebut perihal Jin dan bagaimana Nabi Allah Sulaiman memberi perintah kepadanya dan dituruti tanpa ada persoalan.
Saya percaya sekiranya saudara Indera memanjangkan ceritanya akan terdapat perintah Raja Sulaiman menyuruh sepasukan Jin menghantar kembali Pagoda terbabit ke Negeri Cina.
Jadi berdasarkan faktor faktor ini, maka saya berpendapat Raja Sulaiman yang termaktub di dalam isen Indera dan di dalam kitab Hikayat Merong Mahawangsa milik saya merujuk kepada manusia yang sama.
Saya akan paparkan kisah ini nanti di dalam bahagian kedua. Tunggu ya!
Sekian.
Dititah Oleh kingbinjai Pada 05:18
http://kingbinjai.blogspot.com/2006/11/hikayat-merong-mahawangsa-bah-1.html |
|
|
|
|
|
|
|
Hikayat Merong Mahawangsa Bah 2
Hikayat Merong Mahawangsa Bah 2
Versi ini saya petik dari kitab Hikayat Merong Mahawangsa milik saya. Ianya adalah versi RJ Wilkinson. Perlu diketahui, saya telah mengolah sedikit gaya bahasa demi untuk anda, pembaca mudah memahaminya walaupun sebenarnya ianya lebih sedap dibaca dalam konteks bahasa yang asal yakni gaya bahasa melayu lama. Dan saya ringkaskan cerita ini agar tidak meleret dan menimbulkan kebosanan kepada kalian. Selamat membaca!
Pada zaman dahulukala, yakni semasa zaman pemerintahan Nabi Allah Sulaiman, terdapat satu pulau yang dipanggil Pulau Langkapuri yang didiami oleh seekor Geruda yang asalnya dari cucu Maharaja Dewata. Banyaklah kesaktian yang terdapat pada burung Geruda ini dan digeruni setiap makhluk yang terbang dan melata di bumi. Maka pada suatu hari, datanglah seekor burung Rajawali menemui burung Geruda itu.
"Adakah tuan hamba beroleh khabar bahawasanya Raja Rum itu beroleh seorang anak laki laki? Sekarang ini ia hendak meminang anak Raja Benua China.” Kata burung Rajawali.
“Dari mana engkau memperolehi khabar ini?” soal Geruda.
“Hamba beroleh khabar ini daripada Kakaktua, dia yang melihat utusan dari Benua Rum menuju ke Benua China.” Jelas Rajawali.
“Ini sesuatu yang mustahil. Nantilah, aku mengadap Nabi Allah Sulaiman untuk membatalkan perkara ini.” Kata Geruda.
Maka terbanglah Geruda itu mengaras awan dan berasaplah seketika dunia ini. Dan sampailah ia di hadapan Nabi Allah Sulaiman.
“Ya Nabi Allah, hamba dengar khabarnya Raja Rum mahu menikahkan Puteranya dengan Puteri dari Benua China. Namun pada fikiran hamba ianya bukanlah jodoh yang sesuai.” Sembah Geruda.
“Hai Geruda, demi tuhan yang menjadikan aku, adapun jodoh pertemuan itu samaada di dalam batu atau kayu sekalipun, tiada siapa yang dapat menceraikkannya.” Sabda Nabi Allah Sulaiman.
“Ya Nabi Allah, izinkan sahaja hamba melakukannya. Sekiranya hamba gagal menceraikan keduanya, maka undurlah hamba daripada bawah lagit dan atas bumi daerah tempat kediaman segala manusia.” Sembah Geruda.
Maka dengan melihat kedegilan Geruda itu, Nabi Allah Sulaiman mengizinkan dan mempersetujui syarat yang Geruda sendiri utarakan. Setelah mendapat keizinan dari Baginda, terbanglah Geruda ke Benua China. Hatta setelah sekian lamanya ia terbang, maka sampailah ia ke Benua China dan dilihatnya segala persiapan dan nyata benarlah seperti yang di khabarkan kepadanya. Terlihat ia sang Puteri sedang duduk di taman, lalu disambarnya tuan puteri bersama dengan tiga orang dayang dan di bawa ke Pulau Langkapuri. Dan di simpan mereka di dalam sebuah mahligai.
Perihal Raja Rum, sedang itu baginda dihadapai oleh segala raja , menteri para pengawal, hulubalang, sida sida, bentara dan biduanda sekelian penuh sesak di balai paseban agung, bermesyuarat tentang penghantaran anak baginda ke Benua China untuk dikahwinkan. Dan diam di dalam kelompok raja raja yang hadir, sahabat baginda Raja Rum itu yang bernama Raja Merong Mahawangsa.
“Hai saudara hamba, hendaklah saudara pergi ke Benua China menggantikan hamba membawa Putera kita untuk dikahwinkan.” Titah Baginda Raja Rum.
“Baiklah tuanku, barang yang dititahkan itu, patik laksanakan tuanku.” Sembah Raja Merong Mahawangsa.
Maka belayarlah sekelian anak menteri, pengawal, hulubalang dan 40 anak raja raja di dalam satu bahtera yang besar. Sedang Raja Merong Mahawangsa di dalam satu bahtera yang lainnya. Bertaburanlah bahtera, kapal kapal dan perahu kecil hingga memenuhi laut menuju ke Benua China.
Setelah sekian lama mereka belayar, maka sampailah ke laut Kuala Changgung yang diperintah oleh seorang raja bernama Raja Kelinggi. Sedang belayar itu maka dengan tiba tiba gelaplah matahari. Datanglah kelam kabut ribut petir guruh dengan hebat dahsyat. Bagaikan sepohon angin rbut yang besar rupanya. Maka Raja Merong Mahawangsa pun segera menyiasat sambil memegang senjatanya.Terlihat olehnya yang datang itu bukanlah ribut taufan tetapi hanyalah seekor burung Geruda.
bersambung...
Dititah Oleh kingbinjai Pada 23:01
http://kingbinjai.blogspot.com/2006/11/hikayat-merong-mahawangsa-bah-2.html |
|
|
|
|
|
|
|
Hikayat Merong Mahawangsa Bah 3
Hikayat Merong Mahawangsa Bah 3
Adapun si Geruda setelah dipastikan angkatan dibawahnya itu adalah dari kerajaan Rum maka menjadi amat marahlah ia lalu ia datang menyambar. Raja Merong Mahawangsa menarik busur anak panahnya yang bernama Ayun Ayunan itu ke udara. Bergemuruhlah bunyinya bagai halilintar membelah angkasa. Maka segala jenis meriam di atas bahtera jua habis di halakan kepada Geruda, namun sedikit tidak memberi apa kepadanya. Lalu Geruda membalasnya dengan mendatangkan guruh, hujan, angin, ribut dari sebelah selatan menghala ke utara. Demi melihat kesaktian Geruda, Raja Merong Mahawangsa mengambil panahnya yang bernama Ayun Ayunan yang hujungnya merah seperti api dan dilepaskan ke arah ribut yang mendatang. Lalu terpaculah gunung menahan ribut yang diterbitkan oleh Geruda itu. Larilah burung Geruda itu setelah berjaya merosak 3 buah bahtera, saat itu malam pun tiba.
