View: 34358|Reply: 57
|
Biografi Ringkas 5 Ulama' Ahlussunnah Yang Tidak Menikah
[Copy link]
|
|
Biografi Ringkas 5 Ulama' Ahlussunnah Yang Tidak Menikah
Inilah sebagian dari para ulama kita yang rela tidak menikah karena kesibukan mereka dalam menuntut ilmu. Namun yang perlu diingat, menikah merupakan sunah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang tidak semestinya kita tinggalkan. Bahkan dalam keadaaan tertentu menikah dapat dihukumi wajib ketika seorang khawatir akan terjatuh pada hal-hal yang diharamkan jika tidak menikah.
Adapun para ulama tersebut memandang dengan ijtihad mereka bahwa tidak menikah bagi diri mereka lebih banyak mendatangkan maslahat dan manfaat bagi umat ketimbang mereka menikah. Inilah diantara alasan kenapa mereka tidak menikah. Para ulama tersebut diantaranya:
1. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah [661-728 H]
Syaikhul Islam Taqiyuddin Abul Abbas Ahmad Bin Abdul Halim Bin Abdus Salam Bin Abdullah bin Al-Khidhir bin Muhammad bin Taimiyah An- Numairy Al Harani Adimasqi.
Beliau Rahimahullah adalah Imam, Qudwah, ‘Alim, Zahid dan Da’i ila Allah, baik dengan kata, tindakan, kesabaran maupun jihadnya. Syaikhul Islam, Mufti Anam, pembela dinullah dan penghidup sunah Rasul shalallahu’alaihi wa sallam yang telah dimatikan oleh banyak orang.
Lahir di Harran, salah satu kota induk di Jazirah Arabia yang terletak antara sungai Dajalah (Tigris) dengan Efrat, pada hari Senin 10 Rabiu’ul Awal tahun 661H. Beliau berhijrah ke Damasyq (Damsyik) bersama orang tua dan keluarganya ketika umurnya masih kecil, disebabkan serbuan tentara Tartar atas negerinyaa. Mereka menempuh perjalanan hijrah pada malam hari dengan menyeret sebuah gerobak besar yang dipenuhi dengan kitab-kitab ilmu, bukan barang-barang perhiasan atau harta benda, tanpa ada seekor binatang tunggangan-pun pada mereka.
Suatu saat gerobak mereka mengalami kerusakan di tengah jalan, hingga hampir saja pasukan musuh memergokinya. Dalam keadaan seperti ini, mereka ber-istighatsah (mengadukan permasalahan) kepada Allah Ta’ala. Akhirnya mereka bersama kitab- kitabnya dapat selamat.
PERTUMBUHAN DAN GHIRAHNYA KEPADA ILMU
Semenjak kecil sudah nampak tanda-tanda kecerdasan pada diri beliau. Begitu tiba di Damsyik beliau segera menghafalkan Al-Qur’an dan mencari berbagai cabang ilmu pada para ulama, huffazh dan ahli-ahli hadits negeri itu. Kecerdasan serta kekuatan otaknya membuat para tokoh ulama tersebut tercengang.
Ketika umur beliau belum mencapai belasan tahun, beliau sudah menguasai ilmu Ushuluddin dan sudah mengalami bidang-bidang tafsir, hadits dan bahasa Arab.
Pada unsur-unsur itu, beliau telah mengkaji musnad Imam Ahmad sampai beberapa kali, kemudian kitabu-Sittah dan Mu’jam At-Thabarani Al-Kabir.
Suatu kali, ketika beliau masih kanak-kanak pernah ada seorang ulama besar dari Halab (suatu kota lain di Syria sekarang, pen.) yang sengaja datang ke Damasyiq, khusus untuk melihat si bocah bernama Ibnu Taimiyah yang kecerdasannya menjadi buah bibir. Setelah bertemu, ia memberikan tes dengan cara menyampaikan belasan matan hadits sekaligus. Ternyata Ibnu Taimiyah mampu menghafalkannya secara cepat dan tepat. Begitu pula ketika disampaikan kepadanya beberapa sanad, beliaupun dengan tepat pula mampu mengucapkan ulang dan menghafalnya. Hingga ulama tersebut berkata: “Jika anak ini hidup, niscaya ia kelak mempunyai kedudukan besar, sebab belum pernah ada seorang bocah seperti dia.
Sejak kecil beliau hidup dan dibesarkan di tengah-tengah para ulama, mempunyai kesempatan untuk mereguk sepuas-puasnya taman bacaan berupa kitab-kitab yang bermanfaat. Beliau infakkan seluruh waktunya untuk belajar dan belajar, menggali ilmu terutama kitabullah dan sunah Rasul-Nya shallallahu’alaihi wa sallam.
Lebih dari semua itu, beliau adalah orang yang keras pendiriannya dan teguh berpijak pada garis-garis yang telah ditentukan Allah, mengikuti segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Beliau pernah berkata: ”Jika dibenakku sedang berfikir suatu masalah, sedangkan hal itu merupakan masalah yang muskil bagiku, maka aku akan beristighfar seribu kali atau lebih atau kurang. Sampai dadaku menjadi lapang dan masalah itu terpecahkan. Hal itu aku lakukan baik di pasar, di masjid atau di madrasah. Semuanya tidak menghalangiku untuk berdzikir dan beristighfar hingga terpenuhi cita-citaku.”
Begitulah seterusnya Ibnu Taimiyah, selalu sungguh-sungguh dan tiada putus-putusnya mencari ilmu, sekalipun beliau sudah menjadi tokoh fuqaha’ dan ilmu serta dinnya telah mencapai tataran tertinggi.
PUJIAN ULAMA
Al-Allamah As-Syaikh Al-Karamy Al-Hambali dalam Kitabnya Al-Kawakib Ad-Darary yang disusun kasus mengenai manaqib (pujian terhadap jasa-jasa) Ibnu Taimiyah, berkata: “Banyak sekali imam-imam Islam yang memberikan pujian kepada (Ibnu Taimiyah) ini. Diantaranya: Al-Hafizh Al-Mizzy, Ibnu Daqiq Al-Ied, Abu Hayyan An-Nahwy, Al-Hafizh Ibnu Sayyid An-Nas, Al-Hafizh Az-Zamlakany, Al-Hafidh Adz-Dzahabi dan para imam ulama lain.
