View: 174270|Reply: 1508
|
Ilmu tasauf dan tarikat [+ gabungan thread mohdmus]
[Copy link]
|
|
Post Last Edit by ibnur at 7-11-2009 22:37
Ilmu tasauf dan tarikat
Majoriti ulama tidak mewajibkan belajar ilmutarikat. Mereka berpendapat ilmu tasauf adalah fadhu kifayah. Ilmu yang wajibdipelajari hanyalah ilmu tauhid, fekah. Apapun ilmu tasauf atau tarikatmempunyai kelebihannya seperti ia boleh menghidupkanhati agar mencintai Allah. Cinta itu sebenarnya suci cumamanusia yang mengotorkannya dengan nafsu buruk mereka. Kerana cinta kepadaAllah jugalah terhasilnya para ulama dan wali Allah seperti diceritakan dalamkisah Rabiatul Adawiyyah dan Syed Muhyiddin yang sangat cintakan Allah.
Perasaan cinta adalah dari Allah, manakalabenci pula dari syaitan. Dalam satu hadith disebut “sesiapa yang meninggaldunia kerana rindu, dia dikira mati syahid” (misalnya seseorang yang merinduikeluarganya lalu pulang ke kampungnya dan meninggal dalam perjalanan.
Ilmu tarikat juga boleh melemahkan nafsu buruk dan mendekatkandiri kita kepada Allah. Seorang murid bertanya kepada gurutarikatnya “Bagaimana hendak mendekatkan diri kepada Allah .Kata guru tarikatitu yang juga seorang wali qutub ” Allah itu cuma 2 langkah dari kamu. Langkahpertama, pijak nafsu (letak nafsu dibawah tapak kaki), langkah kedua ialahAllah.
Dekat atau jauhnya Allah itu juga bergantungkepada keadaan kita. Nafsu buruk yang menjauhkan kita dari Allah:-
Baqarah [186] Dan apabila hamba-hambaKu bertanyakepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasahampir (kepada mereka)
Qaf [16] Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia danKami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripadaurat lehernya,
Waqiah [85] Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapikamu tidak melihat,
Berjayalah orang yang membersihkan diri dari nafsu buruk:
As-Syams [9] Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinyayang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
Rugilah orang yang mengikut nafsu buruknya:
As-Syams [10] Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinyayang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoranmaksiat).
Galakan belajar ilmu tarikat
Maidah [35] Wahai orang-orang yang beriman!Bertakwalah kepada Allah dan carilahjalan yang boleh menyampaikan kepadaNya
Carilah jalan iaitu “wasilah”, perantaraanuntuk sampai kepada Allah. Dalam hadith lebih kurang maksudnya “Orang dapatkejayaan dengan wasilah, orang dapat kejayaan akhirat juga dengan wasilah”.Wasilah yang dimaksudkan ialah “ilmu”dan “didikan (tarbiyah)”,samada secara zahir (syariat) atau batin (tarikat). Tarikat juga asalnyadari Nabi s.a.w. yang diajar kepada para sahabat, untuk segera dapat kedudukandan kejayaan disisi Allah.
Dalam ilmu tarikat ada 3 jenis fana’(tenggelam dalam kasih sayang) iaitu Fana’ pada guru, Fana’pada Nabis.a.w, Fana’ pada Allah. Pada permulaan pengajian ilmu tarikat, seorang muridakan fana dengan gurunya. Kemudian gurunya akan menukar hatinya agar ia fanakepada Nabi. Paling akhir ialah fana’ fillah. Bila sesorang itu mencapai tahapfana’ fillah ia akan merasakan dirinya terlalu kecil berbanding Allah, sehinggaia merasa lebih kecil dari semut.
Selain itu Ahli tariqat juga memikirkansesuatu kejadian untuk mendekatkan diri mereka dengan Allah.
Az-Zariyat [21] Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamutidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?
Ar-Ruum [8] Patutkah mereka merasa cukup dengan mengetahui yangdemikian sahaja dan tidak memikirkan dalam hati mereka, (supaya merekadapat mengetahui), bahawa Allah tidak menciptakan langit dan bumi serta segalayang ada di antara keduanya itu melainkan dengan ada gunanya yang sebenar dandengan ada masa penghujungnya yang tertentu, (juga untuk kembali menemuiPenciptanya)? Dan sebenarnya banyak di antara manusia, orang-orang yang sungguhingkar akan pertemuan dengan Tuhannya
Wallahu Walam..
|
|
|
|
|
|
|
|
Ilmu Tarikat-Ungkapan Ulama Muktabar..
