|
ANTARA AMALAN SUFI DAN AMALAN KHADAM
ANTARA AMALAN SUFI DAN AMALAN KHADAM
Di dunia kini, ramai dapat kita lihat orang yang mempunyai kelebihan-
kelebihan yang luar biasa. Selalunya kelebihan-kelebihan tersebut
berpunca dari amalan-malan tertentu yang mereka amalkan untuk sekian
lama.
Kelebian-kelebihan ini pula termasuklah kebal, tak lut ditetak
parang, pandai mengubat penyakit, boleh ghaib, boleh berjalan di atas
air, boleh terbang di udara, boleh hidup dalam air, boleh hidup dalam
tanah, boleh nampak benda-benda yang lazimnya tidak boleh dilihat
dengan mata kasar, boleh tahu siapa yang akan datang ke rumahnya
walaupun orang itu belum sampai dan bermacam-macam lagi perkara pelik
yang mencarik adapt.
Umunya, perkara ini berasal dari 2 sumber. Pertama, melalui ilmu
sihir yang diajar oleh syaitan dan kedua dari sumber yang hak dan
benar.
Tentang sihir, jelas kedudukannya adalah haram. Sihir itu bersyarikat
dan bersekutu dengan syaitan. Ia tersimpang dari jalan kebenaran.
Natijah dari sihir hanyalah kesesatan, kerosakan, kemusnahan dan
penderitaan bagi umat manusia.
Tentang kelebihan-kelebihan yang berasal dari sumber yang hak pula
ada 2 bentuk. Ada yang diperolehi dari amalan-amalan sufi dan ada yang
diperolehi dari amalan-amalan khadam.
Orang yang mengamalkan sufi ialah orang membersih dan meyucikan
hatinya, yang bermujahadah melawan nafsunya, yang menghampirkan
dirinya kepada Tuhannya dan yang beramal khusus untuk menuju kepada
Tuhannya.
Apabila Tuhan sudah kasih dan sayang padanya, maka diberiNya berbagai
kemuliaan pada orang itu sama ada dalam bentuk karamah, maunah atau
bantuan. Justeru itu kita lihat ramai orang sufi yang sudah samapai ke
tahap Muqarrabin (hampir dengan Tuhan)
Mempunyai berbagai-bagai kelebihan. Mereka tidak memintanya, tidak
berusaha untuk mendapatkannya dan bukan itu matlamat amalan mereka.
Matlamat mereka hanyalah untuk mendapat Tuhan. Hanya itu satu anugerah
dan kemuliaan yang Tuhan beri pada mereka.
Ini sangat berbeza dengan orang yang mendapat berbagai-bagai
kelebihan melalui amalan khadam. Orang ini beramal juga. Orang ini
bersembahyang juga, puasa juga, zakat juga dan mengerjakan haji juga.
Ditambah pula dengan wirid, zikir dan membaca ayat0ayat Quran yang
tertentu sehingga beribu atau beratus kali banyaknya.
Orang ini beramal bukan untuk Tuhan atau untuk menuju kepada Tuhan.
Dia tidak mudah membersih dan membaiki hatinya. dia tidak bermujahadah
dan melawan nafsunya. Kalaupun dia tidak terlibat dengan maksiat, itu
hanya kerana hendak menjaga pantang larang amalannya supaya amalannya
tidak rosak atau terbatal. Tujuan dia beramal tidak lain dan tidak
bukan hanyalah untuk mendapatkan kelebihan dari amalan dan ayat-ayat
yang dibaca dan diwiridkannya itu. Dia hendakkan kelebihan.. Dia
bukan hendakkan Tuhan.
Memang setiap ayat Quran itu ada kelebihanna. Setiap ayat ada juga
khadamnya yang menjaganya. Orang yang mengamalkan amalan khadam ini
sebenarnya meminta kelebihan dari khadam itu sendiri dan bukan dari
Tuhan. Kalaupun diberi, khadam itu akan mempermain dan memperhambakan
dia. Khadam itu akan merasa dirinya lebih hebat dan lebih berkuasa
dari dia. Khadam itu tidak akan menghormati dia.
Bagi orang sufi, Tuhan sendiri yang memberikannya kemuliaan, walaupu
kemuliaan dan kelebihan itu tidak dipinta. Justeru itu, para khadam
sangat hormat dan akur kepada orang sufi seperti ini kerana dia adalah
orang Tuhan dan orang kesayangan Tuhan.
Orang yang mengamalkan amalan khadam, dapat atau tidak dapat
kelebihan yang dia cari, dikhuatiri dia terlibat dengan amalan syirik
sebab dia beramal kerana selain daripada Allah. Yang susahnya,
amalannya nampak macam betul. Dia sembahyang, dia puasa, dia bayar
zakat, dan dia pergi haji. Malahan segala apa yang dibaca semuanya
ayat-ayat Quiran beaka. Dalam banyak hal, dia pun seperti orang sufi
juga.
Cakapnya pun banyak berkisar tentang hal-hal agama. Kecuali bila
menyebut tentang Allah atau Tuhan, dia banyak menggunakan istilah-
istilah simbolik seperti " Hak Dia.". "Dia punya." "Bila Dia hendak,
Dia bagilah." Atau "Dia lebih tahu."jarang dia sebut nama Allah atau
nama-nama Tuhan yang lain secara terus. Dia juga jarang cakap tentang
Tuhan dan sifat-sifat Tuhan, hanya tentang kelebihan-kelebihan yang
ada pada orang ini dan orang itu yang mereka itu pengamal khadam dan
telah dapat sedikit sebanyak kelebihan.