Al-Hafizh Al-Mizzy mengatakan: “Aku belum pernah melihat orang seperti Ibnu Taimiyah … dan belum pernah kulihat ada orang yang lebih berilmu terhadap kitabullah dan sunnah Rasulullahshallahu’alaihi wa sallam serta lebih ittiba’ dibandingkan beliau.”
Al-Qadhi Abu Al-Fath bin Daqiq Al-Ied mengatakan: “Setelah aku berkumpul dengannya, kulihat beliau adalah seseorang yang semua ilmu ada di depan matanya, kapan saja beliau menginginkannya, beliau tinggal mengambilnya, terserah beliau. Dan aku pernah berkata kepadanya: “Aku tidak pernah menyangka akan tercipta manasia seperti anda.”
Al-Qadli Ibnu Al-Hariry mengatakan: “Kalau Ibnu Taimiyah bukah Syaikhul Islam, lalu siapa dia ini ?” Syaikh Ahli nahwu, Abu Hayyan An-Nahwi, setelah beliau berkumpul dengan Ibnu Taimiyah berkata: “Belum pernah sepasang mataku melihat orang seperti dia…” Kemudian melalui bait-bait syairnya, beliau banyak memberikan pujian kepadanya.
Penguasaan Ibnu Taimiyah dalam beberapa ilmu sangat sempurna, yakni dalam tafsir, aqidah, hadits, fiqh, bahasa arab dan berbagai cabang ilmu pengetahuan Islam lainnya, hingga beliau melampaui kemampuan para ulama zamannya. Al-‘Allamah Kamaluddin bin Az-Zamlakany (wafat th. 727 H) pernah berkata: “Apakah ia ditanya tentang suatu bidang ilmu, maka siapa pun yang mendengar atau melihat (jawabannya) akan menyangka bahwa dia seolah-olah hanya membidangi ilmu itu, orang pun akan yakin bahwa tidak ada seorangpun yang bisa menandinginya”. Para Fuqaha dari berbagai kalangan, jika duduk bersamanya pasti mereka akan mengambil pelajaran bermanfaat bagi kelengkapan madzhab-madzhab mereka yang sebelumnya belum pernah diketahui. Belum pernah terjadi, ia bisa dipatahkan hujahnya. Beliau tidak pernah berkata tentang suatu cabang ilmu, baik ilmu syariat atau ilmu lain, melainkan dari masing-masing ahli ilmu itu pasti terhenyak. Beliau mempunyai goresan tinta indah, ungkapan-ungkapan, susunan, pembagian kata dan penjelasannya sangat bagus dalam penyusunan buku-buku.”
Imam Adz-Dzahabi rahimahullah (wafat th. 748 H) juga berkata: “Dia adalah lambang kecerdasan dan kecepatan memahami, paling hebat pemahamannya terhadap Al-Kitab was-Sunnah serta perbedaan pendapat, dan lautan dalil naqli. Pada zamannya, beliau adalah satu-satunya baik dalam hal ilmu, zuhud, keberanian, kemurahan, amar ma’ruf, nahi mungkar, dan banyaknya buku-buku yang disusun dan amat menguasai hadits dan fiqh.
Pada umurnya yang ke tujuh belas beliau sudah siap mengajar dan berfatwa, amat menonjol dalam bidang tafsir, ilmu ushul dan semua ilmu-ilmu lain, baik pokok-pokoknya maupun cabang-cabangnya, detailnya dan ketelitiannya. Pada sisi lain Adz-Dzahabi mengatakan: “Dia mempunyai pengetahuan yang sempurna mengenai rijal (mata rantai sanad), Al-Jarhu wat Ta’dil, Thabaqah-Thabaqah sanad, pengetahuan ilmu-ilmu hadits antara shahih dan dhaif, hafal matan-matan hadits yang menyendiri padanya ….. Maka tidak seorangpun pada waktu itu yang bisa menyamai atau mendekati tingkatannya ….. Adz-Dzahabi berkata lagi, bahwa: “Setiap hadits yang tidak diketahui oleh Ibnu Taimiyah, maka itu bukanlah hadist.
Demikian antara lain beberapa pujian ulama terhadap beliau.
Sejarah telah mencatat bahwa bukan saja Ibnu Taimiyah sebagai da’i yang tabah, liat, wara’, zuhud dan ahli ibadah, tetapi beliau juga seorang pemberani yang ahli berkuda. Beliau adalah pembela tiap jengkal tanah umat Islam dari kedzaliman musuh dengan pedangnya, seperti halnya beliau adalah pembela aqidah umat dengan lidah dan penanya.
Dengan berani Ibnu Taimiyah berteriak memberikan komando kepada umat Islam untuk bangkit melawan serbuan tentara Tartar ketika menyerang Syam dan sekitarnya. Beliau sendiri bergabung dengan mereka dalam kancah pertempuran. Sampai ada salah seorang Amir (penguasa) yang mempunyai diin yang baik dan benar, memberikan kesaksiannya: “…… tiba-tiba (di tengah kancah pertempuran) terlihat dia bersama saudaranya berteriak keras memberikan komando untuk menyerbu dan memberikan peringatan keras supaya tidak lari …” Akhirnya dengan izin Allah Ta’ala, pasukan Tartar berhasil dihancurkan, maka selamatlah negeri Syam, Palestina, Mesir dan Hijaz.
Tetapi karena ketegaran, keberanian dan kelantangan beliau dalam mengajak kepada al-haq, akhirnya justru membakar kedengkian serta kebencian para penguasa, para ulama [busuk] dan orang-orang yang tidak senang kepada beliau. Kaum munafiqun dan kaum lacut kemudian meniupkan racun-racun fitnah hingga karenanya beliau harus mengalami berbagai tekanan di pejara, dibuang, diasingkan dan disiksa.
