|
Assalamualaikum Mod n Forumers,
setelah aku belajar banyak sket nih, aku tersedar satu chapter dalam hidup kita sekarang yg org tgh sibuk study pasal RENEWABLE ENERGY. topik ini seringkali dibangkitkan bile issue alam sekitar n penjagaan bumikita. tapi dalam bebanyak R.E tu, aku kureng paham tentang perception/penglibatan Islam utk kaedah:
i)recycled water - guna semula air. sbb sebagaimana yg aku belajar, kita diajar utk ambil air 'fresh' atau air mutlak. dalam islam ada 3 kategori air iaitu air mutlak, air mutawassitah n air mutannajis....PLS correct me if i'm wrong sbb biler pk pasal hal nih, apa hukum kita mengrecycle used water utk menghasilkan air baru. mcm dari Singapore n also air dr mane2 yg dikatakan recycled. nowadays this concept is soooo popular it is used for everyday usage, untuk mandi, basuh baju n makan n minum.
ii)biomass energy - aku paham concept ni biler ia dikatakan mengextract nitrogen daripada sisa najis. tapi sisa najis as a source? apa pandangan anda.
hmm..sbnrnya ada banyak je aku nak tanya tapi takpe........start ni dulu... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by redsinner at 30-8-2006 10:38 PM
Assalamualaikum Mod n Forumers,
setelah aku belajar banyak sket nih, aku tersedar satu chapter dalam hidup kita sekarang yg org tgh sibuk study pasal RENEWABLE ENERGY. topik ini seringkali diban ...
waalaikumsalam
yg no. 2 tu, bukan setakat gas nitrojen di extract dari najis. baja pun banyak dah dibuat dari najis. tapi benda-benda tu bukan untuk kita makan. bagi gas nitrojen dari najis kemudian terlepas ke udara tu, kita tak boleh buat apa lah kan. samalah macam kalau kita masuk tandas dan ada bau-bau yg tak sedap dihidu, tak jadi apa-apa masaalah.
* yg no.2 tu endapat saya saja. kalau salah tolong ajarkan.
ooopppsss... yang bau tu sebenarnya jadik masaalah untuk bernafas dengan perasaan tenang....
[ Last edited by ibnur at 31-8-2006 08:54 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Saya paste satu pendapat dari Islamonline berkaitan water tu:
[quote]It is to be stated firstly that Islam is the religion of purity. It commands Muslims to pay much attention to the purity and the beautifulness of their appearance as well as their deeds. It urges them to purify their hearts from envy and grudge and their deeds from showing off. The Prophet (peace and blessings be upon him) teaches us that Allah loves those who are pure and clean, those who keep themselves far remote from dirtiness and sin. Almighty Allah says: (Truly Allah loveth those who turn unto Him, and loveth those who have a care for cleanness.) (Al-Baqarah 2: 222)
Coming to the question in point, the eminent Muslim scholar Dr. Muzammil H. Siddiqi, President of the Fiqh Council of North America, states the following:
Before answering your question, let me say a few words about the Islamic concern for the care and preservation of water. Water is a very valuable resource for life and a great gift from Allah. The Qur抋n talks about water sixty-three times. Allah says: (We made from water every living thing.) (Al-Anbiya |
|
|
|
|
|
|
|
okay... minta maaf. pembetulan. lepas baca antik punya post tu saya search sekali lagi dan dapati hukum newater ialah sah. Brita yang saya sebut dalam post awal tu berita dah lama dan lapuk.
Fatwa MUIS : Fatwa Mengenai Penggunaan Air Yang Dikitar Semula
Penggunaan Air Yg Dikitar Semula - NEWater
Dikeluarkan Pada 22 Mei 2001
4. Isu sulingan air ini telah pun dibincangkan oleh Ulama masakini termasuk Jawatankuasa Fatwa Majlis Ugama Islam Singapura. Untuk pengetahuan, secara dasarnya isu ini bukan merupakan perkara baru dari sudut Fiqh Islam.
5. Dari segi Fiqh, air terpakai hari ini boleh dikategorikan kepada air Musta抦al (sudah digunakan) atau air mutanajjis (bernajis). Air Musta抦al membawa sifat suci tetapi tidak menyucikan. Manakala air mutanajjis tidak membawa sifat suci dan menyucikan. Untuk menjadikan air mutanajjis suci lagi menyucikan, maka proses perubahan "التغير" (At-taghayyur) dipakai guna oleh Ulama bagi menghilangkan najis dan mengekalkan semula sifat asal air yang suci lagi menyucikan. Proses perubahan ini dapat dilakukan dengan tiga cara:
i. Perubahan dengan secara sendiri (semulajadi) iaitu dengan perubahan zaman, matahari atau tiupan angin.
ii. Perubahan dengan ditambah air ke atasnya.
iii. Perubahan dengan dikeluarkan najis tersebut daripada air.
