View: 19383|Reply: 132
|
Tahlil - Perbincangan Seputar Mazhab
[Copy link]
|
|
org wahabiyy nih memang ketegaq ... asyik nak kondem jer ...
kalau kondem berfakta & dalil ok lah jugak ...
ini kondem " kosong " jer ..
kadang2 rasa boring pulak baca posting UNSUR WAHABIYY nih ...
[ Last edited by antiQue at 13-9-2008 08:26 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
lagipun ilmu fahaman wahabiy hanya sampai tahap AKAL jer ... itulah kemuncak ilmu fahaman wahabiyy ...
golongan yg berfahaman wahabiyy x dapat sampai level yg lebih tinggi seperti level HATI, ROH dan perkara2 yg bersifat abstract dll ....
so, xmustahil kenapa golongan wahabiyy ini menafikan PENCAPAIAN ORG2 SUFI @ AHLI TAKIYYAH serta membid'ahkan/mengkafirkan org2 sufi/ahli tazkiyyah ...
apatah lagi perkara2 yg bersifat kenabian seperti maksum, hikmah pembelahan dada/cuci hati dll, langsung x faham la puak2 nih ...
golongan wahabiyy hanya mengutamakan apa yg boleh dicapai oleh pncaindera mereka shj ..
dah mcm golongan lojik & saintis pulak ... |
|
|
|
|
|
|
|
apa dah jadi thread mazhab pulak dah... so... good bye. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #26 ibnur's post
biar la muslimin & muslimat TAHU tentang KEBENARAN ..
diorg pun boleh kaji mana posting yg berilmiah dgn posting yg mengkondem shj tanpa dalil & fakta & fahaman yg benar ...
biar muslimin & muslimat tahu APA SEBENARNYA WAHABIYY .... |
|
|
|
|
|
|
|
aku tak paham..tak berani plak bace lebey2..takut.. |
|
|
|
|
|
|
|
daripada korang duk pung pang pung pang mcm ni apa kata kalu korang tgk ikut sudut ni. tahlil ni masuk bwh perkara khilaf ke bawah perkara bid'ah?
tapi korang mgkn tanya pulak, kan bid'ah pun ada khilaf jugak? ada yg kata tak ada bid'ah2 hasanah nih. ada pulak yg kata ada...
saya tgk gini. tahlil ni contoh. sama jugak dgn talkin dsbnya. jd dari duk bincang contoh baik bincang dulu bid'ah tu apa? ada ke bid'ah hasanah? ke kesemua bid'ah tu sesat masuk neraka belaka?
dlm bab ni ada dua puak lah biasanya yg berkait. satu Kaum Muda (puak wahabi), satu lagi Kaum Tua ('Asya'irah/pondok).
saya boleh tolong ringkaskan hujah2 puak wahabi kat sini. no problem. saya boleh gi cari kitab mereka kat www.saaid.net atau www.islamway.com atau saya pi jenguk kat multaqa ahlul hadis.
saper yg nak tolong ringkaskan hujah2 puak pondok? Kalu tak ada saya boleh copy paste dari kitab : Makna sebenar bid'ah: satu penjelasan rapi oleh al-Sheikh al-Hafiz Abu al-Fadl Abdullah al-Siddiq al-Ghumari (ulama' Ahlussunnah Wal Jamaah, al-Asha'irah)
saper nak volunteer? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #29 nahzaluz's post
wokey. aku reply post aku sundri laa he he
baik. saya duk cari2 satni apa kitab yg boleh saya amik. akhirnya saya amik kitab ni lah: Qawa'id wa usus fi al-sunnah wa al- bid'ah oleh Dr. Husamuddin bin Musa 'Ufanah. Kalu tgk dia punya bibliografi, dia belajar kat Madinah (BA) dan Makkah (MA & PhD). Tempat wahabi kan? Boleh kot yer ... kira mewakili tulisan puak wahabi kot...
http://www.yasaloonak.net/default.asp?page=cv/default.asp |
|
|
|
|
|
|
|
saya mulakan dgn takrif bid'ah yg Dr. ni pegang :
وذهب جماعة من أهل العلم إلى أن البدعة مخالفة للسنة ومذمومة شرعاً لأنها محدثة لا أصللها في الشرع وعلى هذا الإمام مالك والبيهقي والطرطوشي وشيخ الإسلام ابن تيميةوالزركشي وابن رجب والشُّمَنِي الحنفي وغيرهم ، واختاره جماعة من العلماء المعاصرين
" dan sekumpulan ulama' berpendapat bahawa bid'ah adalah yang berlawanan dengan sunnah dan tercela dari segi syara' kerana ia diadakan (baru) tanpa ada asal baginya pada syara'. Antara yg berpendapat begini ialah Imam Malik, al-Baihaqi, al-Tharthusi, Syeikhul Islam bin Taimiyyah, al-Zarkasyi, Ibnu Rajab, al-Syumani al-Hanafi dll, dan pendapat ini dipilih oleh sekumpulan dari ulama' kontemporari."
saya katakan ini takrif yg beliau pegang kerana sebelum tu beliau sebut bhw ulama' khilaf dlm mentakrif bid'ah kepada 2 pendapat. selepas sebut kedua2 pendapat tersebut beliau nyatakan bhw pilihan beliau ialah pendapat di atas.
ooo bilal dah tarannum. kena gi sejid dulu. sujud tilawah. bye bye.
wa lilhadithi baqiyyah.
