*Artikel ini dikemaskini pada 18 Februari 2011
PENDAHULUAN
Baru-baru ini saya terjumpa senaskah buku Sejarah Melayu karya/ susunan Tun Sri Lanang (Bendahara Kerajaan Johor selepas kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka). Sambil membaca, saya notakan beberapa persoalan yang bermain di fikiran. Segala persoalan itu saya kongsikan di sini... sekadar pandangan/ kajian biasa, bukannya kajian bertaraf professional. Lagi pun kita faham-fahamlah, ketulenan kitab Sejarah Melayu ini memang disangsikan.
Asalnya Sejarah Melayu ini dari Melaka, dibawa orang ke Goa, diambil semula oleh Tun Sri Lanang di Johor, diambil pula oleh penjajah, barulah dapat kembali ke tangan kita. Itu pun bukan manuskrip asalnya. Entah berapa kali pengubahsuaian dan kesalahfahaman penyalin termuat di dalamnya. Namun begitu, masih ada petunjuk-petunjuk tertentu yang mungkin berguna untuk kita di akhir zaman ini. Sebab itu kita tidak sia-siakannya.
Kita akan bertemu dengan beberapa perkara menarik yang akan saya bahaskan. Antara yang bakal disentuh ialah kisah Raja Iskandar Zulkarnain dan kaitannya dengan Zulqarnain yang disebut dalam Al-Quran, kisah Raja Suran turun ke dalam laut, kaitan Raja Suran dengan Rajendra 1, kisah Badang, Hang Tuah bertikam dengan Hang Kasturi, tindakan-tindakan Sultan Mahmud dan lain-lain.
Selamat membaca dan sama-sama berfikir.
KISAH RAJA ISKANDAR
Sejarah Melayu mengatakan: “...bahawa anak Raja Iskandar, anak Raja Darab, Rum bangsanya, Makuduniah nama negerinya, Zulkarnain gelarannya, sekali peristiwa baginda berjalan hendak melihat matahari terbit...”
Pengarang mengaitkan Raja Iskandar Sejarah Melayu (RISM) itu dengan ALEXANDER THE GREAT. Sememangnya Alexander berbangsa Rom, datang dari Macedonia dan pernah mengembara ke arah Timur. Namun nama bapa Alexander ialah PHILLIPS, dan setakat ini saya belum menemui apa-apa perkaitan antara nama Phillips dengan RAJA DARAB.
KISAH RAJA DARAB
Siapakah Raja Darab? Mengapa Sejarah Melayu mengatakan dia ialah bapa kepada Raja Iskandar Zulqarnain? Buku Bustanus Salatin juga mengatakan begitu. Saya menjelajah ke dalam HIKAYAT ISKANDAR ZULKARNAIN, dan menemui jawapan yang menarik.
Menurut Hikayat Iskandar Zulkarnain, Raja Darab ialah pemerintah di Parsi. Tenteranya berjaya mengalahkan tentera Raja Qilas (Filaqus/ Phillips). Oleh itu Raja Qilas (Phillips) yang berkedudukan di Makuduniah (Macedonia) terpaksa membayar ufti kepada Raja Darab. Selain itu, anak Raja Qilas bernama PUTERI SAFIYA ARQIYA dikahwinkan dengan Raja Darab.
Atas sebab-sebab yang tidak jelas, Raja Darab mengembalikan Puteri Safiya Arqiya kepada bapanya di Makuduniah. Tanpa disedari, Puteri Safiya Arqiya sedang mengandungkan anak Raja Darab. Masyarakat Makuduniah tidak tahu cerita ini, begitu juga dengan Raja Darab. Raja Qilas berpakat dengan anaknya Puteri Safiya Arqiya untuk menyembunyikan hal sebenar. Apabila anak itu lahir, ia dikatakan anak Raja Qilas dengan salah seorang isterinya (mungkin yang bernama Olympia situ). Sebab itulah agaknya Alexander the Great dikenali sebagai anak kepada Raja Phillips.
Anak itu lahir lalu dinamakan Iskandar. Nama Iskandar itu sempena nama daun iskandar (daun sindrus) yang dimakan oleh ibunya untuk menghilangkan penyakit mulut busuk. Begitulah menurut Hikayat Iskandar Zulkarnain.
Jika benar kisah ini, fahamlah kita mengapa Raja Iskandar itu dikatakan anak Raja Darab, bukannya anak Raja Qilas (Phillips).
Tetapi mengapa penulis-penulis di Macedonia menyebutkan Alexander the Great sebagai anak kepada Raja Phillips? Padahal Raja Phillips ialah datuknya. Apakah kerana mereka tidak tahu Puteri Safiya Arqiya hamil dengan Raja Darab? Ataupun mereka tahu, tetapi tidak suka mengaitkan pemerintah mereka dengan musuh tradisi dunia Rom iaitu Parsi? Tapi penulis sejarah Alexander yang berbangsa dan beragama Yahudi pun tidak menulis tentang hal ini.