Ilmu Tarikat....Ungkapan Ulama Muktabar..
1. Imam Abu Hanifah RA (wafat 150H)
Seorang ahlifikir Hanafi, al-Hasfaki penulis kitab al-Durr al-Mukhtar telah mengutip :Bahawa Abu Ali ad-Daqqaq RA berkata " Sayatelah mengambil tareqat ini dari Abu Al-Qasim an Nasr Abadi",beliau berkata "sayamengambilnya dari as-Syibili, dari as-Saqathi, dari Ma'ruf al-Kharjki, dariDaud ath-Tho'i dan beliau mengambil ilmu sekaligus tareqat dari Imam AbuHanifah RA. Setiap dari mereka memuji da mengakui keutamaan Imam Abu HAnifah RA".
Imam Abnu Abidinberkata dalam Hasyiahnya tentang Imam Abu HAnifah RA " Beliau adalah seorang tokoh dalam bidangini, kerana asas ilmu hakikat adalah ilmu, amal dan pembersihan jiwa, ulamasalaf telah melukiskan demikian".
2. ImamMalik RA (wafat 179H)
Imam Malik RAberkata " Barangsiapa yangmemahami feqah tanpa bertasawuf maka fasiq, dan barangsiapa yang bertasawuftanpa memahami feqah maka zindiq, dan barangsiapa yang menghimpunkan antarakeduanya beerti dia telah merealisasikan kebenaran".
3. ImamSyafi'e RA (wafat 204H)
Berkata ImamSyafi'e " Aku cinta kepadadunia kalian itu(dunia sufi) tiga . Tidak berlebih-lebihan, bergaul denganorang yang lemah lembut dan meneladani cara tokoh-tokoh tasawuf "
4. ImamAhmad Bin Hambal RA (wafat 241H)
Imam Ahmad RAberkata tentang kaum sufi " Akutidak mengetahui orang yang lebih utama dari mereka", laluditanyakan oleh mereka yang lain " Merekaitu melantunkan nasyid kemudian saling hanyut diri", ImamAhmad menjawab " Biarkanmereka bergembira sesaat bersama Allah SWT". |
|
|
|
|
|
|
|
ILMU-ASAS TARIKAT
|
Bismillah
ASAS TARIKAT
ILMU
Maksud Firman Allah: "Maka hendaklah bertanya kepada ahli zikir, sekiranya kamu tidak mengetahui". (Al-Nahl:43 dan Al-Anbiya: 7)
"Dan demikianlah perumpamaan Kami buat untuk manusia dan itu hanya orang-orang berilmu sahaja dapat mengerti". (Al-Ankabut:43)
* Sabda Rasulullah: "Menuntut ilmu adalah wajib keatas setiap muslim".
* "Sesiapa yang ingin tahu orang-orang yang dibebaskan Allah dari neraka, maka lihatlah orang-orang yang sedang menuntut ilmu. ............... sesiapa yang melangkah untuk menuntut ilmu, Allah akan menghitung langkah-langkahnya itu sebagai ibadat setahun".
*"Sesiap yang berjalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah memudahkan baginya jalan ke syurga".
|
| ****************************************************************
Imam Malik r.a. : "Sesiapa yang hanya mengambil syariat tanpa hakikat, maka dia adalah fasiq, sesiapa yang hanya mengambil hakikat tanpa syariat, maka dia disifatkan sebagai zindiq, sesiapa yang menghimpun kedua-duanya, maka itulah sebaik-bauknya".
Iman Ghazali: "Mudah mencari ilmu, susah mengamalkannya".
Ilmu Islam terbagi kepada 4 bahagian:
Syariat, Tasauf, Hakikat, Mahrifat.
Wajib mempelajarinya.