Keesokan harinya, setelah dipastikan tiada kehadiran Geruda itu, maka belayarlah bahtera yang tinggal hingga sampai ke Kuala Tawai. Dengan tiada semena mena muncullah Geruda itu dengan ribut dan taufan, kilat sabung menyabung. Maka Raja Merong Mahawangsa pun mengambil panahnya yang bernama Berana Pura itu, bernyala nyala api dihujungnya dan dilepaskan ke udara. Maka bergemuruhlah bunyi menerbangkan segala hujan, ribut dan taufan. Dan terlihat Geruda sudah membinasakan 3 lagi bahtera di dalam kelam kabut itu. Dan segeralah Raja Merong Mahawangsa itu memanah sekali lagi menggunakan Berana Pura itu. Maka bergemuruhlah angkasa dibelah anak panah yang menuju ke arah Geruda. Demi dilihat oleh Geruda, maka ia pun mengibaskan sayapnya maka jatuhlah anak panah itu ke dalam laut. Lalu dengan pantas ia menyerang hingga rosak binasa enam buah bahtera lagi. Dan larilah Geruda itu setelah diamati sukarnya membinasakan seluruh angkatan Raja Rum itu.
Maka belayarlah semula angkatan kerajaan Rum itu hingga tiba ke laut Kuala Parit. Setiba di situ, datanglah Geruda itu sekali lagi menyerang. Dan seballah hati Raja Merong Mahawangsa. Lalu dicapai panahnya yang bernama Pusar Sempani Gembira dan dilepaskannya ke angkasa. Seketika muncullah hantu syaitan datang menyerang Geruda itu. Tahulah Geruda itu panah yang dilepaskan bernama Pusar Sempani Gembira. Lalu dikirai kiraikan dengan sayapnya dan menerkam ke arah angkatan Raja Rum dan menyambar tiga kapal kecil dan menghambat hantu syaitan. Manakala segala bedilan meriam dan panah yang datang ibarat hujan lebat sahajalah bila mengenai Geruda. Sedikit tidak memberi kesan. Geruda itu pun menempik dengan azamatnya hingga hilang sekelian hantu syaitan.
Marahlah Raja Merng Mahawangsa melihat hal yang sedemikian. Lalu dibalasnya dengan satu lagi anak panah dan munculah Jentayu menghambat Geruda itu. Maka berlawanlah keduanya menyambar dengan paruh, berkibar kibaran dengan sayapnya, terlalu amat dahanam gemuruh bunyinya. Terlalu hairanlah sekelian yang melihat. Maka disemburlah oleh Geruda dari mulutnya api yang bernyala nyala dan terbakarlah Jentayu lalu hilang. Hingga malam jualah pertarungan itu dan Geruda pun beredar kepenatan.
Setelah berhari hari berlalu, maka belayarlah mereka kembali hingga ke Kuala Murib. Setelah lama kelihatanlah Pulau Salang. Maka tinggalah angkatan Raja Merong Mahawangsa mengambil air, sedang angkatan anak Raja Rum terus menuju hingga ke Tanjung Hujung Salang dan akhirnya tiba di Pulau Langkapuri. Dan terlihatlah oleh Geruda kedatangan angkatan tersebut. Datanglah ia dengan ribut taufan menyerang angkatan tersebut. Habis karamlah segala kapal yang ada. Tiada satu kapal hatta yang kecil sekalipun yang tinggal. Gembiralah Geruda itu sangkanya pasti matilah anak si Raja Rum itu. Maka ia pun terbanglah menjauh.
Hatta angkatan Raja Merong Mahawangsa menurut angkatan Raja Rum jauh dari belakang. Terkejutlah baginda melihat keadaan rosak binasa itu. Lalu diselamatkan yang masih hidup. Di cari anak Raja Rum merata tiadalah berjumpa. Belayarlah baginda ke timur hingga sampai ke Pulau Jambul yang di diami kaum gergasi. Lalu dibinalah kota parit di situ. Dan di binalah istana dengan balainya yang terlalu amat besar indahnya dan diberi nama Langkasuka. Maka duduklah Raja Merong Mahawangsa di situ sambil mencari cari anak Raja Rum. Hingga mashyurlah baginda di situ, ramailah rakyat jelata berpindah ke situ dari bulan ke bulan tahun ke tahun memerintahlah baginda dengan adil dan saksama.
Tersebutlah kisah si anak Raja Rum itu, yang bergantung di atas papan yang sekeping. Tiada makan dan minum berhari hari lamanya hingga kurus kering tubuhnya hingga di hinggap kapang dan keritip di seluruh badannya. Di bawalah dia oleh ombak hingga jatuh di celah batu di pantai Pulau Langkapuri dengan letih lesu dan lapar dahaganya.
Tiadalah Geruda ketika itu kerana ia sedang mencari makan. Lalu turunlah Puteri Benua China bersama dayangnya ke tepi laut mencari ketam lalu terjumpalah dengan anak Raja Rum. Lalu jatuh kasihanlah si Puteri Benua China lalu di selamatkan anak Raja Rum itu dan disorokkan dia di dalam sebuah gua demi mengelak dari diketahui oleh Geruda. Hari demi hari bulan demi bulan di jaga baiklah anak Raja Rum oleh si Puteri bersama dayangnya, maka sihat segar kembali dia, setelah itu demi melihat sesama sendiri maka jatuh cintalah keduanya. Setelah diketahui latar belakang masing masing maka makin erat lagilah lakunya.
Pada suatu hari, maka terbanglah Geruda sampai mengaras awan menuju kepada tempat Nabi Allah Sulaiman.
“Hai burung Geruda, apa khabarnya janji yang telah engkau katakan. Dapatkah engkau melaksanakannya?” Sabda nabi Allah Sulaiman.
“Ya Nabi Allah sudalah hambamu ini kerjakan.” Sembah Geruda.
Lalu diceritakan kepada baginda perihal bagaimana ia menculik Puteri Benua China hingga ia bertarung dengan Raja Merong Mahawangsa dan akhirnya membunuh anak Raja Rum itu. Maka tertawalah Nabi Allah Sulaman mendengar cerita itu.
“Kalau kalau mereka masih hidup bagaimana?” tanya Nabi Allah Sulaiman.
“Jikalau hidup anak Raja Rum itu dan bertemu dengan Puteri Benua China, hamba akan mengotakan janji hamba. Tiadalah hamba berani berdusta kepada Nabi Allah.” Sembah Geruda.