KEHIDUPAN PENJARA
Hembusan-hembusan fitnah yang ditiupkan kaum munafiqin serta antek-anteknya yang mengakibatkan beliau mengalami tekanan berat dalam berbagai penjara, justru dihadapi dengan tabah, tenang dan gembira. Terakhir beliau harus masuk ke penjara Qal’ah di Dimasyq. Dan beliau berkata: “Sesungguhnya aku menunggu saat seperti ini, karena di dalamnya terdapat kebaikan besar.”
Dalam syairnya yang terkenal beliau juga berkata: “Apakah yang diperbuat musuh padaku !!!! Aku, taman dan dikebunku ada dalam dadaku Kemanapun ku pergi, ia selalu bersamaku dan tiada pernah tinggalkan aku. Aku, terpenjaraku adalah khalwat Kematianku adalah mati syahid. Terusirku dari negeriku adalah rekreasi.
Beliau pernah berkata dalam penjara: “ Orang dipenjara ialah orang yang terpenjara hatinya dari Rabbnya, orang yang tertawan ialah orang yang ditawan orang oleh hawa nafsunya.”
Ternyata penjara baginya tidak menghalangi kejernihan fitrah islahiyah-nya, tidak menghalanginya untuk berdakwah dan menulis buku-buku tentang Aqidah, Tafsir dan kitab-kitab bantahan terhadap ahli-ahli bid’ah.
Pengagum-pengagum beliau diluar penjara semakin banyak. Sementara di dalam penjara, banyak penghuninya yang menjadi murid beliau, diajarkannya oleh beliau agar mereka iltizam kepada syari’at Allah, selalu beristighfar, tasbih, berdoa dan melakukan amalan-amalan shahih. Sehingga suasana penjara menjadi ramai dengan suasana beribadah kepada Allah. Bahkan dikisahkan banyak penghuni penjara yang sudah mendapat hak bebas, ingin tetap tinggal di penjara bersamanya. Akhirnya penjara menjadi penuh dengan orang-orang yang mengaji.
Tetapi kenyataan ini menjadikan musuh-musuh beliau dari kalangan munafiqin serta ahlul bid’ah semakin dengki dan marah. Maka mereka terus berupaya agar penguasa memindahkan beliau dari satu penjara ke penjara yang lain. Tetapi inipun menjadikan beliau semakin terkenal. Pada akhirnya mereka menuntut kepada pemerintah agar beliau dibunuh, tetapi pemerintah tidak mendengar tuntutan mereka. Pemerintah hanya mengeluarkan surat keputusan untuk merampas semua peralatan tulis, tinta dan kertas-kertas dari tangan Ibnu Taimiyah.
Namun beliau tetap berusaha menulis di tempat-tempat yang memungkinkan dengan arang. Beliau tulis surat-surat dan buku-buku dengan arang kepada sahabat dan murid-muridnya. Semua itu menunjukkan betapa hebatnya tantangan yang dihadapi, sampai kebebasan berfikir dan menulis pun dibatasi. Ini sekaligus menunjukkan betapa sabar dan tabahnya beliau. Semoga Allah merahmati, meridhai dan memasukkan Ibnu Taimiyah dan kita sekalian ke dalam surganya.
WAFATNYA
Beliau Rahimahullah wafat di dalam penjara Qal’ah Dimasyq disaksikan oleh salah seorang muridnya yang menonjol, Al-‘Allamah al-Imam Ibnul Qayyim Rahimahullah.
Beliau berada di penjara ini selama dua tahun tiga bulan dan beberapa hari, mengalami sakit dua puluh hari lebih. Selama dalam penjara beliau selalu beribadah, berdzikir, tahajjud dan membaca Al-Qur’an. Dikisahkan, dalam tiap harinya ia baca tiga juz. Selama itu pula beliau sempat menghatamkan Al-Qur’an delapan puluh atau delapan puluh satu kali.
Perlu dicatat bahwa selama beliau dalam penjara, tidak pernah mau menerima pemberian apa pun dari penguasa.
Jenazah beliau dishalatkan di masjid Jami’ Bani Umayah sesudah shalat Zhuhur. Semua penduduk Dimasyq (yang mampu) hadir untuk menshalatkan jenazahnya, termasuk para Umara’, Ulama, tentara dan sebagainya, hingga kota Dimasyq menjadi libur total hari itu. Bahkan semua penduduk Dimasyq (Damaskus) tua, muda, laki, perempuan, anak-anak keluar untuk menghormati kepergian beliau.
Seorang saksi mata pernah berkata: “Menurut yang aku ketahui tidak ada seorang pun yang ketinggalan, kecuali tiga orang musuh utamanya. Ketiga orang ini pergi menyembunyikan diri karena takut dikeroyok masa. “Bahkan menurut ahli sejarah, belum pernah terjadi jenazah yang dishalatkan serta dihormati oleh orang sebanyak itu melainkan Ibnu Taimiyah dan Imam Ahmad bin Hambal.
Beliau wafat pada tanggal 20 Dzul Hijjah th. 728 H, dan dikuburkan pada waktu Ashar di samping kuburan saudaranya Syaikh Jamal Al-Islam Syarafuddin. Semoga Allah merahmati Ibnu Taimiyah, tokoh Salaf, da’i, mujahid, pembasmi bid’ah dan pemusnah musuh. Wallahu a’lam
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Imam An-Nawawi [631-676 H]
Nasabnya:
Beliau adalah Al-Imam Al-Hafizh Syaikhul Islam Muhyiddin Abu Zakariya Yahya bin Syarf bin Muriy bin Hasan bin Husain bin Muhammad bin Jam’ah bin Hizaam An-Nawawi, dinasabkan dengan Kota Nawa sebuah dusun di daerah Hauran, Suria, dari Damaskus sekitar dua hari perjalanan. Beliau seorang bermadzhab Asy-Syafi’i, Syaikhul Madzhab dan seorang fuqaha besar di zamannya.