Mahrifat tidak dapat dipelajari melalui akedemi/buku/syarahan.
ilmu tasauf adalah ilmu batin, hanya diperolehi melalui tarekat (jalan).
wajib dipelajari dan dipimpin oleh seorang mursyid yang diberi kebenaran oleh allah.
"Barangsiapa belajar dengan sendiri, maka syaitan jadi gurunya".
Belajar tasauf dengan guru atau ustaz biasa hanya sebagai mukadimah. Jika ingin mendalami ilmu & berjalan mencari Allah, hendaklah cari mursyid yang wali.
Mursyid saya mengatakan ilmu syariat & tasauf umpama dua sayap supaya dapat terbang. Dengan berkumpul nya ilmu/amalan syariat & tarikat, barulah berhasil/dapat ilmu hakikat. Orang yang tidak amalkan ilmu, umpama tiada ilmu.
Tarekat mengumpulkan lahir dan batin Islam. Bukankah ini lebeh sempurna?
Islam itu lahir & batin. contohnya, zikir dengan khusus, bukan zikir dengan kosong.
Setinggi-tinggi ilmu ialah ilmu makrifat/mengenal Allah. Hanya orang khas dipilih oleh Allah, yang akan memperolehi makrifat. Bilangan orang mahrifat atau arif bilah sangat sedikit. Memakan masa yang lama dan ujian yang panjang lagi berat. Hanya orang makrifat/tajalli yang boleh menerangkan makrifat. Itu pun dengan kias & samar. Ini kerana orang yang dengar tidak sama orang sudah merasa/melihat. Bahkan, ilmu makrifat tidak terkata dan tidak tertulis dalam huruf. Itu sebab ilmu makrifat tidak dapat dibelajar melalui buku atau ceramah.
LAUTAN ILMU
Jangan sangka kamu banyak ilmu. Ilmu mu umpama kolam, Ilmu wali Allah umpama tasek yang luas. Kamu dapat ilmu dari buku, dia dapat ilmu dari langit/ilmu laduni. Ilmu Allah umpama lautan yang tiada batas.
BUKU : Kitab-kitab Tasawuf oleh ibn Atoillah, Iman Ghazali, dan ulamak-ulamak warisan nabi. Hidayatus Salikin, Hikam, Minhajul Abidin, dan lain-lain.
Tafsir oleh mursyid adalah lebeh tepat (benar), lebeh detail lagi dapat difahami.
Wajib menuntut ilmu usuludin, syariat, fegah, dll ilmu ugama, dari mana-mana ustaz dan buku.
Yang baik adalah dari Allah, yang salah adalah dari diri sendiri.
No Copyright.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
saudara mohdmus,
apa bezanya tasawuf dgn tarekat? |
|
|
|
|
|
|
|
Pengertian Ilmu Laduni
Pengertian Ilmu Laduni
Menurut Abu Hamzah As-Sanuwi, Ilmu laduni dalampengertian umum terbagi menjadi dua bagian. Pertama, ilmu yang didapat tanpabelajar (wahbiy). Kedua, ilmu yang didapat karena belajar(kasbiy).
Untuk ilmu yang didapat tanpabelajar (wahbiy) dibagi menjadi dua macam: Pertama ilmuSyar’iat, Kedua, Ma’rifat (hakikat).
Ilmu Syar’iat, yaitu ilmu tentang perintah danlarangan Allah yang harus disampaikan kepada para Nabi dan Rasul melalui jalanwahyu (wahyu tasyri’), baik yang langsung dari Allah maupun yangmenggunakan perantaraan malaikat Jibril. Jadi semua wahyu yang diterima olehpara nabi semenjak Nabi Adam alaihissalam hingga nabi kita Muhammad shallallahu‘alaihi wasallam adalah ilmu laduni termasuk yang diterima oleh Nabi Musa dariNabi Khidlir . Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman tentang Khidhir:
فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةًمِنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا“
“Yang telah Kami berikan kepadanyarahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisiKami.” (Al-Kahfi:65)
Di dalam hadits Imam Al Bukhari,Nabi Khidlir alaihissalam berkata kepada Nabi Musa alaihissalam:
“Sesungguhnya aku berada di atassebuah ilmu dari ilmu Allah yang telah Dia ajarkan kepadaku yang engkau tidakmengetahuinya. Dan engkau (juga) berada di atas ilmu dari ilmu Allah yang Diaajarkan kepadamu yang aku tidak mengetahuinya juga.”