Nabi Allah Sulaiman tersenyum mendengarnya. Lalu diperintahkan kepada raja jin Harman Shah supaya membawa kesemua mereka ke dalam sebuah peti untuk di bawa mengadap di hadapannya. Lalu berangkatlah Harman Shah bersama 100 menterinya melaksanakan perintah Nabi Allah Sulaiman. Di masukkan Puteri Benua China bersama dayangnya disertai dengan anak Raja Rum ke dalam peti lalu di bawa mengadap Baginda Nabi Allah Sulaiman.
Nabi Allah Sulaiman menurunkan perintah supaya keluarlah kesemua yang di dalam peti itu. Maka keluarlah kesemuanya sambil menundukkan kepala dan duduk menyembah kepada Nabi Allah Sulaiman.
“Hai Geruda, siapakah lelaki ini?” tanya Nabi Allah Sulaiman sambil menunjuk ke arah anak Raja Rum.
Maka dengan itu, gentarlah Geruda kepada Nabi Allah Sulaiman serta malunya ia tiada terperi lagi. Lalu bersabdalah nabi Allah Sulaiman,
“Hai segala raja raja dan menteriku bangsa yang baik baik, hendaklah engkau dan kamu sekelian ketahui demi tuhanku yang menjadikan aku dan kamu sekelian di dalam empat perkara itu janganlah sekali kali ditentukan, jikalau tiada dengan janji daripada tuhan sekelian alam.
Pertama rezeki, sedikit atau banyak pada sehari semalam itu tiadalah segala makhluk hendak tentukan, sekelian dengan janjiNya juga.
Kedua perkara yang memutuskan rezekinya, seperti yang akan datang mara atau maut , hendak itu pun tiadalah boleh seseorang jua pun daripada makhlukNya hendak mengetahuikan dia dan hendaklah jangan kamu tentukan bumi tempat kematiannya, melainkan kesudahannya dengan janji Allah jua.
Ketiga, perkara jodoh pertemuan sesuatu makhlukNya, jikalau berhimpun seisi alam dunia ini daripada segala bangsa yang di jadikan Allah taala, hendak menceraikan, tiada dapat menceraikan melainkan dengan kehendakNya jua.
Keempat, perkara penceraian yang sudah sampai waktu, saat harinya, tiada akan dapat hendak menantikan esok harinya, tiadalah boleh melainkan dengan sekelian itu pun dengan janjiNya jua.”
Lalu datang menyembahlah Geruda meminta keampunan kepada Nabi Allah Sulaiman. Dan diperintahkan oleh Baginda kepada Geruda supaya berpergian ke tempat yang jauh daripada manusia. Diperintahkan kepada Geruda utnuk menetap di laut yang bernama Kalzum yang tiada akan dihampiri manusia. Maka terbanglah ia ke situ.
Nabi Allah Sulaiman kemudiannya memerintahkan dibuat suatu surat di dalam bahasa cina menceritakan segalanya yang telah berlaku. Diperintahkan juga untuk menyampaikan berita kepada Raja Rum supaya dapat dipanggil kembali Raja Merong Mahawangsa. Sesudah itu nabi Allah memerintahkan raja jin Harman Shah supaya membawa seribu tentera menghantar kembali Puteri Benua China bersama tiga dayangnya dan anak Raja Rum ke Benua China untuk dikahwin sebaimana layaknya.
Sekian
Cerita asal sebanyak 24 m/s.
P/s : Indera, saya mahu baca Hikayat Raja Bersiung versi saudara pula ya?
Dititah Oleh kingbinjai Pada 15:17
http://kingbinjai.blogspot.com/2006/11/hikayat-merong-mahawangsa-bah-3.html |
|
|
|
|
|
|
|
HALAMAN 1
Syair
Syair Kedah Darul Aman
Bab 1 : Hikayat Merong Mahawangsa
Oleh : Abdul Halim "R"
Sumber : Kem. Kebudayaan, Kesenian & Pelancongan Malaysia, 2001
Burung Garuda Dengan Nabi Allah Sulaiman
Pada zaman dahulu kala,
Nabi Sulaiman perintah segala,
Seluruh alam segenap petala,
Taat perintah dengan rela.
Tersebut kisah di Langkapuri,
Burung garuda berdiam diri,
Banyak sakti megah sendiri,
Semua makhluk takut hampiri.
Rajawali mendengar cerita,
Burung Kakak Tua empunyai warta,
Lalu pergi serta-merta,
Berjumpa garuda beri berita.
Raja Rum ada rencana,
Ingin jodohkan anaknya teruna,
Dengan puteri Raja Cina,
Negerinya jauh di Timur sana.
Perkahwinan dirancang dengan bangga,
Walaupun jauh tidak terhingga,
Kerana takbur serta peraga,
Raja-raja lain tidak terduga.
Burung garuda hilang pedoman,
Lalu mengadap Raja Sulaiman,
Teguh tekad keazaman,
Gagal hasrat perkahwinan idaman.
Raja Sulaiman beri pandangan,
Makhluk hanya buat rancangan,
Begitu juga jodoh tunangan,
Hanya Allah punya pegangan.
Azam Garuda penuh perasaan,
Gagal perkahwinan dengan paksaan,
Andai tindakan tidak berkesan,
Nyahkan diri dari insan.
Angkatan Raja Merung Mahawangsa Dimusnahkan
Terbang Garuda ke Benua Cina,
Melihat puteri dijaga sempurna,
Puteri disambar tidak semena,
Inang, pengasuh dicengkam kena.
Ketiganya terus dibawa lari,
Terbang menuju ke Langkapuri,
Diletak ke tempat yang berseri,
Segala keperluan Garuda beri.
Raja Rum raja berbangsa,
Siap kelengkapan tergesa-gesa,
Berketua Raja Merung Mahawangsa,
Keturunan dewa yang berjasa.
Isteri berbaka raksasa gergasi,
Hidup mereka begitu serasi,
Selalu dibawa duduk di sisi,
Kerana ayah banda begitu sangsi.
Merung Mahawangsa sebagai sahabat,
Baginda rela turut terlibat,
Ganti Raja Rum sebagai kerabat,
Ke Negeri Cina berbahtera hebat.
Belayar beberapa buah bahtera,
Mengharung gelombang samudera,
Singgah beberapa buah negara,
Naungan Rum rakyat gembira.
Mereka belayar tepi daratan,
Di mana singgah diberi sambutan,
Dapat hadiah sarat muatan,
Hingga sampai dekat Hindustan.
Kuala Changgung nama negeri,
Guruh petir tidak terperi,
Burung besar datang hampiri,
Rupanya Garuda dahsyat ngeri.
Raja Merung perintah berkata,
Mesti semua siap senjata,
Tunggu angkara dan sengketa,
Bahaya berada di depan mata.
Raja Merung tenang menghala,
Panah meriam serta lela,
Ke arah Garuda tujuan ditala,
Ditepis Garuda tidak bersela.
Terjadi peperangan yang ngeri,
Antara angkatan yang melayari,
Dengan Garuda seekor diri,
Putera Rum mesti dibunuh sendiri.
