|
Reply #20 jemi870's post
Sudah ke saudara baca artikel yg saya paste kat #14 di atas?
Dalam isu mengeluarkan hukum berkenaan boleh atau tidaknya wanita haidh membaca Al-Quran,
para alim ulama sepakat mengeluarkan hukum berdasarkan dalil2 serta hadith2 yg sohih,
jelas serta rojeh (kuat)...
Ijmak ulama' merupakan satu cabang sumber hukum Islam selain Al-Quran, Hadith dan Qias, ditambah
juga 'Uruf ( kebiasaan setempat)...
Jadi dah juga dinyatakan dalam artikel di atas, boleh disimpulkan bahawa, dalam keadaan Haidh,
wanita HARUS membacanya dlm keadaan DHARURAT selain 'ATAS SEBAB-SEBAB TERTENTU'.
Tidakkah ketika sakaratul Maut itu dlm keadaan dharurat?
Bukankah kena gangguan itu dalam keadaan 'atas sebab-sebab tertentu'?
Dan al-Quran yg bersanad melalui pengijazahan ruqyah pun harus dibaca, untuk penegtahuan saudara.
Untuk para penghafaz Quran (hafizah) wanita yg ber'haidh', mereka boleh muraj'ah melalui mashaf
yg bertafsir shj. Al-Quran itu sendiri tidak boleh dipegang.
Kena perhatikan juga, apabila hampir meninggal, org yg bakal mayat tidak akan lagi sempat utk membaca al-Quran.
Kebiasaannya mereka baca dlm hati. Sbb, saat sakaratul Maut lebih hebat lagi utk dihadapi. Membaca Al-Quran hendaklah di masa hidup, bukannya ketika nyawa hanya tinggal di halkum. Allah dah pun menilai amalannya sebelum itu lagi. Bukan di saat hampir dgn kematian. Cuma zikir memuji Allah yg amat diperlukan saat ini.
Orang hidup aje lah yg mesti bacakan untuk mereka.
Kalimah "Laailahaillallah" adalah kalimah tauhid yg merupakan zikir yg boleh dilafaz bila2 masa...
Semua dalil yg digunapakai in datangnya dari ulama' yg lebih hebat ilmunya seperti Imam At-Termidzi, Imam An-Nawawi, Imam Ahmad Abdullah Bin Umar RA adalah anak kepada Sayidina Umar, yg juga seorang sahabat Nabi SAW, dan lain2...pergghhh.... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #21 sepok\ catat
tq. penjelasan ini sungguh jelas dan sepok mengolah bersama kefahaman.. tq for sharing. |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau takleh baca ayat, baca doa halau hantu. Banyak. |
|
|
|
|
|
|
|
Kita tidak berhak mengahalang wanita dalam haid dari mendapat pahala membaca al Quran. Janabah ada jalan keluar yang mudah, haid tak ada kena tunggu habis. Jangan larang mereka membaca al Quran dan jangan larang mereka yang berurusan dengan masjid.
“Sesungguhnya orang Muslim itu tidak najis.” (HR. Bukhari nombor 283 dan Muslim nombor 116)
“Kami dulunya diperintah untuk keluar (ke lapangan solat Ied) pada Hari Raya sampai-sampai kami mengeluarkan gadis dari pingitannya dan wanita-wanita haid. Mereka ini beradadi belakang orang-orang (yang solat), mereka bertakbir dan berdo’a dengan takbir dan doanya orang-orang yang hadir. Mereka mengharapkan berkah hari tersebut dan kesuciannya.” (Bukhari (971) Muslim nombor 10)
Aisyah radhiallahu ‘anha berkata : “Aku datang ke Makkah dalam keadaan haid. Dan aku belum sempat Thawaf di Ka’bah dan Sa’i antara Shafa dan Marwah. Maka aku adukan hal itu kepada Rasulullah saw, beliau bersabda : “Perbuatlah sebagaimana yang dilakukan seorang yang berhaji, hanya saja jangan engkau Thawaf di Ka’bah sehingga engkau suci (daripada haid).” (HR. Bukhari nombor 1650 dan Muslim nombor 120/ Kitab Al Hajj)
“Tidaklah menyentuhnya kecuali mereka yang disucikan.” (Al Waqi’ah : 79) - majoriti ahli tafsir menyatakan bahwa mereka yang disucikan ini adalah Malaikan bukan Manusia.
Berzikir juga membawa maksud membaca al Quran.
Tidak ada larangan yang begitu jelas dan kuat Rasulullah saw melarang wanita yang dalam haid menyentuh dan membaca Quran.
Wallahu'alam...
[ Last edited by kupia at 17-6-2009 17:56 ] |
|
|
|
|
|
|
|
maaf salju lame tak bukak cari.com..
terima kasih atas semua nasihat n ilmu yg berguna...especially sepok~~
jadi tak salah la kan salju baca surah al-quran utk melindungi diri dari gangguan ketika dlm haid..
(maaf sbb kkdg keliru ..byk sgt pendapat)
alhamdulillah...skrg salju dah lame tak kena ganggu mase tido.. |
|
|
|
|
|
|
|
tq atas pjelasan ![](static/image/smiley/default/biggrin.gif) |
|
|
|
|
|
|
| |
|