Ilmu syari’at ini sifatnya mutlak kebenarannya,wajib dipelajari dan diamalkan oleh setiap mukallaf sampai datang ajalkematiannya.
Ilmu Ma’rifat (hakikat), yaitu ilmu tentangsesuatu yang ghaib melalui jalan kasyf (wahyu ilham/terbukanya tabirghaib) atau ru’ya (mimpi) yang diberikan oleh Allah kepadahamba-hambaNya yang mukmin dan shalih.
Ilmu kasyf inilah yangdimaksud dan dikenal dengan julukan “ilmu laduni” di kalangan ahlitasawwuf. Sifat ilmu ini tidak boleh diyakini atau diamalkan manakala menyalahiilmu syari’at yang sudah termaktub di dalam mushaf Al-Qur’an maupun kitab-kitabhadits. Menyalahi di sini bisa berbentuk menentang, menambah atau mengurangi.
Bagian kedua ilmu Allah yang diberikankepada semua makhluk-Nya melalui jalan kasb (usaha) seperti dari hasilmembaca, menulis, mendengar, meneliti, berfikir dan lain sebagainya.
Dari ketiga ilmu ini (syari’at,ma’rifat dan kasb) yang paling utama adalah ilmuyang bersumber dari wahyu yaitu ilmu syari’at, karena ia adalah guru.Ilmu kasyfdan ilmu kasb tidak dianggap apabila menyalahi syari’at. Inilahhakikat pengertian ilmu laduni di dalam Islam.
Salah satu fenomena Ilmu Laduni banyakterjadi dimasyarakat. Diantaranya pernah seseorang di Jawa Timur yangmengaku-aku sebagai kiai dan menguasai Ilmu Laduni.
Dengan Ilmu Laduni yangdimiliknya, sang kiai tersebut mengaku mampu mengajarkan seseorang untukmenguasai berbagai bahasa dengan tanpa bantuan alat pun, baik video, kasetbahasa asing, laboratorium bahasa, apalagi native speaker. Tetapi cukup paramuridnya menjalani beberapa ritual, seperti mandi dan membaca beberapa do’a dansebagainya. Seseorang yang ingin belajar dengan sang kiai ini dipungut biaya Rp1 juta. Atau Rp 350.000, tergantung pada level yang ia masuki .Sang kiaitersebut mengaku mendapatkan ilmu laduni itu dari Nabi Khidir AS melalui ritualtirakat (lelaku, bertapa). Tirakat tersebut dimulainya sejak usiatujuh tahun. Dan biasanya dilakukan di tepi laut sambil mencari ikan. Pada usiasekitar 12 tahun, sang kiai tersebut mengaku bertemu dengan Nabi Khidir AS ditepi laut. Dalam pertemuan itu, menurutnya bahwa wujud Nabi Khidir AS berupaseorang manusia yang mengenakan pakaian seperti rakyat biasa. Kemudian nabiKhidir mengangkatnya sebagai muridnya..
Perlu di garis bawahi disini,bahwa orang yang punya kelebihan tersebut tidak akan mengaku- ngaku ataumengumumkan ilmu yang ia miliki di depan umum, apalagi sengaja untukdikomersialkan demi mencari kekayaan dunia. Sungguh hal ini tidak sesuai denganruh ajaran Islam yang mengajarkan uamtnya untuk tidak riya’,apalagi menggunakan agama sebagai kendaran untuk mencari dunia.