Perang berhenti bila malam,
Suasana menjadi amat kelam,
Garuda hilang ke mana alam,
Hinggalah siang cerah berbalam.
Tiada perang beberapa hari,
Bahtera dan kapal terus layari,
Di Kuala Tawai terjadi peri,
Tiba-tiba Garuda langgari.
Ribut guruh petir dan kilat,
Angkara Garuda sakti mengilat,
Dua bahtera kembar beralat,
Kapal mengepung tidaklah ralat.
Raja Merung panah segera,
Keluar api merah berbara,
Segala azmat bahana di udara,
Jadi lenyap bagai dimentera.
Panah dan bedil menuju Garuda,
Tidak terjejas kenanya tiada,
Tiga kapal terkena landa,
Diterbang entah ke mana berada.
Gempita tentera bertempik sorak,
Namun Garuda tangkas bergerak,
Tiga lagi kapal berselerak,
Terbang Garuda di mega berarak.
Banyak kapal rosak binasa,
Ramai manusia pasti terseksa,
Ahli rombongan sedih terasa,
Angkara Garuda gila kuasa.
Di Kuala Parit pinggiran segara,
Garuda mengganas terus mara,
Raja Merung memanah mentera,
Bernama Pusar Sempani Gembira.
Panah sakti bukan buatan,
Keluar dengan hantu syaitan,
Garuda tepis dengan kekuatan,
Sambil sambar kapal dan muatan.
Dipanah lagi Jentayu m7njelma,
Lalu berlawan seketika lama,
Keluar api dentuman bergema,
Jentayu hangus mati percuma.
Ke Pulau Salang belayar bahtera,
Raja Merung titah bicara,
Hendak berlabuh buat sementara,
Air dan kayu dicari segera.
Putera Rum belayar terus,
Dengan menempuh gelombang arus,
Pengiring yang ada boleh mengurus,
Sangka Garuda ganggu sejurus.
Bila hampir Pulau Langkapuri,
Bahtera telah Garuda langgari,
Rosak binasa tidak terperi,
Tinggal Putera seorang diri.
Garuda yakin Putera terkorban,
Sebenar di papan Putera terhumban,
Garuda sangka selesai beban,
Ke Langkapuri pulang ke reban.
Kerajaan Langkasuka
Raja Merung selesai kerja,
Belayar menurut putera raja,
Terjumpa orang renang terkinja,
Baginda sedih bermuram durja.
Telah penat mereka mencari,
Sudah masuk berhari-hari,
Tanpa bayang puteranya diri,
Kecewa baginda di sanubari.
Belayar ke timur ke Teluk Tanjung,
Bertanya kepada mualim tersanjung,
Nama pulau yang di hujung,
Hajat hati hendak berkunjung.
Mualim berkata dengan pasti,
Seri dan Jambul pulau sejati,
Ke Pulau Lada mereka dekati,
Lalu berlabuh sesuka hati.
Kaum Gergasi penghuni di situ,
Raja Merung mereka bantu,
Pelawa tinggal dan sekutu,
Sambil mencari Putera Rum itu.
Jumpa kawasan indah saujana,
Dirikan kota serta istana,
Semua lengkap dengan sempurna,
Lalu mencari nama bermakna.
Mereka bekerja bersuka-suka,
Makan minum senang belaka,
Raja Merung jadi Paduka,
Gelar negeri Langkasuka.
Berpindah ke situ beramai-ramai,
Suasana aman serta damai,
Keadaan desa begitu permai,
Rakyat taat kasih tersemai.
http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=8 |
|
|
|
|
|
|
|
HALAMAN 2
Syair
Syair Kedah Darul Aman
Bab 1 : Hikayat Merong Mahawangsa
Oleh : Abdul Halim "R"
Sumber : Kem. Kebudayaan, Kesenian & Pelancongan Malaysia, 2001
Burung Garuda Menerima Hukuman
Putera Rum hanyut tak menentu,
Lalu terdampar di celah batu,
Di Langkapuri pantai di situ,
Badan dan wajah berkerutu.
Puteri cari ketam dan siput,
Diiring Inang bayu berpuput,
Terdengar suara orang semput,
Inang disuruh membuat Iiput.
Putera Rum ditanya Inang,
Mengapa hanyut letih berenang,
Minta jawab dengan tenang,
Tolong cerita boleh dikenang.
Putera Rum terus cerita,
Kisah Garuda buat sengketa,
Habis binasa rombongan mahkota,
Hajat ke Cina jadi derita.
Mak Inang disuruh Puteri,
Pergi bersama dayang berseri,
Sembunyi Putera di gua sendiri,
Air nasi mesti diberi.
Kupang di badan kikis bersama,
Hingga bersih beberapa lama,
Pakaian Inang diberi percuma,
Bereskan sebelum Garuda jelma.
Saban hari Inang pelihara,
Kian sihat segak Putera,
Cari pakaian berakal bicara,
Agar Garuda tidak ketara.
Bila Garuda datang berjumpa,
Puteri Cina terus menyapa,
Semua makanan tak kurang apa,
Cuma pakaian tidak seberapa.
Garuda tanya beri harapan,
Di mana kain Puteri simpan,
Akan diambil bawa ke depan,
Boleh Puteri bersiap-siapan.
Garuda kata jangan bimbang,
Puteri akan ke Cina terbang,
Tak lama lagi hari di ambang,
Sesuai janji seperti tersembang.
Tempat pakaian dicerita Puteri,
Benua Cina istana negeri,
Dalam bilik Puteri sendiri,
Garuda boleh pergi cari.
Garuda terbang ke Negeri Cina,
Kelam kabut jadikan suasana,
Dapat dicari pakaian di mana,
Peti diterbang ke Langkapuri sana.
Pakaian diserah kepada Puteri,
Lalu Garuda hilangkan diri,
Puteri pilih pakaian sendiri,
Bila dipakai indah berseri.
Putera Rum Puteri Cina,
Sama elok sama kena,
Jatuh cinta penuh makna,
Garuda tak tahu semua rencana.
Seminggu Garuda datang semula,
Putera ke gua sediakala,
Gua ditutup elakkan bala,
Berpisah mereka buat berkala.
Garuda mengadap Nabi Sulaiman,
Cerita semua pengalaman,
Puteri Cina dalam genggaman,
Dipelihara pula dengan aman.
Putera Rum punya angkatan,
Garuda akui laku perbuatan,
Semua binasa dalam lautan,
Tertunai janji seperti tuntutan.
Semua yang hadir telah ketawa,
Mendengar cerita yang dibawa,
Garuda tetap seperti terdakwa,
Nyahkan diri andai kecewa.
Nabi Sulaiman perintah segera,
Suruh jin berbudi bicara,
Ke Langkapuri seberang samudara,
Ambil mereka tanpa cedera.