Lahir di bulan Muharam tahun 631 Hijriyah di desa Nawa dari dua orang tua yang shaleh. Ketika berumur sepuluh tahun mulai menghafal Al-Qur’an dan bacaan-bacaan fiqih pada para ulama di sana.
Keilmuan Beliau:
Pada suatu hari ada seorang syaikh yang melewati desa itu, yakni syaikh Yasin bin Yusuf Al-Maraakisyi. Beliau melihat seorang anak yang tidak suka bermain-main. bahkan lari darinya sambil menangis karena tidak sukanya, dan lebih suka membaca Al-Qur’an. Maka pergilah beliau menemui kedua orang tuanya dan menasehatkan supaya anak itu dikhususkan untuk menimba ilmu. Usulan itu pun diterima. Pada tahun 649 Hijriyah diajak bapaknya untuk mendapatkan ilmu yang lebih sempurna di Madrasah Daarul Hadits, dan tinggal di Madrasah Ar-Rawaahiyah yang berada di pojok timur dari masjid Al-Umawi, Damaskus. Dan beliau di sana menghafal kitab At-Tanbiih selama empat setengah bulan, dan hafal seperempat bab ibadah dari Kitab At-Tahdzib sisa tahunnya. Dan dalam waktu yang singkat dapat mengundang kekaguman ustadz beliau Abi Ibrahim Ishaq bin Ahmad Al-Maghribi, dan menjadikannya asisten dalam pelajarannya.
Beliau rahimahullah adalah seorang yang mempunyai wawasan ilmu dan tsaqafah yang luas. Ini dapat dilihat dalam kesungguhannya menimba ilmu. Berkata salah seorang muridnya, yakni ‘Ala-uddin Ibnill ‘Aththar, bahwa beliau setiap hari mempelajari dua belas pelajaran baik syarahnya maupun tashhihnya pada para syaikh beliau. Dua pelajaran pengantar, satu pelajaran muhadzdzab (sopan santun), satu pelajaran gabungan dari dua kitab shahih (Bukhari dan Muslim), satu pelajaran tentang shahih Muslim, satu pelajaran kitab Al Lam’u oleh Ibnu Jinni dalam pelajaran nahwu, satu pelajaran dalam lshlahul Manthiq oleh Ibnu As Sikiit dalam pelajaran bahasa, satu pelajaran sharaf, satu pelajaran Ushul Fiqh, dan kadang kitab Al-Lam ‘u oleh Abi Ishaq dan kadang Al-Muntakhab oleh Fakhrur Raazi; dan satu pelajaran tentang Asma’u Rijal, satu pelajaran Ushuluddin, dan adalah beliau menulis semua hal yang bersangkutan dengan semua pelajaran ini, baik mengenai penjelasan kemusykilannya maupun penjelasan istilah serta detail bahasanya.
Beliau adalah seorang yang tekun dan telaten dalam mudzakarah dan belajar siang dan malam, selama sekitar dua puluh tahun hingga mencapai puncaknya. Dan beliau tidak makan kecuali sekali saja yakni ketika sahur. Beliau seorang yang banyak melakukan shaum dan belum beristri.
Hasilnya tampak jelas ketika beliau mulai mengarang kitab tahun 660 H. Ketika itu beliau berumur 30 tahun. Sebagian karangan beliau yang paling penting adalah Syarh Shahih Muslim, Majmu’ Syarh Al-Muhadzdzab, Riyaadhush Shalihin, Al-Adzkar, Tahdzibul Asma’ wa Al-Lughaat, Arba’iin An-Nawawiyah dan Minhaaj fil Fiqhi.
Seorang Alim Penasehat:
Dalam diri Imam Nawawi tercermin sifat-sifat alim, suka memberi nasehat, seorang yang berjihad di jalan Allah dengan lisannya, menegakkan kewajiban beramar ma’ruf nahi mungkar. Seorang yang mukhlish dalam memberi nasehat, tidak mempunyai tendensi apapun, seorang yang pemberani, tidak takut celaan di jalan Allah terhadap orang yang mencelanya. Seorang yang mempunyai bayan dan hujjah untuk memperkuat dakwaannya.
Beliau dijadikan rujukan oleh manusia bila mereka menghadapi perkara yang sulit dan pelik, serta minta fatwa kepadanya. Dan beliau menanggapinya serta berusaha memecahkan permasalahannya, seperti ketika berkenaan dengan hukum penyitaan atas dua taman di Syam; ketika Damaskus kedatangan penguasa dari Mesir, dari Raja Bibiris, setelah mereka dapat mengusir pasukan Tartar, maka wakil (pejabat) baitul maal menyangka bahwa kebanyakan dari taman-taman yang berada di Syam tersebut adalah milik negara. Maka sang raja memerintahkan untuk memagarinya, yakni menyitanya.
Maka orang-orang melaporkan hal itu kepada Imam An-Nawawi di Daarul Hadits. Kemudian beliau menulis surat kepada sang penguasa yang dinyatakan di dalamnya sebagai berikut:
“Kaum muslimin merasa dirugikan atas adanya penyitaan hak milik mereka, oleh karena itu mereka menuntut supaya hak milik mereka dikembalikan. Dan penyitaan ini tidak dihalalkan oleh seorang ulama’ pun dari kalangan kaum muslimin. Karena barangsiapa yang di tangannya sesuatu maka dialah pemiliknya, tidak boleh seorang pun merampasnya dan tidak dibenarkan menjadikannya sebagai status miliknya.”
Maka marahlah sang penguasa tersebut terhadap nasehat yang ditujukan kepadanya itu, lalu ia memerintahkan supaya gaji syaikh itu dihentikan dan dicopot dari jabatannya. Akan tetapi orang-orang menyatakan bahwa syaikh itu tidak mendapat gaji dan tidak pula mempunyai jabatan. Akhirnya ketika penguasa itu memandang bahwa tidak bermanfaat lagi surat-menyurat, maka ia pergi sendiri untuk menemui Imam An-Nawawi dan hendak mengumpatnya habis-habisan dan ia ingin mengamuknya. Akan tetapi Allah memalingkan hati penguasa itu dari berbuat yang demikian itu dan melindungi Imam An-Nawawi dari hal semacam itu. Bahkan sang penguasa itu kemudian mencabut penyitaan dan manusia pun dilepaskan Allah dari kejahatannya.