Seseorang yang mengaku mendapatkanIlmuLaduni, sebagaimana yang di dapat oleh Nabi Khidir as, sama saja iamengaku mendapatkan wahyu dari langit, karena yang didapat nabi Khidir adalahwahyu. Seseorang bisa mengetahui ilmu ghoib dengan perantara Jin atau Syetan, karena Jin dan Syetan sering mencuri pendengaran tentang hal-hal ghoib darilangit. Sebagaimana firman Allah didalam surat Al Hijr : 17-18,
“Dan Kami jaga langit2 tersebutdari syetan yang terlaknat, kecuali mereka yang mencuri pendengaran ( dari hal2yang ghoib ) , maka dia akan dikejar oleh batu api yang nyata .“
Seseorang yang mengaku mempunyai Ilmu Laduni denganperantara ilmu-ilmu kanuragan (ilmu kesaktian ) yang ia dapatkan denganlatihan-latihan tertentu, seperti bertapa di tengah sungai selama 40 hari 40malam, atau puasa selama 40 hari berturut-turut, atau dengan hanya makan nasiputih saja tanpa lauk dalam jangka waktu tertentu atau dengan cara-cara lainyang sering dikerjakan sebagian orang. Maka kita akan tanyakan kepadanya,apakah cara-cara seperti itu pernah diajarkan oleh Rosulullah saw dan parasahabatnya atau tidak ? kalau jawabannya tidak, berarti dia mendapatkan ilmutersebut dengan meminta bantuan dari Jin dan Syetan.Sebagaimana seseorang bisamenjadi kaya mendadak dengan meminta bantuan Jin dan Syetan. Perbuatan sepertiini dilarang oleh Islam, sebagaimana firman Allah didalam surat Jin : 6
“Dan sesungguhnya ada diantaramanusia yang meminta perlindungan dari segolongan Jin , maka segolongan Jin ituhanya aka menambah kepada mereka kesusahan. “
Kita dapati banyak orang padazaman sekarang yang memelihara Jin untuk memperoleh kekayaan dengan cepat,tetapi yang mereka dapatkan hanyalah kesusahan. Mereka akhirnya mati secaramengenaskan karena menjadi “tumbal” Jin yang ia pelihara … Sungguh MahaBenar Allah dengan segala firmanNya. |
|
|
|
|
|
|
|
Kisah Nabi Allah Khidir
Kisah Nabi AllahKhidir
Biarpuntidak disebut dalam al-Quran, Nabi Khidir menjadi sebutan umat Islam sejakzaman berzaman, malah ada juga yang percaya beliau masih hidup sehinggasekarang.
Siapakahsebenarnya Nabi Khidir sehingga dianggap sedemikian rupa?, Sedangkan 25 orangRasul yang dinyatakan Allah secara qatie (putus) didalam Al-Quran semuanyatelah wafat kecuali Nabi Isa.
Kitawajib percaya ujutnya Nabi Khidir sebab didalam Al-Quran dan Hadis begitu jelasmenerangkan , tapi kalau kita kata baginda masih hidup itu tidak dapat kitaterima. Apa perlunya Nabi Khidir dihidupkan sedangkan jujungan besar kita NabiMuhamad s.a.w diwafatkan oleh Allah. Malah Nabi Isa juga sebenarnya diwafatkanAllah, Cuma caranya berlainan yaitu roh dan jasadnya diangkat kelangit.
DidalamAl-Quran ada menceritakan pertemuan Nabi Musa dengan lelaki soleh yang disebutsebagai hamba-Nya yang diajarkan ilmu laduni. Nabi Musa berguru beberapa ketikadengannya sebelum meneruskan dakwah baginda keatas kaum Bani Israel. Lelakiitulah diyakini para ulama tafsir seperti Ibnu Abas, Ibnu Kathir dan Al-Tabarisebagai Nabi Khidir. Dalam bahasa Arab Khidir bermaksud hijau.
Berdasarkandalil Al-Quran Nabi Khidir diujutkan semasa zaman Nabi Musa, pada suatu ketikaNabi Musa berdakwah kepada kaumnya tentang ajaran Allah, selesai Bagindaberucap, bangkitlah seorang lelaki lalu bertanya, “ Wahai Musa! Siapakahmanusia yang paling pandai?” dengan pantas Nabi Musa menjawab “Aku!”, Lelakiitu bertanya lagi “Adakah pernah kau tau, ada orang lebih berilmu daripadakau!” “Tidak!” jawab Nabi Musa. Tetapi jawapan Nabi Musa segera ditegur Allahkerana ucapannya itu tercermin riak kesombongan. Lantas Allah menurunkan Wahyumenyatakan ada lagi seorang hamba-Nya yang lebih berilmu (Sahih Bukhari, Hadiske 72). Insaf dengan teguran Allah itu, Bersama seorang pengikutnya, Yusak BinNuh, Nabi Musa bermusafir mencari lelaki soleh tersebut hingga menemuinyadisatu tempat dimana bertemunya dua lautan. (Surah al-Khafi:60-82).
