CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 5819|Reply: 10

Masalah Kuku dan Haid (merged: jazmin)

[Copy link]
Post time 10-3-2006 12:00 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum...

saya ada satu kemuskilan pasal kuku nih..selalunya lepas kita potong kuku kat mana kita kena buang kuku? Ada pendapat mengatakan kena buang kat tanah..betul ke pendapat nih...sebab kadang2 kalo kat rumah sewa nih selalunya buang kat dalam plastik sampah je..Boleh mintak nasihat dari kawan2 semua tak? tima kasih..

p/s : kalo dah ada topik ni tolong mergekan ye..saya dah selak kat belakang2 tu tapi tak jupe pun..

[ Last edited by  fleurzsa at 16-7-2006 10:14 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-3-2006 01:25 AM | Show all posts
aku pun pnah dgr
tapi
ntahla

aku tak ikut pun
aku just buang dlm tong sampah
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2006 04:05 AM | Show all posts
yang aku tau kuku yang dipotong kene tanam.... rambut yang gugur pun kene tanam gaks...
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2006 12:43 AM | Show all posts

salam,

Membuang potongan kuku di sembarangan tempat hukumnya makruh spt ke tanah, ke dlm tong sampah, ke bilik air dsb. Krn bahagian2 anggota anak Adam semua dimuliakan.

Hadis diriwayatkan oleh Imam Ahmad bhw,

"Nabi saw memerintahkan agar mengubur (menanam) potongan2 rambut dan kuku dan lain2 rambut yg dipotong tidak elok dibiarkan kuku sehingga panjang, krn mudah terselit kotoran"

wallahua'lam
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-3-2006 09:26 AM | Show all posts
tima kasih kekawan atas info yang diberikan..
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2006 01:03 PM | Show all posts
fuh
nasib baik makruh je

thanks sza
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 13-3-2006 01:17 PM | Show all posts
Originally posted by medangtamang at 11-3-2006 04:05 AM
yang aku tau kuku yang dipotong kene tanam.... rambut yang gugur pun kene tanam gaks...


Kalau di buang dalam tong sampah pun akhirnya akan dibawa oleh lori sampah untuk ditanam di tempat perlupusan sampah kan?? Yang penting agaknya ialah jangan dibiarkan bersepah-sepah merata-rata macam tak belajar sivik.
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2006 05:51 PM | Show all posts

Potong Kuku Ketika Haid

jazz nak tanya betul ke, katakanlah kalau pompuan tu datang haid dia tak boleh
kerat kuku, kerat rambut sebelum mandi wajib atau hadas besar? jazz tanya
ada yang kata tak mengapa, ada yg cakap tak boleh, tapi ada juga yg cakap
kalau dah terkerat kuku tak mengapa asalkan masa mandi nanti kuku yg dikerat itu
mestilah dibawa basuh sekali.

jazz betul - betul mushkil. tolonglah kalau boleh secepat mungkin ok.
jazz perlukan nasihat kamu semua:nerd:

[ Last edited by  fleurzsa at 16-7-2006 10:11 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-6-2006 12:54 PM | Show all posts
Dibenarkan potong kuku ketika haid

APAKAH hukum memotong kuku ketika dalam haid? Apakah hukumnya mencukur bulu kaki? Apakah hukumnya bercakap-cakap ketika azan?


NAZIRAH | Terengganu.

MEMOTONG kuku dan rambut dibolehkan ketika haid (Sabiq, 2000: I: 52). Begitu juga mencukur atau membuang bulu yang tidak sesuai bagi seseorang wanita dibolehkan.

Disunatkan bagi mereka yang mendengar azan untuk turut mengulangi laungan azan dengan perlahan-perlahan kecuali ucapan 揾ayya 慳la al-solah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2006 01:57 PM | Show all posts
Saya ada jawab sikit persoalan ni hari tu dalam thread Soal Jawab Agama.

Secara ringkasnya TIDAK ada dalil yg mengatakan tidak boleh potong kuku sewaktu dalam keadaan berhadas besar. Jadi tak ada masalah untuk potong kuku, potong rambut dsb sewaktu datang haid.

Lagi pula memotong kuku termasuk dalam salah satu dari lima fitrah menurut satu hadith dari Abu Hurairah.
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2006 02:16 PM | Show all posts
untuk panduan kita bersama


Mandi wajib mrupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn tkejut jika
dikatakan byk umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya
kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yg betul,ssorg itu tidak boleh melakukannya
dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung shj. Sebalikny,
ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan ssorg itu meratakan air
keseluruh anggota badanny yg zahir.

Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Keamjuan Islam MAlaysia (JAKIM),
Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapaun, berdasarkan
pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam gombak timur dan
penceramah, didapati byk umat islam yg tidak mengetahui perkara ini.
"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah
satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yg
zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan oleh ssorg itu
juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika tidak melakukan mandi wajib
dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahny di taman sri keramat
kuala Lumpur.

Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang
ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukanny mestilah mengetahui dan
memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di
badan. Ketiga,meratakan   air keseluruh anggota badan yg zahir.



             "Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar kerana
Allah Taala."

Atau " Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."



Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke
mana2 bhgn anggota badan.

"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku menggangkat
hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg habis nifas, niat
mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat hadas nifas kerana Allah
Taala".



Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia tlh
mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak sah.
Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula
menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum
air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya
tidak sah." Jelasnya lagi.



Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pd
badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada najis
dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertiny mbasuh
najis dgn mandi itu boleh disekalikan.



"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh anggota
badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan, sama ada
bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau
disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu
wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana
dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu bernajis,ia wajibla
dibasuh.



"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang sampai
air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu wajiblah dibuang.
Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.



"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.
Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi wajib
ssorg itu tidak sah.

"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika dia
hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya tlebih
dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg rumitnya.
Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah.

"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny tidak
sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air sampai ke
rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap ke rambut, ttp
pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke rambut."

"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu jika
dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak bernajis,
bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini, sukalah sy
menyatakan bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah
dipandang dari sudut yg berbeza.



"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi
wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau
tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg serius orlh
umat islam.



Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat jais
menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki dan ppuan
iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar air mani dan
mati. Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan shj,iaitu keluar darah
haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah).

"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama ada
air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.



"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestiny
mandi slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin   beribadat.
Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm, jika tidak mahu
mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,
manakala tidak bwuduk sblm tidur adalah makhruh."
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-12-2024 01:24 AM GMT+8 , Processed in 0.135268 second(s), 32 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list