Wafatnya beliau:
Beliau rahimahullah wafat pada tahun 676 Hijriyah setelah menziarahi kubur para guru-gurunya, mengunjungi para sahabat-sahabatnya serta menyatakan selamat berpisah dengan mereka, dan setelah mengunjungi orang tua dan berziarah ke Masjidil Aqsa dan kuburan Nabi Ibrahim. Kemudian ia kembali ke Desa Nawa dan kemudian sakit lalu diikuti dengan meninggalnya beliau pada tanggal 24 Rajab. Ketika khabar wafatnya beliau sampai di Damaskus, maka manusia menjadi terkejut dan menangis. Dan kaum muslimin sangat menyayangkan sekali akan wafatnya beliau. Maka Qadhi Al-Qudhat Izzuddin Muhammad bin Ash-Shaigh dan serombongan shahabatnya berangkat ke Nawa untuk bertakziyah dan menshalatinya di kuburnya.
3. Imam Ibnu Jarir Ath-Thabari [224-310 H]
Nama lengkap beliau adalah Abu Ja’far Muhammad bin Jarir bin Yazid bin Khalid Ath-Thabari. Wafat dalam usia 86 tahun. Beliau adalah: Al-Mufassir, Al-Muhaddits, Al-Faqih, Al-Ushuli, An-Nuzhor, Al-Muqri, Al-Muarrikh, Al-Hujjah, Al-Lughowi, An-Nahwi, Al-’Arudhi, Al-Adib, Ar-Rawiyah, As-Sya'ir, Al-Muhaqqiq Al-Mudaqqiq, Al-Mujtahid Al-Mutlaq dan Al-Mutafannin. berasal dari Thobaristan.
4. Imam Az-Zamakhsyari [467- 538 H]
Nama lengkap beliau adalah Abu Al-Qasim Mahmud bin Umar Az-Zamakhsyari Al-Khuwarozmiy. Wafat dalam usia 71 tahun dan berasal dari Al-Khuwarozmi. Beliau adalah Al-Lughowi, Al-Adib, An-Nahwi dan Al-Mufassir.
5. Imam Abu Bakar Al-Anbari [271-328 H]
Nama lengkap beliau adalah Abu Bakar Muhammad bin Al-Qasim bin Muhammad bin Basyar Al-Anbari. Wafat dalam usia 57 tahun , berasal dari Baghdad. Beliau adalah An-Nahwi, Al-Adib, Al-Mufassir dan Ar-Rowiyah.
Read More: http://nafas-diri.blogspot.com/2014/01/biografi-ringkas-5-ulama-ahlussunnah.html
|
|
|
|
|
|
|
|
hebat imam2 ni berkorban utk sesuatu yg lebih baik.....jauh lebih baik......
tp nabi pesan menikahlah, maka menikahlah......huhu
|
|
|
|
|
|
|
|
biasa ler tu.
yg luar biasa adalah bila ada manusia seperti baginda Rasullullah SAW menyeru manusia ke arah mentauhidkan diri kpd Allah sambil memperbaiki keadaan umat manusia yg dirosakkan oleh manusia itu sendiri. Maka itulah jihad fisabilillah yg sebenar2nya.
Untuk zaman ini mana ada chance nak jihad seperti itu. Sedangkan zaman ini tertumpu kepada jihad melawan hawa nafsu.
Kerana itulah byk masjid2 kekurangan imam2 yg berkelayakkan. Apa kata jom kita apply jadi imam?
Ada chance ke? Hehehehe |
|
|
|
|
|
|
|
Setahu haku Imam An Nawawi seorang sahaja Imam Ahlul Sunnah . Yang lain terutama Ibnu Tamiyah yang juga Pengasas Wahabi tidak tergolong dalam kumpulan Ahlu Sunnah .
Berkahwin itu Sunnah Nabi . Barang siapa yang tak berkawin ibarat meninggalkan sunnah Nabi . Sahabat2 Nabi yang ibarat Bintang bintang di langit semuanya berkahwin sehingga jarang berlaku mereka yang meninggal dunia ( bukan wafat - wafat hanya sesuai untuk Nabi dan Rasul ) mati dalam keadaan bujang atau menduda . Masing2 ada isteri yang setia berada sehingga mereka mengembus nafas yang terakhir .
Kecuali yang mati syahid berperang . Itu pun masih ada isteri yang setia menunggu kepulangan arwah suami kat rumah .
.
. |
|
|
|
|
|
|
|
AboNawas posted on 17-2-2014 03:17 PM
Setahu haku Imam An Nawawi seorang sahaja Imam Ahlul Sunnah . Yang lain terutama Ibnu Tamiyah yang juga Pengasas Wahabi tidak tergolong dalam kumpulan Ahlu Sunnah .
Ni kena buat pembetulan sikit ni... kalau saya salah, sila betulkan balik
Imam An-Nawawi ikut Fiqah Syafi'i, juga merupakan penulis kitab syarah Sahih Muslim. Justeru memanglah beliau Ahli Sunnah.
Shaikhul Islam ibnu Taymiyyah tak mungkin pengasas Wahabi, sebab Wahabi itu dinisbatkan kepada Muhammad ibn Wahhab yang hidup pada zaman terkemudian dari ibn Taymiyyah. Ibn Taymiyyah dianggap sebagai Ulama ahli ilmu yang benar oleh para Ulama Haq, dan dikira sebagai Ahli Sunnah, namun memang ada kritikan lantang dari Ulama yang tidak sealiran dengannya atau yang cuba menasihatinya. Ini adalah kerana ada pendapat-pendapat kontroversi ibn taymiyyah yang berdasarkan kajian ilmiah tersendiri yang mana beliau tidak bersetuju dengan Ijma' (kesepakatan) Ulama. Pendapat-pendapat ini tidaklah menjadikan beliau terkeluar dari Ahlussunnah, namun tidak juga digalakkan oleh Ulama untuk ikut pendapat tersebut.