Dia banyak kenal orang-orang yang telah pernah mendapat kelebihan
amalan khadam ini. Dia kurang kenal para wali dan orang-orang Tuhan.
Kalau berhadapan dengan orang Tuhan atau wali Allah pun dia tidak
kenal.
Akhlaknya seperti biassa. Seperti orang awam. Dia tidak terlibat
dengan maksiat secara lahir tetapi hati dan jiwanya tidak halus dan
tidak seni. Tidak nampak kesan mujahadah atau tarbiah pada dirinya.
Orang yang terlibat dengan amalan khadam ini perlu disedarkan dan
diberi ilmu. Mereka perlu kembali kepada Tuhan dan bergantung harap
sepenuhnya kepada Tuhan. Mereka perlu berusaha untuk mendapat rahmat,
keampunan dan kasih sayang Tuhan. Kelebihan yang mereka cari itu tidak
ada makna apa-apa dan tidak ada nilai di sisi Allah. Bukan itu yang
dituntut oleh agama. Adalah lebih baik mereka memperbaiki diri,
membersihkan diri, memberishkan hati dari segala sifat-sifat yang
keji, bermujahadah mendidik hawa nafsu dan menanam segala sifat-sifat
kehambaan dalam hati mereka seperti siat tawadhuk, sabar, tawakal,
bergantung harap dengan Allah, rasa hina, rasa bersalah, rasa berdosa,
rasa lemah, rasa kerdil dan rasa jahil di hadapan Tuhan Azza wa jalla.
Itulah sebenarnya jalan kebenaran.
Kuliah Abuya. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by rainbows at 28-6-2007 12:03 PM
ANTARA AMALAN SUFI DAN AMALAN KHADAM
Di dunia kini, ramai dapat kita lihat orang yang mempunyai kelebihan-
kelebihan yang luar biasa. Selalunya kelebihan-kelebihan tersebut
berpunca dari am ...
apa pula hantu?
Jika bila orang mati dan dia pergi samaada syurga ataupun neraka.. kenapa ada hantu di bumi?
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #44 wei_loon5063's post
Rasanya dah ada penerangan kat tempat lain.
Yang orang kata hantu tu, dari spesis Jin dan syaitan la... mereka boleh menyerupai orang yang dah mati dengan sebab untuk menyesatkan manusia
Ada juga orang percaya hantu tu berasal dari orang mati, namun menurut Islam dan dari pendapat yang sahih, orang yang mati tempatnya di alam barzakh (alam kubur: bukan kubur kat dunia ni)
Alam barzakh boleh jadi taman dari taman2 syurga, atau satu liang dari liang2 neraka. |
|
|
|
|
|
|
|
mungkin jin la... atau saudara mara kaum kerabat keturunan jin... atau ilmu2 hitam (black magic) yang menyebabkan orang2 tertentu nampak jelmaan lembaga2, sedangkan mungkin tak semua orang nampak |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mnm77 at 6-7-2007 06:57 PM
mungkin jin la... atau saudara mara kaum kerabat keturunan jin... atau ilmu2 hitam (black magic) yang menyebabkan orang2 tertentu nampak jelmaan lembaga2, sedangkan mungkin tak semua orang nampak
maksud kau semua benda paranormal yang kita lihat di bumi semua kerja Jinn jinn?
Jinn aladin tu cerita semata mata atau benar wujud? |
|
|
|
|
|
|
|
Benda pelik yang jahat2 tu selalunya kerja jinn.
Ada juga rerkara2 luar biasa dari jin/syaitan yang disebut istidraj, kadang2 tidak dapat dikenal pasti sebab nampak macam kesan baik namun boleh mengelirukan orang yang tidak berilmu.
Perkara2 luar biasa yang lain dengan izin Allah:
Mukjizat (para nabi)
Karamat (para auliya' - orang hang hampir dengan Allah) |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mnm77 at 6-7-2007 07:41 PM
Benda pelik yang jahat2 tu selalunya kerja jinn.
Ada juga rerkara2 luar biasa dari jin/syaitan yang disebut istidraj, kadang2 tidak dapat dikenal pasti sebab nampak macam kesan baik namun bole ...
Oohh....
Dimanakah mereka? di dunia? kenapa ada orang boleh temu mereka ada yang tak boleh?
pernah kau jumpa? |
|
|
|
|
|
|
|
Jinn dan Syaitan ada di dunia ni.
aku pernah bercakap dengan orang yang dimasuki Jinn, tetapi tak pernah melihat Jinn dalam bentuk asalnya |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mnm77 at 6-7-2007 08:04 PM
Jinn dan Syaitan ada di dunia ni.
aku pernah bercakap dengan orang yang dimasuki Jinn, tetapi tak pernah melihat Jinn dalam bentuk asalnya
di dunia maksud kau alam semesta atau bumi? |
|
|
|
|
|
|
|
banyaknya di bumi sebab bumi dihuni oleh 2 makhluk yang akan dibalas kebaikan dan kejahatan:
1) manusia
2) jinn
tak mustahil jinn boleh tinggal di tempat lain selain di bumi |
|
|
|
|
|
|
| |
|