Mereka berempat masuk ke peti,
Lalu diterbang jin sakti,
Menghadap Nabi yang menanti,
Garuda terkejut hampir mati.
Nabi bersabda empat perkara,
Rezeki maut jangan dikira,
Jodoh bercerai juga setara,
Kehendak Allah yang ketara.
Garuda merasa amat lara,
Pohon ampun segala angkara,
Terpaksa nyah hujung segara,
Di laut Kalzum sedih sengsara.
Harman Shah jin utama,
Dengan seribu para panglima,
Bawa pengantin pengasuh bersama,
Ke Negeri Cina dengan saksama.
Surat Nabi dibawa serta,
Ke Negeri Cina istana kota,
Raja Cina menurut kata,
Puteri dinikah Putera mahkota.
Permulaan Negeri Kedah
Raja Merung di Pulau Seri,
Telah bertanya kepada menteri,
Apakah ada lagi negeri,
Mempunyai anak gadis berseri.
Menteri telah berkabar berita,
Agak jauh menurut cerita,
Kelinggi namanya ikut warta,
Benda ajaib di situ tercipta.
Raja Merung terus bicara,
Titah bersurat dengan segera,
Minta tempayan besarnya tera,
Sebagai tanda sahabat saudara.
Dengan perahu belayar menteri,
Bawa barangan bersama diri,
Ke Kelinggi segera hampiri,
Akhirnya tiba negeri dicari.
Ketika itu ada di sana,
Utusan Rum ke Negeri Cina,
Sedang mengadap paduka di istana,
Hendak cari Raja Merung di mana.
Raja Kelinggi dengar cerita,
Hajat Raja Merung yang tercita,
Ingin tempayan besar tercipta,
Sesuai Gergasi dan Bota.
Tempayan diraja telah diberi,
Usung ke bahtera Rum seri,
Perahu ranap dikhuatiri,
Tumpang bahtera teman sendiri.
Besar sekali tempayan itu,
Tukangnya Gergasi ciptaan bermutu,
Tinggi umpama bukit batu,
Beranak tangga naiknya tentu.
Selesai dimuat beberapa hari,
Raja Kelinggi surat diberi,
Tanda muhibah antara negeri,
Bersahabat setia di sanubari.
Kapal Rum dengan muatan,
Diiring perahu berdekatan,
Bila tiba ke tambatan,
Lalu berlabuh kepenatan.
Masuk mengadap raja junjungan,
Timbul kembali semua kenangan,
Utusan Rum cerita berpanjangan,
Tujuan sebenar jadi pegangan.
Raja Merung ingin kembali,
Negeri Rum tempat asali,
Menteri Rum setuju sekali,
Langkasuka hendak ditinggali.
Putera Raja Merung bistari,
Tabalkan dulu jaga negeri,
Hanya keturunan mereka yang seri,
Baharu berjaya raja bersiri.
Utusan ke Aceh telah pulang,
Hadiah dan surat tidak berselang,
Baginda suka bukan kepalang,
Semua hasrat tidak tergalang.
Raja Merung ria bersuka,
Untuk tabal putera paduka,
Puluhan hari temasya dibuka,
Makan minum enak belaka.
40 malam 40 hari,
Putra mahkota kahwin puteri,
Pembesar bersara anak diberi,
Gentian waris pegawai dan menteri.
Raja Merung Mahapudisat,
Gelar berdarjat di negeri pusat,
Sebutan negeri janganlah sesat,
Elok namakan dengan pesat.
Negeri Kedah Zamin Tauran,
Nama baru sebagai gelaran,
Mahapudisat diberi ganjaran,
Makmurkan negeri antara jiran.
Tempayan besar teguh sasa,
Dibawa ke darat tidak tergesa,
Di pohon rokam letak selesa,
Untuk Merung Mahawangsa.
Usia Mahawangsa berlarutan,
Pulau-pulau menjadi daratan,
Pulau Seri bersatu tautan,
Demikian lama duduk penempatan.
http://sasterarakyat-kedah.com/index.php?cid2=8&page=2 |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #10 Acong\ catat
Pernah baca buku ni zaman sekolah rendah. Tp versi rumi. Masa tu ingat citer dongeng jek.
Kalau x silap thn 70 an dulu menjadi rujukan buku teks kat sekolah. Ingat2 lupa. Rasa mcm ya sebab tu buku ni ada kat rumah masa tu. My sis punya. Tak pasti rujukan utk bahasa melayu ke apa. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #4 Acong\ catat
Wow! Ko pendukung setia blog ngarut ni ke Acong?
Me, pendokong anak jekkkk! |
|
|
|
|
|
|
|
Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa
oleh: Dato' Profesor Dr. Siti Hawa Hj Salleh
Hikayat Merong Mahawangsa tergolong dalam genre kesusasteraan sejarah Melayu tradisional dan tertulis dengan mematuhi struktur penulisan pensejarahan tradisional seperti yang dapat dikesan pada penulisan Hikayat Raja Pasai, Hikayat Aceh, Sulalat al - Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Banjar dan pelbagai hasil penulisan sejarah tradisional Melayu yang lain.
Hikayat ini mengambil judulnya daripada nama seorang raja yang berasal dari Rom yang dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi sumber keturunan raja-raja yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka yang kemudiannya lebih dikenali sebagai negeri Kedah Zamin Turan.
Penulisan hikayat ini menggemblengkan ketiga-tiga unsur tempatan, unsur Hindu dan Islam dan ternyata cerita asal usul negeri Kedah ini dikarang selepas negeri itu memeluk agama Islam. Pengarangnya, seorang pujangga istana Kedah, amat setia pada struktur pensejarahan tradisional Melayu kerana memulakan ceritanya dengan mengemukaka asal usul rajanya, peristiwa yang menyebabkan raja itu memulakan pelayarannya, pembukaan negeri, jurai keturunan daripada raja yang pertama kepada yang terakhir (semasa penyalinan terakhir dilaksanakan), kisah pengislaman dan beberapa peristiwa yang ingin disampaikan oleh pengarang berkaitan sejarah negeri Kedah mengikut penilaian dan kacamata masyarakat sezaman.
Walaupun tidak semua hasil penulisan sejarah tradisional ditulis berdasarkan ciri-ciri penulisan sejarah tetapi hanya sebahagian daripada ciri-ciri tersebut, Hikayat Merong Mahawangsa tertulis dengan berpandukan kelima-lima ciri penulisan sejarah yang memaparkan konsep sejarah masyarakat zaman silam.