Dikatakantempat itu ialah dipertemuan Teluk Suez dengan Teluk Akabah dilautan Merah. Inikarana disitulah lokasi peredaran sejarah kehidupan Bani Israel yang dipanggilDaratan Sinai setelah mereka keluar dari bumi Mesir.
SebagaiPesuruh Allah Nabi Musa memiliki ketinggian ilmu sehingga baginda dapatmenghadapi kezaliman dan keangkuhan Firaun, Haman dan Qarun. Malah Baginda jugaberhadapan perbagai kerenah Bani Israel sehingga dikurniakan Mukjizat yanghebat seperti boleh membelah lautan, Tongkat menjadi ular dan diturunkanmakanan dari langit.
Kata-kataNabi Musa itu telah dicelah Allah dan mengutuskan Nabi Khidir untuk menyedarkanBaginda bahawa masih terdapat hamba-Nya yang lebih berilmu. Nabi Khidir adalahseorang yang Soleh yang berperanan menyebarkan risalah Allah kepada orangdisekitarnya. Tetapi Nabi Khidir tidak diutuskan seperti Nabi-Nabi lain yangbertaraf Rasul.
NabiKhidir ditugaskan membimbing Nabi Musa yang hidup dizamannya, sebagaimana kitasekarang wajib menyampaikan dakwah kepada orang lain disekeliling kita. Bagindatidak dikurniakan Mukjizat seperti Nabi Musa sebaliknya diajarkan ilmu secaraLaduni.
Halini turut dimiliki Para Wali Allah dan Alim Ulama yang dianugerahkan Allah IlmuMakrifat serta Kasyaf. Golongan ini selalunya berhati-hati daripada mendabikdada dengan Ilmu yang mereka miliki. Sifat Warak dan merendah diri pada Bagindainilah yang diamalkan oleh Wali Allah sehingga orang ramai menyebut-nyebutnamanya sampai kehari ini.
Biarpunada golongan Sufi mendakwa ada bertemu malah bersahabat dengan Nabi Khidir,Tetapi sebenarnya yang ujut adalah semangat kewarakan Baginda, Seperti SyiekhKadir Jailani, namanya sentiasa disebut-sebut walaupun telah wafat ribuan tahunyang lampau.
Begitujuga orang yang mati syahid seperti Para Sahabat Rasulullah, Al-Quran sendirimenyebut mereka ini tidak mati walaupun hakikatnya jasad mereka telahdisemadikan. Oleh itu marilah kita ambil jalan tengah, Setiap manusia itu pastimati, Begitu juga Nabi Khidir, memikirkan sama ada Nabi Khidir masih hidup atautidak adalah lebih baik kita menanamkan sifat Nabi Khidir dalam diri kita. Inikerana bukan saja Nabi Musa mesti mencari Khidir untuk menambah ilmu malahsesiapa saja perlu mencari Khidir. Orang yang mempunyai watak seperti Khidirmemang sukar ditemui. Namun kita sering ditemui orang alim yang bertutur penuhhikmah dan kejernihan buah fikirannya dapat dijadikan pedoman hidup. Dipandangdari satu segi dikata ujut ramai Khidir dan dia tidak mati melainkan sentiasasilih berganti. Marilah kita amalkan semangat Nabi Khidir dalam menyebarkan ilmutanpa sifat angkuh dan sombong. Insyaalah!!. |
|
|
|
|
|
|
|
Ilmu Laduni 00
Ilmu Laduni
Pengetahuanyang diperoleh seseorang yang saleh dari Allah SWT melalui ilham dan tanpadipelajari lebih dahulu melalui suatu jenjang pendidikan tertentu. Oleh sebabitu, ilmu tersebut bukan hasil dari proses pemikiran, melainkan sepenuhnyatergantung atas kehendak dan karunia Allah SWT.
Di dalam tasawuf dibedakan tiga jenis alat untuk komunikasi rohaniah, yaknikalbu (hati nurani) untuk mengetahui sifat-sifat Tuhan, roh untuk mencintai-Nyadan bagian yang paling dalam yakni sirr (rahasia) untuk musyahadah (menyaksikankeindahan, kebesaran, dan kemuliaan Allah SWT secara yakin sehingga tidakterjajah lagi oleh nafsu amarah) kepada-Nya.