Pada zaman itu, syariatnya membenarkan perkahwinan antara bapa dengan anak. Menurut Hikayat Iskandar Zulkarnain, Raja Darab dilahirkan oleh ibunya (Humani) yang berkahwin dengan datuknya (Raja Bahaman). Adakah selepas Raja Phillips tahu anaknya hamil, dia terus mengahwini anaknya (ataupun berlakon mengahwini anaknya) agar tidak dikatakan anak itu nanti anak Darab dari Parsi?
Jawapannya sudah kita beri tadi, iaitu Raja Qilas mengumukan anak itu (Iskandar) ialah anaknya sendiri dengan salah seorang isterinya. Yang menghairankan kita, mengapa para penulis sejarah Rom tidak tahu akan hal ini?
Nanti! Menurut Arrian (89-180 Masehi), BAPA ALEXANDER THE GREAT ialah DARI KALANGAN PARA DEWA. Plutarch (46-120 Masehi) pula mengatakan Alexander the Great ialah ANAK DEWA ZEUS dan Dewa Ammon. Nampaknya seakan-akan para penulis sejarah kuno itu menyedari ada sesuatu yang tidak kena dengan ibu dan bapa Alexander yang sebenar lalu menisbahkannya dengan dewa-dewi.
Hal yang lebih kurang sama berlaku kepada Nabi Isa. Penganut ajaran Nabi Isa versi St.Paul (Paulus) dan versi pemerintah Rom tidak dapat merungkai dengan tepat akan butiran kelahiran Nabi Isa tanpa bapa, lalu menisbahkannya sebagai anak kepada Tuhan.
RAJA ISKANDAR DI UTARA INDIA
Dalam perjalanannya ke Timur, Raja Iskandar tiba di serokan (sungai yang menjadi perbatasan negeri Hindi (India Utara pada zaman dahulu) dan berperang dengan RAJA KIDA HINDI.
Tentang Raja Kida Hindi yang dikalahkan oleh Raja Iskandar, Sejarah Melayu mengatakan: “Maka ada seorang raja di Tanah Hindi terlalu besar kerajaannya, setengah negeri Hindi itu di dalam tangannya. Namanya Raja Kida Hindi.”
Saya rasa serokan ini terletak di salah satu cabang awal SUNGAI INDUS kerana Sungai Indus menjadi perbatasan negeri
India Utara pada zaman Alexander the Great. Lebih tepat lagi lokasinya ialah di Hydaspes/ Sungai Jhelum. Raja Kida Hindi berjaya ditangkap lalu didakwahkan agar memeluk agama Nabi Ibrahim.
“Maka alahlah Raja Kida Hindi itu, oleh Raja Iskandar ditangkap baginda dengan hidupnya; maka disuruhnya membawa iman, maka Raja Kida Hindi pun membawa imanlah jadi Islam, di dalam agama Nabi Ibrahim, Khalilullah alaihissalam.”
Dikatakan Raja Iskandar Zulqarnain membawa AGAMA NABI IBRAHIM. Maklumat ini mungkin tidak sesuai dengan Alexander the Great dan para agamawan Rom (seperti Socrates, Plato dan Aristotle) kerana saya belum jumpa maklumat tentang wujudnya hubungan akrab antara agama mereka dengan agama Nabi Ibrahim (perkara yang saya tidak temui, tidak mustahil ada ditemui oleh pengkaji yang lain). Adakah apa-apa peninggalan tulisan mereka yang menyentuh tentang Nabi Ibrahim jika benar mereka beragama Nabi Ibrahim?
Apabila Raja Iskandar dikatakan membawa agama Nabi Ibrahim, saya beranggapan hal ini mungkin menunjukkan KEDEKATAN ZAMAN antara Zulqarnain sebenar dengan Nabi Ibrahim. Ada kemungkinan mereka hidup sezaman ataupun sekurang-kurangnya hampir sezaman. Tidak sesuailah jika Zulqarnain sebenar hidup pada zaman nabi-nabi yang lain tetapi disebut sebagai pembawa agama Nabi Ibrahim, dan melupakan nama nabi-nabi yang lain.
Alexander the Great tidak hidup pada zaman Nabi Ibrahim, malahan jauh jarak masa antara kedua-duanya. Saya menganggarkan Alexander the Great hidup 1600-1700 tahun SELEPAS Nabi Ibrahim. Bukankah sepatutnya dia lebih layak dikatakan membawa agama Socrates, atau Aristotle, Nabi Musa, Nabi Daud, Nabi Sulaiman, Zoroaster, Buddha ataupun yang lain-lain? Ataupun sekurang-kurangnya disebutkan mana-mana nama nabi disamping nama Nabi Ibrahim?
bersambung...
|