Bahagian awal cerita mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan negeri berdasarkan mitos dan lagenda atau cerita-cerita khayalan yang dipercayai masyarakatnya, sama ada bersifat tempatan, bersifat Hindu ataupun cerita-cerita yang berasal dari pengaruh Islam. Dalam bahagian inilah hikayat ini menyatakan yang menjadi nenek moyang raja-raja Kedah ialah Raja Merong Mahawangsa, seorang raja yang bukan sahaja mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Raja Rom tetapi juga menjadi pembesar kepercayaannya. Dalam pelayaran menuju ke Negeri China, angkatan yang mengiringi Putera Raja Rom diserang dan dimusnahkan oleh geroda yang telah bersumpah di hadapan Nabi Allah Sulaiman bahawa ia akan menghalang Raja Rom daripada memperlihatkan kebesarannya dengan berbesan dengan Raja China. Sementara Putera Raja Rom dipertemukan dengan puteri China di Pulau Langkapuri melalui usaha geroda sendiri, Raja Merong Mahawangsa diterima sebagai Raja Langkasuka. Baginda hanya meninggalkan negeri itu kepada puteranya, Raja Merong Mahapudisat, setelah puteranya dewasa dan layak memerintah negeri. Raja Merong Mahadipusat memenuhi pesanan ayahandanya dengan mengarahkan putera sulungnya membuka negeri Siam; putera kedua membuka negeri Perak; anakandanya yang ketiga, seorang puteri membuka negeri Patani sementara putera yang bongsu tinggal bersamanya di Kedah dan menggantikan ayahandanya bila baginda mangkat dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa.
Pengarang tidak menyebut langsung perkaitan antara negeri Kedah dengan negeri Perak dan Patani tetapi menggambarkan wujudnya pertalian yang erat antara negeri Kedah dengan negeri Siam. Pengarang menceritakan bagaimana bermulanya tradisi penghantaran bunga emas dan bunga perak oleh negeri Kedah kepada Siam bila Raja Seri Mahawangsa (Raja Kedah yang ketiga) mendapat berita kekanda sulungnya Raja Siam mendapat putera. Terus raja Kedah memerintahkan supaya tradisi menghantar bunga emas itu diteruskan hingga ke akhir zaman setiap kali mendapat putera.
Raja Seri Mahawangsa mangkat setelah puteranya, Raja Seri Maha Inderawangsa menentang perintahnya dan berkahwin dengan puteri bangsa gergasi. Perkahwinan inilah yang melahirkan Raja Bersiung, raja yang paling terkenal dalam hikayat ini. Raja Ong Maha Perita Deria atau lebih terkenal sebagai Raja Bersiung menjadi seorang Raja yang zalim terhadap rakyatnya sendiri dan tersingkir dari takhta. Baginda diganti oleh puteranya yang bergelar Raja Phra Ong Mahaputisat yang digantikan pula oleh puteranya, Raja Phra Ong Mahawangsa.
Dalam zaman pemerintahan Raja Phra Ong Mahawangsalah, negeri Kedah menerima Islam yang dibawa oleh Syeikh Abdullah. Baginda merupakan raja Kedah pertama memeluk Islam dan menukar namanya kepada Sultan Mudzaffar (sic Muzaffar) Syah. Setelah selesai meletakkan asas keislaman di negeri itu, Syeikh Abdullah pulang ke Baghdad. Sultan Mudzalfal Syah diganti oleh puteranya bergelar Sultan Mu'azzam Syah. Hikayat diakhiri dengan jurai keturunan raja-raja yang memerintah Kedah hingga ke Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah, raja yang memerintah semasa hikayat ini disalin kali terakhir.
Jelas kelihatan bahawa hikayat ini dikarang selepas ketibaan Islam dan pengarang banyak memberi perhatian kepada peristiwa-peristiwa tertentu yang menyerlahkan asal-usul rajanya, pertalian dengan Siam yang menceritakan mengikut kebijaksanaan pengarang untuk menjaga kedaulatan raja dan negerinya, kisah kedatangan Islam yang sengaja dikemukakan berbeza dengan kedatangan Islam ke Pasai dalam Hikayat Raja Pasai dan kedatangan Islam ke Melaka dalam Sulalat al Salatin (Sejarah Melayu) dan lain-lain peristiwa. Ini membuktikan bahawa hikayat ini dikarang secara sedar oleh pengarangnya dengan tujuan mengagungkan kedaulatan raja dan negerinya.
http://www.mykedah2.com/10heritage/111_3.html |
|
|
|
|
|
|
|
Sejarah Kemasukan Islam Di Kedah Dan Perkembangannya
Peperangan Seri Rama Dan Andanum
Ketika Islam menyerang India lebih kurang dalam tahun 1000 sebuah kerajaan Hindu di pantai Koromandel bernama Chola mempunyai angkatan laut yang kuat. Perhubungan antara Srivijaya dan Chola dikira boleh tahan tetapi Chola tidak senang dengan undang-undang dan peraturan yang dikenakan oleh Srivijaya ke atas kapal-kapal asing dan dengan monopoli-monopoli ekonomi yang dipegang oleh Srivijaya di Nusantara. Serangan-serangan orang Islam di Utara India dan rancaknya saudagar-saudagar Islam: Arab dan Iran serta Melayu di Lautan India merimaskan Rajendra Chola.
Dengan itu pada 1025, Raja Rajendra Chola menyerang Srivijaya dan menyebut bahawa Kedah yang menjadi sebuah dari pusat-pusat penting empayar itu dimusnahkan dengan teruknya.
Dalam bahasa Tamil yang digunakan oleh Rajendra Chola, Kedah disebut sebagai "Kadaram". Sebuah inskripsi di dalam sebuah kuil di Tanjor berbunyi:
"Beta Rajendra menghantar beratus-ratus kapal ke lautan bergelora telah berjaya menawan Sang Rama Bijaya Tungga Warman iaitu Raja Negeri Kadaram sekali dengan gajah-gajah angkatan perangnya yang sangat hebat. Beta telah merampas harta-harta yang amat banyak kepunyaaan raja itu yang dikumpulnya dengan jujur sejak beberapa lama."
(Paul Wheatley, 1961 : 199-200)
Seterusnya inskripsi Tanjor mendaftarkan nama negeri-negeri dalam Empayar Srivijaya yang dimusnahkan oleh Rajendra Chola…Diantara negeri-negeri yang dapat dikenali ialah Pannai (Pane di Sumatera), Malayur (Jambi), Legor, Phanrang di Champa; Trang, Chaiyya di Thailand, Lamuri (Acheh), Pulau Nikobar dan Kadaram (Kedah).
Kedah telah disebut-sebut oleh Rajendra sebagai negeri yang paling hebat membuat tindak balas dan kita sedari ini terjadi kerana Kedah mempunyai paling ramai penduduk Islam. Dari serangan Chola, Kedah menjadi padang jarak, padang tekukur.
"Sebermula maka tersebutlah perkataan Pulau Langkapuri itu selama peninggal Perang Seri Rama dan Andanum jadi sunyilah pulau itu, tiada siapa-siapa duduk".
Beginilah gambaran peperangan antara Raja Chola dan Kedah yang terdaya dicatatkan oleh Hikayat Merong Mahawangsa.