[ Last edited by nahzaluz at 12-9-2008 05:15 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
kenapa x kaji bacaan2 yg dibaca dlm tahlil ?
bermula dgn alfatihah, alif lam miiem sampai humul muflihuuuoon, wa ilahukum ilahuowwahid, ayatul kursiyy, amanarrosul, syahidaLLAHU annahu, quliLLAHUMMA dll hingga akhir ...
bacaan2 tuh ataupun dipanggil wirid, kalau org tabligh panggil ayat manzil dll, itu wujud di dlm assunnah @ hadis kan ...
so, apa yg bid'ah nyer ?
apakah kerana bacaan2 itu dibuat secara berjemaah, maka org2 wahabiyy pun terus klaim BID'AH ? ...
sama lah mcm taraweh tuh kan ? nabi SAW buat berjemaah ker ?
kalau mlm minggu abd wahab tuh baru lah dipanggil BID'AH ...
majlis tahlil nih bolehlah di kategori kan khilaf .... bukan BID'AH ...
[ Last edited by sirri_khafi at 12-9-2008 07:59 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by indah1285 at 11-9-2008 03:45 AM
40 hari lepas tu buat lagi kenduri.....
cukup satu tahun buat Hol...
macam adat satu agama lain je.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sirri_khafi at 12-9-2008 07:57 AM
sama lah mcm taraweh tuh kan ? nabi SAW buat berjemaah ker ?
tak penah jumpa hadis ke yang kata Nabi buat tarawih berjemaah kemudian baginda berhenti kerana takut ia diwajibkan? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #34 Hang's post
soal wajib x timbul ...
yg dibincangkan soal bid'ah atupun khilaf ...
tapi mlm minggu abd wahab tuh bukanlah satu kewajipan keatas umat islam, KONFEM ! ... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sirri_khafi at 12-9-2008 12:53 PM
soal wajib x timbul ...
yg dibincangkan soal bid'ah atupun khilaf ...
tapi mlm minggu abd wahab tuh bukanlah satu kewajipan keatas umat islam, KONFEM ! ...
memang konfem
kalau malam minggu abd wahab itu tujuannya ialah untuk BERTAQARUB kepada Allah , hukumnya HARAM !
tapi kalau untuk menjelaskan segala salah faham dan fitnah yang dilemparkannya, hukumnya HARUS..
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #37 Hang's post
haram & bid'ah ... betul x ? psl nabi x pernah buat kan ? xder hadis langsung psl mlm minggu abd wahab tu kan ?
so, xyah buat la benda bid'ah nih ... PELIK2 & GANJIL lah pendapat WAHABIYY nih ... tang bid'ah puak2 wahabiyy boleh jadi hukum HARUS pulak ... PELIK2 & GANJIL2 lah puak2 wahabiyy/salafiyy nih ...
[ Last edited by sirri_khafi at 12-9-2008 04:05 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
soal taqarrub tuh x timbul langsung kan .. psl xder dalil yg menyokong mlm minggu abd wahab tuh ... TAPI PUAK2 WAHABIYY KIYAS JADI HARUS PULAK ? .. PUTAR BELIT ...
sedngkan majlis tahlil & maulud nabi SAW tuh ada dalil2 yg menyokong amalan2 tersebut ..
lagipun golongan ahlussunnah wal jamaa'ah x pernah cakap x serupa bikin ...
CAKAP X SERUPA BIKIN, PUTAR BELIT, PENDAPAT PELIK2 & GANJIL2, MENGKAFIR & MEMURTADKAN, MERUNTUHKAN DLL TUH MEMANG TRADEMARK PUAK2 WAHABIYY/SALAFIYY ..
OLEH ITU KEMBALILAH KE PANGKUAN AHLUSSUNNAH WAL JAMAA'AH SERTA KESEPAKATAN MEREKA ...