Meski dianggap memiliki hubungan misterius dengan jantung secara jasmani, kalbubukanlah daging atau darah, melainkan suatu benda halus yang mempunyai potensiuntuk mengetahui esensi segala sesuatu. Lapisan dalam dari kalbu disebut roh;sedangkan bagian terdalam dinamakan sirr, kesemuanya itu secara umum disebuthati. Apabila ketiga organ tersebut
telah disucikan sesuci-sucinya dan telah dikosongkan dari segala hal yang buruklalu diisi dengan dzikir yang mendalam, maka hati itu akan dapat mengetahuiTuhan.
Tuhan akan melimpahkan nur cahaya keilahian-Nya kepada hati yang suci ini. Hatiseperti itu diumpamakan oleh kaum sufi dengan sebuah cermin. Apabila cermintadi telah dibersihkan dari debu dan noda-noda yang mengotorinya, niscaya iaakan mengkilat, bersih dan bening. Pada saat itu cermin tersebut
akan dapat memantulkan gambar apa saya yang ada ihadapannya.
Demikian juga hati manusia. Apabila ia telah bersih, ia akan dapat memantulkansegala sesuatu yang datang dari Tuhan. Pengetahuan seperti itu disebut makrifatmusyahadah atau ilmu laduni. Semakin tinggi makrifat seseorang semakin banyakpula ia mengetahui rahasi-rahasia Tuhan dan ia pun
semakin dekat dengan Tuhan. Meskipun demikian, memperoleh makrifat atau ilmuladuni yang penuh dengan rahasia-rahasia ketuhanan tidaklah mungkin karenamanusia serba terbatas, sedangkan ilmu Allah SWT tanpa batas, seperti dikatakanoleh Al-Junaid, seorang sufi modern, "Cangkir teh tidak
akan dapat menampung segala air yang ada di samudera."
Keberadaan dan status ilmu laduni bukan tanpa alasan. Para sufi merujukkeberadaan ilmu ini pada Alquran (QS Al Kahfi [18]:60-82) yang memaparkanbeberapa episode tentang kisah Nabi Musa AS dan Khidir AS. Kisah tersebutdijadikan oleh para sufi sebagai alasan keberadaan dan status ilmu laduni.
Mereka memandang Khidir AS sebagai orang yang mempunyai lmu laduni dan Musa ASsebagai orang yang mempunyai pengetahuan biasa dan ilmu lahir. Ilmu tersebutdinamakan ilmu laduni karena di dalam surah al-Kahfi ayat 65 disebutkan:"wa'allamnahu min ladunna 'ilman.." (..dan yang telah Kami ajarkankepadanya (Khidir AS) ilmu dari sisi Kami). Dengan demikian ilmu yangditerima langsung oleh hati manusia melalui ilham, iluminasi (penerangan) atauinspirasi dari sisi Tuhan disebut ilmu laduni. |
|
|
|
|
|
|
|
1# mohdmus
BANYAKKKKKKKKKKNYA THREAD KO BUKAK...!!...... ??? |
|
|
|
|
|
|
|
mak datuk tulisan...macam mana nak baca ni..besau sangat..harus pakai kanta ni |
|
|
|
|
|
|
|
Abuya pandai ilmu ni. itu hari dia dah jumpa & communicate dgn Nabi Muhammad secara jaga dlm Kaabah. kamu pi la jumpa Abuya, dia boleh ajar kamu ilmu2 ni. |
|
|
|
|
|
|
|
coz i tak kedekut ilmu |
|
|
|
|
|
|
|
semut.. |
|
|
|
|
|
|
|
2# ketotmerah copy n paste kat msword n then u besarkan la...so, tak payah susah nak beli kanta |
|
|
|
|
|
|
|
Hadooiii
Edit balik tuan umah... takleh bacaaaaa |
|
|
|
|
|
|
|
terimak kasih di atas infor yg diberi..saya baca kitab Tasawuf oleh ibn Atoillah..senang difahami.. |
|
|
|
|
|
|
|
Ilmu Laduni
Pengetahuan yang diperoleh seseorang yang saleh dari Allah SWT melalui ilham dan tanpa dipelajari lebih dahulu melalui suatu jenjang pendidikan tertentu. Oleh sebab itu, ilmu tersebut bukan hasil dari proses pemikiran, melainkan sepenuhnya tergantung atas kehendak dan karunia Allah SWT.