Oleh kerana Ibn Taymiyyah merupakan tokoh agama yang awal yang agak kontroversi, maka sudah tentu banyak kritikan dan banyak juga sokongan diberikan kepada beliau, bergantung kepada aliran pemahaman yang ikut mazhab atau tidak bermazhab.
Berkahwin itu Sunnah Nabi . Barang siapa yang tak berkawin ibarat meninggalkan sunnah Nabi . Sahabat2 Nabi yang ibarat Bintang bintang di langit semuanya berkahwin sehingga jarang berlaku mereka yang meninggal dunia ( bukan wafat - wafat hanya sesuai untuk Nabi dan Rasul ) mati dalam keadaan bujang atau menduda . Masing2 ada isteri yang setia berada sehingga mereka mengembus nafas yang terakhir .
Kecuali yang mati syahid berperang . Itu pun masih ada isteri yang setia menunggu kepulangan arwah suami kat rumah .
Ada juga sahabat yang mati tak sempat kahwin.... bukan bermakna mereka tidak mahu sunnah kahwin
Begitu juga tokoh-tokoh yang disebutkan dalam post pertama, mereka tak berkahwin bukan bermakna mereka tolak Sunnah kahwin, akan tetapi mereka belum sempat berkahwin lantaran pengorbanan mereka dalam mengembangkan ilmu agama dan syiar Islam...
WAllahu a'lam
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 16-2-2014 08:29 PM
hebat imam2 ni berkorban utk sesuatu yg lebih baik.....jauh lebih baik......
tp nabi pesan menika ...
Ussopp dah menikah ke belum?
|
|
|
|
|
|
|
|
mnm77 posted on 17-2-2014 06:01 PM
Ni kena buat pembetulan sikit ni... kalau saya salah, sila betulkan balik
Imam An-Nawawi ikut F ...
Assallamualaikum warahmatullah
Setuju...
Syekhul Islam Imam Ibn Taimiyyah, walau ada kontroversi...merupakan Imam yg amat hebat.
Sudah pasti beliau mengikut "Al Quraan & Sunnah" spt Ijtihad beliau sebaik munkin. Siapalah kita utk menghukum beliau. (sekadar melalui bacaan dsbnya)..
Tambahan, sejarah menunjukan Imam Ibn Taimiyyah juga cenderung kpd Mazhab Hambali...
So ASWJ tentunya...
Bagi Uncle ...kalau Munkin apa perkara yg dikatakan salah tu, benarlah salah...tapi...belum tentu kesalahan tu benar belaku kpd beliau..Uncle lebih suka besangka baik.
Sedang WAHABI...juga adalah suatu yg "SAMAR"...
Ramai ulama ulama Saudi yg dikatakan wahabi , tak pun bersifat wahabi...malah lebih kpd mengikut Mazhab mazhab Fiqh muktabar yg 4 juga..terutama Mazhab hambali..
Ulama Ulama hebat ni...bukanlah sengaja meninggalkan perkahwinan kerana tidak ASWJ!...Merekalah bintang bintang yg bercahaya!
Pelbagai kemunkinan...yg kita tak tau....
Cth....Imam Nawawi...meninggalnya terlalu muda...40an....dalam tempoh aktif mengejar & mengajar Ilmu.....
Guru Uncle sendiri..kalau menurut apa yg dia selalu galakan...dia galakan suruh kawin lebih satu!...tapi...hakikatnya...dia sendiri hanya kekal dgn seorg isteri itulah hingga akhir hayat..
Bagi Uncle...berkahwin atau tidaknya ulama ulama tersohor ini..tidak langsung menurukan "nilai" keperibadian atau amalan Ulama Ulama ini...kerana..mereka memang berbuat yg terbaik....& bahagian mereka disisi Allah sebegitu...
Munkin patut Uncel sebut...seorg lagi Ulama yg hebat yg juga tidak berkahwin iaitu...Abu al-Fadl 'Abd al-Rahman b. Abi Bakr b. Muhammad Jalal al-Din al-Khudayri al-Suyuti,
IMAM JALALUDDIN AS SUYUTI.
Begitu banyak kitab Imam ulung ini..yg biasa bagi Uncle...Tafsir Al Quraan beliau yg sentiasa menjadi rujukan Uncle..Tafsir Jalalain...juga Kitab Hadith beliau yg banyak....membuktikan kehebatan Ilmu al Imam pada Al Quraan & Sunnah!...
|
|
|
|
|
|
|
|
mnm77 posted on 17-2-2014 06:01 PM
Ni kena buat pembetulan sikit ni... kalau saya salah, sila betulkan balik
Imam An-Nawawi ikut F ...
Shaikhul Islam ibnu Taymiyyah tak mungkin pengasas Wahabi, sebab Wahabi itu dinisbatkan kepada Muhammad ibn Wahhab yang hidup pada zaman terkemudian dari ibn Taymiyyah
Kira siapa guru kepada Muhammad bin Abdul Wahab ? Kalau bukan Ibnu Tamiyah . Ahlul Sunnah Wal Jamaah tidak mengambil Ibnu Tamiyah dan Muhammad bin Abdul Wahab sebagai sumber rujukan mereka terutama dalam bidang Ketuhanan atau Ketauhidan . Kecuali kumpulan Kaum Muda.
Ahlul Sunnah Wal Jamaah hanya mengambil Imam Abu Hassan Assyaari yang terkenal dengan Sifat 20 dan Imam Al Maturidi sebagai pegangan dalam Ilmu Ketuhanan dan Imam Ghazali dalam bidang ilmu Tassawuf. Serta Imam Syafei dalam bidang Fekah.