6. Perubahan-perubahan tersebut akan mengembalikan ciri-ciri kesucian sekiranya baki air setelah melalui proses perubahan tersebut adalah dua kolah (lebih kurang 270 liter) atau lebih. Seperti air mutanajjis (bernajis) yang boleh disucikan dengan cara-cara di atas, proses yang sama juga boleh mengembalikan ciri-ciri kesucian air musta抦al.
7. Dengan menjangkakan keperihatinan masyarakat Islam terhadap isu ini, maka pertanyaan serupa mengenai proses pensulingan air ini diajukan kepada Jawatankuasa Fatwa Majlis Ugama Islam Singapura yang telah memfatwakan pada 22 Mei 2001 bahawa air yang telah diproses secara pensulingan dikira air suci lagi menyucikan. Hal ini telah dijelaskan oleh Imam An-Nawawi di dalam kitab Al-Majmuk jilid 1 muka surat 132 dalam mensyarahkan kitab Al-Muhazzab oleh Imam As-Syirazi.
Ertinya :
" Jika hendak dibersihkan air yang najis hendaklah dilihat (keadaannya), sekiranya kenajisan air tersebut kerana berlakunya perubahan (warna, bau atau rasa) dan ianya melebihi dua kolah, maka ianya dikira suci disebabkan perubahan itu hilang dengan sendirinya atau disebabkan dengan ditambah air kepadanya atau diambil sebahagiannya, kerana kenajisan itu disebabkan perubahan (warna, bau atau rasa), sedangkan perubahan pula berlakunya tersebut sudah tiada"
8. Oleh itu, rancangan Pemerintah di mana air yang telah diproses itu akan dicampurkan terlebih dahulu di dalam kolam air sebelum kegunaan awam adalah bertetapan dengan hukum Fiqh. Dan air yang akan digunakan itu adalah suci.
Nombor Fatwa : FAT00001-2003
url : http://www.muis.gov.sg/rservices/index2.asp
Air Newater tu telah dicampurkan ke dalam kolam yang melebihi 2 kolah. Berikut fatwa terkini dari Majlis Fatwa:
Air baru Newater adalah bersih dan harus digunakan
dari sudut hukum syarak.
Oleh : Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-53
Tarikh Keputusan : 27 November 2002
Tarikh Muzakarah : 27 November 2002 hingga 27 November 2002
[ Last edited by ibnur at 31-8-2006 08:35 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 31-8-2006 08:34 AM
7. Dengan menjangkakan keperihatinan masyarakat Islam terhadap isu ini, maka pertanyaan serupa mengenai proses pensulingan air ini diajukan kepada Jawatankuasa Fatwa Majlis Ugama Islam Singapura yang telah memfatwakan pada 22 Mei 2001 bahawa air yang telah diproses secara pensulingan dikira air suci lagi menyucikan. Hal ini telah dijelaskan oleh Imam An-Nawawi di dalam kitab Al-Majmuk jilid 1 muka surat 132 dalam mensyarahkan kitab Al-Muhazzab oleh Imam As-Syirazi.
Ertinya :
" Jika hendak dibersihkan air yang najis hendaklah dilihat (keadaannya), sekiranya kenajisan air tersebut kerana berlakunya perubahan (warna, bau atau rasa) dan ianya melebihi dua kolah, maka ianya dikira suci disebabkan perubahan itu hilang dengan sendirinya atau disebabkan dengan ditambah air kepadanya atau diambil sebahagiannya, kerana kenajisan itu disebabkan perubahan (warna, bau atau rasa), sedangkan perubahan pula berlakunya tersebut sudah tiada"
...
inila yang i cari...thanks ibnur!!!
nak cari inspirasi utk tajuk thesis next year.
tapi kalo buat recycled water system kat rumah, kenalah tangki tu besar dari 270 liter ye tak? sbb walaupun malaysia menerima about 2200mm rainfall setahun, baru2 nih ada berita yang melaporkan household di kuala lumpur kena catu air dalam 2 tahun lagi. so agaknye small scale recycled water system feasible tak buat utk single household unit?? |
|
|
|
|
|
|
|
about BIOMASS ENERGY plak, berikut adalah a few website yg menerangkan secara detail about this. tapi in malaysia dah buat ke belum ek? i mean, since we have a lot of farming industry, surely all the wastes will contribute towards something good, instead of being thrown away into the trench as garbage.
BTG Biomass Technology Group
SEDA Renewable Energy
tapi in my mind, sources dia kenalah suci as well kan? hmm.....kalo najis haiwan as baja tumbuhan dah ramai org buat tapi darisegi islam plak?
ok, tapi issue skrg nih, wat if najis manusia jadi sources utk biomass energy nih? i think tak salah tapi questionable sbb the fact that the sources is najis. itu jer, najis ini bila dia ada tindakbalas, ia akan mengeluarkan gas nitrogen melalui beberapa proses yg boleh ditentukan untuk generate energy utk negara. so bayangkan la Malaysia as a Muslim country guna Biomass Energy as one of the main energy source. mcm best! sila tunjuk ajar.... |
|
|
|
|
|
|
| |
|