Raja Kedah yang pertama sebelum Islam menjadi agama rasmi
Lebih kurang dalam tahun 1000 Masihi Syi'ah di Iran memulakan gerakan memburu orang-orang Ahli's Sunnah Wal Jamaah dari bumi Iran. Kedudukan orang-orang Ahli's Sunnah amat pincang dan terdesak sekali. Mereka terpaksa berhijrah besar-besaran ke tempat-tempat yang tidak diganggu gugat oleh Syi'ah.
Sebahagian dari orang-orang Ahli's Sunnah Iran sampai di Nusantara dan pada masa inilah Merong Mahawangsa atau Maha Raja Durbar Raja sampai di Kedah. Bumi Kedah dibakar oleh Chola masih berasap.
Hikayat Merong Mahawangsa menyebut bahawa Raja Kedah yang pertama ialah Merong Mahawangsa. Baginda menjadi duta Maharaja Rom untuk membawa Putera Raja Rom berkahwin dengan Puteri Maharaja China.
Dalam pelayaran, angkatan Merong Mahawangsa telah diserang oleh burung garuda di laut berhampiran Pulau Langkapuri. Angkatan Merong Mahawangsa yang "penuh laut" telah binasa melainkan kapal Merong Mahawangsa sendiri. Baginda terpaksa mendarat di pantai berhampiran kaki Gunung Jerai. Di situ baginda dirajakan oleh penduduk tempatan.
Negeri Rom yang dimaksudkan ialah wilayah Empayar Parsi atau Iran, satu masanya sebahagian dari wilayah Empayar Rom Timur. Kawasan ini sudah pun menerima Islam sejak zaman Khulafa-ur Rasyidin. Kepada orang-orang Arab bekas wilayah Empayar Rom di Utara Iran ini ialah "Rom". Di kawasan inilah orang-orang Iran dan orang-orang Turki silih berganti menegakkan beberapa buah kerajaan Islam yang kuat.
Burung Garuda ialah kenderaan Dewa Wisnu dan menjadi satu dari lambang-lambang agama Hindu. Angkatan Merong Mahawangsa tidak dapat dielakkan dari diserang oleh angkatan perang Hindu. Dalam KM 11 dan 12, serangan-serangan angkatan Hindu ke atas angkatan Islam di Laut India adalah fenomena biasa.
Merong Mahawangsa dikatakan telah berkahwin dengan seorang gadis Orang Laut dari suku Gergasi dan menggalakkan rakyatnya bercampur darah diantara kaum. Amalan ini bukanlah amalan orang beragama Hindu.
Butiran dari "Al-Tarikh Salasilah"
Mengikut "Al-Tarikh Salasilah", Raja Kedah yang pertama ialah Maharaja Durbar raja yang berasal dari "Negeri Gumarun di dalam Tanah Parsi". Baginda ditewaskan oleh angkatan suku Iran lain yang lebih kuat. Gumarun ini ialah sebuah pelabuhan Gambroon di Laut Kaspian sekarang. Dan kawasan ini telah memeluk Islam sejak zaman Khulafa-ur Rasyidin lagi.
Raja Kedah yang pertama telah memperkenalkan "Nobat" di istananya. Orkestra ini berasal dari istana Khalifah Harun al-Rashid di Baghdad. Alat-alat muziknya yang dikumpul bercorak Hindu dan Peribumi. Bagaimanapun, nobat adalah pakaian khalifah-khalifah Islam di Baghdad. Jadi Raja Kedah yang pertama, mengikut dua-dua buku ini ialah orang yang sudah kenal dengan kebesaran agama Islam dan ajaran-ajaran Nabi Muhammad S.A.W. walaupun tidak tercatat mereka memeluk Islam.
Maharaja Durbar membina istananya "Kota Langkasuka" di Sok, enam puluh batu ke timur Gunung Jerai berhampiran persimpangan jalan perdagangan Kedah dan Langkasuka.
Merong Mahawangsa pula mendirikan istananya di timur Gunung Jerai di tempat yang tidak dapat dipastikan tetapi amat berhampiran dengan Kuala Merbok iaitu tapak permulaan jalan menuju ke Langkasuka di Pantai Timur.
Dari persamaan ini dan persamaan-persamaan lain lagi boleh dikatakan bahawa Merong Mahawangsa dan Maharaja Durbar Raja itu raja yang sama.
Merong Mahawangsa lebih popular disebut orang sebagai raja yang pertama kerana hikayatnya lebih awal dan lebih meluas dibaca anak negeri. "Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah" ditulis oleh Muhammad Hassan hanya dalam tahun 1928.
Perasmian Agama Islam mengikut "Merong Mahawangsa"
Hikayat Merong Mahawangsa menceritakan bagaimana Islam diperkenalkan di Kedah. Kononnya seorang Wali Allah bernama Syeikh Abdullah di Baghdad mempunyai seorang murid yang bernama Syeikh Abdullah al -Yamani. Melalui pertolongan gurunya, Syeikh Abdullah al-Yamani dapat bersahabat dengan iblis.
Syeikh Abdullah diberi sebatang tongkat yang dapat menghilangkan dirinya dari penglihatan manusia apabila memegang tongkat itu. Iblis membawa Syeikh Abdullah terbang ke Kedah mengunjungi Raja Phra Ong Mahawangsa di istananya di Bukit Meriam. Di istana itu iblis mengharingkan minuman keras yang akan diminum oleh raja. Tuan Syeikh memarahi iblis kerana berkelakuan demikian dan timbullah satu pertengkaran kecil. Iblis bertindak merebut kembali tongkat saktinya dari Syeikh Abdullah dan Raja Kedah pun terlihatlah tubuh badan Syeikh Abdullah al-Yamani berdiri di hadapannya.
Syeikh Abdullah menerang satu persatu apa yang terjadi dan sejak itu Raja Phra Ong terus memeluk Islam, bertaubat tidak mahu minum arak lagi, dan mengubah nama baginda menjadi Sultan Muzaffal Syah. |
|
|
|
|
|
|
|
Perasmian Agama Islam Mengikut "Al-Tarikh Salasilah"
Kita tidak tahu bilakah Pra Ong Mahawangsa memeluk Islam tetapi dari "Al-Tarikh Salasilah" Muhammad Hassan meletakkan tarikh 531 Hijrah iaitu 1136 Masihi sebagai tahun Raja Kedah yang pertama memeluk Islam. Nama Raja dalam "Al-Tarikh Salasilah" ialah Maharaja Durbar dan nama Islamnya ialah Sultan al-Muzaffar Syah.
Masa ini al-Muqtafi baru saja menjadi Khalifah di Baghdad dan Khalifah Harun al-Rasyid telah mangkat 130 tahun sebelumnya.