Tetapi Yahudi lagi bijak . depa sediakan silibus Pengajian Islam sehingga ketahap mendapat ijazah Phd di universiti Islam seperti Universiti Kent dan Universiti America di Cairo Mesir . Lulusan Phd ini menjadi tenaga pengajar di universiti tempatan .dengan merujuk kepada Ibnu Tamiyah dan memadam ilmu pengajian dari Imam Ghazali dalam bidang Tasawuf dan Ilmu Ketauhidan yang diajar oleh Imam Abu Hassan Assyaari.
.
. |
|
|
|
|
|
|
|
burungantu posted on 18-2-2014 01:12 AM
Tuan AboNawas tulis :
Ahlul Sunnah Wal Jamaah hanya mengambil Imam Abu Hassan Assyaari ya ...
Apa yang bahayanya ? Bukankah ILMU ITU CAHAYA DAN JAHIL ITU MERBAHAYA ?
Saya cuma mengambil kira iklim di Malaysia yang bermazhab Syafei . Lain la kalau ustaz menetap kat India yang majoriti bermazhab Hanafi .
Apa2 pun Imam Ghazali dan Imam Abu Hassan Asyaari bermazhab pada Imam Syafei . Walau pun kedua2 mereka boleh membuat mazhab sendiri .
Sebelum Imam Ghazali lahir sudah wujud kumpulan tasawuf samada terus dari mulut Rasululah melaluii Guru Mursyid atau atau terus dari mulut Guru munafik . Apa2 pun Imam Syafei lahir dalam 3 kurun selepas rasululah wafat dan Imam Abu Hassan Assyaari dan Imam Ghazali lahir dalam lingkungan 7 kurun selepas Rasululah wafat .
Awal 7 Kurun tersebut adalah dalam masazaman kegemilangan agama Islam . Tetapi ini tidak berlaku pada Ibnu Tamiyah dan Muhammad Abdul Wahab yang lahir selepas 7 kurun Rasululah wafat . Ahli sejarah membahagikan masa kegemilangan Islam pada 7 kurun yang pertama selepas zaman Rasululah dan zaman selepas 7 kurun tersebut umat Islam menghadapi zaman kemerosotan sehingga terjajah oleh penjajah termasuk empayar Turki dan kenaikan REaja Saud di Mekah pada tahun 1925 dengan pertolongan penjajah British dan cendikiawan Yahudi .
Makna dia umat Islam bangkit selepas 14 kurun dari zaman Rasulullah . Yakni 7 kurun pertama zaman kegemilangan Islam dan 7 kurun kedua zaman kejatuhan Islam .
Sebab itu kumpulan Ahli Sunnah mengambil guru yang lahir dalam zaman 7 kurun pertama . Seperti Imam Ghazali dan Imam Abu Hassan Assyaari . Mereka tidaK MENGAMBIL Ibnu Tamiyah atau Muhammad bin Abdul Wahab yang lahir dalam kejatuhan umat Islam . Kecuali Kaum Muda yang menolak Talkin , Doa Qunut dan lain lain lagi yang depa kata sebagai bidaah .
.
.
|
|
|
|
|
|
|
|
AboNawas posted on 17-2-2014 10:12 PM
Kira siapa guru kepada Muhammad bin Abdul Wahab ? Kalau bukan Ibnu Tamiyah . Ahlul Sunnah Wal Jamaah tidak mengambil Ibnu Tamiyah dan Muhammad bin Abdul Wahab sebagai sumber rujukan mereka terutama dalam bidang Ketuhanan atau Ketauhidan . Kecuali kumpulan Kaum Muda.
Cuba la ente terangkan siapa guru Muhammad bin Abdul Wahhab? Berapa jauh zamannya dengan zaman Ibn Taymiyyah.
Kalau Imam Syafi'i, gurunya Imam Malik. Itu tak menjadikan Imam Syafi'i itu bermazhab Maliki.
Apa definisi Wahabi sampai Ibn Taymiyyah diwahabikan sedangkan label wahabi tu belum muncul? Cuba la ente terangkan sikit supaya lebih jelas....
|
|
|
|
|
|
|
|
AboNawas posted on 18-2-2014 02:05 AM
Apa yang bahayanya ? Bukankah ILMU ITU CAHAYA DAN JAHIL ITU MERBAHAYA ?
Jahil tu MERBAHAYA, saya setuju.
Sebelum Imam Ghazali lahir sudah wujud kumpulan tasawuf samada terus dari mulut Rasululah melaluii Guru Mursyid atau atau terus dari mulut Guru munafik . Apa2 pun Imam Syafei lahir dalam 3 kurun selepas rasululah wafat dan Imam Abu Hassan Assyaari dan Imam Ghazali lahir dalam lingkungan 7 kurun selepas Rasululah wafat .
Awal 7 Kurun tersebut adalah dalam masazaman kegemilangan agama Islam . Tetapi ini tidak berlaku pada Ibnu Tamiyah dan Muhammad Abdul Wahab yang lahir selepas 7 kurun Rasululah wafat . Ahli sejarah membahagikan masa kegemilangan Islam pada 7 kurun yang pertama selepas zaman Rasululah dan zaman selepas 7 kurun tersebut umat Islam menghadapi zaman kemerosotan sehingga terjajah oleh penjajah termasuk empayar Turki dan kenaikan REaja Saud di Mekah pada tahun 1925 dengan pertolongan penjajah British dan cendikiawan Yahudi .
Makna dia umat Islam bangkit selepas 14 kurun dari zaman Rasulullah . Yakni 7 kurun pertama zaman kegemilangan Islam dan 7 kurun kedua zaman kejatuhan Islam .
Yang saya gariskan di atas, kesimpulan dari mana? Ada Al-Quran atau hadith yang menyokong? Siapa ahli sejarah yang membahagikan sedemikian?
Setahu saya, kurun terbaik itu kurun pada zaman Nabi, dan selepas itu (zaman sahabat), dan selepas itu (zaman tabi'in). Ini dari hadith Nabi, tak sebut 7 kurun, atau 14 kurun.
Dari mana datangnya TEORI umat Islam bangkit selepas 14 kurun dari zaman Rasulullah? Kalau nak kata pasal Mujaddid dihantar, dalam hadith ada disebut setiap kurun Allah hantar Mujaddid.