Di dalam tasawuf dibedakan tiga jenis alat untuk komunikasi rohaniah, yakni kalbu (hati nurani) untuk mengetahui sifat-sifat Tuhan, roh untuk mencintai-Nya dan bagian yang paling dalam yakni sirr (rahasia) untuk musyahadah (menyaksikan keindahan, kebesaran, dan kemuliaan Allah SWT secara yakin sehingga tidak terjajah lagi oleh nafsu amarah) kepada-Nya.
Meski dianggap memiliki hubungan misterius dengan jantung secara jasmani, kalbu bukanlah daging atau darah, melainkan suatu benda halus yang mempunyai potensi untuk mengetahui esensi segala sesuatu. Lapisan dalam dari kalbu disebut roh; sedangkan bagian terdalam dinamakan sirr, kesemuanya itu secara umum disebut hati. Apabila ketiga organ tersebut
telah disucikan sesuci-sucinya dan telah dikosongkan dari segala hal yang buruk lalu diisi dengan dzikir yang mendalam, maka hati itu akan dapat mengetahuiTuhan.
Tuhan akan melimpahkan nur cahaya keilahian-Nya kepada hati yang suci ini. Hati seperti itu diumpamakan oleh kaum sufi dengan sebuah cermin. Apabila cermin tadi telah dibersihkan dari debu dan noda-noda yang mengotorinya, niscaya ia akan mengkilat, bersih dan bening. Pada saat itu cermin tersebut akan dapat memantulkan gambar apa saya yang ada di hadapannya.
Demikian juga hati manusia. Apabila ia telah bersih, ia akan dapat memantulkan segala sesuatu yang datang dari Tuhan. Pengetahuan seperti itu disebut makrifat musyahadah atau ilmu laduni. Semakin tinggi makrifat seseorang semakin banyak pula ia mengetahui rahasia-rahasia Tuhan dan ia pun semakin dekat dengan Tuhan. Meskipun demikian, memperoleh makrifat atau ilmu laduni yang penuh dengan rahasia-rahasia ketuhanan tidaklah mungkin karena manusia serba terbatas, sedangkan ilmu Allah SWT tanpa batas, seperti dikatakan oleh Al-Junaid, seorang sufi modern, "Cangkir teh tidak akan dapat menampung segala air yang ada di samudera."
Keberadaan dan status ilmu laduni bukan tanpa alasan. Para sufi merujuk keberadaan ilmu ini pada Alquran (QS Al Kahfi [18]:60-82) yang memaparkan beberapa episode tentang kisah Nabi Musa AS dan Khidir AS. Kisah tersebut dijadikan oleh para sufi sebagai alasan keberadaan dan status ilmu laduni. Mereka memandang Khidir AS sebagai orang yang mempunyai lmu laduni dan Musa AS sebagai orang yang mempunyai pengetahuan biasa dan ilmu lahir. Ilmu tersebut dinamakan ilmu laduni karena di dalam surah al-Kahfi ayat 65 disebutkan: "wa'allamnahu min ladunna 'ilman.." (..dan yang telah Kami ajarkankepadanya (Khidir AS) ilmu dari sisi Kami). Dengan demikian ilmu yang diterima langsung oleh hati manusia melalui ilham, iluminasi (penerangan) atau inspirasi dari sisi Tuhan disebut ilmu laduni.
Bintang tolong edit. |
|
|
|
|
|
|
|
Pasal Rasulullah tak guna ilmu ni aje... kan senang... |
|
|
|
|
|
|
|
maaf saudara, saya hanya boleh terangkan tentang tarekat je sebab saya dalam tarekat... |
|
|
|
|
|
|
|
8# bintang
TQ for ur help |
|
|
|
|
|
|
|
lagi best baca kalau buat font besar dengan ada spacing..
anyway..thanx.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|