Nama sultan yang disebut oleh Muhammad Hassan dianggap rasmi sebagai nama Sultan Kedah yang pertama, Sultan Muzaffar Syah. Versi Muhammad Hassan berbunyi :
"Sebermula tersebutlah seorang pendeta daripada bangsa Arab bernama Tuan Syeikh Abdullah bin Tuan Haji Syeikh Ahmad bin Tuan Syeikh Jaafar Qaumiri keluar daripada Negeri Syahir perintah Yaman belayar dengan sebuah baghalah bersama-sama dengan sebelas orang kawannya. Maka dalam tahun Hijrah 531 sampailah baghalah tuan Syeikh Abdullah itu ke Negeri Kalaha. Maka Tuan Syeikh Abdullah pun masuk mengadap Seri Paduka Maha Raja Durbar Menzahirkan hukum-hukum agama Islam"
Tindakan Sultan Muzaffar Syah Mengembangkan Islam 1136 Masihi
Sultan Muzaffar Syah memerintah supaya candi di Puncak Gunung Jerai dimusnahkan dan sebuah masjid dengan menaranya didirikan di situ. Syeikh Abdullah Yamani menjadi mufti pertama di Negeri Kedah. Sultan Muzaffar Syah mangkat pada 1179 Masihi setelah memeluk Islam selama 44 tahun.
Di puncak Gunung Jerai terdapat "Padang Tok Syeikh" iaitu tapak masjid yang didirikan di zaman Syeikh Abdullah Yamani. Masih terdapat juga "Telaga Tok Syeikh" tempat beliau mengambil air sembahyang dan sekeping batu rata seperti permukaan meja yang dipanggil "Sejadah Tok Syeikh" tempat beliau bersembahyang. Kononnya ada gua dipanggil "Gua Tok Syeikh" di Gunung Jerai tempat orang sembahyang Jemaah. Di dalam gua itu masih boleh dilihat orang berdiri betul, ruku' dan sujud dan dalam pelbagai rupa orang bersembahyang tetapi semuanya batu, kaku dan berlumut.
Menarik jika kita dapat mengetahui kegiatan sebelas orang lagi kawannya yang sama-sama turun dari Makkah bertabligh di negeri "Bawah Angin"
Merasmikan Islam sebagai agama rasmi pada 1136 di Kedah tidaklah terlalu awal untuk disangsikan. Perhubungan erat yang berlangsung pergi balik antara Kedah dan negara-negara Islam di Timur Tengah bermula sejak mereka Jahiliah lagi. Setengah sarjana meletaknya sejak KM 2. Perhubungan bertambah rancak sejak Khalifah Umayyah (661 - 750) bertapak di Damsyik.
Cara Agama Islam Berkembang di Kedah
Berdasarkan alasan-alasan di atas, Merong Mahawangsa atau Maharaja Durbar adalah Islam. Satu teori yang amat kerap diketengahkan ialah apabila raja memeluk sesuatu agama maka rakyatnya turut memeluk agama itu, maka rakyat Kedah sekurang-kurangnya yang tinggal di sekeliling istana telah memeluk Islam.
Teori rakyat mengikut agama raja benar pada sesetengah kes tetapi bukan kepada semua kes. Agama Islam berkembang dengan dua cara: satunya dengan berperang sabil dan satu lagi dengan cara meyakinkan orang lain agama Islam itu sesuai dengan penghidupan mereka. Cara kedua itu berlaku di Kedah.
Ahli-ahli perniagaan Islam telah mengembangkan agama Islam di sepanjang jalan perdagangan dari Damsyik ke Peking dan begitu juga Islam telah wujud di pelabuhan-pelabuhan sepanjang jalan perdagangan laut dari Jeddah hingga ke Palembang dan dari situ berkembang ke seluruh pelabuhan di Nusantara. Kedah tidak begitu istimewa untuk berkecuali.
Sebagai agama yang berkembang di pusat-pusat perniagaan dan dikalangan orang madani dan orang-orang lama didedahkan dengan kebudayaan orang Arab dan orang-orang Islam lain Kedah pasti menerima Islam lebih awal dari rajanya, lebih awal dari 1136 iaitu di zaman "Dum Makhdum" - maksudnya di zaman makhdum-makhdum dari Iran bergiat menyebarkan Islam di sini dalam KM 9.
Sumbangan Kedah Kepada Perkembangan Agama Islam
Setelah Islam, Kedah bertindak memusnahkan kesan-kesan agama Hindu dan Buddha yang terdapat di negeri ini. Bersama dengan Patani, Kedah menjadi benteng menahan kemaraan agama Buddha masuk ke negeri-negeri Melayu. Akibatnya Kedah dan Patani menjadi sasaran Thailand.
Islam menyerap ke dalam masyarakat Melayu di pelabuhan-pelabuhan terlebih dahulu sebelum muncul di istana. Rakyat sesama rakyat menjadi pengembang agama dengan menggunakan Bahasa Melayu sebagai medianya. Pendeknya, kebangkitan Islam di Nusantara ialah kemunculan bahasa dan sastera Melayu kerana di dunia sebelah sini Bahasa Melayu ialah pembentung agama yang berkembang itu.
Kita mengakui peranan mubaligh-mubaligh dari Tanah Arab Iran dan India telah berjasa mengembangkan Islam di sini. Kita akui juga bahawa bukan sedikit orang-orang Melayu yang mengembara ke Timur Tengah dan pulang menjadi mubaligh bersama-sama mubaligh lain meninggikan peradaban bangsa kita dan menyatupadukan manusia Melayu dibawah Islam. Sebenarnya mubaligh dari bangsa Melayu sendiri lebih handal menggunakan Bahasa Melayu yang menjadi alat perantaraan itu.
Gelaran Darul Aman
Walaupun Islam diterima sebagai agama rasmi di negeri Kedah Darul Aman pada tahun 1136 Masihi dan mengikut "Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah" gelaran "Darul Aman " diisytiharkan lima tahun kemudian iaitu dalam tahun 1141. Tetapi bukti penggunaan gelaran itu tidak ditemui untuk menyokong pendapat tersebut.
Penggunaan perkataan "Darul Aman" yang paling awal diketahui setakat ini ialah duit perak Sultan Muhammad Jiwa Zainal Abidin Muazzam Syah bertarikh 1741 Masihi. Dalam surat menyurat dicop mohor Sultan Muhammad Jiwa terdapat perkataan "Darul Aman" digunakan bolehlah dikatakan bahawa gelaran itu dipergunakan dengan rasminya dalam zaman Sultan Muhammad Jiwa (1710 - 1778).
Sehingga kini belum ditemui perkataan "Darul Aman" diguna lebih awal dari atas duit tahun 1741 (1154 Hijrah) itu. Selepas zaman Sultan Muhammad Jiwa Zainal Abidin Muzaffar Syah, gelaran "Darul Aman" sentiasa digunakan mengiringi nama negeri di dalam semua urusan rasmi.
Bacaanselanjutnya: http://www.mykedah2.com/10heritage/102_1_p6.htm |
|
|
|
|
|
|
|
fuh byk sungguh info...interesting kisahnya |
|
|
|
|
|
|
| |
|