Jahil tu MERBAHAYA... sila jelaskan untuk pencerahan....
|
|
|
|
|
|
|
|
mnm77 posted on 18-2-2014 08:12 AM
Cuba la ente terangkan siapa guru Muhammad bin Abdul Wahhab? Berapa jauh zamannya dengan zaman Ibn ...
Sebelum saya terang terlebih dahulu baik enta terangkan enta mengikut Imam Ghazali dan Imam Abu Hassan Assyaari atau enta mengikut fahaman Wahabi @ Ibnu Tamiyah ?
Kalau fahaman Wahabi itu berbeza dengan fahaman Ibnu Tamiyah , tang mana beza dia ? Kalau beza dia setakat jarak masa kira sama sahaja fahaman kedua2nya. Kalau enta boleh menjawab secara jujur dan ikhlas insyaAllah ana akan menjawab pula setelah membaca jawaban dari enta.
.
. |
|
|
|
|
|
|
|
mnm77 posted on 18-2-2014 08:26 AM
Jahil tu MERBAHAYA, saya setuju.
Ahli sejarah Islam yang telah membahagikannya . Tak kan ahli sejarah Yahudi yang akan membahagikan zaman perkembangan sejarah Islam . Berdasarkan kepada hadis Nabi . Nanti saya terangkan siapa periwayatnya atau perawinya.
.
.
. |
|
|
|
|
|
|
|
AboNawas posted on 18-2-2014 03:02 PM
Sebelum saya terang terlebih dahulu baik enta terangkan enta mengikut Imam Ghazali dan Imam Abu Hassan Assyaari atau enta mengikut fahaman Wahabi @ Ibnu Tamiyah ?
Saya tak ikut fahaman yang dilabel sebagai 'wahabi'. Ibn Taymiyyah tu saya anggap Ahli Sunnah, yang mana bukan semua pendapatnya diterima. Ini berdasarkan dari pendapat ramai Ulama Ahli Sunnah yang saya percaya.
Kalau fahaman Wahabi itu berbeza dengan fahaman Ibnu Tamiyah , tang mana beza dia ? Kalau beza dia setakat jarak masa kira sama sahaja fahaman kedua2nya. Kalau enta boleh menjawab secara jujur dan ikhlas insyaAllah ana akan menjawab pula setelah membaca jawaban dari enta.
Sebab tu saya minta apa itu definisi Wahabi? Kenapa label 'wahabi' tu muncul? Saya dah sebut dah, wahabi itu satu label yang dinisbatkan kepada manhaj Muhammad Ibn Abdul Wahhab yang keras dalam membanteras khurafat. Kenapa pula Ibn Taymiyyah diwahabikan, sedangkan pada zamannya wahabi belum muncul?
|
|
|
|
|
|
|
|
AboNawas posted on 18-2-2014 03:06 PM
Ahli sejarah Islam yang telah membahagikannya . Tak kan ahli sejarah Yahudi yang akan membahagikan zaman perkembangan sejarah Islam . Berdasarkan kepada hadis Nabi . Nanti saya terangkan siapa periwayatnya atau perawinya.
Sila lampirkan hadith tersebut, bersama perawinya. Saya dahului dengan terima kasih
|
|
|
|
|
|
|
|
mnm77 posted on 18-2-2014 03:21 PM
Saya tak ikut fahaman yang dilabel sebagai 'wahabi'. Ibn Taymiyyah tu saya anggap Ahli Sunnah, yan ...
Terima kasih kerana sudi memberi jawapan . Jadi apa pegangan kaum Wahabi di Arab Saudi ? Berkiblatkan kepada Muhamad bin Abdul Wahab atau kepada Ibnu Tamiyah ? Dan jika di Arab Saudi berfahaman atau berkiblatkan kepada fahaman Muhamad bin Abdul Wahab siapa pula atau negara mana yang mengamal ajaran Ibnu Tamiyah ?
Bukankah Ibnu Tamiyah salah seorang antara sumber rujukan Muhamad bin Abdul Wahab ?
.
.
|
|
|
|
|
|
|
|
AboNawas posted on 18-2-2014 03:30 PM
Terima kasih kerana sudi memberi jawapan . Jadi apa pegangan kaum Wahabi di Arab Saudi ? Berkiblatkan kepada Muhamad bin Abdul Wahab atau kepada Ibnu Tamiyah ? Dan jika di Arab Saudi berfahaman atau berkiblatkan kepada fahaman Muhamad bin Abdul Wahab siapa pula atau negara mana yang mengamal ajaran Ibnu Tamiyah ?
Bukankah Ibnu Tamiyah salah seorang antara sumber rujukan Muhamad bin Abdul Wahab ?
Ini nak jadi perbincangan yang sangat panjang dengan banyak soalan-soalan sampingan... sampai pegangan Arab Saudi pun dah masuk ni
Bolehkah enta jelaskan kenapa enta kata Ibn Taymiyyah tu Wahabi? Apa definisi Wahabi pada kefahaman enta. Jika yang ni dah jelas, tak timbul soalan-soalan sampingan yang merelet-leret tu.
|
|
|
|
|
|
|
|
Sebab tu ana bagi soklan2 yang meleret leret . Supaya ana jelas pegangan Muhamad bin Abdul Wahab dan pegangan Ibnu Tamiyah dari enta . Panjang tak panjang mana. Tak macam panjangnya masa yang nak dapat degree , master hingga nak dapat phd Pengajian Islam yang memakan masa bertahun2
Siapa lagik rujukan Sarjana Pengajian Islam masa kini kalau bukan pada Ibnu Tamiyah . Jadi siapa pulak rujukan Muhammad bin Abdul Wahab ? Setau ana Muhamad bin Abdul Wahab tak merujuk kepada Imam Abu Hassan Assyaari yang terkenal dengan Sifat 20 dan Imam Ghazali yang terkenal dengan Kitab Tasawuf Ehya Ulumudin .
Jadi harap perbetulkan kalau ana yang salah .
.
. |
|
|
|
|
|
|
| |
|