[ Last edited by sirri_khafi at 12-9-2008 05:01 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #39 sirri_khafi's post
relaks dulu ustaz. saya tak habis lg. mgkn dlm perbahasan seterusnya nanti kita akan tahu sbb apa puak wahabi kata tahlil tu bid'ah sedangkan masa tahlil kita baca ayat qur'an, bukannya kita nyanyi lagu loudness: so lonely. betul tak ustaz?
tapi kalu ustaz nak pung pang pung pang dulu tak mengapa. bereh ustaz. sambil2 tu saya update setiap masa. |
|
|
|
|
|
|
|
saya smbg dgn dalil puak wahabi :
Dalil yang pertama :
أولاً : إن الله سبحانه وتعالى قد أكمل هذا الدين قبل وفاة الرسول فقال سبحانه وتعالى :الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا. فلا يقبل من أي إنسان أن يزيد على الدين أو يخترع فيه شيئاً لأن هذه الزيادة والاختراع تعتبر استدراكاً على الله تبارك وتعالى وتوحي بأن الشريعة ناقصة وبأن محمداً لم يبلغ الرسالة تبليغاً كاملاً. قال الإمام مالك بن أنس : من أحدث في هذه الأمة شيئاً لم يكن عليه سلفها فقد زعم أن رسول الله خان الرسالة لأن الله يقول : الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ فما لم يكن يومئذ ديناً لا يكون اليوم دينا
Pertama : Kerana Allah s.w.t telah menyempurnakan agama ini sebelum wafat Rasulullah s.a.w. Allah berfirman : (Pada hari ini Aku sempurnakan bagi kamu agama kamu dan aku sempurnakan atas kamu nikmatku dan aku redha bagi kamu Islam sebagai agama). Maka tidak boleh diterima dari mana-mana manusia bahawa dia menambah atas agama atau mencipta sesuatu dlmnya (agama) kerana penambahan dan penciptaan ini dikira istidrak atas Allah Tabaraka wa ta抋la dan menunjukkan bahawa syariat adalah kurang dan bahawa Muhammad tidak menyampaikan risalah dengan sempurna.
Imam Malik bin Anas berkata : Sesiapa yang membuat sesuatu yg baru dlm umat ini yang mana Salaf umat ini tidak berada di atasnya (sesuatu yg baru itu) maka sesungguhnya dia menyangka bahawa rasulullah telah mengkhianati risalah kerana Allah berfirman: Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu. Apa2 yang tidak menjadi agama pada masa itu maka pada hari ini ia jugak tidak menjadi agama.
[ Last edited by nahzaluz at 12-9-2008 06:19 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Dalil yg kedua:
ثانياً: قالوا إن الأحاديث الواردة عن الرسول في البدعة كلها على سبيل الذم ، فمن ذلك ما تقدم في حديث جابر قال : ( كان رسول الله إذا خطب احمرت عيناه وعلا صوته واشتد غضبه حتى كأنه منذر جيش يقول : ... أما بعد فإن خير الحديث كتاب الله وخيرالهدي هدى محمد وشر الأمور محدثاتها وكل بدعة ضلالة ) رواه مسلم .
.... قالوا إن قول الرسول : ( كل بدعة ) كلية عامة شاملة مسورة بأقوى أدوات الشمول والعموم" كل " والذي نطق بهذه الكلية صلوات الله وسلامه عليه يعلم مدلول هذااللفظ وهو أفصح الخلق وأنصح الخلق للخلق لا يتلفظ بشيء لا يقصد معناه. قال عبد الله بن عمر: كل بدعة ضلالة وإن رآها الناس حسنة. ...
وقال الإمام أحمد : أصول السنة عندنا : التمسك بما كان عليه أصحاب رسول الله والاقتداء بهم وترك البدع وكل بدعة فهي ضلالة
Kedua : Mereka berkata bhw hadis2 yang datang dari Rasulullah tentang bid'ah kesemuanya berbentuk celaan. Antaranya hadis Jabir yg telah lalu yang berkata : Adalah Rasulullah apabila berkhutbah merah matanya dan tinggi suaranya dan bersangatan marahnya hinggakan baginda seperti memberi inzar kepada tentera di mana baginda bersabda: ... Adapun kemudian daripada itu maka sesungguhnya sebaik2 kata-kata ialah Kitab Allah dan sebaik2 petunjuk ialah petunjuk Muhammad dan seburuk2 perkara ialah yg baharu dan setiap bid'ah itu sesat. (Muslim)
... Mereka berkata: Sesungguhnya sabda Nabi: Setiap bid'ah, adalah umum dan merangkumi di mana digunakan partikel yang menunjukkan kesyumulan dan umum, iaitu partikel Kullu (setiap). Nabi s.a.w yang menyebut kesyumulan ini tahu maksud lafaz ini dan baginda adalah makhluk yg paling fasih sekali dan yg paling memberi nasihat kepada makhluk yg lain di mana baginda tidak akan melafazkan sesuatu perkataan yang beliau tidak maksudkan maknanya. Abdullah bin Umar berkata : Setiap bid'ah adalah sesat walaupun manusia melihatnya baik. ...
Imam Ahmad berkata : Usul al-sunnah di sisi kami ialah berpegang dengan apa yang berpegang dengannya oleh para Sahabat Rasulullah dan mengikut mereka serta meninggalkan bid'ah dan setiap bid'ah adalah sesat.
[ Last edited by nahzaluz at 13-9-2008 12:06 AM ] |
|
|
|
|
|
|
| |
|