|
bila pulak batu dengan pizza nak masuk pulak..... |
|
|
|
|
|
|
|
Jom kita baca berita pulak.... dari laman utama JAIS....
Shah Alam- Jabatan Agama Islam Selangor dan Majlis Perbandaran Klang melancarkan operasi merobohkan dua premis ajaran sesat di Meru, Klang. Salah satu daripada ajaran sesat tersebut yang dikenali sebagai Ajaran Banuar Bikini dipercayai cuba dihidupkan semula di Johor dan Pahang manakala satu lagi ajaran iaitu Ajaran Sulaiman atau Bahtera Nabi Noh sudah lumpuh sama sekali.
ISNIN, 25 JUN 2007 - Kajang: Lebih 200 barangan dirampas di empat premis Rufaqa |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sayangpakwahab at 9-7-2007 09:13 PM
agipun kalau kita check kat Jakim pun banyak perkara yang agak negatif tentang wahabi
ditulis di situ.Mungkin ada yang nak mengatakan JAIS ni tak valid kot Yang valid tu dari Perlis je
Saya pernahlah dengar sendiri seorang ustaz JAKIM yang dah jadi Penolong Pengarah mengatakan BARWA pada orang-orang wahabi ni. Orang wahabi pun nampaknya temper yang amat sangat dengan ustaz JAKIM nie sehingga hari ni..heheh! |
|
|
|
|
|
|
|
ada sedikit kemusykilan:
1. adakah gelaran wahabi ialah utk golongan yg tak ikut secara total satu-satu mazhab?
2. adakah gelaran wahabi ialah utk golongan yg mencampur adukkan pendapat dari mazhab shafie, hanbali, hanafi & maliki?
bagaimana dgn umat islam yg yg mencampur adukkan pendapat dari 4 mazhab ini tetapi masih mengamalkan talkin, masih belajar sifat 20, masih menyambut maulud nabi, masih membaca wirid-wirid yang memuji Rasulullah, dan masih berwirid selepas solat berjemaah? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 10-7-2007 02:08 AM
ada sedikit kemusykilan:
1. adakah gelaran wahabi ialah utk golongan yg tak ikut secara total satu-satu mazhab?
2. adakah gelaran wahabi ialah utk golongan yg mencampur adukkan pendapat dari ...
Golongan wahabi adalah mereka yang menolak mazhab secara total. Mengikut mazhab dianggap sebagai satu ajaran bidaah yang menyesatkan. Orang-orang yang mengikuti mazhab dianggap sebagai ahli bidaah dan tidak ada tolak ansur, justeru mereka perlu dipulaukan atau diperangi.
Mengikut Allahyarham ustaz Hashim A.Ghani (bekas guru aku masa zaman remaja dulu-dulu), "Adapun menganut dan menurut salah satu dari mazhab yang empat atau lainnya, itu bukanlah suatu yang wajib dan bukan juga sunat, tidak patut samasekali atas seorang Muslim memaksakan dirinya menganut satu-satu mazhab, malah sesiapa yang mewajibkan dirinya menganut mazhab dalam tiap-tiap satu masalah bererti ia telah melakukan suatu ta'sub yang sesat dan melakukan taqlid membuta tuli. Orang seperti inilah yang memecah belahkan agama menjadi berpuak-puak seperti sikap jahilliyah".
Wahabi menolak terus mengamalkan talkin, sifat 20,menyambut maulud nabi, membaca wirid-wirid yang memujiRasulullah, dan berwirid berjemaah selepas solat berjemaah. Ini dikatakan sebagai amalan sesat kerana tidak ada sumber dari hadis atau quran (jangan memandai-mandai pulak nak kata ada!)...hehehe itu ikut kata merekalah. Jika ulama tersohor mereka seperti al-Albani berasal Albania dah putuskan bahawa sesuatu hadis itu palsu atau sesat maka maka tiada siapa yang boleh membantah kerana boleh masuk neraka nanti! Heheh...
Ada pula puak yang tak mengaku wahabi tapi menyokong wahabi...itu lain cerita pulak! |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Gravedigger at 10-7-2007 08:48 AM
Golongan wahabi adalah mereka yang menolak mazhab secara total. Mengikut mazhab dianggap sebagai satu ajaran bidaah yang menyesatkan. Orang-orang yang mengikuti mazhab dianggap sebagai ahli b ...
bgmnpun Msia berpegang kpd mazhab shafie. pengamal mazhab rojak mungkin ada masalah sikit. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 10-7-2007 07:14 PM
bgmnpun Msia berpegang kpd mazhab shafie. pengamal mazhab rojak mungkin ada masalah sikit.
Rasanya Malaysia berpegang kepada mazhab Shafie hanya secara rasmi tersurat saja sedangkan dari segi amalan seharian banyak juga yang bercampur aduk. Mungkin juga amalan tersebut bukan dari Imam Shafie sendiri tapi dari ulama-ulama Shafi'eyah yang terkemudian.
Cara amalan berzakat fitrah adalah satu contoh dimana kalau ikut Imam Shafie sendiri dalam kitabnya Ar-risalah, pembahagian zakat fitrah hanya terdiri daripada 6 asnaf saja tidak termasuk amil dan mualaf. dan adalah lebih afdal lagi jika diberikan sendiri kepada orang2 yang berkelayakan yang duduk berdekatan mereka. Kalau ikut pendapat Imam Shafie ni susah jugak nak amalkan...kan?
Satu lagi isu yang terakhir ialah kes perceraian yang pernah keluar dalam suratkhabar. (sori...lupa tarikhnya). Hakim mengarahkan membawa 2 orang saksi sebagai mengesahkan perceraian tersebut. Rasanya kalau dalam ASWJ kes perceraian ini tak perlu saksi. Hanya Syiah saja yang perlu membawa 2 orang.saksi untuk perceraian. Dalam syiah nak kahwin senang tapi kalau nak bercerai susah tapi dalam ASWJ pula ikutkan kahwin pula susah tapi nak bercerai senang.
Sekadar perbandingan. |
|
|
|
|
|
|
| |
|